Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forholder du deg til fartsgrenser?


Gjest

Recommended Posts

Du hadde neppe turt å kjøre bil her jeg kjører bil, da må du nemlig helt opp i 100 km i timen da :P

At du ror deg unna nå med forklaringer på hvor kort tid du tok lappen på osv osv, [....] blir bare tåpelig.

:P

[...] for konklusjonen er stadig at du er ei pyse når du setter deg bak rattet, og REDDE sjåfører er minst like farlige som uredde sjåfører fordi de nøler og reagerer for seint når det skjer noe.

Dette påstår jeg er feil, gi meg gjerne kilder på hvor "vi" (jeg er blitt kategorisert! :P Ikke bare i en gruppe, men også som pyse!) nøler og reagerer for sent når vi er ekstra oppmerksomme og "på". Direkte ulogisk at vi skal reagere sent, da "vi" ser tre ganger ekstra og har lest fire ganger ekstra om hva man skal gjøre. "Vi" kjører ikke inn i situasjoner "vi" ikke ønsker, og "vi" ville ikke fått lappen eller fått kjøre opp hvis ikke "vi" hadde vært u-kapabel til dette.

Du hadde neppe turt å kjøre bil her jeg kjører bil, da må du nemlig helt opp i 100 km i timen da :)

Jeg tror pappan min er kulere enn din og at han kan kjøre fortere enn din, nemlig! Han kan nemlig kjøre på Autobahn og der må du BARE henge med i svingene! :P Han har i tillegg sportsbil som lager skikkelig drønn og greier. Ordentlig tøft og kult og overlegent.

Men det er ingen god, logisk grunn til å ligge 5-10 km under fartsgrensa hele tiden (særlig ikke når det er sol, sommer og bare veier), og at du er halvstiv av skrekk er ikke akkurat formidlende.. Du er nok langt mer farlig i trafikken enn hva f.eks jeg er - samme hvor lovlig du mener du kjører :P

Kommer ikke langt i en diskusjon når du direkte hever deg over meg med overlegg? Her påstår du jeg både kjører 5-10 km/t saktere HELE tiden, jeg er faktisk halvstiv av skrekk og absolutt farligere enn deg i trafikken. Er du redd jeg skal være sikrere enn deg eller? Jeg vet ikke helt hva du skulle fram til med å legge ut ting som ikke har relevans for diskusjon eller relevans for virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Dette påstår jeg er feil, gi meg gjerne kilder på hvor "vi" (jeg er blitt kategorisert! :) Ikke bare i en gruppe, men også som pyse!) nøler og reagerer for sent når vi er ekstra oppmerksomme og "på". Direkte ulogisk at vi skal reagere sent, da "vi" ser tre ganger ekstra og har lest fire ganger ekstra om hva man skal gjøre. "Vi" kjører ikke inn i situasjoner "vi" ikke ønsker, og "vi" ville ikke fått lappen eller fått kjøre opp hvis ikke "vi" hadde vært u-kapabel til dette.

Bare som et lite apropos: når man kjører bil så er det ikke alltid at man selv kan velge hvilke situasjoner man havner i. Om en unge sykler brått ut i veien fra en sidevei så må du forholde deg til det og reagere umiddelbart, uansett om du liker det eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du skulle fram til med å legge ut ting som ikke har relevans for diskusjon eller relevans for virkeligheten?

At du rett og slett er dødsirriterende om du kjører under fartsgrensen i ett kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke langt i en diskusjon når du direkte hever deg over meg med overlegg? Her påstår du jeg både kjører 5-10 km/t saktere HELE tiden, jeg er faktisk halvstiv av skrekk og absolutt farligere enn deg i trafikken. Er du redd jeg skal være sikrere enn deg eller? Jeg vet ikke helt hva du skulle fram til med å legge ut ting som ikke har relevans for diskusjon eller relevans for virkeligheten?

