Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg til en venninne


Lola Pagola

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Da får du komme til meg! Det bor opptil flere her ;) Og en av de vakreste jeg noensinne har sett (tilogmed penere enn den som var på crufts i år!) bor også her :P

Jeg tok canis sin rasevelger og svarte utifra hva du har skrevet; disse kommer opp..Er jo flere som er uaktuelle ihnt til førerorientert vil jeg tro. sammen med allergi. jeg vet ikke?

Akita

American Akita

Berner sennenhund

Dalmatiner

Grosser schweizer sennenhund

Kaukasisk ovtcharka

Newfoundlandshund

Shiba

Vorstehhund langhåret

edit: GSS'n kanskje hadde vært noe??

Da får vi komme dit da :D

Alle disse hundene blir alt for store (med unntak av dalmis og shiba kanskje). Men tror ikke det er en type rase som vil passe henne uansett... men kan jo be henne ta den rasevelgeren for morro skyld og, hun vet jo i bunn og grunn kanskje litt bedre akkurat hva hun vil ha.

Den rasevelgeren på Canis bør man ta med en DIGER klype salt...

Jeg syns ikke at portis høres så veldig dumt ut. Det var jo det med klippen da. Men det er bedre med en klipp man ikke liker, enn et temperament man ikke liker - eller i verstefall en hund man ikke tåler. Men siden vi er inne på vannhunder kan kanskje lagotto være noe? Den skal jo ha en jevn klipp og passer vel også godt til kriteriene hennes?

EDIT: Mitt inntrykk er også at lagotto kanskje er hakket enklere enn en portis? (Har ikke hatt noen av rasene selv, men har gjort litt research da jeg selv har vurdert/vurderer disse rasene. :D )

Sant sant, klippen kan man jo lære å leve med, og som sagt tror jeg ikke hun kommer til å dra på utstilling 10 ganger i året heller. Lagotto hadde jeg ikke tenkt på, jeg aner ikke hvordan den rasen er, men skal sette den opp på listen over hunder å undersøke!

Jeg aner ikke hvilken som er enklest jeg ;) Synes bare portis er penere rett og slett, men så har jeg heller ikke sett så mye på lagotto. Men er jo ikke meg som skal velge utseende her heller, og en jevn klipp er nok å foretrekke ja,

Selvsagt! Men det er jo ingen hemmelighet at den i det minste kan bringe raser på tankebanen :P DEt var vel egentlig ikke ment som noe annet enn det. :)

Skjønte det :D

Vil bare slenge med at da jeg var yngre var jeg allergisk, men har vokst det mer og mer av meg med årene. Og på mitt verste kunne jeg ha noe særlig med familiekatten og gjøre, men min venninnes collie reagerte jeg aldri på.

interessant! Ja da havner collie langt oppe på listen nå iallefall, dette må sjekkes ut!

Hun har dessverre blitt mer allergisk med årene, tror kanskje hundeallergien har hold seg stabil, men sitrus-allergien kom i år...

Hva med golden? De er jo ofte anbefalt som førstgangshund, er enkle og greie å ha med å gjøre og er gjerne med på lange turer :P

Hun vil nok ha en hund med litt mer hopp og sprett i tror jeg, en golden blir en anelse for rolig, hun vil ha litt liv, om du skjønner. Jeg vet ikke om det er et så lurt valg heller mht. allergien, men skal bringe det videre til henne uansett, jeg bor jo sammen med to golden, så allergien er jo lett å teste ut egentlig. (De drar hjem i helgene og sånn, så det er derfor hun aldri har vært lenge sammen med dem).

Takker for forslag folkens, det har blitt noen hunder som vi faktisk ikke har vært innom engang, og som absolutt er av interresse!

Bare å slenge inn flere forslag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant! Ja da havner collie langt oppe på listen nå iallefall, dette må sjekkes ut!

Hun har dessverre blitt mer allergisk med årene, tror kanskje hundeallergien har hold seg stabil, men sitrus-allergien kom i år...

