Gå til innhold
Hundesonen.no

Snackefór

tm100001

Recommended Posts

Vi har to aktive Vorstehhunder, som har veldig høy forbrenning. Mamma går lange turer, og trenger et fór å snacke med. Snacke betyr å ha med i sekken som en liten lunsj til hunden. Fóret må ha høyt vanninnhold, ellers må man ha med ekstra vann, den må være nok proteiner og fett, og være lettvint. Mamma er veldig fornøyd med Specific kattemat på boks, det er rett forhold av alt og boksene er veldig lettvinte. Problemet er det at det er forferdelig dyrt. Hver av våre trenger ca. 4 sånne bokser daglig, det blir 8 bokser. Hver boks koster ca. 10 kr å kjøpe inn, det blir 80 kr dagen! :) Derfor er vi på jakt etter ett nytt snacke fór i tillegg til Pro Plan Performance. Vi har prøvd V&H Sprint, og den ene hunden vår tålte det faktisk IKKE. Han spydde og ville ikke spise, vanligvis spiser han alt! :P

Krav:

- Over 30% OE fra protein

- 9% fett pr. 100 gram

- Høyt vanninnhlod

- Lettvint

Mamma har tatt inn Norsk dyremat sine pølser, men der er problemet igjen. For mye fett og lavt innhold av protein.

Hun har funnet bokser fra Provit med forskjellige smaker, og vil høre erfaringer :)

Tips eller erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør jo det, men hun vil høre om erfaringer :) Nå prøver hun pølsene fra Provit, senere skal hun prøve boksene :P

Ok, har hun prøvd Balto pølsene? Vet mange hundekjørere og jakthundeiere bruker det under hard jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye fett og lavt innhold av protein.

Hvorfor ikke mye fett? Fett er jo en helt eminent kilde til energi, og det er vel målet for tilleggsmåltider som dette?

Hadde det vært meg som var på utkikk etter snacks som dette ville jeg definitivt sett etter energirik kost med høyt fettinnhold. Bonus er høy smakelighet og lang metthetsfølelse, og ikke minst høyere energitetthet. (Og jevnere blodsukker uten den raske insulinproduksjonen enkle karbohydrater gir. På mennesker iallefall.) Mulig det er litt annerledes på hund, men proteiner er en langt dyrere energikilde for kroppen enn det fett er.

Proteiner hadde vært fokus hovedsaklig etter turen for meg, ikke like mye under turen. Etterpå skal muskler bygges og restitueres, da er proteiner veldig viktig.

Det er (altfor) lenge siden jeg har holdt meg oppdatert om ernæring på hund, så jeg åpner definitivt for rettelser.

Og jeg gir ikke karbohydrater i kosten, så det er fett som er energikilden her i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har hun prøvd Balto pølsene? Vet mange hundekjørere og jakthundeiere bruker det under hard jobbing.

Balto pølsene er veldig tørre, da må hun ha med skåler og termos på turene :)

Hvorfor ikke mye fett? Fett er jo en helt eminent kilde til energi, og det er vel målet for tilleggsmåltider som dette?

Hadde det vært meg som var på utkikk etter snacks som dette ville jeg definitivt sett etter energirik kost med høyt fettinnhold. Bonus er høy smakelighet og lang metthetsfølelse, og ikke minst høyere energitetthet. (Og jevnere blodsukker uten den raske insulinproduksjonen enkle karbohydrater gir. På mennesker iallefall.) Mulig det er litt annerledes på hund, men proteiner er en langt dyrere energikilde for kroppen enn det fett er.

Proteiner hadde vært fokus hovedsaklig etter turen for meg, ikke like mye under turen. Etterpå skal muskler bygges og restitueres, da er proteiner veldig viktig.

Det er (altfor) lenge siden jeg har holdt meg oppdatert om ernæring på hund, så jeg åpner definitivt for rettelser.

Og jeg gir ikke karbohydrater i kosten, så det er fett som er energikilden her i hus.

Aktive eller arbeidende hunder trenger minst 30% omsetteleig energi fra protein, ellers er de utsatt for blodmangelsykdommer :aww: Mamma er veldig nøye på proteinen, og den er odte lavere enn fettinnholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktive eller arbeidende hunder trenger minst 30% omsetteleig energi fra protein, ellers er de utsatt for blodmangelsykdommer :aww:

Kanskje du kan utdype dette litt mer?

