Gå til innhold
Hundesonen.no

Target-stick


tm100001

Recommended Posts

Jeg har akkurat fått en klikker fra canis, og begynt litt med Embla. Hun berører tuppen helt fint og vi har begynt å hoppe små hinder. Jeg lurer på om jeg skal klikke akkurat i det hun hopper, eller når hun berører tuppen av sticken på andre siden av hinderet?

Hva er forskjellen på targeting og lokking? Kan man ikke shape øvelsen i stedet for å bruke target? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er svært liten. Targetstick som hunden følger etter er for meg lokking, ser ikke forskjell på det og å følge etter en godbit. Når det gjelder andre targets som musematte ol. så er jo også det veldig likt lokking, men greit når du trenger å få hunden til et punkt et godt stykke unna deg. Så grensene her er litt uklare, er enig i det. Du må nok bare finne ut hvor mye hjelp som er greit for deg å bruke i treningen

Shaping er for min del absolutt å foretrekke, jeg prøver å bruke så lite hjelp som overhodet mulig i treningen. Det er et valg jeg har tatt og jeg sier ikke at det er riktig, mer en smakssak.

Når du skal avgjøre i hvilket øyeblikk du skal klikke må du tenke på eksakt hva du vil forsterke. Vil du forsterke at hunden tar sats for å hoppe, klikk der. Vil du jobbe med svevet, klikker du der. Vil jobbe med landingen, klikk der. Vil du jobbe med at den skal sette nesen på targetsticken klikker du der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Targetstick er fin på øvelser som er vanskelige å shape. Man skal egentlig klikke rett før hunden toucher targetsticken, noe som kan være litt tricky med raske hunder. Det sies at det er lettere å fjerne targetsticken enn godbiten. Vet ikke om det er tilfelle, men jeg synes targetsticken er langt hendigere enn en godbit. Jeg bruker gjerne hånden som targetstick, men i noen tilfeller er det mer praktisk å bruke en gjenstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...