Gå til innhold
Hundesonen.no

Info om nymfeparakitt


tm100001

Recommended Posts

Jeg vil lære om nymfer har jeg funnet ut, kanskje jeg får to selv :whistle:

Hvor mye bråker de?

Hva er forskjellen på hunn og hann i utseende og temperament?

Jeg tror jeg vil ha en hunn og en hann, fordi da kan de evnt. få egg.

Roter de mye, og hvordan er de utenfor buret?

Er de lettlærte og sosiale?

Hvor mye oppmerksomhet og trening trenger de daglig?

Kan man trene dem (med klikkertrening)?

Hvor mange fugler er ideelt?

Mamma har mulighet til å bestille fuglebur fra dogman, og jeg fant noen fine i katalogen. Det er noen små undulatbur, men det ønsker jeg ikke. Derimot er det fine papegøyebur fra ferplast og savic med store dører, solide sprinkler og hjul under bena. Er disse egnet til nymfe? Hvor store sprinkler kan de ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil lære om nymfer har jeg funnet ut, kanskje jeg får to selv :whistle:

Så koselig, jeg har en nymfegutt selv og det er veldig kos :wub:

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Hvor mye bråker de?

Dette kommer veldig an på. Min kan rope på meg hvis han kjeder seg. Men så lenge han får nok opmerksomhet bråker han lite. Han er i stuen, slik at han er minst mulig alene. Jeg må ha pledd på ham om natten, for han våkner med sola, og da begynner han å rope etter meg :ahappy:

Hva er forskjellen på hunn og hann i utseende og temperament?

Når de er små er alle spraglete, og de som fortsatt er det etter første myting er hunner. Hannene har sterkere farger. Hanner lærer fortere, og det sies at hunnene er litt særere.

Jeg tror jeg vil ha en hunn og en hann, fordi da kan de evnt. få egg.

Hvorfor vil du ha egg? Det du må tenke på når du har 2 stykker er at de blir mindre knyttet til deg, da de har hverandre.

Roter de mye, og hvordan er de utenfor buret?

Det blir endel frøskall utenfor buret, og så støver de jo litt.

Er de lettlærte og sosiale?

De er ganske lettlærte, hannene noe mer enn hunnene. Min hann er veldig sosial, og får være ute å fly hver dag. Da sitter han stort sett i nærheten eller på meg :lol: Dette er jo også noe de har krav på.

Hvor mye oppmerksomhet og trening trenger de daglig?

De krever ganske mye oppmerksomhet egentlig, for at de ikke skal bli deppa. Ihvertfall hvis du bare har en. Har du 2 har de jo hverandre, men igjen, da er det ikke sikkert du får knyttet like sterke bånd til dem. Jeg ville sammenliknet det litt med å ha en hund. Og skal de lære å snakke og trikse så er det fint med et par korte treningsøkter om dagen.

Kan man trene dem (med klikkertrening)?

Det kan man sikkert, jeg har ikke prøvd :D

Hvor mange fugler er ideelt?

Det kommer an på hvor mye tid du har til dem! Jeg ville aldri hatt 2 sammen, har sett det før, og de knytter seg for mye til hverandre. Blir vanskeligere å trene dem, sosialisere dem osv. Da må du bruke mye mer tid på dem! Men hvis du skal ha flere så er det best med et par.

Mamma har mulighet til å bestille fuglebur fra dogman, og jeg fant noen fine i katalogen. Det er noen små undulatbur, men det ønsker jeg ikke. Derimot er det fine papegøyebur fra ferplast og savic med store dører, solide sprinkler og hjul under bena. Er disse egnet til nymfe? Hvor store sprinkler kan de ha?

Nymfer skal absolutt ha større bur enn et undulatbur! De trenger større plass å boltre seg på. Men de trenger jo heller ikke et arabur :D Personlig har jeg et bur fra ferplast med horisontale sprinkler (viktig slik at de får klatret i buret). Men sprinkelstørrelsen er den samme som på undulatburene. Målene er ca 1m*1,5m*70cm. Og han er mye ute.

Ellers kan du jo ta en titt på denne siden: nymfeparakitt

Lykke til da du ;) Det er skikkelig kos med nymfeparakitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Nymfeparakitt lever i flokk, så om du ikke har mye tid til fuglen, så anbefaller jeg sterkt at du kjøper 2 stk. Har du derimot mye tid til fuglen så går det greit med bare en. I mine øyne er det viktigere at dyra trives enn at de knytter seg til mennesker. Selvfølgelig så er knyttingen viktig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh... Lykke til med nymfen(e) du skal få :)

Du har fått kjempefine svar her allerede, så skal ikke si noe særlig mer enn at en ulykkelig nymfe lager mye lyd, veldig mye lyd. Så enten skaff to (men de blir da ikke spesielt knyttet til deg) eller ha veldig god tid til fuglen :)

Tror absolutt at man kan klikkertrene de, men faren er stor for at de begynner å "klikke" selv :D Er bare å finne noe de vil jobbe for.

Bruk mye tid med fuglen(e) (hver for seg) fra de er små.

Savner min lille Solan.

En utrolig tam, snill hann som plystret på meg hver gang jeg stod foran et speil (anbefales for enhver jente), hoppet på tastaturet mitt når jeg skrev, stjal blyanter og penner og slapp de utforbi bordkanten, bladde i bøkene mine og kom på kommando :)

Hadde han omtrent alltid ute når jeg var hjemme, ellers hylte han.

Dessverre klarte min mor å slippe ham ut da hun passet ham... Jeg har uflaks med å la andre passe dyrene mine :D

Min fyr rotet mye, støvet og kastet frø. Pleide å dusje han med vannflaske rimelig ofte, det hjelper mot støvinga, og fuglene pleier like det, men pass da på at de ikke blir kalde.

Pass også på at de får stort nok bur med diverse leker. Ikke for stor avstand mellom sprinklene. Husk at et hode fort kan sette seg fast et sted (lærte det av første undulaten min :D )

Kom ikke på noe mer... Lykke til! Og jeg er skikkelig misunnelig. *Skal ikke, skal ikke, skal ikke ha ny fugl* :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en fordel å vite litt om fugler før man får de i hus. (gjelder jo alle dyr)

I forhold til undulatene jeg har hatt, var nymfeparakitten mye mer krevende.

De finner seg ikke i å bare sitte til pynt, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...