Det er mulig du legger opp til å bli dukka litt når du gjennom hele diskusjonen har prøvd å heve deg over oss andre? Du har hevdet at du kjører mer trafikksikkert enn "vi" gjør (som da du skrev "2ne og andre", osv), fordi du ligger 5-10 km under fartsgrensa. For ikke å snakke om den "er du redd for at jeg skal være sikrere enn deg, eller?"-greia du kommer med. Hvorfor skulle jeg være redd for det? Fordi du har klart å kjøre skadefritt et år? Fordi du klarte å ta lappen på 4 mnd? Syns du DET har relevans? I såfall, har det da relevans at jeg har kjørt skadefritt i 15 år, tror du? Eller at jeg tok lappen på like kort tid?

JEG har ikke påstått noe om hvor ofte du kjører for sakte, du har selv sagt at du ligger under fartgrensa fordi du er redd (har for stor respekt for trafikken, ifølge din fars trafikklærerkamerat, ikke sant?). Du vil ikke kjøre fortere fordi det kan dukke opp ting du ikke vil havne opp i (les: redd for å havne i situasjoner du ikke kan kontrollere).

Det var og du som påsto at du ville irritere meg. Det ser ut til at det er omvendt, uten at jeg helt skjønner hvorfor - ja, jeg kjører fortere enn deg, fordi jeg vet jeg kan. Det var dette med å tilpasse kjøringa etter kunnskapsnivå og erfaring, det brukte du som argument for din sinkekjøring, da er vel det og relevant nok for deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke langt i en diskusjon når du direkte hever deg over meg med overlegg? Her påstår du jeg både kjører 5-10 km/t saktere HELE tiden, jeg er faktisk halvstiv av skrekk og absolutt farligere enn deg i trafikken. Er du redd jeg skal være sikrere enn deg eller? Jeg vet ikke helt hva du skulle fram til med å legge ut ting som ikke har relevans for diskusjon eller relevans for virkeligheten?

Man kan faktisk heve seg over noen som en bedre sjåfør når man har kjørt bil i 15 år og vedkommende man diskuterer med knapt har vært i trafikken i to år.(eller var det 1 kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG har ikke påstått noe om hvor ofte du kjører for sakte, du har selv sagt at du ligger under fartgrensa fordi du er redd (har for stor respekt for trafikken, ifølge din fars trafikklærerkamerat, ikke sant?). Du vil ikke kjøre fortere fordi det kan dukke opp ting du ikke vil havne opp i (les: redd for å havne i situasjoner du ikke kan kontrollere).

Absolutt korrekt, til tross for at redsel og respekt er to forskjellige ting. Du får tolke det som du vil selv, at det havner i din favør orker jeg ikke legge meg opp i :)

Det var og du som påsto at du ville irritere meg. Det ser ut til at det er omvendt, uten at jeg helt skjønner hvorfor - ja, jeg kjører fortere enn deg, fordi jeg vet jeg kan. Det var dette med å tilpasse kjøringa etter kunnskapsnivå og erfaring, det brukte du som argument for din sinkekjøring, da er vel det og relevant nok for deg? :P

Neimen, herremin - hvor har du det fra at jeg irriterer meg? :P Synes hele opplegget med å kjøre fort er uforståelig, unødnendig og ulovlig - men jeg liker å diskutere det fordi folk åpenlyst gjør det av eget behov for å kjøre for fort. At man har mer erfaring med å kjøre er da ingen unnskyldning for å bryte loven. Man burde jo jaggu meg hatt erfaring nok til å innse at å kjøre for fort ikke har noe gagn for noen? Ser enda ikke noe godt argument for det, jeg.

At du legger min enkle "fyrstikk" for å tenne diskusjonen opp som sinkekjøring, pinglete kjøring fra min side, at jeg sitter stiv av skrekk mens jeg hele tiden kjører 5-10 km/t saktere enn fartsgrensa er synd, det var ikke det jeg forklarte i første forklarende innlegg heller :P At den generelle massen ellers argumenterer med at å kjøre for sakte også er ulovlig.... Vel. Det faller på seg selv.