Hun vil nok ha en hund med litt mer hopp og sprett i tror jeg, en golden blir en anelse for rolig, hun vil ha litt liv, om du skjønner. Jeg vet ikke om det er et så lurt valg heller mht. allergien, men skal bringe det videre til henne uansett, jeg bor jo sammen med to golden, så allergien er jo lett å teste ut egentlig. (De drar hjem i helgene og sånn, så det er derfor hun aldri har vært lenge sammen med dem).

Håper jo det kan være en faktor for henne, men det vil jo ikke si at det vil funke slik for henne nødvendigvis. Men vi kan jo håpe!

Og selv om golden er kjent som en bedagelig og rolig hund, så får du glatt goldener med motor også.

Men mange som kjøper golden er for og ha den rolige og bedagelige varianten og da tilpasser den flotte hunden seg, hvis du vil ha den med motor, så oppdrar du den sånn, og hunden vil tilpasse seg i stor grad.

Min svigermor sin golden er typisk motorgolden, hun er ett arbeidsjern uten like og trenger fryktelig mye mosjon og stimuli i forhold til vår foreks.

Dette ble litt hektisk forklart, men gjerne send meg en PM så kan jeg forklare bedre om jeg får til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvit gjeterhund da? :D Perfekt "førstegangshund" for oss hvertfall, tåler å være i ro og tåler mye aktivitet. Har aldri trent noe særlig med innkalling på henne, og hun har heller ikke gått noe særlig løst før hun kom til oss. Men stikker ikke av og kommer glatt når vi roper på henne. Er ikke allergivennlig da, men broren min som er allergisk reagerer på BCblandingen vår, men faktisk ikke Enya..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig det høres ut som an en portugiser kunne passet venninnen din bra jeg, da. Hvilke konkrete ting lurer du på sånn ift den rasen? Når det gjelder klippen så må de ha løveklipp på utstilling, sånn er det. Og tro det eller ei, men de alle aller fleste som får seg portis ender opp med løveklipp på dem til slutt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagottoer er herlige..! :P Kanonkule hunder, hvertfall de jeg har møtt.. :ahappy:

Jaktlab. da..? Naboen her har det, en skikkelig kul dame..! Hun har mye futt, snillt gemytt, er ikke spess stor, og er rolig og snill inne.. :lol: Herlig hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke,- hva med spansk vannhund? Litt "enklere" frisyre, også ..

Mitt inntrykk er at den spanske vannhunden kanskje kan ha et litt mer krevende gemytt enn lagotto og portis. At vokteregenskapene kanskje er litt sterkere og at den kan kreve mer med tanke på sosialisering o.l.? Men dette er sikkert også individuelt, og det er kanskje andre enn meg som har mer erfaring med rasene som kan si noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden portis var utgangspunktet - men du er redd venninnen, som er uerfaren - skal gå på en smell?

Nå er jo ikke portis kjent for å være egnet for førstegangs hundeholdere - snarere helt tvert i mot.

Det advares blant annet, spesielt mot "atferdmomentet" i USA, med tanke på at "alle" nå oppdager portis, - dvs. first dog. Man tenker seg en situasjon der en grøde portiser kommer i en omplasseringssituasjon pga problemer rundt atferd, om et spann tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en boerboel ? :whistle: er muligens litt for stor å sann men.. Hører så lite om de i det siste. Synest de får for lite oppmersomhet :rolleyes2:

Noen fortrinn med rasen:

De er kvikke og lærevillige.

God helse.

Lang levetid.

Kjent som en barnevennlig rase.

Helt uten jaktinnstinkter.

Et skjeldent særtrekk ved rasen er at de aldri forlater sine eiere. Dette er derfor en hund som ikke blir borte.

Ufarlig for sau og annen bufe.

Ufarlig for ville dyr.

Krever vesentlig mindre fysisk og mental stimulering enn typiske bruk og jakthunder.

Det er en atletisk,rask og bevegelig molosser med lang levetid (10-14 år), på størrelse med en stor rottweiler(50-70kg).

