Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forholder du deg til fartsgrenser?


Gjest

Recommended Posts

- kjører under fartsgrensa.. Det er greit når det forholdene tilsier det, men forholdene tilsier ikke det når det er sol, sommer og bare veier..

Da irriterer jeg deg.

- ikke vet at det man kjører av på på motorveier heter reduksjonsfelt. Det er meningen at man skal svinge ut på en slik en for å bremse, ikke begynne å bremse en halv mil før de skal ta av..

Og det hender nok at jeg gjør deg enda mer forbanna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Da irriterer jeg deg.

Og det hender nok at jeg gjør deg enda mer forbanna ;)

Lurer egentlig på begge jeg da. Antar vi snakker om normalt føre her da, og ikke spesielle tilfeller som snøstorm osv.

Det reduksjonsfeltet på motorveien er jo der for å skape flyt i trafikken. Begynner man å bremse opp FØR det kan man jo skape farlige situasjoner pga. det.

Og btw - hvis du uansett kjører under fartsgrensa, så kjører du vel så sakte at det hvertfall ikke er noe poeng å bremse FØR reduksjonsfeltet? Kunne skjønte det om du lå 40 over og trengte ekstra plass, men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Dette ønsker jeg virkelig å forstå!?

Herre min gud som dere lurer :P Lang utredning: Jeg kjører ikke i 40 i 80sonen, men nå og da kan det hende at jeg varierer sterkt i farten når jeg kjører. For det første kommer det av at jeg ikke har en egen bil, men mange forskjellige biler til disposisjon. Alle er forskjellige, fra manuell eller automat til med/uten cruise control. Dette fører til at jeg ikke alltid er like god å holde farten jevn, spesielt en bil med superslark i pedalen er jeg fæl i. Kan plutselig ligge i 70 i 80sonen uten at jeg merker det.

For det andre har jeg ikke hatt lappen mer enn 1 år, hvor jeg har kjørt ganske lite, sett bort fra de siste 6 mnd hvor jeg har økt kjøringa med minst 100%. Jeg har en helt sinnsyk (til tider unødvendig, iflg kompisen til fattern som er kjørelærer) respekt for trafikken og tilpasser farten min dertil. Jeg har selvsagt blitt tryggere jo mer jeg kjører, men jeg tar ingen sjanser og kjører offensivt så langt jeg kan. Det betyr at jeg selvfølgelig ligger på fartsgrensen (jeg synes det er like kjedelig å kjøre 60soner på landevei som alle andre!), men hvis jeg ligger bak en stor trailer, hvis det er en vei som er smal (det er sinnsykt mange av dem her i nord, ikke en eneste motorvei her i gården :P ) og svingete og jeg ikke kjenner til - tilpasser jeg farten. Vi har VELDIG mange "nå slutter 60sonen" områder (altså 80 sone) her i nord, på tynne veier med stiplete kantmarkeringer. Jeg ligger IKKE i 80 hele tiden på disse veiene, med mindre det er en av de jeg har kjørt mange av. Ja, jeg kjører fortere enn fartsgrensa til tider, men jeg synes det er en usedvanlig ukultur og surke på folk som kjører 5-10 km saktere enn fartsgrensa. Kjører de saktere er det gjerne en grunn til det, og det hjelper ikke å sitte og bli forbanna mens man presser seg opp i ræva på dem.

Jeg irriterer meg grenseløst over folk som kjører helt opp i rompa på meg, uannsett fartsgrense og farten jeg kjører i. Kjører som regel ti over... Men nå slike kommer får jeg en indre trang til å kjøre i helt nøyaktig farstgrense.

Som fører meg til denne; hvor jeg er helt enig. Jeg gjentar at jeg hovedsaklig ligger på fartsgrensa (altså 3-5 over speedometeret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg synes det er en usedvanlig ukultur og surke på folk som kjører 5-10 km saktere enn fartsgrensa.

