Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikketrening vs Cæsar Milan metoder


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Frøken likte ikke noe særlig å klippe klørne før, så vi tenkte å prøve å dra til vetrinær for å gjøre det. Vetrinæren holdt henne fast og prøvde og klippe klørne, men Frøken klikket helt! Hun bet helt vilt rundt seg og ble bare verre og verre. Det var helt ille å se på. Huff.. Enden på visa var at hun måtte dopes ned.. Og ja, hun var like ille som den hunden på den første filmen..

Gruet meg veldig til vi måtte klippe klørne hennes igjen (for noen mnd siden) men da fikk jeg ideen om å belønne henne for at jeg tok på foten -> løftet foten -> så på klørna og til slutt klippet (brukte ikke selve klikkeren, men gikk etter klikkermetoden), istedenfor å holde fast som vetrinæren hadde sagt. Klippet klørne på henne i dag etter samme metode og gud, så fint det går! Selvom det ikke er det kuleste hun vet er hun helt rolig, trekker seg ikke og synes det er helt greit at jeg klipper! :icon_redface: Hun ser forventningsfult på meg når jeg klipper for å få godbit. Og det er samme hund som omtrent beit seg fast i hansken til vetrinæren før.. Det mener jeg er en enorm framgang!

På hunder som Frøken er det helt dustete å begynne å kjefte og holde fast! Virkelig, det gjør alt bare 1000 ganger verre...

Og, jeg synes Cæsar Milan er en real dust som knekker hundene han jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar
Det er vel det samme hva ordboken forteller deg eller ikke vel.

Nei, Skrotum, det er ikke det samme. Jeg diskuterer på norsk, jeg vet ikke hva du gjør.

Du leser nok ordboka di feil.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Skrotum, det er ikke det samme. Jeg diskuterer på norsk, jeg vet ikke hva du gjør.

Så fortell oss uvitende hva det norske ordet for å blokkere luftveiene til en person eller et dyr, uten døden til følge, er?

Er dette et forsøk på å forsvare metoden vi diskuterer, er det bare for å være vanskelig, eller eventuelt for å vise fram norsk-kunnskapene dine? Jeg bare spør, for jeg skjønner ikke hvorfor ellers ordboken skulle være relevant i denne diskusjonen. Ingen omkom i klippet, så jeg regner med du skjønte hva han mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie er bare latterlig nå, bare tull og det fra en mod.

Hun og alle andre VET hva som brukes i dagligtale. Kun for å krangle og har ikke kommet med et argument når det gjelder saken. Hun har ikke et argument for Milan metodene, men skal krangle på andres innlegg istedet - men neida, selv ikke når det blir spurt hva man skal da bruke for å gjøre henne fornøyd så ser hun glatt over det.

Nei.

Jo

"kveler -en, -e morder som kveler offeret"

Forøvrig skrev jeg kveling i innlegg hun svarte så krast på. Det fins ikke i min ordbok, så hvordan kan man da klage på noe som ikke fins - eller var det kanskje dagligtalen som likevel slo til mon tro. For hun forholder seg til ordboken, så heng det på greip du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie er bare latterlig nå, bare tull og det fra en mod.

OT: men det er unødvendig å trekke inn at hun er moderator. De har på lik linje med andre, full mulighet til å diskutere her uten moddis hatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det her er bare tull og for å lage krangel. Les og se at det fokuseres på noe helt annet enn saken, altså vil hun ikke klargjøre, bare stå på ordboka om et ord hun har missforstått.

En mod skal passe på forumet med flere ting og håndheve disse. Blant annet saklighet og at man holder seg til saken - her er det nettopp en mod som gjør motsatt... bidrar til at det glir OT og bare tull. Selvfølgelig kan man da si ifra, for en mod kan vel ikke drite i reglene selv, for så å moderere andre - Det er et ekstra ansvar å være mod og det forsvinner ikke bare for at man er med i diskusjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man skal være pirk, så er kvelning med døden til følge riktig. Ellers heter det respirasjonsstopp, og det er vel så farlig. Eller... pasienten eller i dette tilfelle så kan hunden pådra seg hjerneskade og andre skader om dette er over lengre tid. Så nok om det...