Den er lettdressert, myk og kjærlig mot eierene sine og egner seg godt som familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jo det kan være en faktor for henne, men det vil jo ikke si at det vil funke slik for henne nødvendigvis. Men vi kan jo håpe!

Og selv om golden er kjent som en bedagelig og rolig hund, så får du glatt goldener med motor også.

Men mange som kjøper golden er for og ha den rolige og bedagelige varianten og da tilpasser den flotte hunden seg, hvis du vil ha den med motor, så oppdrar du den sånn, og hunden vil tilpasse seg i stor grad.

Min svigermor sin golden er typisk motorgolden, hun er ett arbeidsjern uten like og trenger fryktelig mye mosjon og stimuli i forhold til vår foreks.

Dette ble litt hektisk forklart, men gjerne send meg en PM så kan jeg forklare bedre om jeg får til :whistle:

Ja må nok teste mye her, for min del tror jeg at jeg ville safet på en allergivennlig rase uansett, men foreløpig tror jeg hun vil ha muligheter åpne, så får man se hvordan det går.

Ja det tror jeg absolutt på altså, og jeg ser jo hvor utrolig lærevillig den her i huset er, og at den er jo alltid med på noe når det skjer, kjempeflott hund. Men det er også veldig stor forskjell på dalmisen og goldenen, og jeg lurer på om hun ikke kanskje ønsker seg noe mer i dalmis-retning. Men hvis det er som du sier, at det er hva man gjør det til, og velger linjer med omhu, så er det nok ikke et dumt rasevalg.

hvit gjeterhund da? :P Perfekt "førstegangshund" for oss hvertfall, tåler å være i ro og tåler mye aktivitet. Har aldri trent noe særlig med innkalling på henne, og hun har heller ikke gått noe særlig løst før hun kom til oss. Men stikker ikke av og kommer glatt når vi roper på henne. Er ikke allergivennlig da, men broren min som er allergisk reagerer på BCblandingen vår, men faktisk ikke Enya..

Hmmm har ikke vært innom den i det hele tatt egentlig, uvitende som jeg er trodde jeg det egentlig var en schafer i hvit innpakning :P (og det vil hun heller ikke ha) utseendemessig tror jeg dette iallefall kunne vært en type hund for henne ja, skal notere det, og undersøke litt. Hvis det høres interessant ut for henne, spør vi kanskje mer :rolleyes2:

Jeg synes virkelig det høres ut som an en portugiser kunne passet venninnen din bra jeg, da. Hvilke konkrete ting lurer du på sånn ift den rasen? Når det gjelder klippen så må de ha løveklipp på utstilling, sånn er det. Og tro det eller ei, men de alle aller fleste som får seg portis ender opp med løveklipp på dem til slutt. :P

Jeg synes også det! Inntrykket jeg har fått er at den er midt i blinken for henne.

Regner med at de er glad i vann, det er iallefall kjempeflott, for det er hun også, og hun har nok lyst på båt engang.

Synes egentlig ikke løveklippen er så ille faktisk, men jeg har bare sett bilder av utstillingshunder som glinser så flott, jeg har aldri møtt en portis i virkeligheten.

Hvordan er de med andre hunder og mennesker, er de reserverte, eller er de glad i alt og alle? Eller litt midtimellom?

Det blir jo endel jogging, sykling og skigåing, er den utholdende, kan den bære litt kløv, og trekker den (sistenevnte er jo ikke superviktig da).

Er skikkelig dårlig til å stille spørsmål, men på MIN liste over hunder hun burde vurdere står den absolutt på toppen. Har du noen linker til gode sider om den som jeg kan vise, med bilder osv? Gjerne av hvordan de ser ut uten løveklippen og ;)

Bare en tanke,- hva med spansk vannhund? Litt "enklere" frisyre, også ..

Vet du noe om den? (for jeg vet ingenting, bortsett om hvordan de ser ut). Har aldri hørt om noen med den, og tror ikke noen her inne har den heller, innbiller meg at det kan være vanskelig å få tak i norge?