Jeg synes at dersom man er så utrygg på å kjøre bil så burde man øve enda mer på bilkjøring,rett og slett. En som ikke tørr å holde fartsgrensene har ingenting der å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som tror man er kongen på veien og absolutt skal kjøre 10 km fortere fordi man enten tror man er usedvanlig god å kjøre bil, synes det er tøft eller skal vise seg for noen andre har akkurat like lite på veien å gjøre.

Når man faktisk har kjørt opp uten anmerkninger og har hatt god oppfølgning pga kompisen til fattern har jeg ingen tvil om at jeg er kompetent på veien, har kun usedvanlig mye respekt for trafikken. Noe flere burde hatt, uten at de nødvendigvis skal kjøre saktere enn fartsgrensa (som forøvrig er en øvre grense, slett ikke ulovlig å kjøre saktere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kjører i 5 over fartsgrensa betyr ikke at man ikke har respekt for trafikken.

På en av teoritimene mine ble jeg fortalt at det oftere er farlige med de som kjører for sakte (kanskje litt mer enn 5 kmt), fordi de gjør andre bilister frustrerte og de igjen kanskje tar sjanser de ikke burde. Det er jo såklart den som kommer bak som er mest idiot da, i den situasjonen.

Syns faktisk ikke man burde kjøre så sakte at man skaper kø i 60 og 80-soner, jeg river meg i håret når jeg kommer bak sånne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som tror man er kongen på veien og absolutt skal kjøre 10 km fortere fordi man enten tror man er usedvanlig god å kjøre bil, synes det er tøft eller skal vise seg for noen andre har akkurat like lite på veien å gjøre.

Det har jeg ikke sagt noe på. For enten så kjører man jo fort for at man er tøff,kongen på veien osv, eller så kjører man under fartsgrensa for å være på den sikre siden. Finnes ikke noen mellomting her nei.

Jeg mener fremdeles at man trenger mer trening om man ikke tørr å holde fartsgrensa på tørre fine veier. Det handler om å være trygg på seg selv som fører av kjøretøyet du sitter i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som tror man er kongen på veien og absolutt skal kjøre 10 km fortere fordi man enten tror man er usedvanlig god å kjøre bil, synes det er tøft eller skal vise seg for noen andre har akkurat like lite på veien å gjøre.

Når man faktisk har kjørt opp uten anmerkninger og har hatt god oppfølgning pga kompisen til fattern har jeg ingen tvil om at jeg er kompetent på veien, har kun usedvanlig mye respekt for trafikken. Noe flere burde hatt, uten at de nødvendigvis skal kjøre saktere enn fartsgrensa (som forøvrig er en øvre grense, slett ikke ulovlig å kjøre saktere).

Problemet er jo at det skaper så fryktelig mange farlige situasjoner når man ligger fem-ti under helt ubegrunnet. Bilkjørere flest er utålmodige vesener, og ligger man lenge nok bak en sånn foretar de aller fleste en farlig forbikjøring. Jeg irriterer LIVET av meg når folk ligger fem-ti under på helt fine veier, er det svingete, uoversiktelig, dårlig føre, dårlig vær osv er det selvsagt noe helt annet, men man skal kjøre etter forholdene, og er forholdene gode skal man holde fartsgrensene.

Jeg irriterer meg forøvrig ikke altfor mye over andre bilister (selv om folk MÅ lære seg å holde siden sin på smale veier!), men køkultur i Norge er tragisk. Altså, står man bakerst i kassekøen og noen åpner en ny kasse, så er det faktisk ikke du som har førsteretten på den. Urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det skaper så fryktelig mange farlige situasjoner når man ligger fem-ti under helt ubegrunnet. Bilkjørere flest er utålmodige vesener, og ligger man lenge nok bak en sånn foretar de aller fleste en farlig forbikjøring. Jeg irriterer LIVET av meg når folk ligger fem-ti under på helt fine veier, er det svingete, uoversiktelig, dårlig føre, dårlig vær osv er det selvsagt noe helt annet, men man skal kjøre etter forholdene, og er forholdene gode skal man holde fartsgrensene.