Jeg har nå sett de fleste episoder og jeg etter å ha sett og vurdert nøye kommer frem til at mye han gjør er faktisk ikke så halvgærn't. Det handler om å sile litt her. Jeg husker spesielt en episode med en boerboel, som var aggresiv og lå å gjemte seg bakerst i kennelen sin og hadde trailer i maven sin. Eier hadde vært borte en periode og kunne ikke skjønne hva som hadde skjed, tidligere var dette en hund som hadde kost seg inne med henne. Her overrasker Milan meg, han setter seg ned forran buret uten å åpne det. Sitter å prater med damen og kamera. Etter en tid og sikkert litt klipp, så lå hunden rolig bak han, fortsatt i forsvar. Etter en tid igjen ser vi Milan åpner porten inn og setter seg igjen forran. Hunden har da krøpet tilbake til hjørnet sitt. Men vi ser han kommer mer nysgjerrig bort neste gang. Nå var damen hysterisk og måtte gå fra området, hun var livredd hunden sin. Det endte med at damen satt å koste med hunden sin mens tårene rant og de ble lykkelig gjennforent. Jajaja ekstremt Amerikansk.

Milan driver med brannslukking hos folk som er sånn passe interisert i hundene sine, som ikke har lest en bok og har bare ett ønske om å gå tur uten at bikkja kaster seg ut mot alt og alle. Jeg sier ikke at jeg er for alt han gjør, og jeg tenker at dette er ikke helt bra for alle hunder. Det er meg, jeg VET stort set hva jeg skal gjøre.

Jeg er mer redd for signaleffekten det har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problement med å bruke strøm på en hund for å få den til å ikke jakte husets katt, er etter min mening at poenget med å bruke strøm er å gi hunden avresjon mot det den strømmes for slik at den ikke jakter. Det ER meningen at den skal huske at det gjør vondt å nærme seg det dyret. Om bikkja er så ille på kattejakta at den må lære at husets katt gjør vondt å bare se på til og med, så kan den umulig ha noe ok liv når den er nødt til å omgås den katten inni huset hver dag.

At de strømmer for sau, blir noe helt annet. Sauer lever ikke i huset sammen med oss, sauer kan ikke løpe like fort som katter kan, sauer har ikke klør og tenner til å forsvare seg med, og sauer klatrer ikke i trær for å slippe unna katter.

Og, hunden lever ikke sammen med sau. Den kan velge å ikke gå i nærheten av sauen. Kan hunden velge å ikke gå nær en katt den bor sammen med i samme grad? Ja, den slutta å jakte katt, men til hvilken pris?

Dette med kloklipp og pelsstell.. Jeg har veldig lyst til å si noe om Gry Løbergs konklusjon om at "det er ikke eieren, det er hunden" nå, men jeg skal spare meg. Å få en hund til å godta, ja til og med like kloklipp og pelsstell, er noe man trener på fra hunden er valp. Om folk bare hadde gidda å legge litt energi i håndtering fra hunden var liten, så hadde svært få hatt problemer med hunder som blir hysteriske og aggressive når de ble voksne. Det er den enkelste tingen å forhindre, samme om du har en dominant hund, en nervøs stakkar, en myk sjel eller en aggressiv ****. Men se, den delen av valpetrening er stort sett glemt, uvisst av hvilken grunn - tenk så mye trøbbel man slipper unna ene og alene ved å ha en håndterbar hund?

Og jeg regner med at det kommer opp, så her er hvordan mine hunder trenes på å bli håndtert: Jeg tar på de! *tada*

Når de ligger på fanget for kos, så tar jeg på hver eneste del av kroppen deres. Jeg klemmer, piller og holder, drar i poter, ører og hale. Jeg ser på tenner og øyne - og ja, det gjøres så å si hver dag fra hunden kommer i hus. Ingen av mine hunder har (hatt) problemer med at jeg håndterer dem. Ikke den dominansaggressive, ikke den sarte paranoide, ikke den forsiktige og ikke den temperamentsfulle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det her er bare tull og for å lage krangel. Les og se at det fokuseres på noe helt annet enn saken, altså vil hun ikke klargjøre, bare stå på ordboka om et ord hun har missforstått.

En mod skal passe på forumet med flere ting og håndheve disse. Blant annet saklighet og at man holder seg til saken - her er det nettopp en mod som gjør motsatt... bidrar til at det glir OT og bare tull. Selvfølgelig kan man da si ifra, for en mod kan vel ikke drite i reglene selv, for så å moderere andre - Det er et ekstra ansvar å være mod og det forsvinner ikke bare for at man er med i diskusjoner

Hvis du mener jeg bryter regler her (hvilket jeg ikke gjør) så står du fritt til å rapportere dette, men hold gjerne talen din om hva en moddis kan/ikke kan skrive, borte fra diskusjonen.

