Gå til innhold
Hundesonen.no

Egen hest?


tm100001

Recommended Posts

Jeg har fått lyst på egen hest, og har noen spørsmål. :whistle:

Får hestene alt de trenger av vitaminer og mineraler av silo og tørrhøy, eller trenger de tilskudd? Hvilket tilskudd er lurt?

Hvilket kraftfór trenger en vanlig ponni/hest? Enegi, havre, diett, champion eller betfór? Hvilket tilskudd trenger de i tillegg til kraftfóret, som salt og hvitløkspulver osv.? Har havsalt samme funksjon som saltslikkestein? Skal hestene ha rød eller hvit saltslikkestein?

Hvilke raser er fine ungdomshester? Jeg ønsker en hest som både jeg og mamma kan ri på (hovedsaklig til meg) på ca. 150 cm. Mamma veier 70 kg og er 175 cm høy, jeg er 150 cm og veier 40 kg. Jeg vil bruke den i litt sprang, dressur, tur og kanskje kjøre. Ønsker å tømmekjøre og gå lange tøyler også. Jeg blir å klikkertrene den. Vet dere noe om connemara eller knabstrupper?

Hvilken sal er grei til mitt bruk? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo svare på litt!

Ang. fór så er jo det veldig individuelt.. men en vanlig hest bør klare seg helt fint på enten müslimix eller bygg (evt. litt havre) og høy eller silo. Dette er jo uansett noe du kan snakke med tidligere eier av hesten om. Og tilskudd er som regel ikke nødvendig, men det hender jo man vil bruke det. Salt derimot er ikke noe hesten trenger, det vil kun få den til å drikke mer vann.

Raser ja!? Godt spørsmål, en vanlig ridehest fungerer sikkert greit for deg.. som en halvblods eller noe. Men fjordingen er jo også veldig morsom, og der finnes de jo egen NM! :whistle: Og de er som regel greie å lære å kjøre!

Og sal, da ville jeg nok valgt en allroundsal som gir god støtte i dressur men som også tillatter deg å komme deg opp i sprangsits uten ubehag. Den må jo også passe hesten så det er best å få en salmaker til å se på det og finne noe som passer deg best. (PS. hvis du vil ha en billig men fin sal, så er syntetiske saler veldig fine OG lette å rengjøre!:aww:)

Connemara og knabstruper er begge veldig fine raser, det beste for deg er vel å søke litt om på internett for å finne mer spesifikk informasjon om dem.

Håper dette hjelper deg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått lyst på egen hest, og har noen spørsmål. :whistle:

Får hestene alt de trenger av vitaminer og mineraler av silo og tørrhøy, eller trenger de tilskudd? Hvilket tilskudd er lurt?

Hvilket kraftfór trenger en vanlig ponni/hest? Enegi, havre, diett, champion eller betfór? Hvilket tilskudd trenger de i tillegg til kraftfóret, som salt og hvitløkspulver osv.? Har havsalt samme funksjon som saltslikkestein? Skal hestene ha rød eller hvit saltslikkestein?

Hvilke raser er fine ungdomshester? Jeg ønsker en hest som både jeg og mamma kan ri på (hovedsaklig til meg) på ca. 150 cm. Mamma veier 70 kg og er 175 cm høy, jeg er 150 cm og veier 40 kg. Jeg vil bruke den i litt sprang, dressur, tur og kanskje kjøre. Ønsker å tømmekjøre og gå lange tøyler også. Jeg blir å klikkertrene den. Vet dere noe om connemara eller knabstrupper?

Hvilken sal er grei til mitt bruk? :aww:

For å vite hvilken rase du vil ha bør du vite hva du skal bruke den til, og hvilken type hest du ønsker. Hvis du vil ha en rolig og stødig hest ville jeg valgt f.eks en tungdøl. Hvis du vil ha en litt mer fyrrig hest kan du velge en mer varmblodig ridehest, evt en islandshest med mye vilje. Det finnes utrolig mange raser å velge i, men også individer. Hester innen samme rase kan være veldig forskjellige. Hvis du ønsker å bruke hesten til kjøring, sprang og dressur bør du velge en allsidig rase som kan brukes til disse tingene, og kanskje kjøpe en hest som er brukt til dette tidligere. Har du hatt hest før?