Nå er det jo ingen som har sagt de med vilje kjører 5-10 km saktere på raka vegen bortover? Gjør de i så tilfelle det tror jeg heller det er speedometeret deres som er feil. Er man usikker på seg selv i bilen kjører man enda saktere enn "bare" 5-10 km saktere, evt. gjør man det på pur f*** for å plage de som har kort lunte.

Til det uthevede: Da er det jo ikke personen som kjører saktere som er problemet, men de som faktisk gjør uvettige vurderinger. Det er de som er usikker på vegen, siden de ikke gjør en grundig nok risikovurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ingen som har sagt de med vilje kjører 5-10 km saktere på raka vegen bortover? Gjør de i så tilfelle det tror jeg heller det er speedometeret deres som er feil. Er man usikker på seg selv i bilen kjører man enda saktere enn "bare" 5-10 km saktere, evt. gjør man det på pur f*** for å plage de som har kort lunte.

Til det uthevede: Da er det jo ikke personen som kjører saktere som er problemet, men de som faktisk gjør uvettige vurderinger. Det er de som er usikker på vegen, siden de ikke gjør en grundig nok risikovurdering.

Da vil jeg legge til at det er jo heller ikke lov til å kjøre så sakte man vil. Å kjøre enda saktere enn 5-10 km/t under fartsgrensa (dersom forholdene er gode nok til å holde grensa), enten fordi man er usikker på seg selv i bilen eller for å plage de som har kort lunte vil jeg påstå er rimelig uforsvarlig og heller ikke tillatt i trafikken!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke kjøre så sakte man vil. F. eks får jo ikke traktorer kjøre på motorveien, så da gjelder det vel en "nedre fartsgrense" i vanlige fartsgrenser også? Uten at jeg aner hva den ligger på, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det uthevede: Da er det jo ikke personen som kjører saktere som er problemet, men de som faktisk gjør uvettige vurderinger. Det er de som er usikker på vegen, siden de ikke gjør en grundig nok risikovurdering.

Tja.. Når det er avvikling av f.eks påsketrafikk, så plukker de gjerne ut de som kjører under fartsgrensa som de som kjører altfor fort, nettopp fordi at begge deler er trafikkfarlig.

Jeg er forøvrig konge nok i trafikken til å både holde fartsgrensa og ligge litt over (helst det siste), jeg har kjørt skadefritt i 15 år nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke kjøre så sakte man vil. F. eks får jo ikke traktorer kjøre på motorveien, så da gjelder det vel en "nedre fartsgrense" i vanlige fartsgrenser også? Uten at jeg aner hva den ligger på, da.

I teorien kan du jo kjøre i 30 km/t, så lenge du er alene på veien og ikke er til fare for ettellerannet blablabla fra trafikkloven (husker ikke formuleringen, men går på noe ala fare for trafikken, fare for ditt og datt).

Alt er relativt, det jeg mente med at det er en ØVRE GRENSE er at det ikke skal være noe grunn til å klage hvis noen kjører 5-10 km/t saktere. Det er grunn til å klage om noen kjører raskere, det er nemlig ulovlig.

Forøvrig ikke snakk om mange minuttene du evt. skulle spare på middagen eller hytteturen, om du nå skulle ha det så fantastisk travelt.

2ne, det er når man ser på seg selv som overlegen at man setter seg selv og andre i fare. Jo mer uoppmerksom man er.... Men du kjører selvfølgelig som du vil selv! Jeg driter i hvordan andre kjører, fort eller sakte, så lenge de har kontroll og ikke er en fare for seg selv og andre. Det er også min filosofi for min kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne, det er når man ser på seg selv som overlegen at man setter seg selv og andre i fare. Jo mer uoppmerksom man er.... Men du kjører selvfølgelig som du vil selv! Jeg driter i hvordan andre kjører, fort eller sakte, så lenge de har kontroll og ikke er en fare for seg selv og andre. Det er også min filosofi for min kjøring.