Jeg har ikke misforstått forståelsen av begrepet for øvrig, og mener det er vesentlig at man bruker slike ord rett, i og med at det er ganske langt mellom å trene på Millans vis, og det og faktisk DREPE en hund.

Bare for å understreke mitt poeng, og at jeg ikke sitter her og dikter, hvilket du insinuerer, så kan jeg komme med et eksempel fra www.ordbok.no:

Kvele v2

1 drepe ved å stanse lufttilførselen til lungene den drepte var kvalt med et skjerf / k-s av røyk / adj i pr pt: lufta var k-nde tykk, tung å puste i / det var k-nde varmt

Så fortell oss uvitende hva det norske ordet for å blokkere luftveiene til en person eller et dyr, uten døden til følge, er?

Vel, til dere "uvitende", så har Margrete svart på det lenger oppe.

Er dette et forsøk på å forsvare metoden vi diskuterer, er det bare for å være vanskelig, eller eventuelt for å vise fram norsk-kunnskapene dine? Jeg bare spør, for jeg skjønner ikke hvorfor ellers ordboken skulle være relevant i denne diskusjonen. Ingen omkom i klippet, så jeg regner med du skjønte hva han mente.

Det er verken for å forsvare metoder, være vanskelig eller vise frem mine kunnskaper innen norsk, Birte. Jeg ønsket å påpeke at ved å skrive at Millan praktiserer kvelning i sin hundetrening, kaller man i samme slengen mannen en morder. Det at man misliker en metode gir en ikke rett til stemple mennesker som hundemordere, bare for å rettferdiggjøre at man skal overbesvise seg selv og andre, om at Millan-metoden handler mer om sadisme enn hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt ondt inni meg av å se på hunden som fikk støt og hunden som hadde det halsbåndet på osv. Spesielt når de presser hunden som skulle bli klippet og holder den fast. Tvinger den inn i situasjonen. Jeg hadde ihvertfall blitt enda mer redd og enda mer "aggresiv" når om noen hadde tvunget meg til å gjøre noe jeg var redd for. Men nå vet jo ikke jeg hvilken situasjon disse hundene var i, det finner man ikke ut bare av å se en film. Kanskje det var helt nødvendig. Selv har jeg troen på klikkertrening, men så har ikke jeg noen alvorlig farlig hund heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problement med å bruke strøm på en hund for å få den til å ikke jakte husets katt, er etter min mening at poenget med å bruke strøm er å gi hunden avresjon mot det den strømmes for slik at den ikke jakter. Det ER meningen at den skal huske at det gjør vondt å nærme seg det dyret. Om bikkja er så ille på kattejakta at den må lære at husets katt gjør vondt å bare se på til og med, så kan den umulig ha noe ok liv når den er nødt til å omgås den katten inni huset hver dag.

At de strømmer for sau, blir noe helt annet. Sauer lever ikke i huset sammen med oss, sauer kan ikke løpe like fort som katter kan, sauer har ikke klør og tenner til å forsvare seg med, og sauer klatrer ikke i trær for å slippe unna katter.

Og, hunden lever ikke sammen med sau. Den kan velge å ikke gå i nærheten av sauen. Kan hunden velge å ikke gå nær en katt den bor sammen med i samme grad? Ja, den slutta å jakte katt, men til hvilken pris?

Jeg ser poenget ditt Tone. Har heller ikke erfaring med strømming av hund så jeg visste ikke at den ble så redd.

Er det ikke forskjellig styrke på det greiene der?

Uansett så har man en kjip situasjon når bikkja vil spise katta og jeg er så glad i kattene mine at jeg ikke hadde stolt på noe som ikke virket med en gang.

Er sikkert ikke noe kult for katta å bli nesten spist opp hver dag heller.

Hadde annen trening fungert hadde jeg selvsagt gjort det. Regner med at folk prøver det meste før de tyr til strøm.

Om folk bare hadde gidda å legge litt energi i håndtering fra hunden var liten, så hadde svært få hatt problemer med hunder som blir hysteriske og aggressive når de ble voksne.

Det hadde jo vært det aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke mitt poeng, og at jeg ikke sitter her og dikter, hvilket du insinuerer, så kan jeg komme med et eksempel fra www.ordbok.no:

Insinuerer ikke dikting og har selv postet fra ordbok hvis du ikke har lagt merke til det. Står ingenting om død der. Hvis du er så opptatt av ordboka, og at det skal være så rett, hvorfor koblet du da hva jeg skrev (som ikke står i ordboka) til det da?

