Gå til innhold
Hundesonen.no

Presa, dogo Canario og Alano


Margrete

Recommended Posts

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar
Ja, han er helt nydelig! :flowers:

edit: den hunden du klipte inn er ikke en Alano. Det er en Presa eller en Dogo. Du tok bildet fra alanos.de , og de driver mest med Presa/Dogo. En helt legitim feil!

Åh oki, var jo litt derfor jeg ba om hjelp i utgangspunktet. Det er jo ikke lett å se forskjell for oss uvitende, og da kan slikt lett skje.

BDD Girl; du svarte aldri på hvorfor du la inn bastardbilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de jakter villsvin. Derfor rasen er glimrende å ha i Norge for her jakter vi mye villsvin :flowers:

Her ser man (må registrere seg og bekrefte alderen på youtube) hvordan hundene jakter:

Det er liksom en lovlig "sport" det, jakte villsvin, mens "alle" synes hundekamper er såååå forferdelig.

Nå er det jo ikke lov å jakte villsvin i Norge - vi har vel ikke ville villsvin i landet heller, men ryktene sier at det reises til Sverige for å jaktes. Så innmari flott med slike hunder i landet. Vi trenger slike :-)

ja...youtube...et vindu om realitet for dem som mangler....."det må være sant, det"

villsvin i norge, joda...spør Aremark bonder. villsvin jakt i sverige, klart. har du mening om hvor ille det er for alle småsau villsvin de dreper og spiser?

lyst å se hvordan proffis gjøre det, bli med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo bare en liten godklump av positiv energi du! :ahappy: Sarkasme, ironi og forutinntatthet gir generelt et dårlig grunnlag til en konstruktiv diskusjon. :flowers:

Kanskje fordi de som har rasen elelr vil ha rasen er veldig "svevende" i sine svar om hvorfor de velger denne rasen. Når man leser at opdrettere i Norge skal sende hunder ut av landet for å skamfære dyra og så støtte en jakttype som er horribel (i mine øyne) fordi dyret plages når hundene biter seg fast i ørene dets osv., så er jeg ikke så interessert i noen diskusjon i det hele tatt.

Hemmelighetskremmeriet rundt valg av rase, løgn om hvordan rase det er (Bjerke) og bevisst dyremishandling båda av hund og andre dyr, det sier liksom sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? Hvorfor skal jeg utsetter ørene for vold under jakt, med risiko at det blir bet av, eller at je må bruker antibiotikum, hvis jeg kan tar dem borte under ren, klinisk miljø?

Men du fremstiller jo det som at det er valpeslossingen som er hovedårsaken til at ørene blir skadd:

vss. husker at den er fortsatt en bruksrase og grunn at de kuperes har ingenting a gjøre om hvis de 'kler' sine ører eller ikke.

bortsett fra faren for villsvin bitt disse hunder opplever, valpene selv leker i 'jakt modus' med hverandre. ørene er i stikker før valpene fuller ett år! så, kuperte ører passer rasen, vi skal ikke ødlegge rasen's karakter og temperament å passe folk flestes måte om kuperte ører. denne rase er hverken ikke utstillingsrase eller kjæledyrrase...

For hvor mange alanos opplever å faktisk være i nærkamp med et villsvin? Og i de tilfellene: hvor mange av de kampene vil ørene faktisk bli bitt av villsvin? Forsvarer de tilfellene det å kappe ørene av alle valpene?

Vi kuperer ørene mellom 8-12 uker (mest vanlig mellom 10-12). Nok tid å fem dem håndterte i et civilisert land : )

Så Norge er ikke et sivilisert land? Fordi det i Norge ikke er lov til å klippe deler av dyr? Okeii...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...youtube...et vindu om realitet for dem som mangler..."det må være sant, det"

villsvin i norge, joda...spør Aremark bonder. villsvin jakt i sverige, klart. har du mening om hvor ille det er for alle småsau villsvin de dreper og spiser?

lyst å se hvordan proffis gjøre det, bli med!

Men, hvordan jakter man villsvin, da? For meg som ikke har peiling ville det ikke være naturlig å stille spørsmål til videoen på youtube, og hvis man egentlig jakter mer humant, så er jo det bare flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi de som har rasen elelr vil ha rasen er veldig "svevende" i sine svar om hvorfor de velger denne rasen. Når man leser at opdrettere i Norge skal sende hunder ut av landet for å skamfære dyra og så støtte en jakttype som er horribel (i mine øyne) fordi dyret plages når hundene biter seg fast i ørene dets osv., så er jeg ikke så interessert i noen diskusjon i det hele tatt.

Hemmelighetskremmeriet rundt valg av rase, løgn om hvordan rase det er (Bjerke) og bevisst dyremishandling båda av hund og andre dyr, det sier liksom sitt.

:flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh oki, var jo litt derfor jeg ba om hjelp i utgangspunktet. Det er jo ikke lett å se forskjell for oss uvitende, og da kan slikt lett skje.

:flowers: Jeg skjønner veldig godt at det er forvirrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...youtube...et vindu om realitet for dem som mangler..."det må være sant, det"

villsvin i norge, joda...spør Aremark bonder. villsvin jakt i sverige, klart. har du mening om hvor ille det er for alle småsau villsvin de dreper og spiser?

lyst å se hvordan proffis gjøre det, bli med!

Nå er vel ikke villsvinjakt med denne type hunder tillatt i Norge elelr i Sverige?

Og joda, jeg vet det er villsvin i Norge, men det blir med organisert jakt på disse, ikke nattlige jaktturer hvor man utøver en jaktart som ikke er i tråd med lovverket. Eller er deres hunder godkjente ettersøkshunder på villt og dere feller villsvinet med skytevåpen? Eller reiser du utenlands (da ikke Sverige) med hundene for å jakte?

Nei takk, jeg har ikke lyst til å bli med for å se på bevisst dyreplageri.

Ellers interessant at ørene kuperes pga at valpene skader hverandres ører men så var det villsvinene som ødela dem på jakt.

Men, hvordan jakter man villsvin, da? For meg som ikke har peiling ville det ikke være naturlig å stille spørsmål til videoen på youtube, og hvis man egentlig jakter mer humant, så er jo det bare flott!

Den lovlige måten å jakte villsviin på er å melde seg på et jaktlag, ha med gode skyttere som da har jaktkort og ha med hunder som er godkjente på villtspor. Men dersom Stillman jakter slik, så burde det jo ikke være noe problem med at villsvinene biter ørene til hundene, for ettersøkshunder skal jo ikke i nærkontakt med dyret.

Mari: Tusen takk for klemmen. Den gjorde godt, for jeg ble litt lei meg over at du faktisk later tilå støtte dette dyreplageriet med kupering og villsvinjakt med løse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvordan jakter man villsvin, da? For meg som ikke har peiling ville det ikke være naturlig å stille spørsmål til videoen på youtube, og hvis man egentlig jakter mer humant, så er jo det bare flott!

I realiteten blir vel svinet holdt fast av hunden i type max et par minutter før jegeren kommer og avliver den.

Jeg har ikke sett på youtube videoen, jeg har heller ikke vært på villsvinjakt selv. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? Hvorfor skal jeg utsetter ørene for vold under jakt, med risiko at det blir bet av, eller at je må bruker antibiotikum, hvis jeg kan tar dem borte under ren, klinisk miljø?

Vi kuperer ørene mellom 8-12 uker (mest vanlig mellom 10-12). Nok tid å fem dem håndterte i et civilisert land : )

Tror du kan gi opp kuperingen. Her blir det ansett som en motesak og er ikke lovlig.

Håpe noen kan beskrive forskjellene på gemyttet på disse rasene istedenfor å starte hysteriske

muskelhund diskusjoner.

Vet du om den spanske kennelklubber har planer om å søke om fci registrering av alano?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld Margrete, jeg låner tråden din bittelitt!

Hvordan kuperer man egentlig ører? HVA gjør man, liksom? Og hvorfor står de? Sånn som boxerkuperte ører og dobermannkuperte ører, de er jo laaange, hvordan står de?

Kupp vekk :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med BDD GIRL i denne tråden her, syns det er helt ****** at noen støtter slik dyremishandling, både kupering av ører og villsvinjakt. Er ikke jaktbikkjer dette her, men kamphunder som hadde sikkert klart å drept både det ene og det andre.

Og tullpreik at ører blir kuperte pga jakt eller at valper kan skade hverandre, det er for en ting og det er for at hundene skal se enda skumlere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke villsvinjakt med denne type hunder tillatt i Norge elelr i Sverige?

Og joda, jeg vet det er villsvin i Norge, men det blir med organisert jakt på disse, ikke nattlige jaktturer hvor man utøver en jaktart som ikke er i tråd med lovverket. Eller er deres hunder godkjente ettersøkshunder på villt og dere feller villsvinet med skytevåpen? Eller reiser du utenlands (da ikke Sverige) med hundene for å jakte?

Nei takk, jeg har ikke lyst til å bli med for å se på bevisst dyreplageri.

Ellers interessant at ørene kuperes pga at valpene skader hverandres ører men så var det villsvinene som ødela dem på jakt.

Den lovlige måten å jakte villsviin på er å melde seg på et jaktlag, ha med gode skyttere som da har jaktkort og ha med hunder som er godkjente på villtspor. Men dersom Stillman jakter slik, så burde det jo ikke være noe problem med at villsvinene biter ørene til hundene, for ettersøkshunder skal jo ikke i nærkontakt med dyret.

