Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser/bajser inne på natten


Huldra

Recommended Posts

Jeg lurer på en ting ang husrenslighet: min lille terrier på ca 15 mnd er ikke helt husren enda. Men jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre for at hun skal bli HELT husren.. :)

Slik er ståa nå: hun tisser og bajser stort sett alltid ute. Ros og gjerne godis følger. Hun blir luftet noe oftere enn springeren, men kun fordi hun da er med ut i hagen. Av og til er hun i hagen alene, og hva hun gjør da får hun ikke ros for. Noen ganger (alltid netter) tisser eller bajser hun inne. Det kan gå to uker mellom hver gang, eller to måneder. Siden hun var ca 8 mnd har det vært sånn. Hun har to "spesielle" steder hun går til; enten under trappa eller i andre etasje. Om natten er de stedene nå stengt av, og uhell inne har kun skjedd en gang (tiss) etter at vi begynte å stenge av.

Hun blir luftet siste gang kl tolv om kvelden, og første gang mellom ti-elleve morgenen etter. Da er det slett ikke alltid hun tisser eller bajser! I dag, for eksempel, tisset hun første gang kl halv fem, selv om hun var blitt luftet fire-fem ganger før det. Hun kan med andre ord holde seg i evigheter virker det som. ;) Det hender ganske ofte at hun ikke gjør fra seg på morgenluftingen - virker ikke som om hun har behov for det. Ofte gjør hun ikke fra seg før klokken blir over to, andre ganger tisser hun på første tur (ca 50/50 av gangene).

I går tisset hun kun to ganger i løpet av hele dagen, og det er faktisk normalt til henne å være, i alle fall ikke unormalt. Andre dager kan hun tisse fire-fem ganger. Går vi lang tur tisser hun ofte to ganger på den turen. Dette med å tisse sjelden ligger antageligvis til genene; bestemoren hennes er likedan - kan holde seg i det uendelige! Men Aynï gjør jo likevel fra seg innendørs dersom det trengs, noe jeg ikke forstår; hvis hun kan holde seg så lenge, hvorfor må hun plutselig tisse/bajse inne da? Da hun var valp var det faktisk på natten hun først sluttet å gjøre fra seg, hun tisset inne på dagtid mye lengre enn på natten. Etter at hun sluttet å tisse inne på dagtid, virker det som om denne nattetissingen har begynt igjen, uten at jeg skal si det for sikkert, det er jo en god stund siden nå.

Jeg har flyttet siste fôring fra ca ti om kvelden til ca sju (når jeg husker det og er hjemme i alle fall), og jeg tror ikke hun har bajset inne etter det. Jeg har ikke lyst å ha henne i bur om nettene, for å tvinge henne til å si fra. Generelt sier hun ikke ifra når hun må ut - for hun må jo sjelden ut! Noen få ganger har hun stått ved døren og pepet, men om det er fordi hun vil ut i hagen eller fordi hun må noe, er jammen ikke godt å si.. Jeg har vurdert valpegrind ved sengen, men hun hopper oppi, og typen vil ikke ha hund i sengen. I tillegg gjør hun såpass sjelden fra seg inne på natten at jeg nesten ikke vet om det er verdt å begrense henne i bur/valpegrind så lenge som det behøvs..? I valpegrinden tror jeg faktisk også hun ville ha tisset, hun kan gjerne tisse på et teppe oppe og legge seg på det rett etterpå. Bur er også siste utvei, for å si det sånn. Jeg er også redd for at jeg ikke ville hørt henne med en gang hun startet å si fra, for når jeg sover, sover jeg virkelig tungt, og jeg har en lei tendens til å si hysj hvis jeg hører noe pip fra hundene. :)

Jeg er rett og slett rådvill - jeg vil jo ikke ha en hund som tror det er okei å tisse/bajse inne når den måtte føle for det. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh. I går kveld gikk jeg ut med de litt over elleve. Aynï tisset, fikk ros og hipp hurra. Kommer inn, tar av bånd, og jeg går på badet. Tenker at jeg må huske å stenge for trappen opp - og jeg har ikke rukket å tenke ferdig før jeg hører tjish-tjish-tjish i trappen; det er Aynï som kommer løpende ned etter å ha bajset.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fornuftig råd.. men det hørtes litte grann ut som markering på merkelig vis da ...

