Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem har Bullterrier?


malinholmgren

Recommended Posts

Jeg har erfaring på å trene hunder av det jeg definerer som ikke-lett trente raser, men som tydeligvis andre har en annen oppfattelse av.

Det er fortsatt ingen somn påstår at det er umulig å trene buller, men det er ikke en rase som er kjent for sitt intelligente vesen og store samarbeidsvilje akkurat. Jeg skulle gjerne sett de som konkurrerer i lydighet med en bulle, det er alltid gøy når man får inn litt uvanlige raser i sporten. Nå er det som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg forskjell på å trene en hund til husbruk og det å trene en hund til konkurranse nivå. Ja det finnes sikkert en og annen som gjør det skærpt, men det er ikke representativt for rasen.

Men Gråtass - hvilke raser ER det som er kjent for sitt intelligente vesen og store samarbeidsvilje da??? Drifter er forskjellige fra rase til rase, og fra individ til individ! - det kan vi enes om, men jeg ville ikke definere at noen hunderaser er ikke trenbare pga. mindre intelligent vesen ;) og samarbeidsvilje!!??? Provosert jeg??? :icon_redface: Jeg heller veldig mye mer til "it's all in the trainer's hand" og en bullterrier er ikke umulig å samarbeide med så langt jeg har sett ! (og jadda! jeg har også erfaring - så det så! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass
Men Gråtass - hvilke raser ER det som er kjent for sitt intelligente vesen og store samarbeidsvilje da???

Tja de fleste hundene i gruppe 1 (altså gjeterhunder og hyrdehunder) er vel kjent for sitt intelligente vesen og store samarbeidsvilje- kanskje mest av alle typer hunder..

Drifter er forskjellige fra rase til rase, og fra individ til individ! - det kan vi enes om, men jeg ville ikke definere at noen hunderaser er ikke trenbare pga. mindre intelligent vesen ;) og samarbeidsvilje!??? Provosert jeg??? :icon_redface: Jeg heller veldig mye mer til "it's all in the trainer's hand" og en bullterrier er ikke umulig å samarbeide med så langt jeg har sett ! (og jadda! jeg har også erfaring - så det så! :D )

Du må lære deg å lese en tekst før du hisser på deg høyt blodtrykk ;) Det er fortsatt ingen som har sagt noe om bullenes evner eller ikke kan lære.. eller at de ikke er trenbare for den sakens skyld, men poenget mitt er at det er vel færre buller som egner seg til å konkurrere i lydighet og bruks enn det faktisk er hunder som gjør det..

For min del er helseaspektet det aller viktigste og det er for dårlig til at jeg hadde tatt sjangsen på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ingen somn påstår at det er umulig å trene buller, men det er ikke en rase som er kjent for sitt intelligente vesen og store samarbeidsvilje akkurat. Jeg skulle gjerne sett de som konkurrerer i lydighet med en bulle, det er alltid gøy når man får inn litt uvanlige raser i sporten. Nå er det som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg forskjell på å trene en hund til husbruk og det å trene en hund til konkurranse nivå. Ja det finnes sikkert en og annen som gjør det skærpt, men det er ikke representativt for rasen.

Hvem sa 'skærpt'? Man kjøper ikke en bulle hvis målet er å bli lydighetschampion. Uansett, jeg kan sende deg pm med navnene, så kan det jo hende du treffer på dem en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja de fleste hundene i gruppe 1 (altså gjeterhunder og hyrdehunder) er vel kjent for sitt intelligente vesen og store samarbeidsvilje- kanskje mest av alle typer hunder..

Du må lære deg å lese en tekst før du hisser på deg høyt blodtrykk :D Det er fortsatt ingen som har sagt noe om bullenes evner eller ikke kan lære.. eller at de ikke er trenbare for den sakens skyld, men poenget mitt er at det er vel færre buller som egner seg til å konkurrere i lydighet og bruks enn det faktisk er hunder som gjør det..

For min del er helseaspektet det aller viktigste og det er for dårlig til at jeg hadde tatt sjangsen på rasen.

Første avsnittet i svaret ditt tas til etterretning - takk for info!

Ad. annet avsnitt er jeg fryktelig uenig med deg jeg - uten høyt blodtrykk faktisk. Lese kan jeg og... :icon_redface: Hvordan du kan kalle gjeter og hyrdehunder mer samarbeidsvillig og intelligente enn andre er for meg komplett ubegripelig nemlig - det spørs jo akkurat hva du skal bruke hunden til det, dvs. hvor driften til hunden er sterkest. Intelligens og samarbeidsvilje er innmari vanskelig å "måle" på hunder tror jeg... Når det er sagt så er det vel hunder fra gruppen du nevner som sees mest i LP, og kanskje bruks, men det er langt fra umulig med andre raser heller, "It's all in the trainer" (jadda - vet jeg gjentar!)

Hva gjelder helseaspektet så er det innmari mange av etablerte raser som har problemer med dette i dag, jeg tror ikke bulle er verken verre eller bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å sammenligne læreegenskapene til en Bull terrier med gruppe 1.

Jeg har eid begge deler (Bull Terrier og raser fra gruppe 1) og min erfaring er at en gjeterhund er mye lettere å lære ting, men

en Bull Terrier er ikke umulig, den krever bare mer av eier, blandt annet tålmodighet.

