Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forholder du deg til fartsgrenser?


Gjest

Recommended Posts

Du hadde neppe turt å kjøre bil her jeg kjører bil, da må du nemlig helt opp i 100 km i timen da :P

At du ror deg unna nå med forklaringer på hvor kort tid du tok lappen på osv osv, [....] blir bare tåpelig.

:P

[...] for konklusjonen er stadig at du er ei pyse når du setter deg bak rattet, og REDDE sjåfører er minst like farlige som uredde sjåfører fordi de nøler og reagerer for seint når det skjer noe.

Dette påstår jeg er feil, gi meg gjerne kilder på hvor "vi" (jeg er blitt kategorisert! :P Ikke bare i en gruppe, men også som pyse!) nøler og reagerer for sent når vi er ekstra oppmerksomme og "på". Direkte ulogisk at vi skal reagere sent, da "vi" ser tre ganger ekstra og har lest fire ganger ekstra om hva man skal gjøre. "Vi" kjører ikke inn i situasjoner "vi" ikke ønsker, og "vi" ville ikke fått lappen eller fått kjøre opp hvis ikke "vi" hadde vært u-kapabel til dette.

Du hadde neppe turt å kjøre bil her jeg kjører bil, da må du nemlig helt opp i 100 km i timen da :)

Jeg tror pappan min er kulere enn din og at han kan kjøre fortere enn din, nemlig! Han kan nemlig kjøre på Autobahn og der må du BARE henge med i svingene! :P Han har i tillegg sportsbil som lager skikkelig drønn og greier. Ordentlig tøft og kult og overlegent.

Men det er ingen god, logisk grunn til å ligge 5-10 km under fartsgrensa hele tiden (særlig ikke når det er sol, sommer og bare veier), og at du er halvstiv av skrekk er ikke akkurat formidlende.. Du er nok langt mer farlig i trafikken enn hva f.eks jeg er - samme hvor lovlig du mener du kjører :P

Kommer ikke langt i en diskusjon når du direkte hever deg over meg med overlegg? Her påstår du jeg både kjører 5-10 km/t saktere HELE tiden, jeg er faktisk halvstiv av skrekk og absolutt farligere enn deg i trafikken. Er du redd jeg skal være sikrere enn deg eller? Jeg vet ikke helt hva du skulle fram til med å legge ut ting som ikke har relevans for diskusjon eller relevans for virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Dette påstår jeg er feil, gi meg gjerne kilder på hvor "vi" (jeg er blitt kategorisert! :) Ikke bare i en gruppe, men også som pyse!) nøler og reagerer for sent når vi er ekstra oppmerksomme og "på". Direkte ulogisk at vi skal reagere sent, da "vi" ser tre ganger ekstra og har lest fire ganger ekstra om hva man skal gjøre. "Vi" kjører ikke inn i situasjoner "vi" ikke ønsker, og "vi" ville ikke fått lappen eller fått kjøre opp hvis ikke "vi" hadde vært u-kapabel til dette.

Bare som et lite apropos: når man kjører bil så er det ikke alltid at man selv kan velge hvilke situasjoner man havner i. Om en unge sykler brått ut i veien fra en sidevei så må du forholde deg til det og reagere umiddelbart, uansett om du liker det eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du skulle fram til med å legge ut ting som ikke har relevans for diskusjon eller relevans for virkeligheten?

At du rett og slett er dødsirriterende om du kjører under fartsgrensen i ett kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke langt i en diskusjon når du direkte hever deg over meg med overlegg? Her påstår du jeg både kjører 5-10 km/t saktere HELE tiden, jeg er faktisk halvstiv av skrekk og absolutt farligere enn deg i trafikken. Er du redd jeg skal være sikrere enn deg eller? Jeg vet ikke helt hva du skulle fram til med å legge ut ting som ikke har relevans for diskusjon eller relevans for virkeligheten?

