Tuskelusken Skrevet 12. Juni 2009 Rapporter Skrevet 12. Juni 2009 Azur har mistet en sko på ene bakbeinet. Det er vel ikke nødvending å ta av den andre også? Smeden kommer om 2-3 uker.
Guest Gråtass Skrevet 12. Juni 2009 Rapporter Skrevet 12. Juni 2009 Det blir ubehagelig for hesten å gå med bare en sko så lenge som 2-3 uker. I værste fall risikerer du at hesten blir unødvendig halt. Jeg ville heller dratt av den skoen som sitter på det andre beinet slik at hesten går jevnt. Tenk selv å gå i tre uker med en joggesko og ett bein med flate såler.
Mary Skrevet 12. Juni 2009 Rapporter Skrevet 12. Juni 2009 Den vil jo slite mere på den hoven som skoen ikke sitter på. Når hestene våres mistet skoen og ikke smeden kunne komme raskt så dro vi av skoen på det andre benet også slik at dem kunne slite likt. Men nå har vi gått over til barfot på hele gjengen.
armagnac Skrevet 12. Juni 2009 Rapporter Skrevet 12. Juni 2009 er best og dra av skoen på den andre foten også bedre for både hest og hovslager mvh snart faglært hovslager;)
Tuskelusken Skrevet 12. Juni 2009 Forfatter Rapporter Skrevet 12. Juni 2009 Øh, det er vel ikke bare å rive av skoen? Den sitter faktisk fast! Vet ikke om noen som kan gjøre det...
Mary Skrevet 12. Juni 2009 Rapporter Skrevet 12. Juni 2009 Du har sikker hvert der og sett når smeden har skodd? Det dem gjør når de løsner skoen er å åpne sømmene som stikker ut litt oppå hoven, Det går å bruke en litt sløv kniv å legge under sømmene som er bøyd nedover og slå dem opp med hammer Sløvkniv eller en stor skrutrekker. når du har gjort det med alle så må du bruke en tang som du prøver å få løs skoa litt slik at sømmene kommer litt ut under skoa slik at du kan dra ut en etter en med tanga. For det var den eneste måten jeg greide å få dem av på, for jeg er ikke sterk nok til å røske av skoa slik smeden gjør.
Tuskelusken Skrevet 16. Juni 2009 Forfatter Rapporter Skrevet 16. Juni 2009 Men nå kommer smeden på torsdag. Jippi. Så da trenger jeg ikke ta av skoen.
hanne Skrevet 17. Juni 2009 Rapporter Skrevet 17. Juni 2009 Kan legge til en ting som ikke noen andre har nevnt. Det blir feil belastning på hesten om den skal gå lenge med kun en sko. det skal altid være likt paralellt. Altså mister hesten en sko forran river du av den andre, samme bak. Kan samenlignes med en hest som er halt på venstre fremme kan bli halt på høyre fremme også, fordi den overbelaster høyre for å skåne venstre. Dette kan gå videre opp i skuldre og rygg og gi store plager.
Tuskelusken Skrevet 17. Juni 2009 Forfatter Rapporter Skrevet 17. Juni 2009 Ja, skjønner. Hadde tnkt å ta av han skoen, men nå kommer jo smeden i morgen (endleig kan jeg ri igjen ).
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar