Gå til innhold
Hundesonen.no

Egen hest?


tm100001

Recommended Posts

Jeg har fått lyst på egen hest, og har noen spørsmål. :whistle:

Får hestene alt de trenger av vitaminer og mineraler av silo og tørrhøy, eller trenger de tilskudd? Hvilket tilskudd er lurt?

Hvilket kraftfór trenger en vanlig ponni/hest? Enegi, havre, diett, champion eller betfór? Hvilket tilskudd trenger de i tillegg til kraftfóret, som salt og hvitløkspulver osv.? Har havsalt samme funksjon som saltslikkestein? Skal hestene ha rød eller hvit saltslikkestein?

Hvilke raser er fine ungdomshester? Jeg ønsker en hest som både jeg og mamma kan ri på (hovedsaklig til meg) på ca. 150 cm. Mamma veier 70 kg og er 175 cm høy, jeg er 150 cm og veier 40 kg. Jeg vil bruke den i litt sprang, dressur, tur og kanskje kjøre. Ønsker å tømmekjøre og gå lange tøyler også. Jeg blir å klikkertrene den. Vet dere noe om connemara eller knabstrupper?

Hvilken sal er grei til mitt bruk? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo svare på litt!

Ang. fór så er jo det veldig individuelt.. men en vanlig hest bør klare seg helt fint på enten müslimix eller bygg (evt. litt havre) og høy eller silo. Dette er jo uansett noe du kan snakke med tidligere eier av hesten om. Og tilskudd er som regel ikke nødvendig, men det hender jo man vil bruke det. Salt derimot er ikke noe hesten trenger, det vil kun få den til å drikke mer vann.

Raser ja!? Godt spørsmål, en vanlig ridehest fungerer sikkert greit for deg.. som en halvblods eller noe. Men fjordingen er jo også veldig morsom, og der finnes de jo egen NM! :whistle: Og de er som regel greie å lære å kjøre!

Og sal, da ville jeg nok valgt en allroundsal som gir god støtte i dressur men som også tillatter deg å komme deg opp i sprangsits uten ubehag. Den må jo også passe hesten så det er best å få en salmaker til å se på det og finne noe som passer deg best. (PS. hvis du vil ha en billig men fin sal, så er syntetiske saler veldig fine OG lette å rengjøre!:aww:)

Connemara og knabstruper er begge veldig fine raser, det beste for deg er vel å søke litt om på internett for å finne mer spesifikk informasjon om dem.

Håper dette hjelper deg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått lyst på egen hest, og har noen spørsmål. :whistle:

Får hestene alt de trenger av vitaminer og mineraler av silo og tørrhøy, eller trenger de tilskudd? Hvilket tilskudd er lurt?

Hvilket kraftfór trenger en vanlig ponni/hest? Enegi, havre, diett, champion eller betfór? Hvilket tilskudd trenger de i tillegg til kraftfóret, som salt og hvitløkspulver osv.? Har havsalt samme funksjon som saltslikkestein? Skal hestene ha rød eller hvit saltslikkestein?

Hvilke raser er fine ungdomshester? Jeg ønsker en hest som både jeg og mamma kan ri på (hovedsaklig til meg) på ca. 150 cm. Mamma veier 70 kg og er 175 cm høy, jeg er 150 cm og veier 40 kg. Jeg vil bruke den i litt sprang, dressur, tur og kanskje kjøre. Ønsker å tømmekjøre og gå lange tøyler også. Jeg blir å klikkertrene den. Vet dere noe om connemara eller knabstrupper?

Hvilken sal er grei til mitt bruk? :aww:

For å vite hvilken rase du vil ha bør du vite hva du skal bruke den til, og hvilken type hest du ønsker. Hvis du vil ha en rolig og stødig hest ville jeg valgt f.eks en tungdøl. Hvis du vil ha en litt mer fyrrig hest kan du velge en mer varmblodig ridehest, evt en islandshest med mye vilje. Det finnes utrolig mange raser å velge i, men også individer. Hester innen samme rase kan være veldig forskjellige. Hvis du ønsker å bruke hesten til kjøring, sprang og dressur bør du velge en allsidig rase som kan brukes til disse tingene, og kanskje kjøpe en hest som er brukt til dette tidligere. Har du hatt hest før?

Ang. fóring av hesten kommer det veldig an på rase og individ. En islandshest/NL hest f.eks er veldig nøysom og trenger lite i tillegg til grovfór. Hvis hesten får lite kraftfór trenger den tillegg av vitaminer og mineraler. Hvis du kjøper en varmblodig ridehest trenger den mer kraftfór, og da må du tilpasse tillegg av vitaminer og mineraler ift hvor mye av dette den får i kraftfóret. Dette avhener selvfølgelig også av hva hesten blir brukt til, hvor mye den blir brukt og hvordan dens fordøyelse er, hvor mye næring det er i grovfóret osv. Det er umulig å si på generelt grunnlag.

Ang utstyr til hesten er det iallefall umulig å si før du har hesten. Det er nesten enklere å finne en hest som passer til salen enn å finne en sal som passer til hesten :P Her må du få erfarne fagfolk til å hjelpe deg med tilpassing av utstyr til hesten. Det finnes i dag veldig mange gode bomløse saler, som tilpasser seg hestens kropp og som ikke belaster ryggen på samme måte som en bomsal gjør, men disse salene skal man også være oppmerksom på at man ikke bør bruke på altfor lange turer med en tung rytter. Det er et hav av saler, og da må man bare prøve seg frem til man finner en sal som ligger godt på hesten. I tillegg må man huske at selv om man kjøper en sal som passer til hesten, er det ikke sikkert at den samme salen passer et år etterpå. Hestens muskler og hold kan endre seg slik at man må kontinuerlig være oppmerksom på hvordan hesten reagerer på salen, og om hesten blir stiv i kroppen eller får vondter av salen.

Det er mange ting å lære om hestehold, og hvis du søker litt på nettet finner du mye god informasjon. Så kan du kanskje snakke litt med noen du kjenner som har hest, og reise rundt å se på ulike hestraser før du bestemmer deg for hvilken rase du vil ha:)

Lykke til når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fór så er jo det veldig individuelt.. men en vanlig hest bør klare seg helt fint på enten müslimix eller bygg (evt. litt havre) og høy eller silo. Dette er jo uansett noe du kan snakke med tidligere eier av hesten om. Og tilskudd er som regel ikke nødvendig, men det hender jo man vil bruke det. Salt derimot er ikke noe hesten trenger, det vil kun få den til å drikke mer vann.

Ikke helt enig i alt her.. :lol:

Både tilskudd (som i vitaminer/ mineraler) og salt er nødvendig.

Det er derimot ikke nødvendig hvis hesten får en kraftforblanding, der er det nok vitaminer i, avhengig av mengde. Men hvis du skal gi ren havre eller bygg må det få vitaminblanding i tillegg. Enkelte raserer så nøysomme at de ikke trenger kraftfor, så lenge den får nok høy. Det beste for hestens fordøyelse er å få mye høy med lavt næringsinnhold, da fordøyelsessystemet deres er lagt opp til å spise jevnlig gjennom døgnet.

Anbefaler høy fremfor silo, men det er ikke sikkert du kan velge, avhengig av hvor du skal ha den.

Når hesten går på beite derimot trenger den som regel ikke vitamintilskudd.

Det finnes et dataprogram der du kan taste inn hestens rase, alder, vekt bruk osv som dermed regner ut hvor mange forenheter hesten trenger, og om det er noe som mangler / er for mye i forplanen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å svare så godt jeg kan.. For vi har akkurat hatt prøve om en del av dette her :lol: hehe

Hesten får vanligvis ikke alt den trenger av vitaminer og mineraler fra silo og høy, spesielt hvis den blir en del brukt. Du trenger ikke gi den kraftfôr, men vitamintilskudd (FK osv har flere varianter ;) ) er ikke så dumt, og salt er et must! Om sommeren er det en fordel å tilføre litt salt i vannet, fordi hesten svetter en del og det er ikke alltid den får i seg nok fra en slikkesten.