Drar vekk i 2 uker f.o.m i morgen så det får bli avsluttende ord fra min side :P

Bare som et lite apropos: når man kjører bil så er det ikke alltid at man selv kan velge hvilke situasjoner man havner i. Om en unge sykler brått ut i veien fra en sidevei så må du forholde deg til det og reagere umiddelbart, uansett om du liker det eller ikke..

Selvfølgelig ikke, men derfor kjører "vi" attpå til kanskje med fartstilpasning i boligområder! Med ekstra oppmerksomhetsnivå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, men derfor kjører "vi" attpå til kanskje med fartstilpasning i boligområder! Med ekstra oppmerksomhetsnivå? :)

Hva gjør du på motorveien hvor det er 90-sone da? Uforutsette hendelser kan skje der også - f eks det kan skjene en bil over i motsatt kjørebane, bilen foran bråbremser eller mister veigrepet, en elg kommer ut i veien. Poenget er at du kan ikke "fartstilpasse" alle uforutsette hendelser, du må takle dem når det skjer - uten å konstant kjøre 20 kmt under tillatt fart. Vet du hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spytte inn at da jeg tok kjøretimer fikk jeg ALLTID beskjed om å gasse på så fort jeg havnet under fartsgrensa. Kjørelæreren sa at dersom jeg ofte kjørte litt for sakte kom jeg til å stryke på oppkjøringa. Heller bittelitt over enn bittelitt under sa hun;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ganske fersk bak rattet (2mnd), men ser en veldig stor forskjell på meg og jevnaldrene. Jeg syntes at de gasser på på helt feil steder. Jeg for min del ligger gjerne 2-4 km over fartsgrensa i 50/60 soner her jeg bor (fordi jeg vet hvor jeg kan, og hvor jeg ikke kan gjøre dette. Men jeg kan nok ligge 6-10 over i 70/80 soner. Mens flere jevnaldrene ligger i alt fra 60-80 i 50 og 60 soner. Da blir jeg egentlig irritert, det er en grunn til at det er 50/60, det er fordi det er barn/boligfelt/bebyggelse etc.

Jeg skal innrømme at jeg råkjører litt på 4 og 6 felts, men til mitt forsvar så har jeg lærekjørt til hundeutstillinger (dvs E18 for det meste), så jeg er nok i forhold til mange andre ferskinger mer vant til, og liker bedre å kjøre der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er jo bilpingle - engstelig til tusan på motorvei - kvalm av skrekk faktisk. Men er det slik at man kjører "saktere" enn flyten rundt, så plikter man synes jeg å svinge inn til siden og slippe folk forbi. På motorvei er det jo flere filer så der har man forsåvidt mulighet til det (men jeg kjører nå 100 jeg, derfor jeg er så redd på motorvei liker ikke farta men føler jeg må holde minst den farta allikevel). Men man skal vise hensyn ellers.

Nå om dagen kjører jeg tidlig om morgenen til jobb. På veien fra Oppakermoen til Vormsund er fartsgrensen 60-70 km men det er bra sikt, langt mellom husene og det er grytidlig og det kryr ikke akkurat av myke trafikanter. Imidlertid har jeg litt problemer der - for å holde trafikflyten der, ligger man i 90 km/timen i 60 km-sonen - kjøreteknisk er det faktisk helt greit (er bare motorveien jeg er redd for farta!) men så tenker jeg at hvis det en morgen var fartskontroll så mister man vel lappen med 90 km i 60 km-sone? Så der er jeg litt ambivalent.. flyten tilsier 90 men det er vanvittig mye høyere enn den lovlige 60 liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spytte inn at da jeg tok kjøretimer fikk jeg ALLTID beskjed om å gasse på så fort jeg havnet under fartsgrensa. Kjørelæreren sa at dersom jeg ofte kjørte litt for sakte kom jeg til å stryke på oppkjøringa. Heller bittelitt over enn bittelitt under sa hun;)