Forøvrig er det kvelende varmt idag.

Det er verken for å forsvare metoder, være vanskelig eller vise frem mine kunnskaper innen norsk, Birte. Jeg ønsket å påpeke at ved å skrive at Millan praktiserer kvelning i sin hundetrening, kaller man i samme slengen mannen en morder. Det at man misliker en metode gir en ikke rett til stemple mennesker som hundemordere, bare for å rettferdiggjøre at man skal overbesvise seg selv og andre, om at Millan-metoden handler mer om sadisme enn hundetrening.

Det er vel heller det at du stemplet meg som anti Milan elns og det er jeg ikke - Bare endel av metodene han bruker jeg ikke er enig i. Du også forstår forskjellen på å trene og det å avlive dyr - det er ingen som har snakket om annet enn hans måte å trene på og det er da i enkelte situasjoner med kveling. Du som meg VET kveling brukes i dagligtale og i media - så da å påstå at jeg har brukt det for å sverte Milan blir bare dumt på meg.(ja, du svarte på det før, men hvis det er ordbok norsk, ja, så hadde du da oversett å kommentere på et ord som ikke står der) Ja, jeg reagerer kraftig på noen av metodene, men å bare kritisere de bare for å kritisere er ikke jeg interessert i. Jeg trenger ikke rettferdiggjør noe og prøver ikke overbevise noen. Jeg ytrer min mening og bruker dagligtale.

Ok, nå har jeg forklart at det IKKE ble sagt for å sverte Milan - da kanskje du kan komme med argumenter FOR metoden(e) da - jeg syns DET er langt viktigere diskutere og grunn til posting. Jeg er alltid villig til å se på ting og lære, så opplys meg gjerne.

Det sitter sikkert personer her som er for Milan og imot. Samme med klikke filosofien.

La de bli en konstruktiv debatt rundt emnet slik at noen og enhver kan lære av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt Tone. Har heller ikke erfaring med strømming av hund så jeg visste ikke at den ble så redd.

Er det ikke forskjellig styrke på det greiene der?

Uansett så har man en kjip situasjon når bikkja vil spise katta og jeg er så glad i kattene mine at jeg ikke hadde stolt på noe som ikke virket med en gang.

Er sikkert ikke noe kult for katta å bli nesten spist opp hver dag heller.

Hadde annen trening fungert hadde jeg selvsagt gjort det. Regner med at folk prøver det meste før de tyr til strøm.

Jeg er ikke helt sikker på om det er forskjellig styrke, men de kan vel i hvertfall bestemme hvor lenge hunden får strøm. Og jeg er helt enig med deg i at det er kjipt når hunden vil spise katta, for man er jo glad i katter også. Men jeg syns det er drøyt å strømme bikkja for noe den MÅ omgås med hver dag, hele året.. Da hadde jeg heller vurdert å omplassere bikkja eller katta..

Det hadde jo vært det aller beste.

Jepp.. Det er det aller enkleste og billigste også. Du får en hund som lar seg håndtere, helt uten å måtte betale folk for å trene den til å tåle det for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insinuerer ikke dikting og har selv postet fra ordbok hvis du ikke har lagt merke til det. Står ingenting om død der. Hvis du er så opptatt av ordboka, og at det skal være så rett, hvorfor koblet du da hva jeg skrev (som ikke står i ordboka) til det da?

Du har kun lagt ut bøyningen av verbet.

Det er vel heller det at du stemplet meg som anti Milan elns og det er jeg ikke - Bare endel av metodene han bruker jeg ikke er enig i.

Det er din konklusjon. Jeg har for øvrig ikke nevnt med ett ord hvordan du velger å ta stilling til Millan, annet enn at du beskriver ham på en feilaktig måte ved å bruke ord som ikke hører hjemme i denne diskusjonen.

Du som meg VET kveling brukes i dagligtale og i media - så da å påstå at jeg har brukt det for å sverte Milan blir bare dumt på meg.

I så fall benytter man begrepet feilaktig, det være seg dagligtale eller media. At andre begår en feil rettferdiggjør ikke at man gjør det samme.

Ok, nå har jeg forklart at det IKKE ble sagt for å sverte Milan - da kanskje du kan komme med argumenter FOR metoden(e) da

Hvorfor det? Jeg har ikke en gang sett linken du la ut i startinnlegget ditt.

La de bli en konstruktiv debatt rundt emnet slik at noen og enhver kan lære av det.

