Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp ''/

Kovu

Recommended Posts

Skrevet

Hei me har ein 2 månders gammal hund og me har et problem ... Han nekte og gå i bånd ... Det e sikkert forde me har hat han siden fredag og sikkert ikje ikje vant me bånd siden han komme fra ein bondegård. Han klynke og veldig mye vis me bare går ner trappå så begyne han me ein gang ... Det e bare meg og dattrå mi som bor i huse , men han høre og mest på dattrå mi og ... Help ''/

Skrevet

En to måneder gammel valp er en liten baby. Den er nettopp skilt fra mor og søsken (håper jeg) og skal bare leke, kose seg og bli trygg. Det er ennå en god stund til den skal begynne å gå tur. Foreløpig kan du venne den til å gå med bånd når du tar den ut for å tisse. La valpen bestemme hvor den vil gå, la den utforske verden mens du følger etter. Ikke dra eller napp i båndet. Husk at så små valper fort blir slitne.

Skrevet

Begynte å ha på halsbåndet på Arion på alle tisseturer fra første dagen han var hos oss (2 mnd gammel), sånn at han skulle venne seg til å ha det på. Og for at han skulle vite at når han fikk på halsbåndet så skal han ut og tisse. Etter noen uker (kanskje 3-4?) introduserte vi kobbelet. Først med å ha det hengende løst etter han, og så med å gå i bånd sammen med oss (på 10 minutters småturer). Brukte mye leker og sånne ting for å gjøre det morsomt, sånn at det å gå i bånd ble en positiv opplevelse. Hunder er jo ikke fra naturens side skapt for å gå i bånd, så de må jo lære det (som alt annet) :ahappy:

Finnes masse bra bøker om alt dere vil møte sammen med valpen deres i valpetiden og i tiden fremover, og hvordan å takle dette. Smart å ta en titt. Mye bra info der ute for alle slags "problemer"! :baby:

Lykke til med valpisen og alt dere skal lære den! Og NYT tiden! :whistle: Den går så aaaalt for fort!

Skrevet

Tussen TAKK :) Te dåkk me alle de gode rådene dåkkes :) og han klare graddevis og gå i bånde sitt og Halsebånde bryr han seg ikje om :)

Skrevet

Har du prøvd å ta på han en sele?

Vi har valpekull her nå. Disse læres å gå i bånd i 7 ukers alder. Da tar jeg en og en valp med meg noen hundre meter til dagen i bånd. Disse reagerer på halsbånd, men ikke sele. Prøv en sele på han! :)

Skrevet

Tror ikke jeg begynte med bånd på mine før de var nærmere 3-4 mnd jeg, da begynte vi på valpekurs og måtte nesten bruke bånd :)

Skrevet

Så fint for deg da Jane! Du burde da tenke på at det finnes valper som rett og slett ikke bryr seg om hvor du er, og gjerne vandrer til skogs uten mål og mening hvis du ikke har bånd på dem. Bånd er greit å begynne med i tidlig alder uansett, så vet de hva det er.

Utover det har jeg ikke noen tips, lørva mi brydde seg ikke et fnøtt om halsbånd, bånd eller noe hun :)

Skrevet
En to måneder gammel valp er en liten baby. Den er nettopp skilt fra mor og søsken (håper jeg) og skal bare leke, kose seg og bli trygg. Det er ennå en god stund til den skal begynne å gå tur. Foreløpig kan du venne den til å gå med bånd når du tar den ut for å tisse. La valpen bestemme hvor den vil gå, la den utforske verden mens du følger etter. Ikke dra eller napp i båndet. Husk at så små valper fort blir slitne.

Ikke gjør dette for lenge, det er en utmerket metode for valpen å lære hvordan den skal trekke i båndet!

Kanskje ikke så farlig nå når den er liten, men etterhvert blir den større og sterkere. Jo lengre valpen får lov til å "trekke"/bestemme retningen dess vanskeligere vil det bli å lære den å gå pent i bånd.

Boken "Fra valp til voksen hund" anbefales på det sterkeste :)

Skrevet

Nå tror jeg ikke at Pippin&Symra mente at valpen skulle få trekke eieren rundtomkring, da.

Men følg etter valpen den første tiden, pass på å holde slakk line på den (dvs ikke la den trekke). Ikke lag noen drakamp mellom dere, la først valpen bli vant til at det er et bånd der, så etterhvert begynner du å "lede" den litt mer og mer med båndet - slik at dere blir enige om hvor dere skal gå.

Men ja - det er kjempeenkelt å lære hunder å trekke i båndet! Men hvis de aldri får lov som valper, så virker det som om de aldri riktig skjønner det som voksne heller.

Lykke til med liten valp!

Susanne

• 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...