... Jeg strøk nesten på oppkjøring fordi jeg lå fem-ti under hele tiden i en åttisone. Det var tomme veier, landlig, men med hus langs veien, og høyreregel. Da syntes jeg det var veldig uoversiktelig, og kjørte forferdelig dårlig, rett og slett. Jeg sto KUN fordi jeg ikke lagde noen farlige situasjoner- jeg var alene på veien- men hadde strøket dersom det var en bil bak meg som måtte kjøre forbi ... Ja, og dessuten kjørte jeg vakkert (nesten) hele resten av oppkjøringen, med noen unntak for sånne nerve-feil ;) Det som irriterer vettet av meg med sånne sjåfører, er at de lukker øynene for ALT annet som skjer i trafikkbildet, og mener at så lenge DE kjører "korrekt", så er de uten skyld uansett. Men trafikken er et maskineri som ALLE har et ansvar for å holde i gang på mest mulig fornuftig måte, enten de er fotgjengere, syklister, ryttere, mopedister eller bilkjørere ...

Ellers kjører jeg vel ganske fint, jeg er suuperoppmerksom i områder der det kan komme barn eller andre myke trafikanter, men jeg er vant til å kjøre mye på landet, med smale veier og åttisoner hele tiden, så jeg må alltid passe meg for å ikke ligge over grensene på f.eks motorveier (de er jo så FINE i forhold til de smale møkkaveiene hvor jeg pleier å ligge bittelitt over åtti, så det at jeg der plutselig må kjøre i søtti virker motstridende i mitt hode:P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Vi har VELDIG mange "nå slutter 60sonen" områder (altså 80 sone) her i nord, på tynne veier med stiplete kantmarkeringer. Jeg ligger IKKE i 80 hele tiden på disse veiene, med mindre det er en av de jeg har kjørt mange av.

Det kan du gjøre med god samvittighet. Grunnen til at de har satt opp 'slutt på 60' o.l skilt istedet for å bare smelle opp skilt med 80, er nettopp så ikke folk skal tro at de må ligge i 80, fordi det er den nye fartsgrensa, men at man nå kan kjøre fortere enn 60 der det passer ;)

At man kjører i 5 over fartsgrensa betyr ikke at man ikke har respekt for trafikken.

På en av teoritimene mine ble jeg fortalt at det oftere er farlige med de som kjører for sakte (kanskje litt mer enn 5 kmt), fordi de gjør andre bilister frustrerte og de igjen kanskje tar sjanser de ikke burde. Det er jo såklart den som kommer bak som er mest idiot da, i den situasjonen.

Syns faktisk ikke man burde kjøre så sakte at man skaper kø i 60 og 80-soner, jeg river meg i håret når jeg kommer bak sånne :P

Helt enig.

Jeg syntes det er helt greit at noen vil ligge litt under, kanskje vet de ikke helt hvor de skal, er ute i alt for god tid eller vil kjøre mer forsiktig enn den som kommer bak.

MEN det man må tenke på er at kommer det en bak i større fart enn deg - slipp nå denne forbi! Da kan du kjøre glad og lykkelig videre uten å bli stresset av en sinnatagg bak. Det trenger ikke koste så mye mer enn å sakne farten litt og blinke inn til høyre på et rett strekke foreksempel.

Den som kommer bak kan være en tulling som råkjører og tar store sjanser ja, uansett tryggere å slippe h*n forbi.

Eller det kan være en som prøver å rekke å ta farvel med noen de er glad i som ligger på sykehuset og holder på å dø. (Har selv vært i den situasjonen.) Eller det kan være en som holder på å føde i bilen, eller en med et alvorlig sykt dyr på vei til dyrlegen.

Poenget er at det er mennesker som kjører og som noen ganger er veldig stresset selv om det ikke er helt etter boka.