Det er mulig du legger opp til å bli dukka litt når du gjennom hele diskusjonen har prøvd å heve deg over oss andre? Du har hevdet at du kjører mer trafikksikkert enn "vi" gjør (som da du skrev "2ne og andre", osv), fordi du ligger 5-10 km under fartsgrensa. For ikke å snakke om den "er du redd for at jeg skal være sikrere enn deg, eller?"-greia du kommer med. Hvorfor skulle jeg være redd for det? Fordi du har klart å kjøre skadefritt et år? Fordi du klarte å ta lappen på 4 mnd? Syns du DET har relevans? I såfall, har det da relevans at jeg har kjørt skadefritt i 15 år, tror du? Eller at jeg tok lappen på like kort tid?

JEG har ikke påstått noe om hvor ofte du kjører for sakte, du har selv sagt at du ligger under fartgrensa fordi du er redd (har for stor respekt for trafikken, ifølge din fars trafikklærerkamerat, ikke sant?). Du vil ikke kjøre fortere fordi det kan dukke opp ting du ikke vil havne opp i (les: redd for å havne i situasjoner du ikke kan kontrollere).

Det var og du som påsto at du ville irritere meg. Det ser ut til at det er omvendt, uten at jeg helt skjønner hvorfor - ja, jeg kjører fortere enn deg, fordi jeg vet jeg kan. Det var dette med å tilpasse kjøringa etter kunnskapsnivå og erfaring, det brukte du som argument for din sinkekjøring, da er vel det og relevant nok for deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke langt i en diskusjon når du direkte hever deg over meg med overlegg? Her påstår du jeg både kjører 5-10 km/t saktere HELE tiden, jeg er faktisk halvstiv av skrekk og absolutt farligere enn deg i trafikken. Er du redd jeg skal være sikrere enn deg eller? Jeg vet ikke helt hva du skulle fram til med å legge ut ting som ikke har relevans for diskusjon eller relevans for virkeligheten?

Man kan faktisk heve seg over noen som en bedre sjåfør når man har kjørt bil i 15 år og vedkommende man diskuterer med knapt har vært i trafikken i to år.(eller var det 1 kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG har ikke påstått noe om hvor ofte du kjører for sakte, du har selv sagt at du ligger under fartgrensa fordi du er redd (har for stor respekt for trafikken, ifølge din fars trafikklærerkamerat, ikke sant?). Du vil ikke kjøre fortere fordi det kan dukke opp ting du ikke vil havne opp i (les: redd for å havne i situasjoner du ikke kan kontrollere).

Absolutt korrekt, til tross for at redsel og respekt er to forskjellige ting. Du får tolke det som du vil selv, at det havner i din favør orker jeg ikke legge meg opp i :)

Det var og du som påsto at du ville irritere meg. Det ser ut til at det er omvendt, uten at jeg helt skjønner hvorfor - ja, jeg kjører fortere enn deg, fordi jeg vet jeg kan. Det var dette med å tilpasse kjøringa etter kunnskapsnivå og erfaring, det brukte du som argument for din sinkekjøring, da er vel det og relevant nok for deg? :P

Neimen, herremin - hvor har du det fra at jeg irriterer meg? :P Synes hele opplegget med å kjøre fort er uforståelig, unødnendig og ulovlig - men jeg liker å diskutere det fordi folk åpenlyst gjør det av eget behov for å kjøre for fort. At man har mer erfaring med å kjøre er da ingen unnskyldning for å bryte loven. Man burde jo jaggu meg hatt erfaring nok til å innse at å kjøre for fort ikke har noe gagn for noen? Ser enda ikke noe godt argument for det, jeg.

At du legger min enkle "fyrstikk" for å tenne diskusjonen opp som sinkekjøring, pinglete kjøring fra min side, at jeg sitter stiv av skrekk mens jeg hele tiden kjører 5-10 km/t saktere enn fartsgrensa er synd, det var ikke det jeg forklarte i første forklarende innlegg heller :P At den generelle massen ellers argumenterer med at å kjøre for sakte også er ulovlig.... Vel. Det faller på seg selv.