Ang. fóring av hesten kommer det veldig an på rase og individ. En islandshest/NL hest f.eks er veldig nøysom og trenger lite i tillegg til grovfór. Hvis hesten får lite kraftfór trenger den tillegg av vitaminer og mineraler. Hvis du kjøper en varmblodig ridehest trenger den mer kraftfór, og da må du tilpasse tillegg av vitaminer og mineraler ift hvor mye av dette den får i kraftfóret. Dette avhener selvfølgelig også av hva hesten blir brukt til, hvor mye den blir brukt og hvordan dens fordøyelse er, hvor mye næring det er i grovfóret osv. Det er umulig å si på generelt grunnlag.

Ang utstyr til hesten er det iallefall umulig å si før du har hesten. Det er nesten enklere å finne en hest som passer til salen enn å finne en sal som passer til hesten :P Her må du få erfarne fagfolk til å hjelpe deg med tilpassing av utstyr til hesten. Det finnes i dag veldig mange gode bomløse saler, som tilpasser seg hestens kropp og som ikke belaster ryggen på samme måte som en bomsal gjør, men disse salene skal man også være oppmerksom på at man ikke bør bruke på altfor lange turer med en tung rytter. Det er et hav av saler, og da må man bare prøve seg frem til man finner en sal som ligger godt på hesten. I tillegg må man huske at selv om man kjøper en sal som passer til hesten, er det ikke sikkert at den samme salen passer et år etterpå. Hestens muskler og hold kan endre seg slik at man må kontinuerlig være oppmerksom på hvordan hesten reagerer på salen, og om hesten blir stiv i kroppen eller får vondter av salen.

Det er mange ting å lære om hestehold, og hvis du søker litt på nettet finner du mye god informasjon. Så kan du kanskje snakke litt med noen du kjenner som har hest, og reise rundt å se på ulike hestraser før du bestemmer deg for hvilken rase du vil ha:)

Lykke til når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fór så er jo det veldig individuelt.. men en vanlig hest bør klare seg helt fint på enten müslimix eller bygg (evt. litt havre) og høy eller silo. Dette er jo uansett noe du kan snakke med tidligere eier av hesten om. Og tilskudd er som regel ikke nødvendig, men det hender jo man vil bruke det. Salt derimot er ikke noe hesten trenger, det vil kun få den til å drikke mer vann.

Ikke helt enig i alt her.. :lol:

Både tilskudd (som i vitaminer/ mineraler) og salt er nødvendig.

Det er derimot ikke nødvendig hvis hesten får en kraftforblanding, der er det nok vitaminer i, avhengig av mengde. Men hvis du skal gi ren havre eller bygg må det få vitaminblanding i tillegg. Enkelte raserer så nøysomme at de ikke trenger kraftfor, så lenge den får nok høy. Det beste for hestens fordøyelse er å få mye høy med lavt næringsinnhold, da fordøyelsessystemet deres er lagt opp til å spise jevnlig gjennom døgnet.

Anbefaler høy fremfor silo, men det er ikke sikkert du kan velge, avhengig av hvor du skal ha den.

Når hesten går på beite derimot trenger den som regel ikke vitamintilskudd.

Det finnes et dataprogram der du kan taste inn hestens rase, alder, vekt bruk osv som dermed regner ut hvor mange forenheter hesten trenger, og om det er noe som mangler / er for mye i forplanen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å svare så godt jeg kan.. For vi har akkurat hatt prøve om en del av dette her :lol: hehe

Hesten får vanligvis ikke alt den trenger av vitaminer og mineraler fra silo og høy, spesielt hvis den blir en del brukt. Du trenger ikke gi den kraftfôr, men vitamintilskudd (FK osv har flere varianter ;) ) er ikke så dumt, og salt er et must! Om sommeren er det en fordel å tilføre litt salt i vannet, fordi hesten svetter en del og det er ikke alltid den får i seg nok fra en slikkesten.