Ved å iallefall slippe disse forbi, hindrer man å skape enda mer stress som fort kan føre til at de tar sjanser de ellers ikke ville tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel på mine 5 år med lappen, har kjøremønsteret endret seg litt ;)

De første årene kjørte jeg som mange sa: som en gutt. altså lite hesyn til komfor for passasjerer, og nesten konsekvent over fartsgrensa, og irriterte meg ubeskivelig over "kvinnfolk bak rattet, og menn med hatt".

Nå har jeg rett og slett ikke råd til bøter, og har rast litt fra meg :P Så nå kan jeg a meg selv i å cruise litt under fartsgrensa en gang iblant men ellers ligger jeg ganske korrekt på fartsgrensa sånn utenom på motorveien :P

Men irriterer meg enda veldig over de som kjører som kjerringer og gamle menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det; eks; 80 sone betyr ikke at man SKAL kjøre 80, det betyr at det er lov der forholdene tilsier det. Så klart er det farlig å kjøre for sakte, men uansett hvor mye folk legger ut i det vide og brede om irriterte og utålmodige sjåfører som følge av dette, er det ingen tvil om at for høy fart er mer risikofylt og farlig!

Jeg irriterer meg grenseløst på hvor lite respekt for fartsgrenser og trafikk mange i dag har faktisk. Jeg synes heller ikke det er noe galt i å ligge under fartsgrensa der forholdene tilsier det (inntil en viss grad, så klart). Jeg vet strekninger hvor jeg selv kan falle ned til f.eks 70 i 80sonen. Det er da snakk om kortere strekninger, f.eks et spesielt svingete parti. Jeg er fan av respekt for trafikken, men er man veldig utrygg og redd bør man kanskje trene mer enten med noen i bilen, flere kjøretimer eller i områder som ikke krever så stor fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utfart til motorvei; gasser på så jeg ligger i samme fart som de på veien jeg skal ut på

motorvei: ligger ca 10 over grensen (gær'n jeg)

avkjøring fra motorvei; bremser ned først når jeg inne på avkjøringen.

Vanlig vei (80 og lavere sone); tilpasser kjøringen etter veien. Det samme gjelder de lavere fartsgrensene.

Jeg er ikke redd i trafikken, jeg føler meg trygg og komfortabel. Nå skal det være sagt at jeg ble opplært av en yrkessjåfør da... så jeg er nok litt preget av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten legge til at SELVSAGT skal man tilpasse farten etter veiene, man skal kjøre etter forholdene, og det betyr jo ikke å ligge i 90 hele tiden, liksom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel et klokt hode som sa engang: "Man skal ikke kjøre fortere enn man har råd til" :P

Jeg klarer desverre ikke helt å holde denne.... ;) Jeg er FOR glad i fart, og ligger som regel alltid noe over fartsgrensa. En dag angrer jeg meg på dette... Men sjelden jeg kjører så jeg hadde mistet lappen om jeg hadde blitt stoppet da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt lappen så veldig lenge (2 år) og jeg kjører ikke bil så veldig ofte, faktisk kjører jeg ganske sjeldent. Jeg kan derfor med hånden på hjertet si at jeg ikke er verdens beste sjåfør, men jeg føler meg trygg på meg selv. Kjørelæreren min brukte å si at man må tilpasse farten etter forholdene, dette i forbindelse med smale, svingete Vestlandsveier som ofte har 80 grense.. Her kjører jeg gjerne i litt lavere fart, om veien er smal og svingete - slik at jeg føler at jeg behersker det. Jeg er heller ikke vandt med å kjøre på slike veier (bor i Bergen sentrum og er vandt med "normale" veier).

Meeen på motorveien ligger jeg gjerne i 5-10 km over grensen, jeg venter til avkjøringsfeltet før jeg bremser når jeg kjører av (INGENTING er mer irriterende enn folk som begynner å bremse før, for ikke å snakke om trafikkfarlig). Ellers følger jeg flyten i trafikken, det tror jeg er viktig.. kan ikke drive å kjøre 5-10 km saktere enn resten av trafikken når det er mye trafikk..

