Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappisen Toiwo har gått MH-test :)

Landy

Recommended Posts

Som overskriften sier, Lapphunden Toiwo (14mnd) gikk MH-test i går :icon_redface:

Siden dommeren ble syk ble det en uoffisiell test, men det var skikkelig artig å følge hunden i løypa samt at evalueringen vi fikk etterpå var lærerik og bra ! Var forøvrig en meget habil "reservedommer" !

Ørlite kjedelig at vi ikke får stempelet, men helt klart bedre enn å ikke få gå i hele tatt :wub:

MH`n til Toiwo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at jeg ikke fikk sett dere den dagen, men vi måtte skynde oss litt hjem! Koselig å se dere da! Og igjen grattis med gjennomført test, samme om testen er gyldig eller ikke dere hadde jo samme tipptopp dommer som oss! Får ta en offisiell funksjonanalyse om noen år da veitu :) Hehe. Artig å se at det bor masse i den bedagelige lapphunden også, men det kommer bare ut når man absolutt trenger det. Forresten den kjeledressen var kjempe ekkel.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at vi får med oss oppdrettertreffet, A-S og Stine filmet så vi får se de andres tester også :) Hadde vært knallartig !

Ble ørlite overrasket da Trygve mente at Toiwo kunne finne på å ikke slippe ut en eventuell inntrenger og at det bodde mye mer i bikkja enn hva jeg hadde fått med meg :)

Enda godt det vistnok var mot som gjorde ham "tøff" og ikke usikkerhet :P

Synd slike helger går altfor fort ! Skal du til Våler og/eller Biri forresten ?

FA neste år kanskje ? A-S ville i allefall gjerne ha med bla Toiwo på en FA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel gjennomført MH på Toiwo! Moro at lapphundeiere har begynt interessere seg/ gå MH i Norge og! :P

Mange takk !

Nå er vi ,Izzie, Finskefrøkna og jeg, så heldige at vi har en oppdretter som er meget aktiv i forhold til sine valpekjøpere, han krever HD-røntging av alle kull og fikk nå ordnet ikke mindre enn 10 MH plasser til hunder fra eget oppdrett :)

Lapphundens popularitet er økende, ikke til å komme fra at lynne begynner å bære preg av det, viktig og bra at det blir tatt på alvor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på oppdrettertreffet ja, men er ikke det samme helgen som Biri?

Ja de går så himla fort at man nesten ikke får de med seg!

Tror egentlig Marco ville fått frem mer reaksjoner og lekelyst her og der hadde han bare ikke vært så sliten etter å ha lekt med Lana i et døgn :aww: Når han er sliten så er han ikke interessert i å leke lenger.

Hvordan var Toiwo i forhold til Isak da? Det var rimelig store likheter i kullet til Marco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på oppdrettertreffet ja, men er ikke det samme helgen som Biri?

Ja de går så himla fort at man nesten ikke får de med seg!

Tror egentlig Marco ville fått frem mer reaksjoner og lekelyst her og der hadde han bare ikke vært så sliten etter å ha lekt med Lana i et døgn :aww: Når han er sliten så er han ikke interessert i å leke lenger.

Hvordan var Toiwo i forhold til Isak da? Det var rimelig store likheter i kullet til Marco.

I følge Trygve var Toiwo mer moden en Isac. Så det på ting som at Toiwo jevnt over var hakket "tøffere" og kanskje avreagerte litt kjappere, men i den alderen forandres jo ting fort :)

Toiwo var også sliiiten etter en natt i telt, det var en noget forvirrende opplevelse for pelsklumpen, hørtes jo ut som om det kom folk inn til oss hele tiden jo ! Han satt der som en prest og kikket rundt seg og sov lite. Men, fornøyd med testen uansett jeg.

Biri og treffet hos A-S er samme helg ja, vi bor 20 min unna Biri så jeg håper vi får med oss litt av begge helgene jeg :)

Blir med på FA om du får mulighet vel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil jo det. Men vil samtidig se an gutten litt. Per i dag er han for ung i hodet sitt enda til at jeg ville latt han ta testen, men om et års tid vil nok ting se annerledes ut så om man klarer å fikse noe 1 år frem i tid så er jeg nok med. Men det er nok enda vanskeligere å få til en FA på en ikke brukshundrase enn hva det var med MH'en. Vi får bare se hva som skjer :)

Åja er jo greit når dere bor så nærme! Biri er liksom ikke i nærmeste nærhet for vår del så jeg tror det holder med oppdrettertreff den helga jeg :aww: Rallylydighet og freestyle! tihii.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort i fra at A-S klarer å få til FA heller, tror han får til mye om han først går inn for det :aww:

Tror det bare er en fordel for Toiwo også om det blir litt sent neste år feks, vi har det da ikke travelt med å bli voksne ? :)

Synd Biri og A-S treffet krasjer, hadde vært så fint å få med seg ei hel helg i stedet for nok en oppdelt helg. Men sånn blir det når man ikke klarer å velge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort i fra at A-S klarer å få til FA heller, tror han får til mye om han først går inn for det :)

Tror det bare er en fordel for Toiwo også om det blir litt sent neste år feks, vi har det da ikke travelt med å bli voksne ? :)

Synd Biri og A-S treffet krasjer, hadde vært så fint å få med seg ei hel helg i stedet for nok en oppdelt helg. Men sånn blir det når man ikke klarer å velge :lol:

Aah, skjønner den. Nei skal man leve i 13-15 år så har man ikke noen hast med å bli voksen ser det ut til :lol: Det er vel bra det kanskje :o

Jupp, for vår del er det ikke noe tvil om hva vi skal på når treffet er 15 min unna! Hehe, jeg synes det er litt ekstra stas når det er treff med schanderulvene som jeg kjenner ganske godt nå. I stedet for den lange veien til Biri, hehe. Dessuten lokker det nok en del med freestyle og rallylydighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...