Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstryk og blødning etter parring


HeraHiromi

Recommended Posts

Utstryk er vanligvis noe en tar før paring. Ved utstryk fører veterinæren noe inn i skjeden og lar det berøre/skrape litt på skjedeveggen. Teorien er at ved å se på cellene fra utstryket i mikroskop går det an å se om tispa er før, i eller etter eggløsning. Metoden er særdeles ufullkommen. Jeg kaller den et lotteri.

Den eneste sikre metoden er å ta en blodprøve, og sjekke progesteron nivået i blodet. Noen få veterinærer har utstyr til dette - de andre må sende det til et laboratorium. Vanligvis får en svar dagen derpå om det sendes til sentrallaboratoriet på vet høgskolen. De som bor i Oslo kan ta prøven på formiddagen og få svaret på ettermiddagen, om en foretar det på repfys på samme sted.

Vanligvis måles progesteron i nanomole. Ved 17 nanomole har tispa eggløsning og da har en ca 4 dager på seg til å pare. Ved verdien 17 vil verdien sannsynligvis doble seg i løpet av 48 timer. Er verdien over 60 er det sannsynligvis forsent.

Noen veterinærer vil anbefale å vente med paring til eggene nærmer seg modning 2-3 dager etter eggløsning. Min erfaring tilsier paring ved eggløsning og gjentagelse to dager senere.

En tispe som blør friskt blod etter paring eller etter at løpet er over - det er skummelt. Ofte er det da snakk om livmorsinfeksjon. Dra til veterinær snarest.

Det hender at tisper har et delt løp, de tar noen dagers pause midt i løpet og begynner da etterhvert å blø igjen. Men alt sånt blir avklart med en progesteron test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved utstryk ser en som sagt på celleforandringer i skjedeveggen for å forsøke finne ut om tispen er før, i eller etter eggløsning. Det er jo mulig veterinæren er usikker på om tispa er ferdig med løpetid.

Det er også mulig at det veterinæren gjør er å ta en bakterieprøve for å sende til et laboratorium for å finne ut hvilke bakterier det kan være snakk om og hvilke antibiotika som kan være mest hensiktsmessig. Men tror ikke dette kalles utstryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sällsynta fall kan tikar börja om löpet om de inte haft ägglossning första gången. Finns tikar som blivit dräktiga långt efter att de borde slutat löpa.

Som uppfödare gissar jag på att din uppfödare vill kontrollera om hon haft ägglossning eller inte.

Har tiken däremot blödning 2-3 veckor efter parning är det oftast ett tecken på att hon är dräktig. Denna blödning kommer troligtvis av att fostren fäster i livmoderväggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tiken däremot blödning 2-3 veckor efter parning är det oftast ett tecken på att hon är dräktig. Denna blödning kommer troligtvis av att fostren fäster i livmoderväggen.

Jeg vet at rundt dag 18 i drektigheten så kommer de befruktede eggene ned og fester seg i livmorveggen, men jeg har aldri opplevd - eller for den sakens skyld hørt om - at tispa blør i den forbindelse ? Det jeg har opplevd er at tisper som begynner å blø friskt blod et stykke tid etter avsluttet løp - har livmorsinfeksjon. Dere oppdrettere - hva er deres erfaring ? Er det vanlig - eller forekommer det på enkelte raser at tispa blør når eggene fester seg i livmorveggen - er det slik at dette er raseavhengig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig - eller forekommer det på enkelte raser at tispa blør når eggene fester seg i livmorveggen - er det slik at dette er raseavhengig ?

Själv letar jag efter den blödningen så jag vet inte om det är jag som har lätt att se den eller om det skulle vara vanligt på just min ras. Har fött upp sheltie sedan 1989. Ibland är blödningen mer brun, som levrat blod men den ska vara luktfri och se frisk ut. Jag kollar med en bit vitt papper i de fall flytningen är sparsam.

Eftersom vi redan är "off topic" så kan jag tillägga att jag tidigt ser dräktighetsflytningen också. Den ska vera som rå äggvita och jag ser den bäst om tiken legat ner en stund och sedan reser sig upp. Det är det enda säkra tecknet på dräktighet. Alla andra tidiga tecken finns även vid skendräktighet. Veterinärer tjänar nog med pengar och jag har aldrig behövt betala röntgen för att kolla om en tik är dräktig eller inte. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...