Selv har jeg kjørt mye Bergen-Stavanger og til tider er det mye trafikk på de veiene der, og folk ligger gjerne en god del over fartsgrensen.. Da kan ikke jeg plutselig ligge 5 km under grensen fordi jeg vil være ekstra forsiktig.

Nei.. jeg er vel i bunn og grunn enig i det de fleste her skriver. Man skal ikke være en sinke i trafikken, det er minst like (om ikke mer) trafikkfarlig som å være en råkjører. Samtidig mener jeg at på svingete, smale veier hvor man gjerne må stoppe/senke farten en del for motgående trafikk er det ok å senke farten noe (spes om det er 80 sone) slik at man vet at det vil gå greit å bremse ned for motgående trafikk.. Her er det også viktig å holde siden sin.. har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt hjertet i halsen over Fanafjellet eller innover mot hytten til mine foreldre pga pøblete fartssyndere som kjører MIDT i veien når det ikke er plass til to biler i bredden.

Her kan vi jo igjen begynne å diskutere kvaliteten på veiene her på Vestlandet.. Ja til breiere veier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger stort sett alltid litt over, men passer på å holde meg såpass under at jeg ikke mister lappen ....

Det som irriterere vettet av meg er ikke at folk kjører treigt/sinker, det er greit, men de kan jaggu meg slippe frem folk. Stoppe på holdeplasser/på siden og slippe folk bak frem. Skjønner meg ikke på de som lager den lange køen og likevel ikke slipper folk frem. Det er lov å se i bakspeilet og slippe andre frem.

Kjør gjerne sakte, men slipp meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva skal jeg si.

I 30, 40 og 50 soner kjører jeg alltid i fartsgrensen.

Dels fordi det ofte er mye mennesker og lite plass på slike steder.

Og fordi det liksom har gått litt sport i å kjøre gratis med Lexusen.

I lave fartsgrenser klarer man nemlig fint å kun bruke elmotoren, ergo null og niks i utgifter.

Må vel innrømme at jeg kjører litt over i høyere fartsgrenser, og kanskje enda litt til på langkjøring...

Selvfølgelig alt etter føre og veiens standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganske enig med Hampus her:! jo lavere fartsgrenser desto høyere bøter :D

vil nå påstå at jeg kjører mye (bor nesten i bilen), da jeg pendler fra toten til skiptvet (20mil) hver uke... blir både motorvei og svingete smale veier...

og må si på fredagseftan, når man er dritt lei og vil hjem, så er det ganske irriterenes med folk som ligger og trøkker i 60 (i 80sone), men du kommer jo ikke forbi, for på slettene der kjører de på grr!! kunne heller stoppa og slippi fram folk da

ellers håper jeg at jeg er flink nok selv:P bilen jeg hadde før var VELDIG lett i rumpa, så hvis det var snøfør og brøytet inn på holdeplasser kjørte jeg inn der;)

blinker selv til folk som slipper fram for å takke dem:)

tror nok jeg har fått en del erfaring på den tida der, og leser trafikken godt. blir jo mye kjøring i helgene også, da jeg må kjøre rundt til kundene mine:)

men liker å kjøre bil jeg, da kan jeg slappe av å kose meg:) men heller 10 over, enn 10 under;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

http://www.vegvesen.no/Fag/Trafikk/Trafikk...ykkesstatistikk

*I omtrent hver tredje dødsulykke har farten vært litt for høy i forhold til fartsgrensen eller føreforhold. Det er altså ikke bare ulykker med svært høy fart som dreper.

*Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 – 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.

*Over 80 % sier at de ”av og til” eller ”ofte” kjører 5-10 km over fartsgrensen når den er 80.

