Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva står egentlig LP for?


Whoopsis

Recommended Posts

Vet du, dett er en begrunnelse/unnskyldning jeg har hørt mange ganger, men jeg er ikke enig og jeg forstår det ikke, for man kan i utgangspunktet gjøre akkurat som man vil inne i en lydighetsring.. Spørsmålet er jo egentlig hva det er som er viktig- antall poeng, veien til målet, målet i seg selv, eller hva enn grunner man måtte ha.

Jeg syns det er synd at folk har en oppfattelse av lydighets programmet som stivt, militært og strengt. Det jeg kan trøste alle dere som mener dette om LP; Dere har nå automatisk elimenert all hundesport som er innenfor RIK programmet og det er noe sånt som 26 prøver av ymse slag. I tillegg utgår all annen bruksarbeid for der er det også apell. Så da kan dere bare trene rallylydighet, agility og freestyle- for der stilles det ikke slike krav til hundeføreren.. For det er det som er problemet ikke sant, ikke hundens evne til prestasjoner?

Nå kan ikke jeg svare for Huldra, men for min del er det hverken en begrunnelse eller en unnskyldning, og det er heller ikke noe argument for at den ene sporten er bedre/dårligere enn den andre. Det er et spørsmål om hva man liker og har lyst til å drive med. Både jeg og hunden kunne fint ha trent LP (i hvertfall hvis jeg kan bøye meg litt for å se hunden uten at det regnes for å være noe negativt :) ) Jeg har foreløpig ingen planer om å trene RIK eller annen bruks, så det blir ikke noe problem. For meg er hovedpoenget å gjøre noe aktivt og morsomt med hunden og å ha visse mål å jobbe mot. Ellers er det jo ikke verre enn at vi kan begi oss ut på LP senere hvis vi skulle føle for det. Det er da ikke sånn at hunden - eller føreren - automatisk blir ubrukelig til alt mulig annet dersom man trener rally, freestyle eller AG?

Ellers får jeg en vag fornemmelse av at du syns at rally, agility og freestyle er litt "mindreverdige" sporter enn LP/RIK/bruks? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lydighetsprøve!

hehe

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=53198&start=1

Greit å få det svart på hvit! Takker :)

Go Gråtass, go ! :)

Neimen altså - jeg er helt enig i det du sier. Jeg skjønner i grunnen ikke hva som er så ille med LP-programmet ? Man MÅ ikke gå som en stolpe på to bein (problemet er bare at svært svært mange SER UT SOM STOLPER på to bein fordi de blir så nervøse). Man skal da ha en normal gange når man går i ringen, man snur når man blir bedt om å snu, og man stopper når man blir bedt om å stoppe, men det er helt klart en fordel at man veit hvordan man stokker beina sine sånn at HUNDEN får et best mulig utgangspunkt for å følge sin mer eller mindre nervøse fører.

Nå er nok RIK-programmet noe mer militant lagt opp (jeg tenker da på dette med at kommandoer SKAL gies høyt og tydelig sånn at den halvdøve dommeren hører at den gis og at hunden ikke går på autopilot), men jeg skjønner fortsatt ikke problemet jeg (og da skal jeg ikke nevne at jeg i min lille verden boikotter LP-programmet pga en del andre årsaker).

Jeg synes lp er noe av det mest fasinerende i hele verden, rett og slett kjempekult! Gjør meg ingen ting at ting blir sagt på en klar og "kommanderende" måte, da får man det i hvert fall med seg :D Nå skal det sies at jeg aldri har startet selv, så vi får se hva jeg synes om det etter debuten.. Men vil tro at det kommer mye an på dommeren, hvor militant det blir? (når dte kommer til hva han trekker for, og måten han oppfører seg på?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nå kan ikke jeg svare for Huldra, men for min del er det hverken en begrunnelse eller en unnskyldning, og det er heller ikke noe argument for at den ene sporten er bedre/dårligere enn den andre. Det er et spørsmål om hva man liker og har lyst til å drive med. Både jeg og hunden kunne fint ha trent LP (i hvertfall hvis jeg kan bøye meg litt for å se hunden uten at det regnes for å være noe negativt :) ) Jeg har foreløpig ingen planer om å trene RIK eller annen bruks, så det blir ikke noe problem. For meg er hovedpoenget å gjøre noe aktivt og morsomt med hunden og å ha visse mål å jobbe mot. Ellers er det jo ikke verre enn at vi kan begi oss ut på LP senere hvis vi skulle føle for det. Det er da ikke sånn at hunden - eller føreren - automatisk blir ubrukelig til alt mulig annet dersom man trener rally, freestyle eller AG?

