Gå til innhold
Hundesonen.no

Komandoer dere bruker på Agility


elindm

Recommended Posts

Hei jeg er bare litt nyskjerig på hvilke komandoer dere bruker i agility sammenheng? Har hørt mange forskjelige ting så blir litt moro og høre hva dere bruker. Hvis dere bare trener for moro skyld eller om dere konkurere. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi konkurrerer i klasse 2, men jeg er ikke så opptatt av kommandoer som jeg er føringen. Likevel har jeg noen kommandoer: hopp, gjennom, hjulet, mønet, over (brukes til alle felthinder), stigen, vippa, (gå) slalåm. Jeg bruker ikke høyre/venstre eller fram, men jeg bruker navnet hennes og hit og her. Dette, kombinert med føring, gjør at vi kommer oss greit gjennom en bane. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg det samme, ensete som er forskjell er at jeg sier slalom og ikke gå :getlost:

Hva er det dere sier på langhoppet? Fikk høre fra en dame her for en stund siden at man måtte ha en komando sånn at hunden skjønte at det var et lang hopp.

Min Collie kan ikke lang hoppet enda med alle delene, så jeg må ta bor en eller to. Det var da jeg fikk beskjed av ho at jeg måtte si lang hopp. Jeg ble litt irritert for ho skal altid blande seg, så jeg sa bare at det ikke var noen vits og si lang hopp til han fordi han kan det jo ikke (så han skjønner jo ikke hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare hopp på lengdehoppet. Hunden min hopper langt nok uansett om det er et vanlig hopp eller lengdehopp, og det tror jeg de fleste gjør når de begynner å få opp farten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente å. Pluss at jeg ikke vil ha alt for mange komandoer fordi da kommer det bare til å gå i sur for meg.

Synes det er greit og ha enkle og korste komandoer som er lette og huske på når man skal konkurere :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente å. Pluss at jeg ikke vil ha alt for mange komandoer fordi da kommer det bare til å gå i sur for meg.

Synes det er greit og ha enkle og korste komandoer som er lette og huske på når man skal konkurere :getlost:

Jepp, det er viktig! (Derfor jeg ikke bruker høyre/venstre, for det går helt i surr for meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med om jeg skal si gjennom eller tunell. Gjennom var det jeg begynte med, men prøvde å bytte til tunell så fort som mulig da jeg er redd pølse og tunell en gang står rett ved siden av hverandre og jeg sier gjennom, og hun løper gjennom tunell isteden for pølse fordi hun liker den bedre. Ellers bruker jeg hopp, her, møne, stige, vippe(er ikke trent inn enda da), lengde, slalom, fremmad hopp/frem hopp, ut hopp. Ut hopp blir brukt til hindere som er ute på siden som jeg ikke rekker å løpe helt bort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro og høre alle komandoene :rolleyes2:

Er det mange av dere som konkurerer i ag?

Jeg skal på et ukes kurs nå i Åre, begynner neste søndag. Så skal jeg debutere med min ene hund i Trondheim :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har konkurrert litt. Fitjar/Stord hundeklubb, Nordhordaland /NBFK og Sør Rogaland Brukshundklubb /NBFK er stevnene vi har vært på.

Disket på Stord, men fått napp på alle de andre stevnene.

Så i morgen på Trippelstevnet, debuterer vi i klasse 2 i både Hopp og Agility. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...