Lagottoer er herlige..! :P Kanonkule hunder, hvertfall de jeg har møtt.. :P

Jaktlab. da..? Naboen her har det, en skikkelig kul dame..! Hun har mye futt, snillt gemytt, er ikke spess stor, og er rolig og snill inne.. :banana: Herlig hund!

Har ikke møtt noen jeg :P Skrives defintivt opp på listen!

Jaktlab... kanskje det, men hun skal jo ikke jakte da? Vil kanskje tro at det ikke er så lett å få kjøpt for "vanlige" menensker, som ønsker en tur og familiehund? Jeg mener, hun er jo like lat til meg som tider :P

Mitt inntrykk er at den spanske vannhunden kanskje kan ha et litt mer krevende gemytt enn lagotto og portis. At vokteregenskapene kanskje er litt sterkere og at den kan kreve mer med tanke på sosialisering o.l.? Men dette er sikkert også individuelt, og det er kanskje andre enn meg som har mer erfaring med rasene som kan si noe mer om dette?

Skjønner, ja men da vil nok portis eller lagotto passe litt bedre da, selv om jeg tror hun kan takle litt "vanskeligere" saker og, selv om det sikkert er lurt å velge en rase det iallefall er litt lettere å lykkes med, om du skjønner...

Det eneste jeg vet om irsk vannspaniel er at de er innmari stilige :) og ikke bare-bare å få tak i. Du må til utlandet for å finne oppdrettere av dem. Her er link til svensk IWS Klubben.

Ser ingen link :) Men tror da at den bare strykes jeg, skal gjerne være raser det er litt lettere å få hilst på flere av uten å måtte dra til utlandet. Takk skal du ha.

Siden portis var utgangspunktet - men du er redd venninnen, som er uerfaren - skal gå på en smell?

Nå er jo ikke portis kjent for å være egnet for førstegangs hundeholdere - snarere helt tvert i mot.

Det advares blant annet, spesielt mot "atferdmomentet" i USA, med tanke på at "alle" nå oppdager portis, - dvs. first dog. Man tenker seg en situasjon der en grøde portiser kommer i en omplasseringssituasjon pga problemer rundt atferd, om et spann tid.

Jeg har foreslått portis fordi (bortsett fra løveklippen) er det et utseende som tiltaler henne, også størrelsesmessig. Jeg foreslo det ikke pga. obama, gjorde det før det rasevalget ble kjent. Gjorde det pga. hundene her inne :P. Men som sagt vet jeg jo veldig lite, men mitt inntrykk er at det er lekne, morsomme hunder som tåler mye, og annet enn det vet jeg ikke særlig mye, derfor jeg lurer.

Hvorfor egner de seg ikke som førstegangshund da? Gjerne tatt litt i forhold til dalmatiner hvis du kan :P (så har hun og jeg et utgangspunkt, dalmatiner er også min første hund, sånn bortsett fra en gordon setter jeg hadde i to år mens jeg bode hjemme, og hun vet hva jeg har "gått igjennom" med dalmisen)

Hva med en boerboel ? :( er muligens litt for stor å sann men.. Hører så lite om de i det siste. Synest de får for lite oppmersomhet :P

Noen fortrinn med rasen:

De er kvikke og lærevillige.

God helse.

Lang levetid.

Kjent som en barnevennlig rase.

Helt uten jaktinnstinkter.

Et skjeldent særtrekk ved rasen er at de aldri forlater sine eiere. Dette er derfor en hund som ikke blir borte.

Ufarlig for sau og annen bufe.

Ufarlig for ville dyr.

Krever vesentlig mindre fysisk og mental stimulering enn typiske bruk og jakthunder.

Det er en atletisk,rask og bevegelig molosser med lang levetid (10-14 år), på størrelse med en stor rottweiler(50-70kg).

Den er lettdressert, myk og kjærlig mot eierene sine og egner seg godt som familiehund.