En normal hobby ponni/hest trenger ikke kraftfôr. Den bør derimot få mat minst tre ganger daglig eller fri tilgang på grovfôr (silo eller lignende), hvis den får det vil den klare å regulere formengden sin selv. Hvis du skal trene hesten din mye i trav, sprang eller lignende er det nok lurt å gi kraftfôr i tillegg. Men hvis du bare skal bruke den normalt på tur og baneridning hver/annenhver dag er kraftfôret egentlig bare jåleri. Hesten får dessuten bedre metthetsfølelse om den får fri tilgang på grovfôr. Hvis du ser at din hest (fordi det er en fullblods f.eks. får for lite energi kan du gi den soyaolje i stedenfor å pøse på med masse kraftfôr). Hesten tåler ikke mye kraftfôr fordi det er for mye stivelse i det, og hesten klarer ikke fordøye det om den får for mye. Med andre ord, bedre å gi for lite kraftfôr enn for mye :P

Rase vil jeg ikke svare så mye på, fordi det fins så ekstremt mange :P hehe. Jeg personlig er glad i hester som er litt "lette" uten at det er en fullblods. Om de er små eller store spiller ikke så stor rolle for meg. Eks halvblodshester (Hannoveraner, Holsteiner osv) men disse halvblodshestene er ofte veldig dyre. Jeg liker også mange av kaldblodshestene (helst kaldblodstraver som ikke er trent i trav, men det er jo ikke så ofte man finner, hehe :P ), og islandshesten er jo en klassiker men har etterhvert funnet ut at de er litt sære (etter min mening, har ridd en del islandshest dette året her). Mitt tips til deg er egentlig å finne ut hvilke kvaliteter du vil at hesten skal ha, hvor høy den skal være, hvor varmblodig den skal være, hvor gammel osv. Rase er egentlig ikke sååå viktig ;) Fokuser heller på å finne et godt individ :P Ta deg god tid og prøv hester helt til du finner en du forelsker deg helt i :aww:

En vanlig allroundsal er vel passende vel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW Ikke kjøp sal før du har hesten. Det er veldig viktig at den passer hvis ikke kan hesten få problemer. Ta kontakt med en salmaker når du har fått hesten, så får du hjelp både med å finne riktig sal for ditt bruk, og som passer hesten :whistle: Eller kanskje du får med sal som passer til hesten når du kjøper den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at jeg ikke skal kjøpe salen først :banana: Liker connemaraen veldig godt, har lest litt om dem. :lol:

Edit:

Grei sal for deg er nok allround. Også kan du se om du vil ha skinn eller syntetisk.

http://www.norgesfor.no/upload/Aktuelt%20o...%2026.06.07.pdf

Jeg leste alt det :lol: Hva trenger en ponni som blir brukt 6-7 dager uka, i dressur, sprang eller tur? Likte godt den hestemuslien, men holder det med den, grovfór, vann og saltslikkestein? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt den hestemuslien, men holder det med den, grovfór, vann og saltslikkestein? :getlost:

Spørs litt på rasen men vanligvis ja :D Lurt å ta en grovfôr-analyse for å se hvor mye næringsinnhold det er i fôret. Hvis du skal ha hesten din på en stall der det er mange og du kjøper fôr av de som eier gården så har de mest sannsynlig tatt en analyse :P Å regne forenheter for hest er litt nerdete :P men hvis ikke hesten får fri tilgang er det en veldig fin måte å beregne hvor mye den skal ha :D egentlig veldig lurt uansett.. Bare si i fra hvis du trenger hjelp til akkurat det :P

Og en ting når det gjelder sal, få noen prosefsjonelle til å finne sal som passer (den bør prøves). Flate salputer til flat rygg, aldri høyere foran enn bak osv, er ikke så lett å se hvis man ikke har hesten i nærheten og har ridd med salen i noen runder. Og ikke heng deg for mye opp i "17-tommer" som er det vanligste :P Vet jo ikke hvordan du er eller hva du kan så bae nevner det uansett jeg for sikkerhets skyld :) For det som er 17 tommer er jo selve setet du sitter i.. det viktigste er jo bommen i salen (hvis du ikke skal ha bomløs) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...