Gå til innhold
Hundesonen.no

Påkjørte dyr


Marthe

Recommended Posts

Nei, men man må ofte krysse eller gå ut i et kjørefelt for å få sjekket dyret. Og da virrer man ut på motorveien, selv om man kanskje ikke krysser HELE motorveien.

Utdrag fra vegtrafikkloven:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

I rest my case.

Dette ble dessuten ganske OT, så derfor trekker jeg meg. Så får dere andre virre så mye dere vil på motorveien, bare hold dere unna Osloområdet er dere snille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man må ofte krysse eller gå ut i et kjørefelt for å få sjekket dyret. Og da virrer man ut på motorveien, selv om man kanskje ikke krysser HELE motorveien.

Utdrag fra vegtrafikkloven:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

I rest my case.

Dette ble dessuten ganske OT, så derfor trekker jeg meg. Så får dere andre virre så mye dere vil på motorveien, bare hold dere unna Osloområdet er dere snille!

Jada, det er helt greit at du trekker deg. Jeg synes ikke at dette er OT fordi det omhandler hvor langt det igrunnen er antatt og ønskelig at vi strekker oss for å rydde opp i noe vi har forsårsaket (som altså kjøre på et dyr).

Vegtrafikkloven § 3 er etter min forståelse en generell retningslinje som gir uttrykk for hva som er ønskelig oppførsel av hensynsfullhet og hjelpsomhet i trafikken av dens trafikanter (vanligvis i retningen ikke kjør for sakte- og absolutt ikke for fort), mens § 12 oppstiller et krav, en plikt til å hjelpe til dersom ikke strenge grunner taler mot (som da i såfall vil sanksjoneres i henhold av § 31 og det skal det mye til).

Og i og med at vi snakker om skade på liv så går helt klart § 12 foran §3 etter min mening. Men alt er selvsagt en vurdering.

Edit: med "vurdering" mener jeg altså at enhver situasjon må sees som den er og man handler deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg aldri noen sinne møter deg på motorveien! Vet du noe om hastighet, reaksjonstid og bremselengder i det hele tatt? Ja, de ser nok at du blinker ut osv. Men det er ikke like lett å se deg som fotgjenger når du har gått ut i veibanen, man forventer ikke folk som krysser motorveien til fots og man bruker derfor mye lengre tid på å registrere og reagere på det. På den tiden blir du påkjørt eller sjåføren må ta en risikofylt unnamanøver. Onkel politi vil nok slå mye hardere ned på deg hvis du utsetter andre for denne risikoen enn om du lar være. Så får du tolke veitrafikkloven akkurat som du vil.

så om du risikerer å kjøre på et menneske langs motorveien, så kjører du bare videre, fordi det er farlig for de bak deg at du stopper? Intr.... :)

Nei, kjører jeg på et dyr, UANSETT hvor det er, så stopper jeg! (om vi ikke snakker frosk eller mindre da) Man har jo som nevnt her faktisk en lov som sier at man skal gjøre det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Om jeg hadde kjørt på ett dyr større enn pip, så hadde jeg stoppet umiddelbart uansett hvor jeg var hen, men jeg stopper ikke, ringer ikke eller gjør noe med dyr som ligger i veikanten som er døde.

edit: Jeg har kjørt bil i 16 år og aldri kjørt på noen eller noe, bortsett fra ett par fugler som har fløyet inn i bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...