Boerboel står på toppen på listen over hunder jeg skal ha engang. Men for henne er den heeelt uaktuell, først og fremst alt for stor og tung ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til en ting til, venninnen min "finner seg ikke i noe tull", altså hunden kommer til å få en fast, konsekvent oppdragelse, men myk (hun er ikke typen til å ta hunden i nakkeskinnet og legge i bakken)og kjærlig selvsagt.

Så selv om hun ikke er så inne i "Hundeboblen" som kanskje jeg er, så betyr det jo ikke at hun ikke vet hva det vil si og krever å ha en hund, hun kommer til å gå inn for det og skulle rasen som hun velger fks. trenge veldig mye sosialisering, så blir det såklart gjort. Og jeg er jo der og kan hjelpe til jeg og.

(La det her så det ikke druknet i quoter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om den? (for jeg vet ingenting, bortsett om hvordan de ser ut). Har aldri hørt om noen med den, og tror ikke noen her inne har den heller, innbiller meg at det kan være vanskelig å få tak i norge?

Det er et par oppdrettere i Østfold i hvert fall, ser en del av dem på trening. De jeg har møtt har virket som "happy-go-lucky" sjeler fra de var valper, men jeg vet jo ikke hvor mye jobb eier har lagt ned for å få de sånn som voksne :whistle:

Ser ingen link :banana: Men tror da at den bare strykes jeg, skal gjerne være raser det er litt lettere å få hilst på flere av uten å måtte dra til utlandet. Takk skal du ha.

:rolleyes2: http://www.irlandskvattenspaniel.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm har ikke vært innom den i det hele tatt egentlig, uvitende som jeg er trodde jeg det egentlig var en schafer i hvit innpakning :rolleyes2: (og det vil hun heller ikke ha) utseendemessig tror jeg dette iallefall kunne vært en type hund for henne ja, skal notere det, og undersøke litt. Hvis det høres interessant ut for henne, spør vi kanskje mer :whistle:

Jeg hadde heller ikke skaffet meg hvit gjeterhund hvis den var som en schæfer i hodet :banana: Men de er faktisk veldig forskjellige, den hvite er feks veldig "myk" og jeg har aldri trengt å ta tak i henne for at hun skal skjønne at det hun gjør er galt. Et "nei" med bestemt stemme holder der. Reservert overfor fremmende, men er aldri agressiv, går veldig greit med andre hunder og spesielt valper er hun veldig forsiktig med. Dette er min hvite jeg snakker om, men har inntrykket av at de hvte generelt er slik:)

Lykke til med rasevalget til venninnen din, uansett hvilke rase hun bestemmer seg for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor egner de seg ikke som førstegangshund da? Gjerne tatt litt i forhold til dalmatiner hvis du kan :...

Dessverre kan jeg ikke ta det i fht dalmatiner, som jeg aldri har vært borti, men svar skal du få.

Stikkordene er

- "great stamina" (i rasebeskrivelsen- det SKAL de ha) og

- "great versability"- dvs mangfold - urhundtrekket.

- "versability": Portis er jo en urhund-rase faktisk. Hvilket drar med seg at det er MYE hund - de er allsidige.

De har anlegg for å både vokte, jage og apportere (gjeting kan også dukke opp). Dessuten vanligvis høy reaktivitet/ reagerer lett på stimuli, og generellt et fullstendig instinkt-reportoire.

De har responser og reaksjoner som kan virke som de har "dødd ut" blant de typiske selskapshund-rasene og slik er mer ukjent blant Hvermannsen som vil ha hund.)

De har dessuten et høyt aktivitetsbehov. (NKK lister opp 2 timer aktivitet/fysisk og 1/2 t mental trening pr.dag.)

