Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved foten

Heidihj

Recommended Posts

Jeg trener på øvelsen fri ved foten med Elwira. Hun går inntill beina mine når jeg sier "fot" men hun ser ikke på meg. Jeg trener og trener med klikker, men det går ikke :)

Er det noen her som har noen tips til hvordan lære det inn. Golden er jo lettlært, så jeg tror at det er jeg som ikke gjør noe helt riktig.

Trenger hjelp, vil så gjerne ta bronsje merket i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på øvelsen fri ved foten med Elwira. Hun går inntill beina mine når jeg sier "fot" men hun ser ikke på meg. Jeg trener og trener med klikker, men det går ikke :D

Er det noen her som har noen tips til hvordan lære det inn. Golden er jo lettlært, så jeg tror at det er jeg som ikke gjør noe helt riktig.

Trenger hjelp, vil så gjerne ta bronsje merket i lydighet.

Jeg ville beynnt på nytt.Og bare trent kontakt.Klikk for kontakt så mye at hun gjør hva som helst for å holde kontakten.Når hun følger etter deg rundt for å ha kontakt når du snurrer rundt på samme sted kan du begynne å gå.

Bare ett par steg av gangen og så klikk.

Husk på at kontakten er viktigst.Prøv å bare klikk når hun har kontakt,hvis ikke forsterker du at hun går å ser på alt annet.

Jeg ville etterhvert avbryta øvelsen med en gang hund bryter kontakten.Men jeg er litt strengere enn mange andre der.Se ann hvor lett hun er å motivere før du feiler henne.Noen hunder mister piffen..

Antagelig tror hun at hun gjør det helt riktig.Du har sikkert forsterket for at hun går riktig plassert og kanskje ikke fulgt så nøye med på om hun holdt kontakt?eller? :?

Fot er en kontaktøvelse i bevegelse slik jeg ser den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett på komando så tildig! Ville gjøre som Loke sier her å starte på nytt.

1.Begynn med hunden stående forran deg å klikk for kontakt

2. Begynn å bakover og klikk for at hunden ser på deg

3. Da er det lett å snu seg rundt og gå rett vei mens du klikker for kontakt og at hunden går riktig

4. øk ditansen hunden må gå gradvis (men ikke øk for sakte for dette er øvelse hunden må holde ut lenge)

Holdtene trente jeg inn for seg selv. Klikket for at hunden satte seg når jeg stoppet og med forskjelige forflyttninger.

Det er også smart å ha bakpartskontroll. At hunden vet at den har en rompe og kan gå fri ved foten bakover(altså rygge). Da begynner du inntil en vegg og klikker for den minste bevegelse på bak beina. å så øker du gradvis. så trener du det inntil fortauskanter hullete gjerder osv. Pass på at hunden går inntil deg og ikke veggen. Tren også på baklengs vendinger. Du står 90 grader ut fra veggen og rygger inn til veggen. Men øk kravene til din hund..

Etter hvert kan hunden din gå både framlengs og baklengs frived foten med alle vendinger. Det er veldig greit å ha god bakpartskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav at hunden din skal se på deg, poenget er bare at hunden skal gå på riktig sted og at den følger deg :wink: Jeg har 1stk. som ser i bakken på fri ved fot og en som er i ansiktet på meg kan få like gode poeng i lydighet for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav at hunden din skal se på deg' date=' poenget er bare at hunden skal gå på riktig sted og at den følger deg :wink: Jeg har 1stk. som ser i bakken på fri ved fot og en som er i ansiktet på meg kan få like gode poeng i lydighet for det..[/quote']

Hæ? Er det sant? Trodde de måtte det jeg.. Men det er jo veldig vanskelig for en liten hund å få til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav at hunden din skal se på deg' date=' poenget er bare at hunden skal gå på riktig sted og at den følger deg :wink: Jeg har 1stk. som ser i bakken på fri ved fot og en som er i ansiktet på meg kan få like gode poeng i lydighet for det..[/quote']

Eh...jeg er ikke sikker men jeg tror det er vanskeligere å få en tier på fot hvis du har en hund som går å kikker alle andre steder?

I høyere klasser enn kl1 selvfølgelig...

Uansett:du får stort sett en mye bedre fot ved å trene inn kontakten.Hunden følger med på deg hele tiden og er mye mer obs på vendinger etc.Pluss at den plasserer seg bedre.Ikke minst blir den mye mindre distrahert.. :)

Å lære inn bakpartskontroll først er et veldig godt råd.Et annet godt råd er å belønne med venstre hånd så hunden ikke trekker fremover og sperrer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt og har noen ganger problem med at Chicka ikke har skikkelig kontakt ved lineføring og fri ved fot. (hu ser bare rett frem)

Når jeg ikke får kontakt går jeg tilbake til utgangstilling og øver kontakt derfra og når det sitter så trener vi fri ved for og lineføring igjen, da er kontakten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser penere ut ja...jeg har samme problemet, men jeg prater mye til henne og roser henne mye for da er hun oppmerksom på meg. Dette gjør jeg selvfølgelig under trening men planen er og kutte ut preten mer og mer etterhvert.

Jeg tar også en del raske vendinger slik at hun må være ops. på meg for og kunne følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...