Det er forskjell på kravene til et basis hovedfôr og på et tilleggsfôr som du beskriver i det første innlegget ditt. Det siste er ment for å tilføre energi slik at hunden er i best mulig stand til å gjennomføre økta. Da er høy energitetthet viktig f.eks, og energikilder som hunden lett kan omdanne og forbrenne. Fett er bedre i begge henseende enn proteiner.

Men når hunden kommer hjem og skal restituere seg og bygge muskler er proteiner viktig, her kommer et proteinrikt hovedfôr inn. Men det er to ulike behov i forskjellige situasjoner vi snakker om her?

edit: Jeg forsøker ikke å si at proteininnhold ikke er viktig i tilleggsfôr, det er det jo også. Jeg bare forstår ikke helt hvorfor det er negativt at et tilleggsfôr har et høyt fettinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan utdype dette litt mer?

Det er forskjell på kravene til et basis hovedfôr og på et tilleggsfôr som du beskriver i det første innlegget ditt. Det siste er ment for å tilføre energi slik at hunden er i best mulig stand til å gjennomføre økta. Da er høy energitetthet viktig f.eks, og energikilder som hunden lett kan omdanne og forbrenne. Fett er bedre i begge henseende enn proteiner.

Men når hunden kommer hjem og skal restituere seg og bygge muskler er proteiner viktig, her kommer et proteinrikt hovedfôr inn. Men det er to ulike behov i forskjellige situasjoner vi snakker om her?

edit: Jeg forsøker ikke å si at proteininnhold ikke er viktig i tilleggsfôr, det er det jo også. Jeg bare forstår ikke helt hvorfor det er negativt at et tilleggsfôr har et høyt fettinnhold.

Jeg må bare understreke at du ikke snakker med riktig person nå, jeg kan minimalt om fóring. Det er bare mamma jeg har snakket med. Fett er selvfølgelig viktig, men det er mye protein også. Problemet er at det vanligvis er mye mer fett enn protein i tilleggsfór, og da gjerne også for lite protein :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare understreke at du ikke snakker med riktig person nå, jeg kan minimalt om fóring. Det er bare mamma jeg har snakket med. Fett er selvfølgelig viktig, men det er mye protein også. Problemet er at det vanligvis er mye mer fett enn protein i tilleggsfór, og da gjerne også for lite protein :)

Med et krav om "bare" 9% fett synes jeg det virker som hun kanskje undervurderer hvor gode egenskaper fett har i et tilleggsfôr av den typen hun er ute etter. :)

Personlig ville jeg forsøkt noen av de andre Vom og Hundemat sortene siden sprint ikke fungerte. Høyt proteininnhold, høyt fettinnhold og masse naturlig vann. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg funderer på om du kan ha misforstått moren din?

I både jaktkretsene, trekkhundkretsene og aktiv turhundkretsene jeg ferdes i brukes fett (f. eks lammefett eller laks som er en fet fisk), balto og lignende energirike fôr som snacking. Som Mari sier er dette ment som energi in-put midt i en økt, hvor hovedmåltidene er før og etter, her med høyere proteininnhold.

Protein er byggestener, fett reserveenergi og karbohydrater er ren energi etter hva jeg har lært. Sånn sett kan man jo undre på om ikke snackingen skulle inneholdt mer karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også på hvorfor det er et krav med bare 9% fett. (Prosent av omsettelig energi, og prosent pr 100 gram er dessuten ikke sammenlignbart, det blir lettere å regne på om dere bruker samme benevning på proteiner og fett.)

Fett, særlig animals fett er en ypperlig energikilde for hund. Så lenge hunden får nok proteiner gjennom sitt hovedfôr ser jeg ikke at ekstra fett som energikilde skulle være negativt? Hundekjørere med svært aktive hunder pøser på med så mye fett hundene orker å spise så vidt jeg har forstått. Det kan heller være et problem å få de til å spise store mengder rene animalske fettprodukter som spekk.

Fett er en bedre energikilde enn protein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et krav om "bare" 9% fett synes jeg det virker som hun kanskje undervurderer hvor gode egenskaper fett har i et tilleggsfôr av den typen hun er ute etter. :P

Personlig ville jeg forsøkt noen av de andre Vom og Hundemat sortene siden sprint ikke fungerte. Høyt proteininnhold, høyt fettinnhold og masse naturlig vann. :D

Hun mener at hovedfóret akkurat har nok protein, men ikke overskudd. Derfor vil hun ha mye protein i snavkefóret også :P Det må være minst like mye fett som protein på vektbasis.

jeg funderer på om du kan ha misforstått moren din?

I både jaktkretsene, trekkhundkretsene og aktiv turhundkretsene jeg ferdes i brukes fett (f. eks lammefett eller laks som er en fet fisk), balto og lignende energirike fôr som snacking. Som Mari sier er dette ment som energi in-put midt i en økt, hvor hovedmåltidene er før og etter, her med høyere proteininnhold.

Protein er byggestener, fett reserveenergi og karbohydrater er ren energi etter hva jeg har lært. Sånn sett kan man jo undre på om ikke snackingen skulle inneholdt mer karbohydrater?

Hun bruker det for å få i dem nok næring :D

Jeg stusser også på hvorfor det er et krav med bare 9% fett. (Prosent av omsettelig energi, og prosent pr 100 gram er dessuten ikke sammenlignbart, det blir lettere å regne på om dere bruker samme benevning på proteiner og fett.)

Fett, særlig animals fett er en ypperlig energikilde for hund. Så lenge hunden får nok proteiner gjennom sitt hovedfôr ser jeg ikke at ekstra fett som energikilde skulle være negativt? Hundekjørere med svært aktive hunder pøser på med så mye fett hundene orker å spise så vidt jeg har forstått. Det kan heller være et problem å få de til å spise store mengder rene animalske fettprodukter som spekk.

Fett er en bedre energikilde enn protein!

De får bare akkurat nok protein igjennom tørrfóret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener at hovedfóret akkurat har nok protein, men ikke overskudd. Derfor vil hun ha mye protein i snavkefóret også :D Det må være minst like mye fett som protein på vektbasis.

Men hvorfor vil hun ha overskudd av protein? Overskuddsprotein går til energi, men fett gir langt mer effektiv energi enn protein!

Slik mari nevnte - det er ikke galt at hun vil ha mye protein i snackfôret - men hvorfor det må være lite fett forstår jeg ikke. Er ikke poenget med slik snackfôring at hunden skal få tilført mer energi?

Et annet poeng er at slik jeg forstår situasjonen er det snakk om umiddelbar tilføring av energi under (svært) aktiv trening - altså som skal ha en kjapp effekt på hunden. Er ønsket effekt å umiddelbart booste tomme lagre, er lettilgjengelig karbohydrater det beste. Noen hundekjørere bruker dette, men selv da først og fremst etter løp, ikke under løp. Proteiner tar vesentlig lengre tid å fordøye og en vil ikke ha energien fra proteinet i omløp i blodet før flere timer senere...

Her er jeg på litt tynn is - men nedbrytning av fett produserer endel metabolsk vann, mens nedbryting av protein produserer mindre, og i tillegg for man et vanntapet grunnet utskillelse av urea i urin. Dersom hun var opptatt av at hundene skulle få nok vann, tærer det altså mer på vannresursene å gi protein i forhold til fett...?

Ps. mente du minst like mye protein som fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vil hun ha overskudd av protein? Overskuddsprotein går til energi, men fett gir langt mer effektiv energi enn protein!

Slik mari nevnte - det er ikke galt at hun vil ha mye protein i snackfôret - men hvorfor det må være lite fett forstår jeg ikke. Er ikke poenget med slik snackfôring at hunden skal få tilført mer energi?

Et annet poeng er at slik jeg forstår situasjonen er det snakk om umiddelbar tilføring av energi under (svært) aktiv trening - altså som skal ha en kjapp effekt på hunden. Er ønsket effekt å umiddelbart booste tomme lagre, er lettilgjengelig karbohydrater det beste. Noen hundekjørere bruker dette, men selv da først og fremst etter løp, ikke under løp. Proteiner tar vesentlig lengre tid å fordøye og en vil ikke ha energien fra proteinet i omløp i blodet før flere timer senere...

Her er jeg på litt tynn is - men nedbrytning av fett produserer endel metabolsk vann, mens nedbryting av protein produserer mindre, og i tillegg for man et vanntapet grunnet utskillelse av urea i urin. Dersom hun var opptatt av at hundene skulle få nok vann, tærer det altså mer på vannresursene å gi protein i forhold til fett...?

Ps. mente du minst like mye protein som fett?

Åh, jeg kan ingenting om dette jeg :P Minst like mye ja :D Hun synes ingrediensene i Norsk dyremats bokser ser bra ut, og vil ha erfaringer :D

Edit: For å si det på en annen måte: Vanlige snackefór har for lite protein, ikke for mye fett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...