Disse faktorene varierer selvsagt på individnivå, og for førstegangs-eiere blir det vel viktig å finne en valp med lav reaktivitet og ikke utpreget vokte / jage. (Hjemmesiden pwd bluegrace /australia har sett det så viktig å finne rette eiere at de har laget et skjema med 4 kategorier intensitet/motor for valpene- for å kunne matche kjøpere. Dette er oversatt til norsk ,og finnes på en av de to port.vannhund-sidene her til lands - husker ikke hvilken i farta. Sjekk selv)

- Fordel med "versability": Du får store, interessante og uvanlige opplevelser av "natur" med dyret ditt, og de "brukandes til alt" - bokstavelig talt. Gå inn på oppdrett "golden water" siden, klikk "aktiviteter" og du finner bl.a.video-eksempler på det meste de har funnet på der.

Bakdel: Du må jomen vite noe om både jaktoppdragelse, vokteroppdragelse, apportøroppdragels, samt at gjeterhund"fakter" kan oppstå.

Det er det ikke alle første gangs hunde-eiere gitt å ha oversikt over. Da kan hunden lett bli "brysom" kan man man si.

- "Great stamina": et vanskelig ord å oversette. Stahet er jo det vanlige - eller "dådskraft"(ord som finnes i mentalitetsbeskrivelser) - men når man opplever portis er det noe mer enn dette. "Stamina" står også for "selvbevissthet", og da begynner det å nærme seg. Høy grad av bevissthet - de lar seg ikke plukke på nesen - er absolutt konge eller dronning på haugen. Er aktivt kommunikative og vil ha et ord med i laget - dvs - de prøver like mye å få deg til å bli/forstå "hundsk" - de har innlegg i debatten - de "argumenterer".

(Historisk bakgrunn for denne egenskapen: Da ur-vannhunden "endte opp" i Portugal/Spania/Frankrike og portisen ble spesialavlet for fiskeriene i portugal, var selvstendig problemløsning et avlsmål faktisk. Man ønsket ikke hunder som var absolutt lydige.

Eksempelvis: det fantes/finnes hai i farvannene. Det kunne ikke være slik at fiskeskipperen sa "hopp i havet", bikkja hoppa, og kom i kamp med hai om fiskestimen den skulle "gjete" inn i garnet - og kanskje ble drept. Den måtte vurdere selv - være selvstendig arbeidskollega, og ble respektert på at den gikk under dekk og "streika". (hvis hai).

Dermed er portis/spansk vann/puddel,og alle raser som har fått gener fra iberiske vannhunder: som havanaise, irsk vannspaniel mm. - lagotto, som er egen vannhundtype utviklet i våtmarksområdene i romagnola/italia)- typiske "samspillshunder"- om en så må si, men med mer eller mindre " stamina")

[i]Det krever erfaring med hund, samt egen selvbevissthet - for å være trygg nok til å gå inn i et [/i]samspill med et dyr - hvis "stamina" - pr. rasekrav - er beskrevet som "great"

Dessuten: dyr er dyr, kan ikke vurdere sivilisasjonskravene det er utsatt for, hundeholderen må sørge for å få sin gode vilje igjennom. Travelt - når det gjelder portis -, men høyst mulig.

Når alt dette er sagt: Å ha vannhund/portis er det mest facinerende hundeholdet jeg har vært borti for egen del. Dessuten er rasen er jo nå avlet i 60 år med tanke på selskapshundegenskaper. Flokk-instinktet er sterkt, og nok det som "slår igjennom". Det er det man "trekker på" læringsmessig , samt fryder seg over i hverdagen.

Jeg tror ikke på noen måte at det kan være "farlig" for din venninne å starte på en vannhundtype - enten irsk vannspaniel - lagotto- spansk - havanaise - puddel - labradoodle (som egentlig er en "tilbakeavling/sammenslåing" av ur-vannhundegenskaper) eller hva som helst i denne gata, - DERSOM hun kan oppdra/sosialisere hunden til å kunne delta i et eget liv som MÅ være aktivt, samt ikke gå lei av å være konsekvent- dvs selv ha "great stamina" :ahappy: , eller misforstå hundens forsøk på å få eieren til å forstå - være var for samspillet.