Drar vekk i 2 uker f.o.m i morgen så det får bli avsluttende ord fra min side :P

Bare som et lite apropos: når man kjører bil så er det ikke alltid at man selv kan velge hvilke situasjoner man havner i. Om en unge sykler brått ut i veien fra en sidevei så må du forholde deg til det og reagere umiddelbart, uansett om du liker det eller ikke..

Selvfølgelig ikke, men derfor kjører "vi" attpå til kanskje med fartstilpasning i boligområder! Med ekstra oppmerksomhetsnivå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, men derfor kjører "vi" attpå til kanskje med fartstilpasning i boligområder! Med ekstra oppmerksomhetsnivå? :)

Hva gjør du på motorveien hvor det er 90-sone da? Uforutsette hendelser kan skje der også - f eks det kan skjene en bil over i motsatt kjørebane, bilen foran bråbremser eller mister veigrepet, en elg kommer ut i veien. Poenget er at du kan ikke "fartstilpasse" alle uforutsette hendelser, du må takle dem når det skjer - uten å konstant kjøre 20 kmt under tillatt fart. Vet du hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spytte inn at da jeg tok kjøretimer fikk jeg ALLTID beskjed om å gasse på så fort jeg havnet under fartsgrensa. Kjørelæreren sa at dersom jeg ofte kjørte litt for sakte kom jeg til å stryke på oppkjøringa. Heller bittelitt over enn bittelitt under sa hun;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ganske fersk bak rattet (2mnd), men ser en veldig stor forskjell på meg og jevnaldrene. Jeg syntes at de gasser på på helt feil steder. Jeg for min del ligger gjerne 2-4 km over fartsgrensa i 50/60 soner her jeg bor (fordi jeg vet hvor jeg kan, og hvor jeg ikke kan gjøre dette. Men jeg kan nok ligge 6-10 over i 70/80 soner. Mens flere jevnaldrene ligger i alt fra 60-80 i 50 og 60 soner. Da blir jeg egentlig irritert, det er en grunn til at det er 50/60, det er fordi det er barn/boligfelt/bebyggelse etc.

Jeg skal innrømme at jeg råkjører litt på 4 og 6 felts, men til mitt forsvar så har jeg lærekjørt til hundeutstillinger (dvs E18 for det meste), så jeg er nok i forhold til mange andre ferskinger mer vant til, og liker bedre å kjøre der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er jo bilpingle - engstelig til tusan på motorvei - kvalm av skrekk faktisk. Men er det slik at man kjører "saktere" enn flyten rundt, så plikter man synes jeg å svinge inn til siden og slippe folk forbi. På motorvei er det jo flere filer så der har man forsåvidt mulighet til det (men jeg kjører nå 100 jeg, derfor jeg er så redd på motorvei liker ikke farta men føler jeg må holde minst den farta allikevel). Men man skal vise hensyn ellers.

Nå om dagen kjører jeg tidlig om morgenen til jobb. På veien fra Oppakermoen til Vormsund er fartsgrensen 60-70 km men det er bra sikt, langt mellom husene og det er grytidlig og det kryr ikke akkurat av myke trafikanter. Imidlertid har jeg litt problemer der - for å holde trafikflyten der, ligger man i 90 km/timen i 60 km-sonen - kjøreteknisk er det faktisk helt greit (er bare motorveien jeg er redd for farta!) men så tenker jeg at hvis det en morgen var fartskontroll så mister man vel lappen med 90 km i 60 km-sone? Så der er jeg litt ambivalent.. flyten tilsier 90 men det er vanvittig mye høyere enn den lovlige 60 liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spytte inn at da jeg tok kjøretimer fikk jeg ALLTID beskjed om å gasse på så fort jeg havnet under fartsgrensa. Kjørelæreren sa at dersom jeg ofte kjørte litt for sakte kom jeg til å stryke på oppkjøringa. Heller bittelitt over enn bittelitt under sa hun;)