Takk for forslag. :) Men hun markerer aldri ute, så hvorfor markere inne? Hun er typen som er veldig nøye med hvor hun skal gjøre fra seg, ikke pga markering, men slik som valper er føler jeg. Undersøker lenge og vel før hun endelig setter seg ned for å tisse/bajse. Men til og med da hender det at hun ombestemmer seg og går videre og ikke gjør noe på den turen - noe som igjen får meg til å lure på om det er urinveisinfeksjon; men noen dager tisser hun jo knapt! :) Og det gjelder jo også bajsing; hun kan lete og lete etter stedet, hun kan nesten finne det, for så å ombestemme seg og holde seg flere timer. Jeg har inntrykk av at en hund som markerer ikke er så nøye med hvor den tisser; den markerer gjerne litt her og der, og gjerne der andre hunder har tisset. På meg virker det som om hun velger steder hvor andre hunder sjelden er (Tulla markerer innimellom, men aldri der Aynï tisser/bajser). I tillegg har Aynï faste steder ute hun helst gjør fra seg også, selv om hun av og til kan avvike fra de. Veldig valp, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å skremme deg litt her - jeg har hatt samme problem på to av mine, cavalieren og petiten. Begge to viste det seg å være smerterelatert på på. På cavalieren så løsna det da vi fikk en hage hun kunne få gå ut i uten bånd, og petiten så løsna det da vi bytta fra sele til halsbånd. På mine satt smerten i nakken/skulder og i bekkenet/korsryggen.

Helt sikkert bare en sær hangup på Aynï - men greit å nevne det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 7,5 mnd. Hun kan fortsatt gjøre fra seg inne på natta. Det er ikke så ofte lengre men det skjer. Hun luftes siste gang klokka 12 om kvelden og så klokka 6 om morgenen. Du skriver at hunden luftes første gang mellom 10 og 11 på formiddagen. Jeg syns kanskje det var lenge å gå fra midnatt til neste formiddag.

I dag våknet jeg ikke før nå klokka 8 (og det er sent til å være meg). Da hadde hun gjort fra seg begge deler. Mi klarer rett og slett ikke å holde seg noe særlig mer enn 6 timer om natta.

Om jeg var deg ville jeg forsikret meg om at hun hadde gjort fra seg når du er ute med henne slik at hun ikke får djansen til å gjøre det når hun kommer inn. I tillegg ville jeg stått opp tidligere og luftet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å skremme deg litt her - jeg har hatt samme problem på to av mine, cavalieren og petiten. Begge to viste det seg å være smerterelatert på på. På cavalieren så løsna det da vi fikk en hage hun kunne få gå ut i uten bånd, og petiten så løsna det da vi bytta fra sele til halsbånd. På mine satt smerten i nakken/skulder og i bekkenet/korsryggen.

Helt sikkert bare en sær hangup på Aynï - men greit å nevne det liksom.

Oi.. :lol: Det var ikke gøy å lese. Hvordan får man sjekket sånt? Tenker automatisk hundemassør, men de kjenner det kanskje ikke hvis det er skjelettrelatert? Hadde hundene dine noen andre symptomer på smerte som du kunne se, i ettertid når du visste om det eller før du visste at det hadde en sammenheng?

Det skal sies at linjene blir sent husrene, og til KristinR: hun holder seg jo mye lenger enn 12 timer på dagtid hvis hun føler for det; det er ikke typisk henne å måtte ut i tide og utide. Og som valp klarte hun altså å holde seg like lenge som hun må nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke moro lesing dette.