Ellers får jeg en vag fornemmelse av at du syns at rally, agility og freestyle er litt "mindreverdige" sporter enn LP/RIK/bruks? Eller tar jeg feil?

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet jeg.. Du kan gjøre akkurat hva du vil i en LPring, om du vil gå dobbelt for å se bikkja di så gjør du det, men fordi du da ikke har naturlig gange, så blir du trekt i peong, men du sier jo selv at hovedpoenget er å gjøre noe gøy med hunden så da er det vel ikk poengene som er det viktige heller?

Jeg liker dårlig å bli tillagt meninger jeg ikke har ytret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet jeg.. Du kan gjøre akkurat hva du vil i en LPring, om du vil gå dobbelt for å se bikkja di så gjør du det, men fordi du da ikke har naturlig gange, så blir du trekt i pong, men du sier jo selv at hovedpoenget er å gjøre noe gøy med hunden så da er det vel ikk poengene som er det viktige heller?

Så hvorfor skal jeg ikke da heller velge en sport som jeg syns er morsommere og hvor jeg kan "gå dobbelt" uten å få trekk for det? :)

Jeg liker dårlig å bli tillagt meninger jeg ikke har ytret.

Jeg har ikke tillagt deg noen meninger, men jeg stilte et spørsmål på grunnlag av et inntrykk jeg fikk av det forrige innlegget ditt. Hva du svarer, eller om du velger å ikke svare på det spørsmålet, er helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lurer på hvordan de som syns LP er stivt ville gått om de fikk gå som de ville...*

Sånn: :):)

Men altså, til alle dere som ikke skjønner hva "problemet" er: Det er ikke noe problem. LP er ikke en forferdelig sport. Faktisk er den helt OK, dersom det er det man har lyst til å drive med og man liker å trene innenfor de rammene. Selv om jeg personlig syns at det er litt "stivt og pirkete" og derfor har valgt en annen form, er det på ingen måte ment som noen fornærmelse overfor de som velger å drive med LP. Jeg regner med at dere har deres grunner til at dere ikke driver med med de sportene dere ikke driver med, uten at det er et "problem" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, dett er en begrunnelse/unnskyldning jeg har hørt mange ganger, men jeg er ikke enig og jeg forstår det ikke, for man kan i utgangspunktet gjøre akkurat som man vil inne i en lydighetsring.. Spørsmålet er jo egentlig hva det er som er viktig- antall poeng, veien til målet, målet i seg selv, eller hva enn grunner man måtte ha.

Jeg syns det er synd at folk har en oppfattelse av lydighets programmet som stivt, militært og strengt. Det jeg kan trøste alle dere som mener dette om LP; Dere har nå automatisk elimenert all hundesport som er innenfor RIK programmet og det er noe sånt som 26 prøver av ymse slag. I tillegg utgår all annen bruksarbeid for der er det også apell. Så da kan dere bare trene rallylydighet, agility og freestyle- for der stilles det ikke slike krav til hundeføreren.. For det er det som er problemet ikke sant, ikke hundens evne til prestasjoner?

Jeg synes det ser stivt ut, det lille jeg har sett av det, og godt mulig jeg har sett kun dårlige ekvipasjer.. :P Jeg synes det er pirk fordi man får trekk dersom hunden ikke reagerer og oppfører seg som en BC, dersom det ikke er 100% gjennomført perfekt - hunden skal se opp på eier hele tiden - ikke et millisekund skal den se en annen vei, helst sette seg halvsekundet før fører sier sitt og den skal sitte så beint at man kan bruke den som linjal! :D JEG er ikke typen som liker å pirke på slike smådetaljer, BIKKJA derimot - hun elsker det (som jeg har sagt før; hun skulle hatt en annen eier!). :)

At JEG som person heller liker mer fartsfylte ting som agility, er en helt personlig greie, og har sikkert med personligheten min å gjøre - folk er forskjellige, og for min del blir LP for stivt og pirkete, og kanskje derfor litt for kjedelig..? Jeg beklager om jeg støter noen på tærne når jeg skriver det, det er ikke meningen, jeg forteller bare hvordan jeg er. Det var også veldig synsing fra min side, forrige innlegg, og ikke ment som noe faktaopplysning. :D