Ja, kanskje du i dag lærte deg hva uttrykket kveling egentlig betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kun lagt ut bøyningen av verbet.

kveling er mitt ord for å stoppe tilførsel av oksygen. Så ikke insinuer at jeg mener at det er en morder. (ordet står ikke i min ordbok)

Det er din konklusjon. Jeg har for øvrig ikke nevnt med ett ord hvordan du velger å ta stilling til Millan, annet enn at du beskriver ham på en feilaktig måte ved å bruke ord som ikke hører hjemme i denne diskusjonen.

Det er nok du som har konkludert - jeg kan vel bruke hvilke ord jeg vil, bare spør hvis det er uklart hva folk mener.

Ja, kanskje du i dag lærte deg hva uttrykket kveling egentlig betyr.

Som sagt betyr det ikke noe i ordboka og jeg har forklart over hva jeg legger i ordet.

Men selv om det er veldig OT, så er det da litt morsomt. Har snakket med ganske mange egentlig om det å kvele og hva de legger i det. Alle som en legger det samme som meg i det. Nå var/er jeg veldig dårlig i norsk, men selv de som egentlig skulle kunne (?) dette utifra deres karakterer legger det samme i det. Er det da dårlig undervisning og/eller så mange (også media) som tar feil, eller er det du som tar feil. Jeg leser det fortsatt som at hvis man da åpner opp for luft før man er død, så har man uansett kvelt. (men ikke med døden til følge) Ser man på "lufta var k-nde tykk, tung å puste i" f.eks, så er jo ikke det heller med døden til følge. (men som sagt er jeg dårlig til å tolke og skjønne norsk)

Kvele v2

1 drepe ved å stanse lufttilførselen til lungene den drepte var kvalt med et skjerf / k-s av røyk / adj i pr pt: lufta var k-nde tykk, tung å puste i / det var k-nde varmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Cesar, og han er utrolig dyktig med hunder, følger med på tv hver uke.

Men nå så jeg strømhalsbåndet, noe han aldri har nevnt... Ikke så sikker på om jeg liker det...

Det blir jo nesten det samme som om hunden blir strømmet mot katt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Cesar, og han er utrolig dyktig med hunder, følger med på tv hver uke.

Foreslår at du leser litt på canis.no (mye om det i forumet) om alternativ metode og hvorfor man ikke bør bruke mye av det Milan gjør.

For selv om det virker, så må man vite til hvilken pris.

Man kan lære unger med å bruke samme metoder som Milan, men tror både du og andre ville foretrekt heller å velge å gjøre en ting selv, for så å bli belønnet for det.

Da får du en hund som er hund - en som har lyst til å sjekke ting og utforske. Blid og fornøyd, istedet for en som blir redd for å gjøre noe, for da får han smerte eller annet ubehag - du får en langt mer passivisert hund, for den er redd for å gjøre feil.

Så for meg er valget lett, jeg vil ha en hund som hører for at den velger det selv, framfor en som er redd (meg) og av den grunn lystrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en hund som lystrer meg, fordi det lønner seg OG fordi det straffer seg å drite i mine kommandoer! Du Skrotum, verden er ikke svart/hvit, og selv om ikke Millan har det rette svaret for verken deg eller meg, så betyr det ikke at canis.no sitter på fasiten. Det MÅ nemlig ikke være enten/eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt canis.no sitter på fasit?

Det som jeg sier er at man bør kjenne til alternative metoder OG skadevirkninger over tid som kan skje.

Verden er ikke svart/hvit og jeg har da også fått 'folk på nakken' på canis bare for at jeg ikke er enig i alt. Jeg liker nemlig å tenke selv og ting som virker greit for en hund trenger ikke nødvendigvis virke så godt for en annen. Akkurat som du har funnet din måte å gjøre det på, så bruker også jeg f.eks bur til timeout (som vel er 'forbudt' for de fleste brukere av canis og muligens i klikke filosofien)

Men det viktigste er at man till egner seg kunnskap om de forskjellige metodene og erfaringer - ikke etter et TV program som er laget for å fenge seer. Derfra er det vel opp til hver enkelt å finne ut hva som funker og hva som passer de best - da har man i alle fall litt kunnskap rundt metodene og fordeler/farer med de.