Men jeg er i noge lik situasjon selv. Cavalieren er rett over 1 år og hun kan ikke si ifra, hun gir null tegn til og måtte på do (og jeg vil tørre og påstå at alle tegn har blitt tolket) jeg må til slutt ta henne med ut når jeg vet det er lenge siden hun var på do. I forgårs sov hun på gulvet, reiste seg, gikk en meter og satt seg til og tisse.

Det har aldri vært noe annet enn tissing som har foregått og det går gjerne to måneder mellom hver gang det skjer.

Hun blir luftet mange flere ganger enn goldenen, og hun er meget sær med hvor hun setter seg som regel.

Det er absolutt ikke markering og hun holder seg alltid uten problem hele natta. Det er kun dagtid dette skjer og med måneders mellomrom som sagt.

Kanskje hun bare er meget sent ren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. :lol: Det var ikke gøy å lese. Hvordan får man sjekket sånt? Tenker automatisk hundemassør, men de kjenner det kanskje ikke hvis det er skjelettrelatert? Hadde hundene dine noen andre symptomer på smerte som du kunne se, i ettertid når du visste om det eller før du visste at det hadde en sammenheng?

Det skal sies at linjene blir sent husrene, og til KristinR: hun holder seg jo mye lenger enn 12 timer på dagtid hvis hun føler for det; det er ikke typisk henne å måtte ut i tide og utide. Og som valp klarte hun altså å holde seg like lenge som hun må nå.

Typisk for begge mine var at de var mye mer aktive med en gang de fikk av seg halsbånd/sele ute - selv om de var løse så var de roligere så lenge de hadde noe på seg. De vegret seg også for å få på do i bånd. Rikke nekta å gå om hun hadde sånn sykkelsele med der en del av sela er løs på en måte, altså den delen som båndet er festa i, kom den borti ryggen hennes når hun gikk så nektet hun å gå, rista seg og stod bare der som ei ku. Gikk hun med sele der festet var helt fast i selve sela og ingen "løse" deler så var det greiere.

Abby stupte under sofaen hun da jeg fant frem sela. Begge mine hadde syringomyelia - noe jeg tviler svært på at finnes på cairn, så tror ikke du skal være veldig bekymret sånn sett - men begge mine hadde også små prolaps i korsryggen, som ikke vistes på annet enn MR.

Jeg sier ikke at det er noe galt med Aynï altså - noen hunder blir senere rene enn andre og det kan være helt andre ting enn smerter - men det er jo greit å vite om muligheten liksom. Tilfelle det er andre ting du funderer på også.

Edit: Sjekkes vel av veterinær med god peiling på skjelett egentlig. Eventuelt røtngen/MR - men jeg ville ikke trukket slutningen at hun har vondt og sjekket henne i huet og ræva BARE pga rensligheten liksom. Bør ligge andre ting til grunn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk for begge mine var at de var mye mer aktive med en gang de fikk av seg halsbånd/sele ute - selv om de var løse så var de roligere så lenge de hadde noe på seg. De vegret seg også for å få på do i bånd. Rikke nekta å gå om hun hadde sånn sykkelsele med der en del av sela er løs på en måte, altså den delen som båndet er festa i, kom den borti ryggen hennes når hun gikk så nektet hun å gå, rista seg og stod bare der som ei ku. Gikk hun med sele der festet var helt fast i selve sela og ingen "løse" deler så var det greiere.

Abby stupte under sofaen hun da jeg fant frem sela. Begge mine hadde syringomyelia - noe jeg tviler svært på at finnes på cairn, så tror ikke du skal være veldig bekymret sånn sett - men begge mine hadde også små prolaps i korsryggen, som ikke vistes på annet enn MR.

Jeg sier ikke at det er noe galt med Aynï altså - noen hunder blir senere rene enn andre og det kan være helt andre ting enn smerter - men det er jo greit å vite om muligheten liksom. Tilfelle det er andre ting du funderer på også.

Edit: Sjekkes vel av veterinær med god peiling på skjelett egentlig. Eventuelt røtngen/MR - men jeg ville ikke trukket slutningen at hun har vondt og sjekket henne i huet og ræva BARE pga rensligheten liksom. Bør ligge andre ting til grunn også.