Jeg vet heller ikke så veldig mye om hvordan LP utføres (pga manglende interesse av de over nevnte grunner), men jeg har lyst å prøve en dag, og jeg sier jo at det blir LP når Tulla blir pensjonert fra AG (og spor når hun blir pensjonert fra LP) - og hvem vet, kanskje jeg ikke syns det er så kjedelig, stivt og pirkete da? :) Jeg lærer jo også mer stadig vekk, bla når jeg leser her. For jeg visste ikke at man fikk trekk for å gå stivt (det er jo fint å vite, jeg har trent på å gå stivt, haha! :) ), og i det hele tatt kan det hende at LP ikke er fullt så pirkete perfeksjonistisk som jeg har fått inntrykk av? :D For det er helt okei å trene på at hunden skal gå fot og se opp, sette seg mer eller mindre beint når jeg stopper, høre etter kommandoer relativt raskt osv, men de ekstreme kravene jeg føler LP stiller til utførelsen av de, stiller jeg meg litt ...uforstående? til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke så at det blir mer perfeksjonistisk jo lengre opp du kommer i gradene? Hører jo stadig vekk om dette "pirket" man har i LP, at alt må sitte helt perfekt. Kommentarer etter LP-prøver går på "hunden var litt borti meg på innkallingen" og "en fot var 5 cm over bakken, 2 poeng trekk". Da er det jo ganske strikt - positivt eller negativt laddet okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser stivt ut, det lille jeg har sett av det, og godt mulig jeg har sett kun dårlige ekvipasjer.. :) Jeg synes det er pirk fordi man får trekk dersom hunden ikke reagerer og oppfører seg som en BC, dersom det ikke er 100% gjennomført perfekt - hunden skal se opp på eier hele tiden - ikke et millisekund skal den se en annen vei, helst sette seg halvsekundet før fører sier sitt og den skal sitte så beint at man kan bruke den som linjal! :) JEG er ikke typen som liker å pirke på slike smådetaljer, BIKKJA derimot - hun elsker det (som jeg har sagt før; hun skulle hatt en annen eier!). :)

At JEG som person heller liker mer fartsfylte ting som agility, er en helt personlig greie, og har sikkert med personligheten min å gjøre - folk er forskjellige, og for min del blir LP for stivt og pirkete, og kanskje derfor litt for kjedelig..? Jeg beklager om jeg støter noen på tærne når jeg skriver det, det er ikke meningen, jeg forteller bare hvordan jeg er. Det var også veldig synsing fra min side, forrige innlegg, og ikke ment som noe faktaopplysning. :D

I det ene øyeblikket er LP for "rask" sport for hunden, i det neste vil du heller drive med fartsfylt sport... :D

Det skal tas hensyn til rase i LP. Alle raser kan lære kontakt, gallopp på innkalling og stoppe med en gang man sier stå...! Dessuten er det sjeldet border collier naturlig er veldig mye raskere i reaksjonen enn andre raser. Jeg har i hvertfall brukt 80% av treningen for å få hunden rask og motivert, resten har jeg brukt på kontakt.

Noe jeg kan si meg veldig enig i, er at det ofte blir bedømt for streng mtp rette sitter o.l. I elite burde hunden klare dette (det er liksom ikke noe man trenger å pirke eller trene på etterhvert!), men i klasse 1 og 2 synes jeg ikke dette burde være så strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lurer på hvordan de som syns LP er stivt ville gått om de fikk gå som de ville...*

:)

:) Ja kom til å tenke på det på turen i dag... at jeg hadde tatt feil :D

Det var ikke bare du som tenkte feil altså, jeg ramlet med huet først selv og... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det ene øyeblikket er LP for "rask" sport for hunden, i det neste vil du heller drive med fartsfylt sport... :P

Det skal tas hensyn til rase i LP. Alle raser kan lære kontakt, gallopp på innkalling og stoppe med en gang man sier stå...! Dessuten er det sjeldet border collier naturlig er veldig mye raskere i reaksjonen enn andre raser. Jeg har i hvertfall brukt 80% av treningen for å få hunden rask og motivert, resten har jeg brukt på kontakt.

Noe jeg kan si meg veldig enig i, er at det ofte blir bedømt for streng mtp rette sitter o.l. I elite burde hunden klare dette (det er liksom ikke noe man trenger å pirke eller trene på etterhvert!), men i klasse 1 og 2 synes jeg ikke dette burde være så strengt.