*flir* Du kommer til å bli ganske artig i trafikken du som fyrer deg opp bare fordi at noen nevner at de syns de er gode sjåfører.. Tipper at du om et år eller to irriterer deg like ****** over halvnervøse sjåfører som holder seg under fartsgrensa for "sikkerhets skyld" som vi andre gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke å kjøre offensivt når man ligger konstant under fartsgrensen og aldri tar sjanser, det heter å kjøre defensivt. Det er også ulovlig å sinke trafikken unødvendig.

Det eneste som er mer irriterende enn sinker i trafikken, er de som kjører ujevnt slik at man ikke kommer forbi. 60 i svingene og over alle bakketopper og så akser de opp i 100 på slettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan du jo kjøre i 30 km/t, så lenge du er alene på veien og ikke er til fare for ettellerannet blablabla fra trafikkloven (husker ikke formuleringen, men går på noe ala fare for trafikken, fare for ditt og datt).

Nå var det vel snakk om hvor irriterende det er å ligge bak noen som kjører for sakte, så da var det vel ikke snakk om hvis man ligger helt alene på veien heller... ?

Alt er relativt, det jeg mente med at det er en ØVRE GRENSE er at det ikke skal være noe grunn til å klage hvis noen kjører 5-10 km/t saktere. Det er grunn til å klage om noen kjører raskere, det er nemlig ulovlig.

Forøvrig ikke snakk om mange minuttene du evt. skulle spare på middagen eller hytteturen, om du nå skulle ha det så fantastisk travelt.

I teoriboka mi står det ihvertfall "Du kan heller ikke kjøre så sakte du vil: Det er forbudt å kjøre så sakte at du unødig hindrer eller forstyrrer dine medtrafikanter".

Hvorfor man har dårlig tid eller hva man skal rekke er heller ikke relevant, det er likevel irriterende å ligge bak noen som kjører for sakte, og det fins regler også her. Det er også lov å vise hensyn hvis man kjører så sakte, hva med å slippe frem folk? Særlig her hvor jeg bor, det er busslommer overalt. Skulle ønske de som kjørte under fartsgrensa i det minste kunne slippe meg frem, da jeg faktisk ikke tar uforsvarlige forbikjøringer men heller ligger bak og banner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ingen som har sagt de med vilje kjører 5-10 km saktere på raka vegen bortover? Gjør de i så tilfelle det tror jeg heller det er speedometeret deres som er feil. Er man usikker på seg selv i bilen kjører man enda saktere enn "bare" 5-10 km saktere, evt. gjør man det på pur f*** for å plage de som har kort lunte.

Til det uthevede: Da er det jo ikke personen som kjører saktere som er problemet, men de som faktisk gjør uvettige vurderinger. Det er de som er usikker på vegen, siden de ikke gjør en grundig nok risikovurdering.

Nei, de fleste som kjører sånn kjører gjerne litt over fartsgrensen på rette strekninger, og bremser ganske kraftig ned før hver sving, sånn at man ikke kan kjøre forbi noen steder ... Hehe. Og jo, i trafikken har ALLE et kollektivt ansvar for å holde sikkerheten oppe, derfor stopper politiet lusekjørere, derfor stryker du på oppkjøring om du kjører for sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel snakk om hvor irriterende det er å ligge bak noen som kjører for sakte, så da var det vel ikke snakk om hvis man ligger helt alene på veien heller... ?

