Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening av katt


tm100001

Recommended Posts

Jeg har to hannkatter på snart 2 år. Den ene er veldig kosen og rolig, den andre er litt gal "rampete" (han vet jo ikke hva som er rett).

Findus (den "gale") går på benker, på bord og henter hårstrikk overalt som han ødelegger. Han tygger ledninger også. Jeg har prøvd spruteflaske med vann, men da går han bare ned når jeg kommer... Jeg vil bruke klikkertrening på han, jeg vet bare ikke hvordan. Adferden er jo selvforsterkende, så det er vanskelig å stoppe. Jeg må værtfall bli flinkere å rydde bort all mat på benkene og bordene, altså endre motivasjonen. Han kommer også når vi spiser og nesten spaserer opp på bordet. Han har aldri fått lov til det, men han har nok funnet mat der når vi ikke har sett det. Kattene får lov å sitte på stolene ved bordet da. Får vell også ta bort hårstrikkene.

Hvilken av de 8 metodene for å få slutt på allerede eksisterende uønsket adferd skulle man bruke på selvforsterkende adferd?

Når jeg har klikkertrent litt, har jeg trent på fokus og andre enkle øvelser. Når jeg klikker og skal gi han godbiten slår han etter hånda mi med labben, og klorer. Han biter når han skal ha godbiten også. Jeg har ikke gitt han godbiten før han har hatt begge forbena på gulvet, men han skjønner det ikke. Jeg prøvde også å strekke hånda mi ned, og klikke og gi godbit når han hadde beina på gulvet.

Hvordan få slutt på kloringen når han skal få godbiten?

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...