Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommerspørsmål

xxx12345

Recommended Posts

Skrevet
Er Hassi Assenmacher kjent for noen?

Ja, jeg stilte Bella for han som junior i NKK Harstad for 2 år siden.

Skrevet
Hvordan er han?

Det husker jeg ikke.. Helt grei rekner jeg med, jeg hadde nok husket henne om hun om han hadde hatt en dårlig oppførstel i ringen.

Ser ikke ut til at hun deler ut hp/ck i hytt og pine heller, i Harstad var det 16 bernerhanner hvorav ingen fikk hp og 4 fikk ck, og 16 bernertisper der ingen fikk hp og 5 fikk ck.

Edit; rettet fra han til hun :icon_redface:

Guest Jonna
Skrevet

Har stilt for henne på NV06. For det er vel en hun om jeg husker rett nå?

Hvordan er han?

Så vidt jeg husker så var hun veldig nøye i BIR & BIM finalen, men jeg kan ikke huske at jeg har noe å utsette. Gav ikke ut CK med rund hånd på min rase, men helt ok dømming.

Skrevet

Jeg har stilt for henne... (eller vi kom for sent i ringen da, men fikk en kritikk) Blondie ville gått ut på en blå.. Hun liker litt store schnauzere tror jeg.. Eneste som noen gang har kommentert at Blondie har for kort hode.. Hun bruker å få "vakkert hode" på kritikkene..

Skrevet

Hassi Assenmacher-Feyel (mulig HUN ikke bruker Feyel lengre) er en anerkjent allrounddommer fra Tyskland. Dvs at hun er autorisert til å dømme alle hunderaser, og i mange hundemiljøer ansett for å være veldig, veldig dyktig.

Har sett henne slenge ut mang en tjenestehund pga tannmangler ("typisk tysk"), men er superkoselig i ringen og smiler fra øre til øre når hun gjør det..

Liker henne veldig godt på min rase (hun liker alltid mine hunder...) - her er hun ikke "hysterisk" på noe som helst, men ser helhet, bevegelser og nok handling/presentasjon også.

Susanne

Skrevet

som nevnt her er hun en kjendt og meget flink dommer fra tyskland. Hun er dobermann rase spesialist (muligens boxer også) , hun er veldig på bevegelser. en veldi god og behagelig dommer å stille hund for. Vi gikk for henne i ølen , resultat ble BIR , hun dømte også gruppa og vi ble BIG1.

hvor er det hun skal dømme?

Skrevet

Åh, hun er en av mine "YNDLINGSDOMMERE" Ikke bare fordi hun har satt opp mine hunder, men også fordi hun- etter min mening- skriver meget treffende kritikker, er utrolig hyggelig i ringen, tar seg god tid- og forklarer til nye utstillere. Em herlig behagelig dommer!

Skrevet

Takk for fin tråd :D

Jeg skal stille for henne (Hassi Assenmacher-Feyel) om en måneds tid, og da har jeg jo ikke noe å grue meg for. :icon_redface: Dyktige, hyggelige og behagelige dommere gjør godt for sånne utstillingsnerver!

Skrevet

Takk skal dere ha - jeg visste ikke at han var hun :icon_redface:

Store hunder er vel ikke helt positivt hva angår C, men på helhet scorer hun bra. Må i tenkeboksen nå.

Hun skal dømme rasespesial i Mosjøen i august. Vi har storcert der oppe så vurderer å dra dit heller enn til NKK Oslo, siden det er dobbelutstilling.

Guest Dratini
Skrevet
Hassi Assenmacher-Feyel (mulig HUN ikke bruker Feyel lengre) er en anerkjent allrounddommer fra Tyskland. Dvs at hun er autorisert til å dømme alle hunderaser, og i mange hundemiljøer ansett for å være veldig, veldig dyktig.

Har sett henne slenge ut mang en tjenestehund pga tannmangler ("typisk tysk"), men er superkoselig i ringen og smiler fra øre til øre når hun gjør det..

Liker henne veldig godt på min rase (hun liker alltid mine hunder...) - her er hun ikke "hysterisk" på noe som helst, men ser helhet, bevegelser og nok handling/presentasjon også.

Susanne

Åh, hun er en av mine "YNDLINGSDOMMERE" Ikke bare fordi hun har satt opp mine hunder, men også fordi hun- etter min mening- skriver meget treffende kritikker, er utrolig hyggelig i ringen, tar seg god tid- og forklarer til nye utstillere. Em herlig behagelig dommer!

Jeg kan bare skrive under på dette. Hun var dommer den første gangen jeg skulle stille ut valp. Veldig trivelig og behagelig dommer som gjorde at jeg roet ned nervene mine veldig :icon_redface:

Skrevet
Takk skal dere ha - jeg visste ikke at han var hun :blink:

Store hunder er vel ikke helt positivt hva angår C, men på helhet scorer hun bra. Må i tenkeboksen nå.

Hun skal dømme rasespesial i Mosjøen i august. Vi har storcert der oppe så vurderer å dra dit heller enn til NKK Oslo, siden det er dobbelutstilling.

Altså jeg har bare stilt for henne en gang, så jeg vet ikke helt.. .Blondie var akkurat blitt junior da, og hun har nok blitt både bredere i kropp, bevegelser og fått bedre pels siden den gang :whistle: Men det vanket endel blått på de hvite der.. Kullbroren til Blondie som er 37 cm, hadde fått CK på den utstillingen (noe som ville gitt han storcertet, men vi kom jo for sent, så måtte bare ta til takke med en evaluering av hundene etter rasen var ferdig...) pen hund. .Absolut, men han er jo stor da.. Hvertfall forhold til B og C...

Men hun fikk en grei kritikk da:

"9,5 mnd. Fine head, a bit short.. Very dark eyes. Good ear carriers. Black pigm. Squar body. Nice lines and angulation. Hind mov close. Soft coat. Nice temper"

• 4 weeks later...
Skrevet

Tar opp en litt eldre tråd her ang dommere.

Til helgen skal jeg stille Ally for en dommer som heter Zidar, Zeljka. Noen som vet hvordan h*n er? :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...