Det verste er at hun faktisk er lik slik du beskriver dine.. :lol: Hun er mer "forsiktig" når hun har sele på, men hun liker faktisk heller ikke halsbåndet sitt heller. Blir helt snål når jeg skal ta på bånd, og ryggen synker sammen når hun kjenner at jeg fester båndet i selen eller hvis det legger seg over henne innendørs. Det skal sies at 1) dette er muligens noe hun har lært av Tulla (men hos Tulla har det gått over), og 2) alt er praktisk talt glemt når hun kommer ut, stort sett. Men noen ganger kvier hun seg for å gjøre fra seg hvis båndet "ligger feil", eller hvis Tulla er for nær (Tulla er dum og kan finne på å "gå ned" Aynï mens hun sitter der, ergo har det skjedd at hun ikke har fått fred, men jeg er veldig obs på dette nå). Jeg har vel egentlig bare tenkt at hun er teit, og at jeg skal overse tullet hennes, uten å bevisst gjøre ting ekkelt når jeg tar på bånd/sele. Hun later ikke til å ha smerter når jeg tar på henne heller, og hun virker pigg og rask ellers. Synes det er skikkelig skummelt å lese om, hva foreslår du jeg gjør? Er det virkelig ikke sjans i havet at en massør vil kunne kjenne at hun har vondt? Jeg mener; det er jo greit å bestille MR hvis man kan si noe sånt, fremfor at "hunden min tisser/bajser inne, og dessuten reagerer hun på selen" :) Hundene dine (Abby i alle fall) var vel ganske unge da du oppdaget dette? Nei, vet du hva - dette var IKKE hyggelig lesing! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da - jeg burdet helt sikkert bare ikke sagt noe - for Aynï er helt sikkert frisk! Men, ta en tur til en veterinær med god peil på skjelett og muskler, eller eventuelt en kiropraktor for hund? Ikke et vondt ord om hundemassører - men jeg syns jeg har fått mer matnyttig info ut av kiropraktorene. Kanskje det bare er en låsning i bekkenet eller noe sånt? Sølve til LivB her inne har jo også slitt med låsninger på hans. Han og hadde vel noen snodige reaksjoner på endel ting. MR er spinndyrt, det gjør man vel strengt tatt ikke med mindre man har gode grunner til å mistenke noe allvorlig.

Abby var veldig ung ja, hun begynte å tulle med bekkenet allerede i 6mnds alder. Og fikk diagnosen Syringomyelia da hun var rett over året - men det hører til sjeldenhetene og jeg ba om MR mest på magefølelsen, siden jeg kjente igjen veldig mange symptomer fra Rikke. Syringomyelia er en sykdom som stort sett kun forekommer på hunder med helt annen hodeform på kraniet enn cairn, så igjen - ingen grunn til bekymring for det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at hun faktisk er lik slik du beskriver dine.. :lol: Hun er mer "forsiktig" når hun har sele på, men hun liker faktisk heller ikke halsbåndet sitt heller. Blir helt snål når jeg skal ta på bånd, og ryggen synker sammen når hun kjenner at jeg fester båndet i selen eller hvis det legger seg over henne innendørs. Det skal sies at 1) dette er muligens noe hun har lært av Tulla (men hos Tulla har det gått over), og 2) alt er praktisk talt glemt når hun kommer ut, stort sett. Men noen ganger kvier hun seg for å gjøre fra seg hvis båndet "ligger feil", eller hvis Tulla er for nær (Tulla er dum og kan finne på å "gå ned" Aynï mens hun sitter der, ergo har det skjedd at hun ikke har fått fred, men jeg er veldig obs på dette nå). Jeg har vel egentlig bare tenkt at hun er teit, og at jeg skal overse tullet hennes, uten å bevisst gjøre ting ekkelt når jeg tar på bånd/sele. Hun later ikke til å ha smerter når jeg tar på henne heller, og hun virker pigg og rask ellers. Synes det er skikkelig skummelt å lese om, hva foreslår du jeg gjør? Er det virkelig ikke sjans i havet at en massør vil kunne kjenne at hun har vondt? Jeg mener; det er jo greit å bestille MR hvis man kan si noe sånt, fremfor at "hunden min tisser/bajser inne, og dessuten reagerer hun på selen" :) Hundene dine (Abby i alle fall) var vel ganske unge da du oppdaget dette? Nei, vet du hva - dette var IKKE hyggelig lesing! :)

