Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er terriere?


SiriogDiego

Recommended Posts

Det er klart at de har utviklet seg i mange ulike retninger, men jeg tror nok at alle terrierrasene har en del terrier i seg, opphavet er det samme.

Det er slett ikke slik at alle terriere har utviklet seg fra hi terriere. Alle terriere har ikke det samme opphavet. Om vi går et par hundre år tilbake i tid omfattet begrepet terrier en ganske så blandet skare, endel skribenter omtaler den tids "terrier" som en hvilken som helst smågrinete gårdsbikkje på de brittiske øyer. Uavhengig av størrelse, hårlag og farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også denne tråden. Moro å se om det er noe likt mellom min erfaring og andre sin.

Terrier er veldig forskjellig fra en terrierrase til en annen, men også linjeforskjeller og personligheter som er ulike.

Likevel er det mye felles. Pelsstell, veldig mange er nappe og klipperaser. Staheten, det ekstra glimtet i øyet. De kan trille sin eier rundt lillefingeren om de vil!

Men at terrieren er en rellativt frisk hund, en glad og kjekk hund med motor, som kan brukes til noe, som er en pålitelig venn for sin eier. Det tror jeg de fleste gjenkjenner. Vil de ikke, så vil de ikke. Vil de så vil de. De kan tenke selv og tydelig si i fra hva de mener om den saken. Noen mer enn andre. Positiv trening er must, er du sur og grinete og utålmodig, da bør du droppe treningen, du lurer ikke en terrier. De liker ikke surpomper.

En terrier kan brukes til jakt, eller som vakthund, som sporhund, som trekkhund, som gjeterhund, agillity, aportør, osv.

Det er bare fantasien som setter grenser. Min erfaring er at de elsker å jobbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser her jo mer elsker jeg terriere (som en generell gruppe med de fellestrekkene som er rasen kjent)

Tyson er sånn at han gjør skjeldent noe han får beskjed om med mindre han får en smakfull snack for det, luringen, selv om jeg skylder en del på meg selv og at jeg baby- gjør ham litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassen må vinne noe på det om han skal gjøre noe. Man arbeider ikke for å arbeide, man arbeider for å få pølsebiten etterpå.

Jepp, men det er på alle hunder :D All adferd er egostisk, og "willing to please" på retriever er en myte. Jeg merker jo at min vorstehhund jobber uten å bli forsterket (eller bare med ros) en liten stund, men det er ikke med samme innsatsen. Kan nok tenke meg at andre individer vil jobbe endra dårligere/kortere uten å få noe for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er litt komisk nesten når jeg er ute og går tur me rottisen min så hender det vi møter små terriere som bare gneldrer og er så tøffe i trynet:p Tenker ikke over at de kan bli sett på som frokost hvis de er for tøffe:) Heldigvis har jeg en snill og tålmodig hund!:D Så de har kanskje litt for stort selvbilde noen ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Selvom jeg med åra har blitt rimelig schäferfrelst har terriere en helt spesiell plass i hjertet mitt etter min første hund Westien Ella. Hun var den mest oppfinnsomme hunden jeg har vært borti. Før hun kom til oss var hun beryktet for sine tyvaktige tendenser. Hvis noen la fra seg en skiftenøkkel eller annet verktøy og hun var i nærheten kunne de glemme å få det igjen. Det hun hadde fått tak i stakk hun av med og gravde ned på nærmeste jorde. (Alle hundene der gikk stort sett fritt ute på gården og nabogården) Lille tyven min. :D

Og jeg glemmer aldri førtse gang hun hadde vært alene hjemme hos oss. Min mor gikk på voksengym på den tiden og hadde diverse skolebøker i heimen. Når vi kom hjem denne dagen hadde Ella makulert halve engelsk boka hennes. Fra bokryggen og innover... :)

Jeg har aldri møtt andre hunder med samme stahet og personlighet som en terrier. De er bare herlige. :D Ella ble trent med en bestemt, men rettferdig hånd. Tvang kunne en glemme, men overbevising og samarbeid var nøklene til hennes medgjørlighet. Fant dette diktet for noen år siden. Det passet godt på Ella. :D

