Gå til innhold
Hundesonen.no

Springer eller ikke springer?


Recommended Posts

Som overskriften viser er spørsmålet; springer eller ikke springer? Jeg har en nå 10 mnd gammel Boxergutt og nå skal han snart få være med ut på noen sykkelturer. Har på tidligere hunder brukt springer, men har sett at folk også kan velge litt andre alternativer. Noen som vil dele sine erfaringer med fordeler og ulemper ved springer, og evt. hvorfor de har valgt andre alternativer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren går at det ikke blir rykk og napp i hunden. Dermed får hunden en positiv opplevelse av å trekke. Det er også mye bedre for deg som syklist å holde stødig kurs og sykle jevnt. Men det er lurt å ha kort bånd fra springeren ned til hunden, slik at hunden ikke kan få overkroppen foran sykkelen, så unngår du å kjøre på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Har brukt springer, men ikke nå lengre. Ene og alene dette som er årsaken:

En av våre hunder har en tendens til å trekke "skjevt", dvs han lener seg bort fra sykkelen. Dette medførte til at han fikk betennelse i triceps i begge frambeina. Etter å ha vært til veterinæren ble springeren lagt bort. Vet'n kunn efortelle at dette var "normale skader" pga springer, da hunene ofte lener seg når de trekker. Etter det har vi brukt smørekjørings-line (den med "strikk i tauet" med seler på hunden (såklart), o ghar festet hunden i stanga under styret på sykkelen. Fungerer veldig bra her iallefall. Hunden trekker fremover og ikke til siden, samt at han er såpass langt foran at vi ikke kjører på hasene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt springer, men ikke nå lengre. Ene og alene dette som er årsaken:

En av våre hunder har en tendens til å trekke "skjevt", dvs han lener seg bort fra sykkelen. Dette medførte til at han fikk betennelse i triceps i begge frambeina. Etter å ha vært til veterinæren ble springeren lagt bort. Vet'n kunn efortelle at dette var "normale skader" pga springer, da hunene ofte lener seg når de trekker.

Ja, hunden på bildet på BOKSEn til springeren gjør jo dette; http://www.dyrekildenshop.no/index.php?nr=...8&startrow= (Linken er kun for å illustrere bildet). Skulle nesten tro at det var sånn den er ment å funke. Hehe... :) Snåle greier... Skal jo ikke mye til for å skjønne at dette ikke er en ideell trekkvinkel for vofsene...

Tror ikke Boxerne våre trakk så skjevt da de var i springeren, men kan hende jeg husker feil... Hvis det blir springer på oss så er det kanskje en idé å lære han at han ikke skal trekke når han er i springeren men heller løpe ved siden av, og hvis vi vil at han skal trekke så kan han festes foran? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt springer, men ikke nå lengre. Ene og alene dette som er årsaken:

En av våre hunder har en tendens til å trekke "skjevt", dvs han lener seg bort fra sykkelen. Dette medførte til at han fikk betennelse i triceps i begge frambeina. Etter å ha vært til veterinæren ble springeren lagt bort. Vet'n kunn efortelle at dette var "normale skader" pga springer, da hunene ofte lener seg når de trekker. Etter det har vi brukt smørekjørings-line (den med "strikk i tauet" med seler på hunden (såklart), o ghar festet hunden i stanga under styret på sykkelen. Fungerer veldig bra her iallefall. Hunden trekker fremover og ikke til siden, samt at han er såpass langt foran at vi ikke kjører på hasene hans.

Jeg har ikke hørt om at slike skader har forekommet før du skrev dette, men har vært fryktelig redd for å få skader, derfor gjør jeg det samme som dere. (Og nå skjønner jeg at det jo er ramme alvor!)

Hadde jeg hatt en hund som ikke trakk, men som løp pent ved siden av, hadde jeg valgt springer, og noen steder kunne jeg med fordel brukt springer på Tulla. Der jeg pleier å sykle derimot, går det ikke an fordi hun trekker så mye. Jeg ville brukt mye tid på å lære hunden at sykkel og springer ikke er "farlig" for å prøve å unngå at hunden trakk skjeivt - antar det er forklaringen på hvorfor så mange hunder trekker ut mot siden; at de synes de kommer for tett på sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid brukt springer (jeg skjønner ikke at folk tør å sykle med båndet festa I sykkelen, eller holde det i hånda, jeg...), og har aldri sett at mine hunder har dratt skjevt. Poenget med springeren er jo nettopp at hunden skal komme litt ut fra sykkelen og dermed kan dra rett fram, i stedet for å dra litt sideveis dersom den er festa I sykkelen (hunden må nødvendigvis ut fra sykkelen). Problemet er vel - som Huldra nevner - at mange hunder nok er litt redd sykkelen, og derfor viker så godt unna som mulig. DA kan det jo fort bli skjevbelastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...