... Jeg strøk nesten på oppkjøring fordi jeg lå fem-ti under hele tiden i en åttisone. Det var tomme veier, landlig, men med hus langs veien, og høyreregel. Da syntes jeg det var veldig uoversiktelig, og kjørte forferdelig dårlig, rett og slett. Jeg sto KUN fordi jeg ikke lagde noen farlige situasjoner- jeg var alene på veien- men hadde strøket dersom det var en bil bak meg som måtte kjøre forbi ... Ja, og dessuten kjørte jeg vakkert (nesten) hele resten av oppkjøringen, med noen unntak for sånne nerve-feil ;) Det som irriterer vettet av meg med sånne sjåfører, er at de lukker øynene for ALT annet som skjer i trafikkbildet, og mener at så lenge DE kjører "korrekt", så er de uten skyld uansett. Men trafikken er et maskineri som ALLE har et ansvar for å holde i gang på mest mulig fornuftig måte, enten de er fotgjengere, syklister, ryttere, mopedister eller bilkjørere ...

Ellers kjører jeg vel ganske fint, jeg er suuperoppmerksom i områder der det kan komme barn eller andre myke trafikanter, men jeg er vant til å kjøre mye på landet, med smale veier og åttisoner hele tiden, så jeg må alltid passe meg for å ikke ligge over grensene på f.eks motorveier (de er jo så FINE i forhold til de smale møkkaveiene hvor jeg pleier å ligge bittelitt over åtti, så det at jeg der plutselig må kjøre i søtti virker motstridende i mitt hode:P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Vi har VELDIG mange "nå slutter 60sonen" områder (altså 80 sone) her i nord, på tynne veier med stiplete kantmarkeringer. Jeg ligger IKKE i 80 hele tiden på disse veiene, med mindre det er en av de jeg har kjørt mange av.

Det kan du gjøre med god samvittighet. Grunnen til at de har satt opp 'slutt på 60' o.l skilt istedet for å bare smelle opp skilt med 80, er nettopp så ikke folk skal tro at de må ligge i 80, fordi det er den nye fartsgrensa, men at man nå kan kjøre fortere enn 60 der det passer ;)

At man kjører i 5 over fartsgrensa betyr ikke at man ikke har respekt for trafikken.

På en av teoritimene mine ble jeg fortalt at det oftere er farlige med de som kjører for sakte (kanskje litt mer enn 5 kmt), fordi de gjør andre bilister frustrerte og de igjen kanskje tar sjanser de ikke burde. Det er jo såklart den som kommer bak som er mest idiot da, i den situasjonen.

Syns faktisk ikke man burde kjøre så sakte at man skaper kø i 60 og 80-soner, jeg river meg i håret når jeg kommer bak sånne :P

Helt enig.

Jeg syntes det er helt greit at noen vil ligge litt under, kanskje vet de ikke helt hvor de skal, er ute i alt for god tid eller vil kjøre mer forsiktig enn den som kommer bak.

MEN det man må tenke på er at kommer det en bak i større fart enn deg - slipp nå denne forbi! Da kan du kjøre glad og lykkelig videre uten å bli stresset av en sinnatagg bak. Det trenger ikke koste så mye mer enn å sakne farten litt og blinke inn til høyre på et rett strekke foreksempel.

Den som kommer bak kan være en tulling som råkjører og tar store sjanser ja, uansett tryggere å slippe h*n forbi.

Eller det kan være en som prøver å rekke å ta farvel med noen de er glad i som ligger på sykehuset og holder på å dø. (Har selv vært i den situasjonen.) Eller det kan være en som holder på å føde i bilen, eller en med et alvorlig sykt dyr på vei til dyrlegen.

Poenget er at det er mennesker som kjører og som noen ganger er veldig stresset selv om det ikke er helt etter boka.

