Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til for til en Bearded Collie?


Recommended Posts

Har overtatt en 4 år gammel Bearded Collie for ikke så lenge siden. Det er en omplasseringshund som en venn av meg hentet,men av div årsaker har jeg den nå. Han var ikke i videre godt hold når han kom,veide 18kg med tilhørende klabber og lus i pelsen. Han veier nå 26kg,men trenger noen ekstra kilo på kroppen. Han er ikke videre glad i mat,men og litt bortskjemt.Han var vant til å få hundepølse når han ikke gadd å spise tørrforet sitt,noe jeg satte en stopper for,pga magen hans.

Han er sensitiv overfor for,men hundepølsa hjalp ikke på,for å si det mildt! Er ikke veldig deilig med diare på en hund med masse pels. Han spiser nå tørrforet sitt,går for tiden bare på vanlig pedigree fra butikk,dette pga det er det han er vant til,og det er til nå det eneste han spiser.

Magen er forsåvidt stabil nå,men som sagt,jeg ønsker litt mer på kroppen.

Han spiser ris hvis vi har det til middag,han spiser kokte grønnsaker o.l.

Men han får ikke krydret mat,ikke saus eller andre ting med for mye fett og/eller smak.

Har rett og slett ikke turt å gi han det!

Både Eukanuba og RC har jo spesial for til hunder med sensitiv mage,men jeg finner ikke dette i små sekker.Jeg vil rett og slett ikke kaste vekk 600kr på et for jeg ikke vet om han spiser,for han er kresen.

Har vurdert VogH, da jeg har god erfaring med dette på blandingshunden jeg har.

Er dette et alternativ?

Noen andre forslag?

Må altså være noe som smaker og lukter godt,som ikke kommer ut i en sauslignende søle,og som kan være forholdsvis enkelt å få tak i her i Nord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian polar? Det er nesten helt rått som V&H men det er tilsatt mais og er dampkokt. Det kommer i 20kg blokker og har konsistens som grov leverpostei når det er tinet, og lukter nesten ingenting. Hundene mine elsker det og legger lett på seg av det hvis de får for mye, og de har fått enormt glansfull pels og myke poter.

Jeg kjøper i havna i bodø, men det kan sikkert være å få tak i andre plasser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert VogH, da jeg har god erfaring med dette på blandingshunden jeg har.

Er dette et alternativ?

Absolutt! Min mors Bearded Collie var også for tynn, og kresen på maten. Men Vom og hundemat går ned på høykant. Hun eeelsker det :) Det ble faktisk nesten litt vel mye å "ta i" :aww: . Men ja, det ville jeg absolutt ha prøvd.

(OT, men jeg har iallefall ikke noe imot det om du presenterer voffen på forumet...med bilder :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestas med flere beardiser her - velkommen!

Nå må gutten din være "relativt diger" hvis han fremdeles trenger mere kjøtt på bena når han er 26 kg tung.. Det er en BRA vekt på en stor hannhund - idealvekten til gutta' mine som er max høyde for en beardis (" and then some..").

Det mine (og mange med dem) beardiser legger på seg av er Pro Plan laks og ris-fôret, og/eller Vom og Hundemat (ikke nødvendigvis sammen). Jeg har aldri fôret på kun Vom og Hundemat - men mine ble kjapt "solide" når de fikk Pro Plan og det blandet, i alle fall...

Lykke til med beardisgutten! Og ja - som Sara sier - en presentasjon vil vi ha....!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Skal få "smaksprøver" på V&H og NP,så får vi se om det fungerer:)

SusanneL: Ja,han er jo ikke så tynn at det er skummelt,men hadde du barbert han hadde du lett sett ribbeina og hoftekam.

Har null erfaring med denne rasen,har faktisk ikke hilst på en før jeg møtte denne:) Så det kommer nok flere spm etterhvert!

Presentasjon med bilder skal komme,må bare finne noen bilder. Han heter forøvrig Shinubas Highlander,kalles Sputnik til daglig. Kommer fra Sverige egentlig,ble solgt til Norge,men har ikke hatt det så greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok familiens bearded collie da hun var 12 år, og gikk over på ren V&H. For første gang i sitt liv elsket hun maten sin og la på seg etter så mange år med å være tynn og 'kresen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...