MariaN: Jo, de er voldsomme, men det har ikke noe med biting ol, de er bare veldig energifulle når de leker.

Veldig mye fart og kroppsbruk.

Og en hund som er litt forsiktig i lek, kan syns det blir litt mye på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri blitt bitt jeg, kanskje fått litt blåmerker pga det steinharde hodet når de kræsjer inn i deg.

Eller når de skaller deg i hodet hvis de sitter på fanget.

Men aldri bruk av tenner, ikke i nærheten engang.

Det har vel heller med at hundene ikke har lært å ikke lekebite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om to buller som har bitt eieren sin under lek.

Ikke som i agressiv, men overivrig og brutal.

Da er det betimelig å spørre om hva slags lek denne eieren holdt på med. En skal ikke herje med en bull terrier, gi den ro og fred så blir det en balansert og grei hund. Overaktivisering, herjing og masing kan gi en stresset hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om to buller som har bitt eieren sin under lek.

Ikke som i agressiv, men overivrig og brutal.

Jeg har ikke opplevd de som noe mer voldsom i lek enn noen annen hund, men de kan holde hardt i den leken/pinne ja, hehe! (men min erfaring bare fra èn miniatyr bull terrier)

Da er det betimelig å spørre om hva slags lek denne eieren holdt på med. En skal ikke herje med en bull terrier, gi den ro og fred så blir det en balansert og grei hund. Overaktivisering, herjing og masing kan gi en stresset hund.

Alle hunder skal vell kunne lekes med?

De fleste hunder liker og hente pinner/ha en dra kamp ol. Men jeg skjønner at noen hunder trenger begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder skal vell kunne lekes med?

De fleste hunder liker og hente pinner/ha en dra kamp ol. Men jeg skjønner at noen hunder trenger begrensninger.

Det er forskjell på lek og lek. Leker hvor en aktiviserer hodet til bullen, trening av ymse slag med godbit, gå turer hvor hunden kommer på innkalling og får kos og klapp - ja. Buller kan bli pinnomane - det er ikke morro å ha en hund som konstant kommer og legger pinne foran deg i håp om at du skal kaste den. Kamp leker vil jeg aldri anbefale.

BT er i utgangspunktet en våken og vilter hund. Når en får en hund i huset er det opp til eieren hvilke egenskaper og hvilken adferd en ønsker å forsterke. Og resultatet i den andre enden - hva slags hund en ender opp med - det grunnlaget legger en allerede ved valpestadiet. Forsterker en det viltre hos en bull terrier vil det for noen eiere kunne by på problemer å ha kontroll over hunden som voksen. Om en da heller forsterker det rolige, lar hunden få oppmerksomhet når den kommer til eieren og ikke overaktiviserer, vil det sannsynligvis bli en mer avbalansert hund. En kan godt leke med en bull terrier, men med vett og forstand - ikke herje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her kom det mye rart frem gitt :whistle: hehe

men har vi kommet frem til nå at miniatyren ofte ikke er like "pen" som jeg vil kalle det som orginalen

Fordi det har jeg sett endel bilder på nettet at hodeformen ofte ikke er like fin på de små... Eller ser jeg bare syner...

ang at de ikke er lette å trene og er litt stae og slikt tror jeg jeg skal kunne håndtere bra. JRT er jo også kjent for å være ganske egen å stå, så har fått god trening der vil jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har vi kommet frem til nå at miniatyren ofte ikke er like "pen" som jeg vil kalle det som orginalen

Fordi det har jeg sett endel bilder på nettet at hodeformen ofte ikke er like fin på de små... Eller ser jeg bare syner...

ang at de ikke er lette å trene og er litt stae og slikt tror jeg jeg skal kunne håndtere bra. JRT er jo også kjent for å være ganske egen å stå, så har fått god trening der vil jeg si...

Du ser ikke syner, det er sjelden mini har det eggformede hodet. Og Jack russel er sikkert et bra erfarings utgangspunkt for å skaffe seg en bull terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettet en del innlegg som går på hva av informasjon som er sendt på PM og i ettertid blitt lagt ut på forumet.

Ha i bakhodet at det er vanlig nettikette å ikke bare legge ut det man får på PM! PM = privat melding.

Det er heller ikke i orden å drive med personangrep på PM, det er ikke vanskelig for en admin å sjekke innholdet i en PM om det trengs. Reglene for forumet gjelder også på PM.

Blir det mer krangling om dette vil det komme sterkere reaksjoner enn kun advarsel i tråden.

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å komme på årets bull terrier Open show, det finner sted lørdag 06.06.09. i Solbergfoss, Askim. Utstillingen begynner kl 09.00. Så langt er det påmeldt mer enn 70 hunder. Der kan du treffe vanlige eiere og oppdrettere, folk som har lang erfaring med rasen, og du får mulighet til å se en masse bull terriere. Velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk :ahappy: skal lese meg rundt.

skulle gjerne dratt på bull terrier Open show, men da kan jeg ikke :) er det en gang i året?

Ja det er en gang i året, men det arrangeres bullemarsjer hvor eiere møtes og går samlet tur med hundene en gang i måneden på flere steder i landet. Det er både en Østfold og en Akershus gruppe som er ganske aktiv med dette. Om du bor i nærheten kan du sikkert troppe opp der med din jrt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...