Ved å iallefall slippe disse forbi, hindrer man å skape enda mer stress som fort kan føre til at de tar sjanser de ellers ikke ville tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel på mine 5 år med lappen, har kjøremønsteret endret seg litt ;)

De første årene kjørte jeg som mange sa: som en gutt. altså lite hesyn til komfor for passasjerer, og nesten konsekvent over fartsgrensa, og irriterte meg ubeskivelig over "kvinnfolk bak rattet, og menn med hatt".

Nå har jeg rett og slett ikke råd til bøter, og har rast litt fra meg :P Så nå kan jeg a meg selv i å cruise litt under fartsgrensa en gang iblant men ellers ligger jeg ganske korrekt på fartsgrensa sånn utenom på motorveien :P

Men irriterer meg enda veldig over de som kjører som kjerringer og gamle menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det; eks; 80 sone betyr ikke at man SKAL kjøre 80, det betyr at det er lov der forholdene tilsier det. Så klart er det farlig å kjøre for sakte, men uansett hvor mye folk legger ut i det vide og brede om irriterte og utålmodige sjåfører som følge av dette, er det ingen tvil om at for høy fart er mer risikofylt og farlig!

Jeg irriterer meg grenseløst på hvor lite respekt for fartsgrenser og trafikk mange i dag har faktisk. Jeg synes heller ikke det er noe galt i å ligge under fartsgrensa der forholdene tilsier det (inntil en viss grad, så klart). Jeg vet strekninger hvor jeg selv kan falle ned til f.eks 70 i 80sonen. Det er da snakk om kortere strekninger, f.eks et spesielt svingete parti. Jeg er fan av respekt for trafikken, men er man veldig utrygg og redd bør man kanskje trene mer enten med noen i bilen, flere kjøretimer eller i områder som ikke krever så stor fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utfart til motorvei; gasser på så jeg ligger i samme fart som de på veien jeg skal ut på

motorvei: ligger ca 10 over grensen (gær'n jeg)

avkjøring fra motorvei; bremser ned først når jeg inne på avkjøringen.

Vanlig vei (80 og lavere sone); tilpasser kjøringen etter veien. Det samme gjelder de lavere fartsgrensene.

Jeg er ikke redd i trafikken, jeg føler meg trygg og komfortabel. Nå skal det være sagt at jeg ble opplært av en yrkessjåfør da... så jeg er nok litt preget av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten legge til at SELVSAGT skal man tilpasse farten etter veiene, man skal kjøre etter forholdene, og det betyr jo ikke å ligge i 90 hele tiden, liksom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel et klokt hode som sa engang: "Man skal ikke kjøre fortere enn man har råd til" :P

Jeg klarer desverre ikke helt å holde denne.... ;) Jeg er FOR glad i fart, og ligger som regel alltid noe over fartsgrensa. En dag angrer jeg meg på dette... Men sjelden jeg kjører så jeg hadde mistet lappen om jeg hadde blitt stoppet da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt lappen så veldig lenge (2 år) og jeg kjører ikke bil så veldig ofte, faktisk kjører jeg ganske sjeldent. Jeg kan derfor med hånden på hjertet si at jeg ikke er verdens beste sjåfør, men jeg føler meg trygg på meg selv. Kjørelæreren min brukte å si at man må tilpasse farten etter forholdene, dette i forbindelse med smale, svingete Vestlandsveier som ofte har 80 grense.. Her kjører jeg gjerne i litt lavere fart, om veien er smal og svingete - slik at jeg føler at jeg behersker det. Jeg er heller ikke vandt med å kjøre på slike veier (bor i Bergen sentrum og er vandt med "normale" veier).

Meeen på motorveien ligger jeg gjerne i 5-10 km over grensen, jeg venter til avkjøringsfeltet før jeg bremser når jeg kjører av (INGENTING er mer irriterende enn folk som begynner å bremse før, for ikke å snakke om trafikkfarlig). Ellers følger jeg flyten i trafikken, det tror jeg er viktig.. kan ikke drive å kjøre 5-10 km saktere enn resten av trafikken når det er mye trafikk..