Eksempel: Vår hund begynte å gjøre utfall og vise aggressiv adferd mot andre hunder. Nå har jeg ikke sett Milans metode for å takle slikt, men hvis det da hadde vært den 'harde' metoden han bruker og jeg ikke har tillært meg mer kunnskap en hva som er i dette programmet (som det virker som det er endel som kun gjør), så hadde jeg dermed fått en ennå større utfordring. Hunden har nemlig frykt aggresjon og hvis man da straffer og irettesetter så kan man virkelig få et stort problem. Har lest endel rund emnet og snakket med adferds spesialister som er enig i dette. Så det er altså det at folk ser seg blind og "han er flink" og det er det bare for at de ser det virker på TV uten å vite mer rundt det som er faren slik jeg ser det. For tro ikke at det er folk der ute som - selv om det advares imot det i programmet - gjør disse tingene med sine egne hunder.... for det virket jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Cesar, og han er utrolig dyktig med hunder, følger med på tv hver uke.

Æh, litt OT, men hvor og når går det på norsk tv?

Aldri sett en hel episode, men blir nysgjerrig når det er så mye prat om fyren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje verdt å tenke over at klikkertrening er ment som en dressur og innlæringsmetode på alle hunder, mens det hr. Milan driver med er helt grunnleggende oppdragelse av til tider svært problematiske hunder?

Hvermannsen har hverken problemhunder eller behov for å følge milans metoder da hunden allerede er der de trenger å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje verdt å tenke over at klikkertrening er ment som en dressur og innlæringsmetode på alle hunder, mens det hr. Milan driver med er helt grunnleggende oppdragelse av til tider svært problematiske hunder?

Hvermannsen har hverken problemhunder eller behov for å følge milans metoder da hunden allerede er der de trenger å være...

Problemet er at enkelte følger det uansett uten å vite hvilke konsekvenser det kan gi.

Hvis du ikke fikk det med deg, så var videoen av klikking treningen for labbene på bordet der en problemhund og bet og styrte på ved å bruke Milan metoder med å "vil du ikke, så skal du" metoden.(for slike metoder ble prøvd først uten å hjelpe) Så i klikke metoden valgte hunden å forholde seg rolig for det lønte seg for han. Klippingen til Milan var på en hund med samme type adferd.

Man kan jo mene hva man vil, men på meg virker klikke filosofien/treningen langt mer 'human' og lærende for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orket jeg ikke titte på videoene, sikkert sett dem før.

Men hvorfor er det slik at man må være en av delene? Man er enten snille eller "ond", og jeg er tydeligvis en elendig trener da jeg blander det meste av metoder. Det skal jo også være en umulighet, enda mer umulig er det at hundene mine viser glede under arbeid. Merkelige greier... Eller er det noe som heter den gyldene middelvei?

Helt enig, det er ikke en rett og gal metode, men flere måter og gjøre ting på.

Jeg vil ha en hund som lystrer meg, fordi det lønner seg OG fordi det straffer seg å drite i mine kommandoer! Du Skrotum, verden er ikke svart/hvit, og selv om ikke Millan har det rette svaret for verken deg eller meg, så betyr det ikke at canis.no sitter på fasiten. Det MÅ nemlig ikke være enten/eller.

:ahappy:

Det er kanskje verdt å tenke over at klikkertrening er ment som en dressur og innlæringsmetode på alle hunder, mens det hr. Milan driver med er helt grunnleggende oppdragelse av til tider svært problematiske hunder?

Hvermannsen har hverken problemhunder eller behov for å følge milans metoder da hunden allerede er der de trenger å være...

Absolutt ett poeng og tenke over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT; Jeg kveler meg nesten av latter av kvele-diskusjonen her, haha..!

Hvis man skal være så nøye på det, tenk hvor feil ting hadde blitt.... : Jeg DØR av latter - vanlig uttrykk i min verden. Jeg lever jo enda... Break a leg - som ofte brukes i de fleste miljøer - bruker jeg ikke fordi jeg ønsker hest/rytter/venn en knukket fot etter opptreden akkurat...!

Setningen som laget alt styret skulle vel da vært noe slikt;

De andre var jo utslitt etter slossing (*slå, 'slå hverandre' være i slagsmål) og midlertidig påført respirasjonsstopp , så ikke noe rart de 'roet' seg ned.

Sorry, måtte bare le litt av hele diskusjonen.

Over til topic; jeg henger meg på Shilamon. Klikkertrening har jeg stor tro på, absolutt, men jeg synes også Mr. Milan får til utrolige ting med hunder jeg hadde vært livredd selv. Jeg er ikke enig i alle hans metoder, absolutt ikke, men fremdeles synes jeg det står stor respekt av enkelte ting han har klart. Synes det er flott at han kan redde hunder som egentlig skal avlives, og med sine metoder gi disse hundene muligheter for lange, lykkelige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...