*Dersom du akkurat klarer å stanse foran en hindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t gjort at du hadde truffet hindringen i 50 km/t

- Undersøkelser viser at folk ser på seg selv som ansvarlige bilister og mener de kjører forsvarlig. Likevel bryter de fartsgrensene med viten og vilje. Trafikantene har liten kunnskap om at små fartsøkninger gir stor økning i risiko. Fartsgrensen har bare to sider – enten følger du den eller så bryter den, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Hver fjerde som dør i trafikken kunne ha berget livet dersom alle hadde holdt fartsgrensene. I fjor tilsvarer det 60 menneskeliv, 154 hardt skadde og 838 lettere skadde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvor mange som angriper folk for å kjøre for sakte her.

Ja, jeg irriterer meg også hvis folk kjører unormalt sakte på rette fine strekninger, men på svingete veier kan jeg jo forstå at folk tar litt ekstra forholdsregler. Ellers så er det jo forskjell på å kjøre på et sted hvor du er kjent, og vet hvor hver eneste sving er, enn å kjøre på et sted du aldri har kjørt før. På sistnevnte sted er det gjerne mer naturlig å kjøre litt saktere, mens de som er kjent på stedet ofte kjører fortere.

Om man er fersk sjåfør, og litt usikker på egne kjøreferdigheter, så ser jeg helt klart helst at disse kjører saktere og har kontroll, enn å presse farten opp til et nivå man kanskje ikke mestrer helt. Er man fersk, så nytter det jo ikke å sitte hjemme og vente på å bli flink, man må øve!

Det er ikke til å le av, fart dreper!

Ellers så vil jeg oppfordre folk som kanskje kjører litt sakte, til å svinge inn til siden i busslommer/møteplasser osv, og slippe folk forbi! Det kan spare folk for mye irritasjon, dessuten er det jo ubehagelig med folk som kjører tett bak deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i alt du sier, så absolutt! Ligger man under fartsgrensa slipper man selvfølgelig folk forbi, og man kjører etter evner og forhold :D

Men over til dette med at folk MÅ ligge over grensa;

Ja, jeg irriterer meg også hvis folk kjører unormalt sakte på rette fine strekninger, men på svingete veier kan jeg jo forstå at folk tar litt ekstra forholdsregler. Ellers så er det jo forskjell på å kjøre på et sted hvor du er kjent, og vet hvor hver eneste sving er, enn å kjøre på et sted du aldri har kjørt før. På sistnevnte sted er det gjerne mer naturlig å kjøre litt saktere, mens de som er kjent på stedet ofte kjører fortere.

Det at virker som en naturlov at man skal kunne kjøre fortere av diverse årsaker. Det er tydelig ut i fra den generelle diskusjon i denne tråden, alle ser på det som rent bort å ligge 5-10 over. Ikke er det et problem, det er faktisk mer rent bord enn å kjøre 5-10 under (!). Det er her det skurrer hos meg. I quoten er argumentet at om man er kjent på veien som rettferdiggjør lovbruddet. Kjører du for fort så kjører du for fort. Selv om du er i din beste alder, har kjørt veien 200 gang og det er sol, 24 grader og vindstille - du bryter loven og gjør noe ulovlig, og attpå til er det farlig for dine medmennesker.

Skjønner ikke hvor vanskelig det kan være å holde grensa? Ser man på linken til vegvesenet kan man f.eks undersøke hvor mye tid du sparer på å kjøre 10 km/t raskere i diverse soner. Kjører du 90km/t i 80sonen sparer du 50 sekunder. Under 1 minutt. Hva er vitsen? Og for å spare disse 50 sekundene, så øker du risikoen for å drepe noen i trafikken med 25%, og bremselengden din blir fortkortet dramatisk. Disse 50 sekundene du absolutt skal spare inn, gjør at du treffer et objekt i 50 km/t, mot at du i 80km/t kunne stoppet helt.

Jeg ser ikke vitsen? Er det for å være tøff? Er det for å bevise noe? Er det ren trass, man bare *må* bryte loven for å ta igjen 50 sekunder? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...