Selv har jeg kjørt mye Bergen-Stavanger og til tider er det mye trafikk på de veiene der, og folk ligger gjerne en god del over fartsgrensen.. Da kan ikke jeg plutselig ligge 5 km under grensen fordi jeg vil være ekstra forsiktig.

Nei.. jeg er vel i bunn og grunn enig i det de fleste her skriver. Man skal ikke være en sinke i trafikken, det er minst like (om ikke mer) trafikkfarlig som å være en råkjører. Samtidig mener jeg at på svingete, smale veier hvor man gjerne må stoppe/senke farten en del for motgående trafikk er det ok å senke farten noe (spes om det er 80 sone) slik at man vet at det vil gå greit å bremse ned for motgående trafikk.. Her er det også viktig å holde siden sin.. har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt hjertet i halsen over Fanafjellet eller innover mot hytten til mine foreldre pga pøblete fartssyndere som kjører MIDT i veien når det ikke er plass til to biler i bredden.

Her kan vi jo igjen begynne å diskutere kvaliteten på veiene her på Vestlandet.. Ja til breiere veier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger stort sett alltid litt over, men passer på å holde meg såpass under at jeg ikke mister lappen ....

Det som irriterere vettet av meg er ikke at folk kjører treigt/sinker, det er greit, men de kan jaggu meg slippe frem folk. Stoppe på holdeplasser/på siden og slippe folk bak frem. Skjønner meg ikke på de som lager den lange køen og likevel ikke slipper folk frem. Det er lov å se i bakspeilet og slippe andre frem.

Kjør gjerne sakte, men slipp meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva skal jeg si.

I 30, 40 og 50 soner kjører jeg alltid i fartsgrensen.

Dels fordi det ofte er mye mennesker og lite plass på slike steder.

Og fordi det liksom har gått litt sport i å kjøre gratis med Lexusen.

I lave fartsgrenser klarer man nemlig fint å kun bruke elmotoren, ergo null og niks i utgifter.

Må vel innrømme at jeg kjører litt over i høyere fartsgrenser, og kanskje enda litt til på langkjøring...

Selvfølgelig alt etter føre og veiens standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganske enig med Hampus her:! jo lavere fartsgrenser desto høyere bøter :D

vil nå påstå at jeg kjører mye (bor nesten i bilen), da jeg pendler fra toten til skiptvet (20mil) hver uke... blir både motorvei og svingete smale veier...

og må si på fredagseftan, når man er dritt lei og vil hjem, så er det ganske irriterenes med folk som ligger og trøkker i 60 (i 80sone), men du kommer jo ikke forbi, for på slettene der kjører de på grr!! kunne heller stoppa og slippi fram folk da

ellers håper jeg at jeg er flink nok selv:P bilen jeg hadde før var VELDIG lett i rumpa, så hvis det var snøfør og brøytet inn på holdeplasser kjørte jeg inn der;)

blinker selv til folk som slipper fram for å takke dem:)

tror nok jeg har fått en del erfaring på den tida der, og leser trafikken godt. blir jo mye kjøring i helgene også, da jeg må kjøre rundt til kundene mine:)

men liker å kjøre bil jeg, da kan jeg slappe av å kose meg:) men heller 10 over, enn 10 under;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

http://www.vegvesen.no/Fag/Trafikk/Trafikk...ykkesstatistikk

*I omtrent hver tredje dødsulykke har farten vært litt for høy i forhold til fartsgrensen eller føreforhold. Det er altså ikke bare ulykker med svært høy fart som dreper.

*Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 – 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.

*Over 80 % sier at de ”av og til” eller ”ofte” kjører 5-10 km over fartsgrensen når den er 80.

