Gå til innhold
Hundesonen.no

Er gyllen Golden Retriever på vei ut?


Kristian_

Recommended Posts

Aaah ja, det har jeg tenkt og lurt på mange ganger! Hvor er det blitt av Golden Retriever med den vakre Gylne pelsen! De er sannnelig blitt sjelden å se! De blir jo bare hvitere og hvitere, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste årene synes jeg at jeg har sett flere og flere gyldne rundt omkring. Det går vel i bølgedaler det også, så mulig det er på vei til å ta seg opp igjen.

De gyldne er virkelig flotte og jeg har alltid synes det har vært så rart at det har vært så få av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gylne er "på vei ut" ja.

Det er de krem- hvite, som gjør det bra i ringen og de er mye mer populære for valpekjøpere. Men listen av godkjente golden retriever oppdrettere er veldig lang, og blandt den er det en håndfull oppdrettere som avler på den gylne fargen fremdeles, men den hvite er absolutt mest avlet på, kjøpt og populær.

Men i rasestandarden står det at at alle nyanser av golden og kremfarget er tillatt.

Personlig liker jeg best de hvite, men i familien har vi alle 3 "variantene". Altså to hvite foreldre, en hvit mor og en gylden far, og to gylne foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke vært snakk om å bytte rasenavn, eller dele de to fargene i to rett og slett? Cream retriever eller noe, og beholde golden...

Isåfall er det sikkert ikke bare fargene som kommer til å bli delt etterhvert?

Husker ikke hvor jeg hørte/så det, så har ikke noe å vise til egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

397538438_1b61c70a77_o.jpg

397538437_e7c585f9cb_o.jpg

Synes de helt mørke også er veldig stilige. Typisk sånne man ser i amr. familefilmer... :lol: Hvis det hadde vært å oppdrive i norge, ville jeg nok hatt den mørkeste, men de i midten er også veldig fine.

Ikke at det er noe galt med de lyse, vet om mange nydelige lyse, men en golden skal jo være... golden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

397538438_1b61c70a77_o.jpg

397538437_e7c585f9cb_o.jpg

Synes de helt mørke også er veldig stilige. Typisk sånne man ser i amr. familefilmer... :lol: Hvis det hadde vært å oppdrive i norge, ville jeg nok hatt den mørkeste, men de i midten er også veldig fine.

Ikke at det er noe galt med de lyse, vet om mange nydelige lyse, men en golden skal jo være... golden :)

Men altså, de mørkeste der er jo mer røde enn gyldne? Veldig fine ja, men det er vel strengt tatt de i midten som er mest "golden" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de burdte delt fargene ja..hehe..Hvit/krem,golden og brun!

Jeg liker best den helt brune,men forbinder Golden Retriever med den i midten...

Har også lurt på hvorfor de heter Golden Retriever,og hvor gyllne hunder er blitt av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, de mørkeste der er jo mer røde enn gyldne? Veldig fine ja, men det er vel strengt tatt de i midten som er mest "golden" :)

Ja sant det :lol: ... er også de i midten jeg forbinder med golden, men synes de aller mørkeste er finest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Av de jeg har sett de siste årene er den absolutte overvekten av de som er kremfarget, og kun noen få gylden. Vi får ofte kommentarer på at vår blonde hannhund "må" være en "skikkelig golden type" som fantes for flere 10år siden. Ja sogar har mange påstått at vi har blitt lurt, "for det kan bare ikke være en hovawart, men en golden retriever"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne verdens flotteste hunderase!

Min Stella var av den gyldne sorten, og det er det jeg forbinder med en "skikkelig" golden retriever. Skulle jeg hatt en golden idag ville jeg kanskje ha valgt meg en mørk utgave, de var utrolig flotte! Men de finnes vel ikke her i landet vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det blir bare flere og flere hvite.. Desverre. Jeg skal kjøpe golden retriever om ett års tid, og det er faktisk ganske vanskelig å finne en oppdretter som satser på gylne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hva er forskjell på jaktgolden og vanlig golden?

Åh, de mørke hundene var nå bare helt nydelige! Tror jeg aldri har sett en gyllen golden faktisk... Bare sånne helt lyse, de er jo fine de også, men det finst så vanvittig mange av de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, hvis man ikke er så aktiv vil nok sikkert en utsgoolden passe best. Men hvis hun har tenkt til å bruke hunden aktivt er det vel ingenting i veien for en jaktgolden?

Tenkte bare hun sikkert hadde tenkt gjennom dette allerede. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det :lol: ... er også de i midten jeg forbinder med golden, men synes de aller mørkeste er finest :)

Enig i at de mørke er fine! Spørsmålet er jo om fargen er godkjent med tanke på rasestandarden, noen som vet det?

Forøvrig ser jeg flest av de "hvite" jeg og, og må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor den fargen er mer populær enn den "opprinnelige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da vår familie kjøpte den første golden i 1986 var den tispa kremhvit, det var en uvanlig farge den gangen, mange mente at hun ikke kunne være "ekte" Golden pga fargen. Så jeg tror at det er ett motefenomen akkurat som farger på andre raser varierer i popularitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

397538438_1b61c70a77_o.jpg

397538437_e7c585f9cb_o.jpg

Synes de helt mørke også er veldig stilige. Typisk sånne man ser i amr. familefilmer... :lol: Hvis det hadde vært å oppdrive i norge, ville jeg nok hatt den mørkeste, men de i midten er også veldig fine.

Ikke at det er noe galt med de lyse, vet om mange nydelige lyse, men en golden skal jo være... golden :)

Lekker den mørke der ja. Bringer minnene tilbake til en hanne jeg passet for mange mange år siden. Han hadde den fargen, eller, mer som hund nr 3 fra høyre. Vakreste Golden i historien (i minøe øyne da). På den tiden var ikke hundene så himla "kraftige" heller, de var elegante, mer lik JGR men mer kompakte.

Gimli.jpg

Gimli fra Hempts Kennel

Hempth

Candy fra Hempts Kennel

Hempth

Candy igjen. Bare helt lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt golden er jo ingen egen rase.. Dette er også en golden retriver. De er oftest mer gylden i fargen, høyere og mer smidig og smal. Dette kommer fra linjer som har tatt vare på brukshunden. Retriveren er jo en jakt hund, men ikke mange av de "hvite" har mye igjen av dette...

DSC_0021-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...