Lurer på om dette kan være typisk Cairn..? Både min, og venninna mi sin Cairn reagerer på samme måten når selen/halsbånd kommer på, men det er stort sett glemt når de kommer ut.

Vi har tenkt at de ikke vil være i bånd, men "bestemme selv" :-)

Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ikke sjans i havet at en massør vil kunne kjenne at hun har vondt? Jeg mener; det er jo greit å bestille MR hvis man kan si noe sånt, fremfor at "hunden min tisser/bajser inne, og dessuten reagerer hun på selen" :) Hundene dine (Abby i alle fall) var vel ganske unge da du oppdaget dette? Nei, vet du hva - dette var IKKE hyggelig lesing! :lol:

Jo det kan en hundemassør kjenne!

Har de problemer et sted forplanter det seg som regel ut i muskulaturen med en gang.

Sånn litt OT med kiropraktor / massasje, så kan det være sånn at en kiropraktor må til for å løse opp i låsninger o.l, mens massasje må til for å forhindre at låsningen kommer tilbake, å hjelpe kroppen til å bli 'riktig' og løsne problemer i muskulaturen som er der pga skaden.

Så jeg tror ikke det er så farlig akkurat hvem / hva du velger til å sjekke henne, men sikkert lurt å få det gjort.

Må jo uansett være deilig å kunne utelukke at det evt er smerterelatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette kan være fullstendig på trynet av meg å nevne men altså:

Jeg oppdaget plutselig at den hvite katten jeg tok til meg begynte å markere innendørs da løpetiden hennes startet. Etter et kjapt søk på nettet fant jeg ut at hunnkatter faktisk gjør dette, innendørs som utendørs (i min naive verden så er det kun hunder som markerer og hannkatter :P). Videre oppdaget jeg at endel av hunnkattenes innendørsmarkering kan forstås som "protestmarkering" grunnet for lite oppmerksomhet (etter deres eget syn) eller som resultat dersom de har vært borte fra eier en stund (noe som ikke stemmer for din hund).

Det kan jo være at tispen din har et eller annet behov for oppmerksomhet og dermed gjør dette tullet? Det er jo ingen grunn for at hun skal gjøre det når hun samtidig har vist at hun kan holde seg opptil 12 timer. Klart at det kan være medisinsk som noen nevner, men altså- mitt poeng er at dersom katter har "vett nok" til å "protestmarkere" så kan jeg ikke se noen god grunn for at ikke de finurlige hundene våre også kan gjøre det. Og hvis så, så er det kanskje en ide å sjekke ut hormonbehandling dersom andre tester på hunden kommer tilbake som "alt funker og ingenting vondt å finne" foreligger.

Bare en liten tanke fra meg til deg.

EDIT: liten korrigering her. Katters "protestmarkering" skjer uavhengig av aktiv løpetid. Men forsvinner ikke før de evt. blir kastrert. Sånn at det betyr ikke at din tispe må være i heat før det kan skjer altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette kan være typisk Cairn..? Både min, og venninna mi sin Cairn reagerer på samme måten når selen/halsbånd kommer på, men det er stort sett glemt når de kommer ut.

Vi har tenkt at de ikke vil være i bånd, men "bestemme selv" :-)

Bare en tanke...

Hmm.. Jeg kjenner ganske mange cairn, og spesielt godt kjenner jeg hunden min sine linjer, og jeg har aldri sett noe slikt, tvert imot blir de fleste tussete når det er snakk om å få på bånd for å gå ut..