Og som du sier: hun vil jo ha deg - "Lola Pagola" - som rådgiver og støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt dette er sagt: Å ha vannhund/portis er det mest facinerende hundeholdet jeg har vært borti for egen del. Dessuten er rasen er jo nå avlet i 60 år med tanke på selskapshundegenskaper. Flokk-instinktet er sterkt, og nok det som "slår igjennom". Det er det man "trekker på" læringsmessig , samt fryder seg over i hverdagen.

Jeg tror ikke på noen måte at det kan være "farlig" for din venninne å starte på en vannhundtype - enten irsk vannspaniel - lagotto- spansk - havanaise - puddel - labradoodle (som egentlig er en "tilbakeavling/sammenslåing" av ur-vannhundegenskaper) eller hva som helst i denne gata, - DERSOM hun kan oppdra/sosialisere hunden til å kunne delta i et eget liv som MÅ være aktivt, samt ikke gå lei av å være konsekvent- dvs selv ha "great stamina" :ahappy: , eller misforstå hundens forsøk på å få eieren til å forstå - være var for samspillet.

Og som du sier: hun vil jo ha deg - "Lola Pagola" - som rådgiver og støtte.

Jeg vil si at det er et veldig stort spenn i de rasene du nevner her. De har alle samme opprinnelse, men det er veldig stor forskjell på hvor krevende de er, både mentalt og fysisk. Her har du alt fra hardbarka arbeidshunder til forholdsvis enkle selskapshunder. Puddel, labradoodle og bichonrasene er selskapshunder som skal være greie, førerorienterte hunder. Du kan fortsatt se vannhunden i dem når du kikker under overflaten og vet hva du ser etter, men egenskaper som vokting er f.eks ikke spesielt fremtredende. Og spesielt labradoodler og bichoner kan være særdeles sosiale skapninger. Spansk vannhund, portis og lagotto - og til dels storpuddel - har beholdt mer av arbeidshunden i seg og krever nok mer i forhold til morsjon, aktivisering og sosialisering.

Når det gjelder ordet stamina, syns jeg kanskje at du legger litt mye i det? I de fleste sammenhenger jeg har vært borti ordet betyr det utholdenhet, fysisk og/eller mentalt, og ikke så mye mer enn det. F.eks er stamina et ord som stadig går igjen i rasebeskrivelser av havanais. (Google: havanese stamina.) Det betyr ikke at rasen er spesielt vanskelig eller krevende - noe rasen slettes ikke er - men at den er energisk, utholdende og glad i å jobbe. Og det er på den måten jeg tolker ordet stamina i beskrivelser av vannhundrasene også. Men de mer opprinnelige vannhundene har selvfølgelig mer motor og mer av alt enn selskapsvariantene (bichoner og pudler).

Nå skal ikke jeg late som om jeg har masse erfaring med portis, og du kan betrakte dette mer som spørsmål enn påstander: I forhold til vokting, reserverthet o.l. må jeg si at jeg ikke opplever dette som veldig fremtredende trekk hos de portisene jeg har truffet IRL - i hvertfall ikke i forhold til mer spesifikke vakt/vokterraser? Jeg påstår absolutt ikke at portisen ikke trenger sosialisering eller at dette nødvendigvis er verdens enkleste hunder, men etter møter/samtaler med portiseiere og hunder, får jeg inntrykk av at utfordringen først og fremst ligger i tempo og aktivisering? De er smarte, aktive og de vet hva de vil - på godt og vondt.

(Og her hadde jeg tenkt til å skrive mer, men må gå ut nå. Får ta det senere :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlab er ikke noe å anbefale hvis hun vill drive utstilling. En jaktlabbe er en "stygg" tjukkelabbe, med mindre masse og mer motor og utholdenhet som bør få bruke seg jevnlig. Det bør forsåvidt alle retrievere...

Hverken labbisene eller golden er noe særlig allergivennlig, tolleren er jeg litt usikker på.

Lagotto er nok en rase jeg ville sjekket ut ift din venninnes kriterier :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har valget falt på portis :whistle:

Så nå skal vi begynne å se oss rundt etter oppdrettere (jeg hjelper henne), så forhåpentligvis er det en valp i hus om et års tid. Skal også dra henne med på utstilling for å se dem ordentlig live, og undersøke om det er noen oppdrettere i nærheten vi kunne dra og snakke litt med.

Vi har ikke sett på valpelister, planlagte parringer osv osv enda, så aner ikke hvor mange oppdrettere det er her i landet, eller hvor mange valper som blir født på et år, og hvordan det er med etterspørsel.

Tar veldig gjerne imot tips og info om oppdrettere som er verdt å se mer på/kombinasjoner og ikke minst hvem man skal styre unna.

Jeg har null kjennskap til portis-linjer og slikt...

Så all info taes imot med takk, send meg gjerne en pm.

Hun har et ønske om hund iløpet av et år, helst ville hun ha sommervalp, men er ikke noe krav. Hun ønsker seg også en sort tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da legger jeg inn - som et a propos til egne innlegg - havanas betraktninger osv - uttalelser om trening av portis fra hjemmesiden til PWD-klubben i canada. Synes dette er særdeles treffende, rimelig heldekkende, men tar hovedpunktene:

Exercise requirements

Daily doses of exercise are a must or the PWD will provide its own exuberant exercise indoors. Portuguese Water Dogs require an owner as active, involved and intelligent as they are or they will soon be running the household and getting into mischief. The robustness and high spirits of this fisherman’s dog should be understood as natural exuberance to be channeled and expressed appropriately.

Rare is a Portuguese Water Dog that does not like to be in the water. Where access to water is possible, they enjoy playing and working in the water with their families. They can, however, survive perfectly well in areas where swimming is not possible.

Training

Basic obedience training must start from the moment you bring your puppy home. The training and socialization of the puppy actually starts in the whelping box with its dam and siblings. In general, puppies should not be removed from their litter mates until they are about 8 weeks old.

They should also have significant human contact during this time for proper socialization.

The PWD is extremely intelligent and easily trained. It is important to remember that this breed is not just a pretty face, it is a true working dog that is happiest with a job. Left to its own devices it can become a household demon. Training must be kept interesting or the PWD will become bored and your training efforts will be counter-productive.

The retriever qualities inherent in this breed result in the PWD being “mouthy” not intentionally destructive. In a growing puppy and adolescent dog this mouthiness may result in unintentional destructiveness and “nipping”. Proper supervision, numerous toys, confinement in a safe comfortable area such as a dog crate when not under supervision and proper training will help control this mouthiness and redirect it into useful and fun games. As an adult, it enjoys carrying things around and usually has a favourite fuzzy toy in its mouth or nearby.

House training is not difficult provided you set aside the required time and are consistent with your training. Consult with the breeder of the puppy for recommended techniques.

A time spent in proper training and socialization of the puppy and adolescent PWD will result in an adult that will be a wonderful companion.

And finally…

The Portuguese Water Dog is not a breed for everyone. The challenge of channeling the stamina, intelligence and exuberance of this dynamic dog can be frustrating at times but ultimately rewarding. The commitment of your time and effort to training and caring for your Portuguese Water Dog is a responsibility that can not be taken lightly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :wub:

Skal vise det til venninnen min jeg.

Vi har tittet litt på kennel isostar, mest fordi den er veldig i nærheten, men virker også som en seriøs oppdretter. Etterhvert tar hun nok kontakt med dem, om ikke annet for å ta en prat face to face med en som har drevet på med rasen en stund :)

Jeg har fortalt henne at hun må være forberedt på å gi hunden arbeidsoppgaver, og la den bryne seg, ikke bare fysisk. Så det er hun klar over. Hun vet også hvor vill og gal min hund kan være, så jeg har skremt henne litt med å si at hun ikke kan forvente seg noe mindre.... :) Jeg er iallefall sikker på at uansett hva hun hadde endt opp med så vil hunden få det som plommen i egget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...