Gå til innhold
Hundesonen.no

anfall

Recommended Posts

Skrevet

Mamma var ute å luftet hunden min igår ( en basenji på 4 år) da Kita som hun heter plutselig la seg ned i gresset, noe som ikke er likt hun, for når hun er ute er det snusing og tulling som er det kuleste. Mamma løfter da kita opp, og merker at hu på en måte hiver etter pusten. Mamma legger henne ned igjen, og går litt vidre, for da drar kita i båndet og vil inn på en sti i skogen. 10 meter lenger borti veien legger hun seg ned igjen, og mamma løfter henne opp ennå engang for å se etter sår eller bittskader. Nå er kita helt slapp i hele kroppen. Mamma ringer da meg mens hun legger kita ned på bakken for å klare å kjenne etter om det er noe galt. Når Kita blir lagt ned detter hun på en måte over på siden, med forbeina STRAKT ut, og de var så stive at mamma ikke klarte bøye de, rett etterpå mister mamma kontakten med hunden, og griner til meg i telefonen, samtidig som hun prøver å få tak i hjelp av naboer. Hun legger da på meg meg, og ringer oppdretteren, som bor rett ved meg, for å få hjelp.

Jeg ringer henne opp 40 sekunder senere, da har hjertet til kita stoppet, og hunden puster ikke mer. Mamma begynner da å riste på kita, og gni henne på brystkassa( som vi gjorde på grisungene etter at de ble født)

Kita begynner da å puste igjen, men virker helt lost, og da jeg kom dit, kjente hun meg ikke igjen, og var redd og desorientert.

Vi dro til vetrinæren med en gang vi kunne, og de titta på henne, tok en blodprøve og sjekka puls og pust.

Nå sitter jeg her å lurer på hva det kan være, for vetrinæren sa det KUNNE være epilepsi, men det kunne man ikke vite.

Så er det noen som vet hva dette kan være?!

Skrevet

det var virkelig ekkelt.. Nå venter vi på prøveresultater fra vetr.høyskolen.

I hele dag har hu vært helt borte, drikki masse masse vann( mer enn hva som er normalt for hu- noe jeg synes er rart) .

Liggi rett ut og ville så vidt bli med ut å tisse.. Så noe er det nok.. Mamma er jo helt fra seg, sitter våken for å høre om voffsen puster

Skrevet

huff for en forferdelig opplevelse.Stakkars dere og Kita.Håper virkelig de finner ut av det.Masse god bedring til henne :rolleyes2:

Skrevet

Det var ekkelt å høre om ja,

Jeg satt å surfet rundt i flere timer i går på nettet for å lese om anfall, (min hund har hatt milde anfall i det hun sovner- sterke rykninger i hele kroppen hvor hun blir liggende å slå kroppen mot gulvet.)

Og det du beskriver ville jeg tro er epilepsi, uten at jeg kan stille diagnoser. Jeg leste ihvertfall at hvis hunden er i aktivitet , eller har vært det, eller stresset eller noe har påvirket hunden på noe vis - kunne være veldig individuelt, så var sjjansen større for et mye kraftigere anfall hvis det er epilepsi.

Også at hunden ville være desorientert og redd etterpå var ganske vanlig.

Håper ihvertfall de finner ut av det.

Skrevet

Det har ikke vært anafylaktisk sjokk da? Min basenji fikk det ute på tur en gang - akkurat de samme symptomene - men jeg sjekket tannkjøtt og farge i slimhinnene i undre øyelokk og de var helt bleke så da tenkte jeg sjokk med en gang. Vi fikk styrtet til dyrlege i hui og hast hvor hun fikk adrenalin, kortisin og masse masse væske og hun var ganske redusert og utafor etterpå. Hun drakk ikke i bøtter og spann men det var ikke så rart for hun fikk et par liter væske intravenøst. Hun fikk tatt masse blodprøver men de viste ingenting i etterkant.

Jeg syntes det var en helt forferdelig opplevelse og har levd i angst for at hun skulle få det igjen siden. Imidlertid har hun bare hatt det en gang da hun var 4 år, nå er hun snart 11. Håper det ordner seg for dere - lykke til!

Hvis det har vært anafylaktisk sjokk, så bør dere sjekke henne for hypotyrose - hunder med hypotyrose er faktisk mer utsatt for det (vår lille basenji fikk det påvist litt senere).

Forresten -så moro med en basenji-eier til her på forumet!

Skrevet

For en grusom opplevelse! Huff, misunner dere ikke (spesielt ikke din mor som bevitnet dette). Håper at dere finner ut av det fort i tilfelle det er noe som må gjøres noe med. God bedring!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...