Jo det kan en hundemassør kjenne!

Har de problemer et sted forplanter det seg som regel ut i muskulaturen med en gang.

Sånn litt OT med kiropraktor / massasje, så kan det være sånn at en kiropraktor må til for å løse opp i låsninger o.l, mens massasje må til for å forhindre at låsningen kommer tilbake, å hjelpe kroppen til å bli 'riktig' og løsne problemer i muskulaturen som er der pga skaden.

Så jeg tror ikke det er så farlig akkurat hvem / hva du velger til å sjekke henne, men sikkert lurt å få det gjort.

Må jo uansett være deilig å kunne utelukke at det evt er smerterelatert :icon_redface:

Jeg hadde tenkt, før dette kom opp, å ta med begge hundene til massør, bare for luksusens del. Men nå blir det jo litt mer mening med saken. Jeg tenker at selv om en massør ikke kan si at der og der er det en låsning og gjøre noe med den, så må de jo kunne kjenne AT hunden har vondt et sted, og gjerne også hvilket sted den har vondt også. De må vel i tillegg kunne si om det stammer fra muskelvondt, eller om musklene har vondt fordi det egentlig er vondt et annet sted - eller overdriver jeg en massørs kunnskaper nå? :yawn: Jeg aner ikke hvor eller om det finnes hundekiropraktor her i området, og jeg reiser ikke til østlandet bare fordi hunden min tisser inne, haha. :cry: Hadde vært veldig fint om jeg hadde kunnet gå til en dyrlege/kiropraktor med noe spesifikt syns jeg. :blink:

Ok, dette kan være fullstendig på trynet av meg å nevne men altså:

Jeg oppdaget plutselig at den hvite katten jeg tok til meg begynte å markere innendørs da løpetiden hennes startet. Etter et kjapt søk på nettet fant jeg ut at hunnkatter faktisk gjør dette, innendørs som utendørs (i min naive verden så er det kun hunder som markerer og hannkatter :lol: ). Videre oppdaget jeg at endel av hunnkattenes innendørsmarkering kan forstås som "protestmarkering" grunnet for lite oppmerksomhet (etter deres eget syn) eller som resultat dersom de har vært borte fra eier en stund (noe som ikke stemmer for din hund).

Det kan jo være at tispen din har et eller annet behov for oppmerksomhet og dermed gjør dette tullet? Det er jo ingen grunn for at hun skal gjøre det når hun samtidig har vist at hun kan holde seg opptil 12 timer. Klart at det kan være medisinsk som noen nevner, men altså- mitt poeng er at dersom katter har "vett nok" til å "protestmarkere" så kan jeg ikke se noen god grunn for at ikke de finurlige hundene våre også kan gjøre det. Og hvis så, så er det kanskje en ide å sjekke ut hormonbehandling dersom andre tester på hunden kommer tilbake som "alt funker og ingenting vondt å finne" foreligger.

Bare en liten tanke fra meg til deg.

EDIT: liten korrigering her. Katters "protestmarkering" skjer uavhengig av aktiv løpetid. Men forsvinner ikke før de evt. blir kastrert. Sånn at det betyr ikke at din tispe må være i heat før det kan skjer altså :lol:

Hmm! Dette er egentlig ikke en måte jeg pleier å forklare ting på, men det kan jo godt hende det stemmer. Aynï er jo av og til mer lik en katt enn en hund, så sjansen er jo stor for at hun kunne funnet på noe så teit.. :rolleyes:

Men jeg syns det er veldig merkelig at hun gjør det sånn, hvis det er oppmerksomhet hun vil ha? Hvorfor ikke tisse inne mens jeg ser det da? Hun får jo absolutt ingen oppmerksomhet om natten, for da sover jeg jo - det er jo kul i havet umulig å overse henne mer enn hva jeg gjør når jeg sover! :blink: Og gjør hun i tilfelle ikke noe annet for å få mer oppmerksomhet? Og hvorfor har hun ikke prøvd andre ting først - eller har hun det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm! Dette er egentlig ikke en måte jeg pleier å forklare ting på, men det kan jo godt hende det stemmer. Aynï er jo av og til mer lik en katt enn en hund, så sjansen er jo stor for at hun kunne funnet på noe så teit.. :rolleyes:

Er ikke helt "my cup of tea" heller :)

Men jeg syns det er veldig merkelig at hun gjør det sånn, hvis det er oppmerksomhet hun vil ha? Hvorfor ikke tisse inne mens jeg ser det da? Hun får jo absolutt ingen oppmerksomhet om natten, for da sover jeg jo - det er jo kul i havet umulig å overse henne mer enn hva jeg gjør når jeg sover! :D Og gjør hun i tilfelle ikke noe annet for å få mer oppmerksomhet? Og hvorfor har hun ikke prøvd andre ting først - eller har hun det?

En annen ting som også sto på nettet er at det å gjøre fra seg innendørs også kunne ha noe med markering av terretoriet... om det er noe i det, aner jeg virkelig ikke.

Poenget mitt er, gjør utredninger på henne sånn at den biten er sjekket ut. Og skulle alt vise seg å være i tipp topp stand som vi nå håper, så se hunden litt nærmere mtp oppførsel/adferd og slikt. Før gjerne en loggbok bare vedr. henne for å fange opp hvordan hun var før hun gjorde fra seg, hva dere har gjort osv.. MEN, som sagt- etter alle medisinske undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hun har vært i dag er ganske normalt, la meg forklare: hun tisser på morgenturen i halv ellevetiden - jeg må alltid dra henne med ut på den første turen, hun vil alltid sove bare liiitt lenger. Jeg lufter flere ganger/hun er med ut i hagen, men ca halv fire er siste tur før jeg skal bort. Hun har fremdeles bare tisset på morgenturen. Jeg drar bort, typen kommer hjem og lufter ca halv ti, da tisset hun ikke. Han lufter igjen kl elleve-halv tolv, og da tisser hun endelig. Jeg tviler liksom ikke på at hun kan holde seg, og det er derfor jeg stusser over at hun noen ganger ikke klarer det..? Det er så snålt. Når hun har tisset/bajset inne, så har det altså skjedd på natten. Og hun blir jo luftet veldig sent, kl tolv er vanlig. Hvis hun gjør noe inne, har hun har alltid gjort fra seg FØR typen står opp, som er rundt halv sju-sju, noen ganger skjer det jo også rimelig rett etter siste lufting. Virker som om hvis hun ikke føler hun ble ferdig da vi var ute, kan hun jo gjerne fortsette inne liksom? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hm ..

Det er jo rimelig godt gjort av en valp på 15mndr at hun klarer å holde seg så lenge ..

Fra 12 - 11 ,er jo nesten 12 timer ..

Men at hun gjør fra seg inne har jeg ingen svar på .. :P

Jeg har jo selv en valp i hus, som er rett over 12uker ..

Og han holder seg fiint fra 12 på kvelden til 8 på morningen ..

I tillegg så setter han seg på dørmatta om han må på do ..

Har vel hatt minimale uhell inne faktisk ..

Så han er jo kjempeflink ..

Litt OT det der,men ..

Du har ikke prøvd å holde henne på di plassene hun pleier å gjøre fra seg da? Bare stå der..

Kanskje hun da skjønner hva hun skal ? ...

Valpen her har vi sagt "tisse,tisse,tisse" når han gjør det .. og det funker fint å be han gå å tisse nå:(

Hehe :P

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ..

Det er jo rimelig godt gjort av en valp på 15mndr at hun klarer å holde seg så lenge ..

Fra 12 - 11 ,er jo nesten 12 timer ..

Men at hun gjør fra seg inne har jeg ingen svar på .. :P

Jeg har jo selv en valp i hus, som er rett over 12uker ..

Og han holder seg fiint fra 12 på kvelden til 8 på morningen ..

I tillegg så setter han seg på dørmatta om han må på do ..