En normal hobby ponni/hest trenger ikke kraftfôr. Den bør derimot få mat minst tre ganger daglig eller fri tilgang på grovfôr (silo eller lignende), hvis den får det vil den klare å regulere formengden sin selv. Hvis du skal trene hesten din mye i trav, sprang eller lignende er det nok lurt å gi kraftfôr i tillegg. Men hvis du bare skal bruke den normalt på tur og baneridning hver/annenhver dag er kraftfôret egentlig bare jåleri. Hesten får dessuten bedre metthetsfølelse om den får fri tilgang på grovfôr. Hvis du ser at din hest (fordi det er en fullblods f.eks. får for lite energi kan du gi den soyaolje i stedenfor å pøse på med masse kraftfôr). Hesten tåler ikke mye kraftfôr fordi det er for mye stivelse i det, og hesten klarer ikke fordøye det om den får for mye. Med andre ord, bedre å gi for lite kraftfôr enn for mye :P

Rase vil jeg ikke svare så mye på, fordi det fins så ekstremt mange :P hehe. Jeg personlig er glad i hester som er litt "lette" uten at det er en fullblods. Om de er små eller store spiller ikke så stor rolle for meg. Eks halvblodshester (Hannoveraner, Holsteiner osv) men disse halvblodshestene er ofte veldig dyre. Jeg liker også mange av kaldblodshestene (helst kaldblodstraver som ikke er trent i trav, men det er jo ikke så ofte man finner, hehe :P ), og islandshesten er jo en klassiker men har etterhvert funnet ut at de er litt sære (etter min mening, har ridd en del islandshest dette året her). Mitt tips til deg er egentlig å finne ut hvilke kvaliteter du vil at hesten skal ha, hvor høy den skal være, hvor varmblodig den skal være, hvor gammel osv. Rase er egentlig ikke sååå viktig ;) Fokuser heller på å finne et godt individ :P Ta deg god tid og prøv hester helt til du finner en du forelsker deg helt i :aww:

En vanlig allroundsal er vel passende vel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW Ikke kjøp sal før du har hesten. Det er veldig viktig at den passer hvis ikke kan hesten få problemer. Ta kontakt med en salmaker når du har fått hesten, så får du hjelp både med å finne riktig sal for ditt bruk, og som passer hesten :whistle: Eller kanskje du får med sal som passer til hesten når du kjøper den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at jeg ikke skal kjøpe salen først :banana: Liker connemaraen veldig godt, har lest litt om dem. :lol:

Edit:

Grei sal for deg er nok allround. Også kan du se om du vil ha skinn eller syntetisk.

http://www.norgesfor.no/upload/Aktuelt%20o...%2026.06.07.pdf

Jeg leste alt det :lol: Hva trenger en ponni som blir brukt 6-7 dager uka, i dressur, sprang eller tur? Likte godt den hestemuslien, men holder det med den, grovfór, vann og saltslikkestein? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt den hestemuslien, men holder det med den, grovfór, vann og saltslikkestein? :getlost:

Spørs litt på rasen men vanligvis ja :D Lurt å ta en grovfôr-analyse for å se hvor mye næringsinnhold det er i fôret. Hvis du skal ha hesten din på en stall der det er mange og du kjøper fôr av de som eier gården så har de mest sannsynlig tatt en analyse :P Å regne forenheter for hest er litt nerdete :P men hvis ikke hesten får fri tilgang er det en veldig fin måte å beregne hvor mye den skal ha :D egentlig veldig lurt uansett.. Bare si i fra hvis du trenger hjelp til akkurat det :P

Og en ting når det gjelder sal, få noen prosefsjonelle til å finne sal som passer (den bør prøves). Flate salputer til flat rygg, aldri høyere foran enn bak osv, er ikke så lett å se hvis man ikke har hesten i nærheten og har ridd med salen i noen runder. Og ikke heng deg for mye opp i "17-tommer" som er det vanligste :P Vet jo ikke hvordan du er eller hva du kan så bae nevner det uansett jeg for sikkerhets skyld :) For det som er 17 tommer er jo selve setet du sitter i.. det viktigste er jo bommen i salen (hvis du ikke skal ha bomløs) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...