Gå til innhold
Hundesonen.no

Unngå hopping/skraping på døra

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Har lagt merke til at Nitro skraper på døra og hopper opp på døra når vi går ifra han. Har også sett dører åpne når vi har kommet tilbake. Dette kan også skje når en av oss går ut sammen med Hera, og han blir igjen med en av oss. men da er det lett å kunne si NEI og korrigere det.

Men hvordan skal vi avlære han med dette når vi ikke er tilstede? Få han til å unngå å gjøre dette? Er det mulig? :icon_redface: Han gjør det også selv når han er sammen med Hera. Og skraper på vinduene i bilen når vi går ut av bilen og han er igjen.

Skrevet

Oppnår han noe ved det? At dere f.eks kommer tilbake og kjefter på han, han står fortsatt og skraper når dere kommer tilbake, han skraper når dere står utenfor etc?

Skrevet

I bilen skraper han med en gang vi går ut, og når vi er på tur mot han. Prøver å vente til han ikke skraper mer, men han fortsetter værre når han ser oss (blir ivrig) og jeg er redd for at han skal ødelegge i bilen, spesiellt varmetråder. Ligger han i bur, skraper han også på døra. Akkurat den biten er grei, for man kan vente til han slutter før vi åpner døra. Men værre er det med dørene i huset når vi ikke er tilstede. Han har nok sikkert fått belønning av skrapingen og hoppingen ved at døren har åpnet seg, og derfor fortsatte han.. Låsing av døren går an, men er usikker om i hvor stor grad han kommer til å fortsette med dette, og om at det blir skader på dørene etterhvert...

Skrevet

Det er slike ting som er vanskelig å vente ut, fordi det blir skader. Har du mulighet til å sette noe foran døren/bilvinduet under treningsperioden? På jobben har vi noen plastikkplater foran valpegrindene, de blir helt herpa, men dørene forholder seg jo hele.

Jeg tror dere kan bli kvitt det om dere klarer å være konsekvente. Desverre ved ekstinksjon (slutte å forsterke allerede etablert atferd) er at hundene på et tidspunkt blir 1000 ganger værre, før de starter å bli bedre. Derfor kan han nok bli værre i starten når dere venter han ut, før atferden gradvis avtar igjen.

Jeg ville ha forsøkt å prøve å plassere noe foran døren eller rutene slik at han ikke klarer å ødelegge noe viktig.

Når dere forlater hjemmet/bilen, fungerer det å gå tilbake og belønne før han starter å skrape, og så dra ut tiden?

Skrevet

Takk for svar. Ja har tenkt på å finne noe å sette foran døren. Så får vi se hvordan det går og om det avtar etterhvert. *krysse fingre* I bilen blir han nok å ligge i bur, så får vi fortsette med å ikke ta han ut før han er rolig.

Skrevet

Det jeg gjorde da jeg var plaget med skraping på dørene var å skru en skrue i hver side av karmen og hekte på en kompostgrind hver gang jeg selv skulle ut. Det hjalp.

Skrevet

Med fare for at noen oppfatter meg som slem, så ville jeg ha hatt på litt dobbelsidig teip (ikke av det sterkeste slaget) på døra der han skraper, kan hende når han da skraper og poten sitter en smule fast, at han synes dette var så ubehagelig at han vegrer seg for å skrape igjen. Kanskje det funker, kanskje ikke, men det er ikke farlig eller kostbart å prøve det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...