Har vel hatt minimale uhell inne faktisk ..

Så han er jo kjempeflink ..

Litt OT det der,men ..

Du har ikke prøvd å holde henne på di plassene hun pleier å gjøre fra seg da? Bare stå der..

Kanskje hun da skjønner hva hun skal ? ...

Valpen her har vi sagt "tisse,tisse,tisse" når han gjør det .. og det funker fint å be han gå å tisse nå :P

Hehe :P

Lykke til :(

Har prøvd å bare stå i ro og vente til hun får gjort fra seg, men det nytter kun hvis jeg har sett at hun skulle til å sette seg ned og så ombestemte seg. Vi har sagt "tisse, tisse" når hun har tisset, men det har ikke hjulpet (hun skjønner ikke at hun skal tisse hvis vi sier tisse), og vi roser og gir godis for hver gang hun gjør noe.

Hun holder seg sykt lenge; på søndag ble hun luftet kl åtte, da tisset hun. Hun ble luftet to-tre ganger til før vi la oss utenå gjøre noe. Jeg luftet henne tre-fire gangen på morgenen/dagen, men tisse skulle hun ikke før nærmere tre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ..

Det er jo rimelig godt gjort av en valp på 15mndr at hun klarer å holde seg så lenge ..

Fra 12 - 11 ,er jo nesten 12 timer ..

Synes du at 12 timer på en 15 mnd. gammel hund er lenge? Synes igrunnen ikke det jeg. Nå er det klart, Flipsen har aldri holdt seg i så mange timer om dagen (det ville aldri falle henne inn), men om natten- hvis siste turen er halv ti fordi jeg av en eller annen merkelig grunn må legge meg fra 22 (som skjer ytterst sjelden, men har faktisk skjedd:O) OG vi sover lenge, da vekker ikke Flipsen meg for å gå på do. Men det er klart, jeg går ut med henne alltid først (bokstavlig- rett ut av sengen og ut i hagen) når vi tilslutt står opp. Og det er ALDRI i 8 tiden i en helg for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du at 12 timer på en 15 mnd. gammel hund er lenge? Synes igrunnen ikke det jeg. Nå er det klart, Flipsen har aldri holdt seg i så mange timer om dagen (det ville aldri falle henne inn), men om natten- hvis siste turen er halv ti fordi jeg av en eller annen merkelig grunn må legge meg fra 22 (som skjer ytterst sjelden, men har faktisk skjedd:O) OG vi sover lenge, da vekker ikke Flipsen meg for å gå på do. Men det er klart, jeg går ut med henne alltid først (bokstavlig- rett ut av sengen og ut i hagen) når vi tilslutt står opp. Og det er ALDRI i 8 tiden i en helg for å si det slik.

Jeg synes heller ikke 12 timer natt er lenge å holde seg, det er verre når det er på dagtid - da skjønner jeg ikke at hun ikke må ut oftere? Og så plutselig må hun ut på natten likevel.. snålt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får panikk bare min hund på 7år må være alene over 5t da...han er SJELDEN alene hjemme..

og når han først MÅ være hjemme,så får jeg dårlig samvittighet før jeg har kommet ned trappa ..

Dakar gutten til mor,liksom :D

Han har vært alene på det lengste... 11t nesten ..

og han klarer det kjempefint han altså ..

Men jeg hadde ikke hatt samvittighet til å la di være alene så lenge ..

Valpis er jo 3mndr og klarer seg fint 8t ... uten å gå på do :)

Står alltid opp etter 8t..Uansett:)

Håper det går seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier er terrier.

Kan det være rent trass? Full kontroll, all oppmerksomhet?

Jeg ville 1, tatt den med ut alene første tur for å få ro til å tisse.

2. Matet de 17 på ettermiddagen. (evt bår du drar på ettermiddagen)

3. Går hun ikke på do 12, så blir det bur, går hun på do, ikke bur.

MASSE vann på tørrforet/voma og da MÅ hun jo tisse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...