Mari: Tusen takk for klemmen. Den gjorde godt, for jeg ble litt lei meg over at du faktisk later tilå støtte dette dyreplageriet med kupering og villsvinjakt med løse hunder.

hmmm...

okay, har du et par alanos du trenger ingen ettersøkshund..vilt er død. der ligger forskellen. tar du jakt lag med gjennomsnitts alders av 50år (per i dag!), underkraftige rifler og kull, så har du oppskrift for i) skade på folk ii) skade på dyr. plageri.

alanos finner og fanger villsvin, med å tar dem med ører og snut. kommer en av oss, får svin et stikk igjennom hjerte og den er død i løpet av noen sekunder, ikke minutter!

jeg har ikke sakt noe annet en at hovedsak for kupering er pgs bitt fra villsvin eller kveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på å... vi fikk jo litt av Bussy, gjerne mer :ahappy:

Ja, mer info er bra :lol:

3486944874_cd4c7b0f50.jpg

Den var skjønn :ahappy:

Og jeg som så forskjell på de forje hundene :flowers: Til mitt forsvar hadde de forskjellig farge :lol:

Ang. kupering av ører så skal jeg ikke si verken for eller mot for jeg vet ikke nok om det, og føler at det da blir galt å svare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med BDD GIRL i denne tråden her, syns det er helt ****** at noen støtter slik dyremishandling, både kupering av ører og villsvinjakt. Er ikke jaktbikkjer dette her, men kamphunder som hadde sikkert klart å drept både det ene og det andre.

Og tullpreik at ører blir kuperte pga jakt eller at valper kan skade hverandre, det er for en ting og det er for at hundene skal se enda skumlere ut.

ja. helt korrekt, vi kupere ørene så at de ser skummelt ute..men hvem ser dem????? :flowers:

du er den som er skyldig for plageri ikke meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippe/skjære vekk overflatisk hud og forme ørene slik man vil ha dem, sy og bandasjere og teipe. Kun for utseendet skyld. (selv om mange prøver å finne mer "godtatte" grunner for å gjøre det. :flowers: )

ja sånn gjøre man det når det gjelder danois og doberman..ikke alanos.

kos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er den som er skyldig for plageri ikke meg!

Nå må du passe deg. Du vet vel ikke hva Jane gjør og ikke gjør med hundene sine?

Det er forøvrig ikke et argument å komme og si "det har vært sånn osv" Som regel er det en grunn til at det ikke er sånn lenger. F eks hvordan det er tillatt å drive jakt. Du flyr vel ikke rundt og kaster spyd etter mammut lenger heller gjør du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jaktbikkjer dette her, men kamphunder som hadde sikkert klart å drept både det ene og det andre.

Nå er du forutinntatt. Bare fordi dette er en jaktform du ikke kjenner til og som ser annerledes og mer brutal ut enn det du forbinder med jakt, så betyr det ikke at hundene ikke fungerer helt ypperlig i hverdagen eller at svinet lider mer enn gjennomsnittsdyret som blir drept på jakt. (For ikke å nevne sommerkoteletten som ligger på grillen i hagen!)

Jeg synes at det er greit at du i det minste informerer at denne jaktformen kan du veldig lite om. Spesielt ikke nok til å dra de konklusjoner du gjør. Jeg har vært nok rundt hunder (av forskjellige raser) som har vært på villsvinjakt til å si at det du sier ikke medfører riktighet. Det er ikke ment som noe forsvar eller rosemaling på noe slags nivå, jeg føler jeg har nok kunskap til å se hva dette er og hva det ikke er, men jeg håper at du innser at dine kunnskaper kanskje kommer til kort når det kommer til akkurat dette temaet. No offense intended! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man skal diskutere hvem som driver med dyreplageri og ikke, det er jo mange her som er interessert i å lære mer om rasen, uten baktanker, er ikke det bedre? :flowers:

Edit: Stillman, hvordan GJØR man det med kupering på alanos, da? Jeg er bare nysgjerrig.

ok, greit for meg.

vi bruker ikke tape eller rekke verk å forme ørene.

valpene går inntil vets, orene er merkert, kutt og syet opp. enkelt og greit. av og til de får vanlig hode klør beskytter i noen dager. ørene er ferdig i en uke. tar ute 'sutures'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kunnskap jeg også, Mari, men fremdeles er jeg ikke enig med deg og Stillman.

Blir for dumt å komme med slikt bare fordi man ikke støtter en slik grotesk jakt, for hvordan dere vrir og vrenger på det så har jeg sett litt jeg også.

Og skulle vært interessant å vite hva slags dyremishandling jeg driver med, Stillman ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...