Gå til innhold
Hundesonen.no

Riktig mengde for


Kleppa

Recommended Posts

Hei! Har en Dobermann som snart blir 6 år, han har vært litt i overkant av det han skal veie, å nå lurer jeg på hvor mange gram pr. dag skal jeg gi han?

Han får forøvrig hills sensitive skin, da han har flasset og felt endel pels utenom de tider som er normalt for de å felle pels.

Han liker Hills foret godt så jeg ønsker å fortsette me dette foret. Vetrinæren mente han skulle ha ca 300 gram om dagen, men er dette for lite?

Han er en stor gutt på nå 45 kilo, idealvekt er ca 40-42 kilo.

Har trålt nettet på de steder jeg tenker ha ha en slik foringstabell, men finner ikke noe.. Håper noen her inne kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig inviduelt hva en hund skal ha av mat, så du må bare prøve deg frem. Du vil merke ganske raskt når du forer passelig. Hvis han er i overkant gir du mindre mat. Blir han tynn, øker du :rolleyes2: Du skal kunne stryke over han og kjenne ribbeina (det forutsetter jo at pelsen er kort, ellers er det vanskelig å kjenne). Husk også, mer mosjon! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mosjon får han? Det kan hente økt mosjonering kan hjelpe, form av rolig sykling over lengere distanse og slike aktiviteter som forbrenner mye kalorier. 300 gram daglig høres litt lite ut for en hanne, men så lenge hunden holder vekta oppe over lengere tid, viser dette at det er nok mat. Så da spørs det om du må se på aktiviserings nivået. (hvis han er i form til å trene normalt da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mosjon får han? Det kan hente økt mosjonering kan hjelpe, form av rolig sykling over lengere distanse og slike aktiviteter som forbrenner mye kalorier. 300 gram daglig høres litt lite ut for en hanne, men så lenge hunden holder vekta oppe over lengere tid, viser dette at det er nok mat. Så da spørs det om du må se på aktiviserings nivået. (hvis han er i form til å trene normalt da)

Han løper 6-8 kilometer så å si hver dag, han er i toppform, men ga han litt mye mat en periode, tror jeg misforsto det som sto på pakka... Han elsker å svømme å løpe etter sykkel og atv (høres litt slapt ut men han løper etter hvis jeg drar på skogen...) Bor landlig til, så han løper fritt rundt hele døgnet, samt mye lek med nabohundene. Så føler jo absolutt han får nok mosjon! Han begynner å få tilbake den gamle vekta si så kan kanskje få litt mer for?

Takker for svar! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. er du sikker på at han er "overvektig" da? Eller mener noen andre han er det? Muskler veier mer enn fett, så er han i god form kan det vises på vekta også. Vet om flere dobbere (hanner) som er rundt 45 kg, uten at det er for mye. De er bare kraftig bygget og har mye muskler. Men hvis du mener han bør gå ned i vekt, bør du følge rådene av veterinæren og prøve denne mengden en periode. Blir litt utprøving med mengder som oftes, tilpasset hver enkelt hund.

En hund (dobermann) med fritt spillerom for aktivitet og bevegelse blir gjerne ikke fet av seg selv, men at man da gir for mye mat eller for mye ekstra mat (menneske matrester, mye godbiter osv). har jo møtt også de som er matvrak, så de finns jo de også :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at ingen fôringstabell (eller evt matvettet til hunden *skrått blikk på Flipsen*) kan fortelle deg akkurat hva DIN hund skal ha. Du må bokstavlig talt føle deg frem. Ta det litt om litt, nedjustert mengde fôr og se om det gjør utslag. På Flipsen går det veldig raskt, så her er jeg heldig. Hvis din hund bruker lengre tid på å "vise" det, så gi ham litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på Hill's kurs med jobben, og i læreboka mi her står det på Canine sensitive skin Adult at en hund på 40 kg skal ha 395-545 gr om dagen.. En hund på 50 kg skal ha 465-640 gr om dagen. .Så da bør han ligge et sted mellom der :icon_redface: men undertegner alt over her at ingen tabell kan fortelle om hvilket hold hunden er i.. det må man selv bruke sunn fornuft på :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...