Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan roe ned en "ivrig" hund?


MariaN

Recommended Posts

Saken er denne;

Jeg og Diesel bruker å leke "agility" i en barnehage. Ikke ofte, men nå og da :D

Der er det gjerder og leker han hopper over og går igjennom.

Jeg får kontakt med han, han går på plass, og jeg peker han hit og dit "opp..over.." osv..

Han er kjempeflink, går til og med ned rutsjebanen selv når han ikke får beskjed om det :D

Han er veldig engasjert og lynkjapp...

Men plutselig så "bikker han over", og bjeffer på meg.

-Det virker som det blir for mye til hodet hans, med ros og oppgaver som har litt hastighet.

Hva skal jeg gjøre for å dempe han, få han til å roe seg ned et par hakk ?

Vi avbryter selvfølgelig leken med en gang..

For å forhindre at han evt gjør det igjen, så holder vi ikke på lenge i gangen. Korte runder, med pauser i mellom.

Kan det lønne seg å "slite han ut" først, slik at han ikke er full av energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever litt av det samme, men på en litt annen måte da. Jeg pleier å gjøre det samme som deg he he, dra på skoler eller barnehager og leke med ham der. Men i begynnelsen er han så proppfull av energi, at jeg bare må la ham løpe fra seg litt, slik at glasset er fullt, men ikke renner over om du skjønner.

Jeg får god kontakt i begynnelsen og, men han er ikke konsentrert på den måten at han faktisk lærer noe liksom, (ikke at det alltid er formålet da). Så jeg opplever det best når han har fått jaget litt rundt, og vier meg full konsentrasjon etterpå. Også prøver jeg å slutte når vi er på topp, selv om jeg kanskje drar det litt langt noen ganger, slik at leken blir "slapp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

start treningen med konsentrasjons øvelser, som sitt, dekk og bli. Min forrige riesen kokte helt over når vi kom på treningsbanen, prøvde en masse ting, før jeg gikk over til sitt(bli) gikk fra han og lot han sitte i 5 minutter mens de andre trente. Dette kjølet ned hodet hans såpass at treningen kunne starte.

Og til slutt, vil vel ikke anbefale å bruke en barnehage som treningsplass, det er slettes ikke alle foreldre som setter pris på at barnet kommer hjem med hunde dritt på parkdressen! Selv om det ikke er din hund som har lagt igjen et visittkort, så vil det være du som blir den skyldige, uansett hvor ansvarlig du er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vorsteheren vi hadde kunne være sånn, spesielt hvis det var en stund siden hun hadde fått brukt hodet sitt skikkelig. Ting som hjalp på henne var feks enten å la henne løpe litt fra seg først eller å ta fra henne leken og legge henne i dekk en liten stund før vi fortsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innspill er:

Det er iallefall viktig å gi god mosjon før man begynner å terpe og trene på spesifike ting.

"time out" i bil blir brukt på ivrige hunder på agilitytreningen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...