Drar opp denne igjen jeg. :aww:

For meg er det en vesentlig forskjell på hvilken måte agility er "fartsfylt" i forhold til LP. I AG løper jeg selv, hunden løper også stort sett hele tiden. I LP gjør man ikke det. I forhold til den første kommentaren du har uthevet, så tenker jeg på reaksjonsevnen. Det er ingen hemmelighet at BC (og andre lignende raser) har mye kjappere reaksjonsevne enn en berner eller springer for den saks skyld - det ser man på de når de får gå fritt, måten de beveger seg på osv. Bevegelsene er generelt mye kjappere. Hvis du tenker på en pomme, så har de veldig kjappe bevegelser, og jeg synes BC (++) har like kjappe bevegelser som det. Springeren min har ikke nubbsjans til å trave så fort at man knapt klarer å se beina på henne. Skjønner du hva jeg mener? :)

Når det er sagt, så har jeg planer om å trene LP med springeren...bare ikke akkurat nå. :) Så ikke få det for deg (dere) at jeg er så himla "imot" LP, og ikke føl at jeg "rakker ned" på sporten. Egentlig er det så enkelt som at jeg liker agility best akkurat nå, du/dere liker LP best akkurat nå; felles for alle er at vi har funnet en hundesport vi trives med - det er bare sånn liksom.. :D Og det er ingen grunn for at jeg skulle begynne å stille spørsmålstegn til hvorfor ikke flere driver med AG; kanskje liker dere ikke tanken på å løpe rundt på en hinderbane med hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen jeg. :aww:

For meg er det en vesentlig forskjell på hvilken måte agility er "fartsfylt" i forhold til LP. I AG løper jeg selv, hunden løper også stort sett hele tiden. I LP gjør man ikke det. I forhold til den første kommentaren du har uthevet, så tenker jeg på reaksjonsevnen. Det er ingen hemmelighet at BC (og andre lignende raser) har mye kjappere reaksjonsevne enn en berner eller springer for den saks skyld - det ser man på de når de får gå fritt, måten de beveger seg på osv. Bevegelsene er generelt mye kjappere. Hvis du tenker på en pomme, så har de veldig kjappe bevegelser, og jeg synes BC (++) har like kjappe bevegelser som det. Springeren min har ikke nubbsjans til å trave så fort at man knapt klarer å se beina på henne. Skjønner du hva jeg mener? :)

Når det er sagt, så har jeg planer om å trene LP med springeren...bare ikke akkurat nå. :o Så ikke få det for deg (dere) at jeg er så himla "imot" LP, og ikke føl at jeg "rakker ned" på sporten. Egentlig er det så enkelt som at jeg liker agility best akkurat nå, du/dere liker LP best akkurat nå; felles for alle er at vi har funnet en hundesport vi trives med - det er bare sånn liksom.. :) Og det er ingen grunn for at jeg skulle begynne å stille spørsmålstegn til hvorfor ikke flere driver med AG; kanskje liker dere ikke tanken på å løpe rundt på en hinderbane med hunden. :)

Da er jeg med :D Mener fremdeles at det mye som egner seg like godt i LP enn BC (f.eks pyrre, schäfer, portugisisk vannhund o.l.)

Jeg liker egentlig agility godt (Amira ELSKER det), men synes det blir for mye venting. Skal starte opp når jeg har kjøpt min egen bane slik at jeg kan trene mye på egenhånd, og heller dra en dag i uka til organisert trening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg med :) Mener fremdeles at det mye som egner seg like godt i LP enn BC (f.eks pyrre, schäfer, portugisisk vannhund o.l.)

Jeg liker egentlig agility godt (Amira ELSKER det), men synes det blir for mye venting. Skal starte opp når jeg har kjøpt min egen bane slik at jeg kan trene mye på egenhånd, og heller dra en dag i uka til organisert trening :)

Hehe, da er vi jo egentlig på samme plan da! :aww: Du liker agility (hunden din elsker det), og har tenkt å begynne med det senere, men akkurat nå synes du LP er mer gøy. Jeg liker LP (hunden min elsker det), og jeg har tenkt å begynne med det senere, men akkurat nå er det agility som er mest gøy.

Litt (mye?) av grunnen til at jeg ikke trener noe særlig LP er pga treningskompiser, eller mangel på sådan. Jeg har ingen å trene med, eller, det er løgn - de jeg har å trene med trener ikke slik jeg vil (rykk og napp og ikke konkurranserettet). Agility kan jeg trene alene, og synes jeg får mer ut av det enn fellestreninger. Har du ikke bane tilgjengelig til trening utenom fellestreninger, eller blir den kanskje låst inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...