Westie Property Laws

1. If I like it, it's mine.

2. If it's in my mouth, it's mine.

3. If I can take it from you, it's mine.

4. If I had it a little while ago, it's still mine.

5. If it's mine, it must never appear to be yours in any way.

6. If I'm chewing something up, all the pieces are mine.

7. If it just looks like mine, it's mine.

8. If I saw it first, it's mine.

9. If you are playing with something and you put it down, it automatically becomes mine.

10. If it's broken, it's yours.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men det er på alle hunder :D All adferd er egostisk, og "willing to please" på retriever er en myte. Jeg merker jo at min vorstehhund jobber uten å bli forsterket (eller bare med ros) en liten stund, men det er ikke med samme innsatsen. Kan nok tenke meg at andre individer vil jobbe endra dårligere/kortere uten å få noe for det :)

Jo, men jeg tror det er litt sånn at Tassen gjør absolutt minst mulig for mest mulig. Jeg har trent litt en BC, og hun kjører på og gjør alt og litt til, mens Tassen er ikke så motivert, med mindre den godbiten er VELDIG god. Litt utspekulert, på en måte. Har jeg ikke god nok belønning gidder han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men jeg vet ikke helt, det er jo en grunn for at hunder blir kalt menneskets beste venn også ?

De vil ihvertfall til en viss grad gjøre oss fornøyde?

Tenker litt på tidligere hunder som for det meste ble trent med ros og klapp.. Var egentlig sjelden vi trente de hundene jeg har vokst opp sammen med, med godbit og lek tror jeg.. Nå klikkertrener jeg og er mye mer klar over hvordan et individ lærer osv, men føler at de gamle hundene våre kunne endel og var flinke selv om de ikke i nærheten ble forsterket så mye som det Ellie gjør.. Beardisen vår feks, kunne 'på plass' i alle situasjoner og var ganske grei på inkalling hele sitt 13 år gamle liv, selv om hun ikke fikk mye for det de 11 - 12 siste årene :D

(Tenk hvor langt jeg kunne ha kommet med henne a :) )

Men uansett, poenget er at det nok er forskjeller på hvor mye raser må forsterkes ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg tror det er litt sånn at Tassen gjør absolutt minst mulig for mest mulig. Jeg har trent litt en BC, og hun kjører på og gjør alt og litt til, mens Tassen er ikke så motivert, med mindre den godbiten er VELDIG god. Litt utspekulert, på en måte. Har jeg ikke god nok belønning gidder han ikke.

Litt OT men jeg vet ikke helt, det er jo en grunn for at hunder blir kalt menneskets beste venn også ?

De vil ihvertfall til en viss grad gjøre oss fornøyde?

Tenker litt på tidligere hunder som for det meste ble trent med ros og klapp.. Var egentlig sjelden vi trente de hundene jeg har vokst opp sammen med, med godbit og lek tror jeg.. Nå klikkertrener jeg og er mye mer klar over hvordan et individ lærer osv, men føler at de gamle hundene våre kunne endel og var flinke selv om de ikke i nærheten ble forsterket så mye som det Ellie gjør.. Beardisen vår feks, kunne 'på plass' i alle situasjoner og var ganske grei på inkalling hele sitt 13 år gamle liv, selv om hun ikke fikk mye for det de 11 - 12 siste årene :D

(Tenk hvor langt jeg kunne ha kommet med henne a :) )

Men uansett, poenget er at det nok er forskjeller på hvor mye raser må forsterkes ... ?

Jeg tror det er mer individuelt egentlig, og litt rasebetinget. Men det er vel som jeg skrev lenger opp, at noen hunder jobber mer uten noen forsterkning enn andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terriere kan være ganske så morsomme..

I dag har jeg vært for å trene lille staffegutten min..

Men tror dere det gikk? Neida, selv kylling var ikke bra nok i dag.