*Dersom du akkurat klarer å stanse foran en hindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t gjort at du hadde truffet hindringen i 50 km/t

- Undersøkelser viser at folk ser på seg selv som ansvarlige bilister og mener de kjører forsvarlig. Likevel bryter de fartsgrensene med viten og vilje. Trafikantene har liten kunnskap om at små fartsøkninger gir stor økning i risiko. Fartsgrensen har bare to sider – enten følger du den eller så bryter den, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Hver fjerde som dør i trafikken kunne ha berget livet dersom alle hadde holdt fartsgrensene. I fjor tilsvarer det 60 menneskeliv, 154 hardt skadde og 838 lettere skadde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvor mange som angriper folk for å kjøre for sakte her.

Ja, jeg irriterer meg også hvis folk kjører unormalt sakte på rette fine strekninger, men på svingete veier kan jeg jo forstå at folk tar litt ekstra forholdsregler. Ellers så er det jo forskjell på å kjøre på et sted hvor du er kjent, og vet hvor hver eneste sving er, enn å kjøre på et sted du aldri har kjørt før. På sistnevnte sted er det gjerne mer naturlig å kjøre litt saktere, mens de som er kjent på stedet ofte kjører fortere.

Om man er fersk sjåfør, og litt usikker på egne kjøreferdigheter, så ser jeg helt klart helst at disse kjører saktere og har kontroll, enn å presse farten opp til et nivå man kanskje ikke mestrer helt. Er man fersk, så nytter det jo ikke å sitte hjemme og vente på å bli flink, man må øve!

Det er ikke til å le av, fart dreper!

Ellers så vil jeg oppfordre folk som kanskje kjører litt sakte, til å svinge inn til siden i busslommer/møteplasser osv, og slippe folk forbi! Det kan spare folk for mye irritasjon, dessuten er det jo ubehagelig med folk som kjører tett bak deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i alt du sier, så absolutt! Ligger man under fartsgrensa slipper man selvfølgelig folk forbi, og man kjører etter evner og forhold :D

Men over til dette med at folk MÅ ligge over grensa;

Ja, jeg irriterer meg også hvis folk kjører unormalt sakte på rette fine strekninger, men på svingete veier kan jeg jo forstå at folk tar litt ekstra forholdsregler. Ellers så er det jo forskjell på å kjøre på et sted hvor du er kjent, og vet hvor hver eneste sving er, enn å kjøre på et sted du aldri har kjørt før. På sistnevnte sted er det gjerne mer naturlig å kjøre litt saktere, mens de som er kjent på stedet ofte kjører fortere.

Det at virker som en naturlov at man skal kunne kjøre fortere av diverse årsaker. Det er tydelig ut i fra den generelle diskusjon i denne tråden, alle ser på det som rent bort å ligge 5-10 over. Ikke er det et problem, det er faktisk mer rent bord enn å kjøre 5-10 under (!). Det er her det skurrer hos meg. I quoten er argumentet at om man er kjent på veien som rettferdiggjør lovbruddet. Kjører du for fort så kjører du for fort. Selv om du er i din beste alder, har kjørt veien 200 gang og det er sol, 24 grader og vindstille - du bryter loven og gjør noe ulovlig, og attpå til er det farlig for dine medmennesker.

Skjønner ikke hvor vanskelig det kan være å holde grensa? Ser man på linken til vegvesenet kan man f.eks undersøke hvor mye tid du sparer på å kjøre 10 km/t raskere i diverse soner. Kjører du 90km/t i 80sonen sparer du 50 sekunder. Under 1 minutt. Hva er vitsen? Og for å spare disse 50 sekundene, så øker du risikoen for å drepe noen i trafikken med 25%, og bremselengden din blir fortkortet dramatisk. Disse 50 sekundene du absolutt skal spare inn, gjør at du treffer et objekt i 50 km/t, mot at du i 80km/t kunne stoppet helt.

Jeg ser ikke vitsen? Er det for å være tøff? Er det for å bevise noe? Er det ren trass, man bare *må* bryte loven for å ta igjen 50 sekunder? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...