Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved foten

Heidihj

Recommended Posts

Skrevet

Jeg trener på øvelsen fri ved foten med Elwira. Hun går inntill beina mine når jeg sier "fot" men hun ser ikke på meg. Jeg trener og trener med klikker, men det går ikke :)

Er det noen her som har noen tips til hvordan lære det inn. Golden er jo lettlært, så jeg tror at det er jeg som ikke gjør noe helt riktig.

Trenger hjelp, vil så gjerne ta bronsje merket i lydighet.

Skrevet
Jeg trener på øvelsen fri ved foten med Elwira. Hun går inntill beina mine når jeg sier "fot" men hun ser ikke på meg. Jeg trener og trener med klikker, men det går ikke :D

Er det noen her som har noen tips til hvordan lære det inn. Golden er jo lettlært, så jeg tror at det er jeg som ikke gjør noe helt riktig.

Trenger hjelp, vil så gjerne ta bronsje merket i lydighet.

Jeg ville beynnt på nytt.Og bare trent kontakt.Klikk for kontakt så mye at hun gjør hva som helst for å holde kontakten.Når hun følger etter deg rundt for å ha kontakt når du snurrer rundt på samme sted kan du begynne å gå.

Bare ett par steg av gangen og så klikk.

Husk på at kontakten er viktigst.Prøv å bare klikk når hun har kontakt,hvis ikke forsterker du at hun går å ser på alt annet.

Jeg ville etterhvert avbryta øvelsen med en gang hund bryter kontakten.Men jeg er litt strengere enn mange andre der.Se ann hvor lett hun er å motivere før du feiler henne.Noen hunder mister piffen..

Antagelig tror hun at hun gjør det helt riktig.Du har sikkert forsterket for at hun går riktig plassert og kanskje ikke fulgt så nøye med på om hun holdt kontakt?eller? :?

Fot er en kontaktøvelse i bevegelse slik jeg ser den :)

Skrevet

Ikke sett på komando så tildig! Ville gjøre som Loke sier her å starte på nytt.

1.Begynn med hunden stående forran deg å klikk for kontakt

2. Begynn å bakover og klikk for at hunden ser på deg

3. Da er det lett å snu seg rundt og gå rett vei mens du klikker for kontakt og at hunden går riktig

4. øk ditansen hunden må gå gradvis (men ikke øk for sakte for dette er øvelse hunden må holde ut lenge)

Holdtene trente jeg inn for seg selv. Klikket for at hunden satte seg når jeg stoppet og med forskjelige forflyttninger.

Det er også smart å ha bakpartskontroll. At hunden vet at den har en rompe og kan gå fri ved foten bakover(altså rygge). Da begynner du inntil en vegg og klikker for den minste bevegelse på bak beina. å så øker du gradvis. så trener du det inntil fortauskanter hullete gjerder osv. Pass på at hunden går inntil deg og ikke veggen. Tren også på baklengs vendinger. Du står 90 grader ut fra veggen og rygger inn til veggen. Men øk kravene til din hund..

Etter hvert kan hunden din gå både framlengs og baklengs frived foten med alle vendinger. Det er veldig greit å ha god bakpartskontroll.

Skrevet

Det er ikke noe krav at hunden din skal se på deg, poenget er bare at hunden skal gå på riktig sted og at den følger deg :wink: Jeg har 1stk. som ser i bakken på fri ved fot og en som er i ansiktet på meg kan få like gode poeng i lydighet for det..

Skrevet
Det er ikke noe krav at hunden din skal se på deg' date=' poenget er bare at hunden skal gå på riktig sted og at den følger deg :wink: Jeg har 1stk. som ser i bakken på fri ved fot og en som er i ansiktet på meg kan få like gode poeng i lydighet for det..[/quote']

Hæ? Er det sant? Trodde de måtte det jeg.. Men det er jo veldig vanskelig for en liten hund å få til..

Skrevet
Det er ikke noe krav at hunden din skal se på deg' date=' poenget er bare at hunden skal gå på riktig sted og at den følger deg :wink: Jeg har 1stk. som ser i bakken på fri ved fot og en som er i ansiktet på meg kan få like gode poeng i lydighet for det..[/quote']

Eh...jeg er ikke sikker men jeg tror det er vanskeligere å få en tier på fot hvis du har en hund som går å kikker alle andre steder?

I høyere klasser enn kl1 selvfølgelig...

Uansett:du får stort sett en mye bedre fot ved å trene inn kontakten.Hunden følger med på deg hele tiden og er mye mer obs på vendinger etc.Pluss at den plasserer seg bedre.Ikke minst blir den mye mindre distrahert.. :)

Å lære inn bakpartskontroll først er et veldig godt råd.Et annet godt råd er å belønne med venstre hånd så hunden ikke trekker fremover og sperrer deg.

Skrevet

Jeg har hatt og har noen ganger problem med at Chicka ikke har skikkelig kontakt ved lineføring og fri ved fot. (hu ser bare rett frem)

Når jeg ikke får kontakt går jeg tilbake til utgangstilling og øver kontakt derfra og når det sitter så trener vi fri ved for og lineføring igjen, da er kontakten der.

Skrevet

Det ser penere ut ja...jeg har samme problemet, men jeg prater mye til henne og roser henne mye for da er hun oppmerksom på meg. Dette gjør jeg selvfølgelig under trening men planen er og kutte ut preten mer og mer etterhvert.

Jeg tar også en del raske vendinger slik at hun må være ops. på meg for og kunne følge.

Skrevet

Med små hunder kan det faktisk være bedre om hunden ikke ser på deg. For små hunder må gå mye lengre frem for å få øyekontakt og da går de ikke lenger "på plass". :wink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...