Og hva tror dere han gjorde for å vise det? Han løp inn i tunnelen på agilitybanen, og la seg midt i den.. Der ble han rett og slett liggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er litt komisk nesten når jeg er ute og går tur me rottisen min så hender det vi møter små terriere som bare gneldrer og er så tøffe i trynet:p Tenker ikke over at de kan bli sett på som frokost hvis de er for tøffe:) Heldigvis har jeg en snill og tålmodig hund!:D Så de har kanskje litt for stort selvbilde noen ganger

Tja.. ikke alltid de bjeffer fordi de mener de er så tøffe.. At NOEN gjør det, ja, men slett ikke alle.

Westie Property Laws

1. If I like it, it's mine.

2. If it's in my mouth, it's mine.

3. If I can take it from you, it's mine.

4. If I had it a little while ago, it's still mine.

5. If it's mine, it must never appear to be yours in any way.

6. If I'm chewing something up, all the pieces are mine.

7. If it just looks like mine, it's mine.

8. If I saw it first, it's mine.

9. If you are playing with something and you put it down, it automatically becomes mine.

10. If it's broken, it's yours.

:lol: Så genialt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terriere kan være ganske så morsomme..

I dag har jeg vært for å trene lille staffegutten min..

Men tror dere det gikk? Neida, selv kylling var ikke bra nok i dag.

Og hva tror dere han gjorde for å vise det? Han løp inn i tunnelen på agilitybanen, og la seg midt i den.. Der ble han rett og slett liggende..

La meg gjette: bakbeina var strekt ut langt bak ham og han så bare dumt på deg når du skulle lokke ham ut? :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en terriermix selv, og det finnes ingen tvil på henne. Hun er egen, bestemt og sjefete. For å ta et eksempel så satt hun ved siden av meg en dag (noen uker etter at vi fikk henne). Hun bjeffet på en bildør som ble lukket i nabohuset. Med ett interval på 1 bjeff i sekundet. Jeg forsøkte strenge ord, men det hjalp ikke en støyt. Jeg begynte da å "bite" henne med hånda i nakken hennes hver gang hun bjeffet. Dette endte ikke med at hun sluttet å bjeffe. Det endte bare med at hun dukket lett unna etter hver gang hun bjeffet.. Med andre ord så visste hun at hennes bjeffing ikke var tillatt, og at det medførte at jeg "beit", men hun prøvde bare å lure seg unna "bitingen" istedenfor å stoppe... Det er bare et eksempel på hvor egen og bestemt hunden min er.

Andre jeg kjenner med større terriere sier mye av det samme. "Roper du på hunden så går hun andre verden" og "I sin egen lille verden" er setninger jeg har hørt fra flere.

Men jeg har også et inntrykk av at dette ikke gjelder jack russel-typen o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en terriermix selv, og det finnes ingen tvil på henne. Hun er egen, bestemt og sjefete. For å ta et eksempel så satt hun ved siden av meg en dag (noen uker etter at vi fikk henne). Hun bjeffet på en bildør som ble lukket i nabohuset. Med ett interval på 1 bjeff i sekundet. Jeg forsøkte strenge ord, men det hjalp ikke en støyt. Jeg begynte da å "bite" henne med hånda i nakken hennes hver gang hun bjeffet. Dette endte ikke med at hun sluttet å bjeffe. Det endte bare med at hun dukket lett unna etter hver gang hun bjeffet.. Med andre ord så visste hun at hennes bjeffing ikke var tillatt, og at det medførte at jeg "beit", men hun prøvde bare å lure seg unna "bitingen" istedenfor å stoppe... Det er bare et eksempel på hvor egen og bestemt hunden min er.

Andre jeg kjenner med større terriere sier mye av det samme. "Roper du på hunden så går hun andre verden" og "I sin egen lille verden" er setninger jeg har hørt fra flere.

Men jeg har også et inntrykk av at dette ikke gjelder jack russel-typen o.l.

Den lille JRT vi har kan være ganske egen han også. Han har blant annet funnet ut at når vi går over plenen utenfor blokka er det på tiden å gå inn, så da kan han finne på å legge seg rett ned på plenene og bare titte på oss hvis han ikke syns det er på tide å gå inn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...