Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt


Recommended Posts

Ja, bare å innrømme, jeg har en feit border collie...

Så jeg lurer da litt på hvordan få han kjappest og sunnest ned i vekt, utenom det selvfølgelige; mindre fòr og mer mosjon. Mener jeg har hørt noe sted at en skal gi hovedmåltidet tidlig og så små måltider utover dagen? Andre lure forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare å innrømme, jeg har en feit border collie...

Så jeg lurer da litt på hvordan få han kjappest og sunnest ned i vekt, utenom det selvfølgelige; mindre fòr og mer mosjon. Mener jeg har hørt noe sted at en skal gi hovedmåltidet tidlig og så små måltider utover dagen? Andre lure forslag?

Velkommen i klubben :ahappy:

Jeg gir Chicka 3måltider i løpet av dagen og syntes det fungerer bra på forbrenningen hennes (jeg har tatt blodprøve på forbrenningen hennes og den var helt normal, så jeg har ikke det å skylde på en gang, bare ekstremt lett fôra hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en labbis tispe, sterilisert, 10 år og som alle faktorer tilsier så legger hun lett på seg.

Etter steriliseringen, hun var da 5, begynte jeg å gi henne light for og når hun ble 7, gikk vi over til senior for.

Mindre fettinnhold og hun fikk en mengde hun burde føle seg mett av....

Men labbiser blir ikke mett de :)

Hun får 2 måltid for dagen, fordeling ca 40% til frokost og 60 % av mengden til kvelds.

Jeg tror at mange måltider ("småspising") gjør at det blir letter å gå opp i vekt.

Stort sett er det v&h som serveres til kvelds, tørrfor til frokost og på reiser.

Den ene hundemassøren/akupunktøren hos vetrinæren min anbefalte 2 måltider, med tanke på otimal fordøyelse og forbrenning, og her har det funket bra :D

Hvor gammel er "tjukken" Margrete?

Om han ikke fungerer optimalt på light el senior for, kan det jo gies halvt om halvt med voksen for.

Mange får tørr hud og pels og sprø klør, spes av light for.

Hvis eksen passer labbisen så legger hun som oftest litt på seg, mindre mosjon mer godiser osv.

Da bytter jeg ut deler av foret noen dager med kokt gulrot, og det funker greit.

Ellers så er det jo bare å holde aktiviteten oppe, redusere foringsmende dersom det blir gitt mye godbiter og holde seg unna feite saker som griseører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at mange små måltider øker forbrenningen da?

Nå som Frøken er kastrert går hun på RC Neutered and Stone (vetrinærfor), men litt før gikk hun på RC lightfor. Nå er hun veldig slank og fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket hunden min med energifôr og rå kyllingvinger jeg!

Labrador-tispen min trengte gå ned et par kilo, hun hadde gått opp litt pga hun lett blir matlei og ikke liker tørrfôret sitt lenger og får da noe "godt på toppen" for å spise det og påfølgende prøving og feiling med nye fôrtyper. Så syntes jeg at det er ok at hunden er så slank som mulig i sommervarmen.

Det er mye karbohydrater i normalfôret, og det smaker nesten ingenting (har testet smaken selv :D - gudene skal vite hvordan det er med light-fôret, det hadde vel ført til total spisenekt! Nå gir jeg henne Oliver's energifôr som hun liker godt, det inneholder mer fett og proteiner og færre karbohydrater. Og som dessert til middagen litt rå, frosne kyllingvinger, lever eller kjøtt, rå bein eller V&H. Så nå har hun stabilisert vekten der den bør være. Poenget mitt er at jeg forer hunden næringsrikt men mindre i volum og det vanskelige er: venne meg selv til å fore mindre porsjoner, hunden er fornøyd med det hun får, hun. Og ut fra foringsanvisningene til diverse light-fôr så er det det motsatte som blir anbefalt, masse "kjeks" ned i en en magesekk som skal strekkes ut til kjempestørrelse, virker det som.

Mitt tips er å gi hunden rå bein og annen mat som den må jobbe litt med for å få i seg, da rekker den kanskje å føle seg litt mett før den er ferdig med å spise. :)

PS for de som måtte lure: Hadde det vært praktisk mulig hadde jeg droppet tørrfôret og foret BARF jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...