Ja og nei. Jeg sa "i teorien" for å forklare at det faktisk gikk an, noe du igjen nevner noe om i neste quote, hvor det står du ikke skal hindre trafikk. Ikke at det har noe med hvorfor jeg er irriterende for 2ne og div. andre - når jeg i tidligere forklarte situasjoner kanskje kjører saktere. Tviler på at jeg av alle er den største synderen når det kommer til å kjøre for sakte, årsaken til at jeg først nevnte jeg er irriterende er at jeg er i mot "det er en seriøs nødvendighet å kjøre fortere enn fartsgrensen fordi jeg kan, forholdene ligger til rette osv osv"-kulturen som er på veien i dag. Ren prinsippsak.

I teoriboka mi står det ihvertfall "Du kan heller ikke kjøre så sakte du vil: Det er forbudt å kjøre så sakte at du unødig hindrer eller forstyrrer dine medtrafikanter".

Hvorfor man har dårlig tid eller hva man skal rekke er heller ikke relevant, det er likevel irriterende å ligge bak noen som kjører for sakte, og det fins regler også her. Det er også lov å vise hensyn hvis man kjører så sakte, hva med å slippe frem folk? Særlig her hvor jeg bor, det er busslommer overalt. Skulle ønske de som kjørte under fartsgrensa i det minste kunne slippe meg frem, da jeg faktisk ikke tar uforsvarlige forbikjøringer men heller ligger bak og banner :P

Du kan heller ikke kjøre så fort du vil, og at du irriterer deg 'ække mitt problem :P

Nei, de fleste som kjører sånn kjører gjerne litt over fartsgrensen på rette strekninger, og bremser ganske kraftig ned før hver sving, sånn at man ikke kan kjøre forbi noen steder ... Hehe. Og jo, i trafikken har ALLE et kollektivt ansvar for å holde sikkerheten oppe, derfor stopper politiet lusekjørere, derfor stryker du på oppkjøring om du kjører for sakte.

Hakke no med meg å gjøre. Selvfølgeligheter, vil jeg påstå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan heller ikke kjøre så fort du vil, og at du irriterer deg 'ække mitt problem :P

Jeg vil bare kjøre i fartsgrensa jeg, hverken over eller under, og dette har jeg jo strengt tatt lov til. Nei, det er selvsagt ikke ditt problem at det irriterer meg når jeg må kjøre saktere pga bilen foran, men tråden handler om folk man irriterer seg over, så da ble dette nevnt som et svar til den! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Jeg sa "i teorien" for å forklare at det faktisk gikk an, noe du igjen nevner noe om i neste quote, hvor det står du ikke skal hindre trafikk. Ikke at det har noe med hvorfor jeg er irriterende for 2ne og div. andre - når jeg i tidligere forklarte situasjoner kanskje kjører saktere. Tviler på at jeg av alle er den største synderen når det kommer til å kjøre for sakte, årsaken til at jeg først nevnte jeg er irriterende er at jeg er i mot "det er en seriøs nødvendighet å kjøre fortere enn fartsgrensen fordi jeg kan, forholdene ligger til rette osv osv"-kulturen som er på veien i dag. Ren prinsippsak.

Tja.. Skal vi se på historikken her?

Jeg irriterer meg over folk som:

- kjører under fartsgrensa.. Det er greit når det forholdene tilsier det, men forholdene tilsier ikke det når det er sol, sommer og bare veier..

Skreiv jeg, sant? (Det er sant, jeg quotet det, jeg)

Da irriterer jeg deg.

Skreiv du.. Ergo får vi anta at du kjører sakte selv når det er sommer, sol og bare veier. At du kommer med en bortforklaring om at du er irriterende for meg og andre og antyder at det er fordi at vi MÅ kjøre for fort (ref din lille: Tviler på at jeg av alle er den største synderen når det kommer til å kjøre for sakte, årsaken til at jeg først nevnte jeg er irriterende er at jeg er i mot "det er en seriøs nødvendighet å kjøre fortere enn fartsgrensen fordi jeg kan, forholdene ligger til rette osv osv"-kulturen som er på veien i dag. Ren prinsippsak.) blir jo bare tull, i og med at jeg presiserte "Det er greit når det forholdene tilsier det, men forholdene tilsier ikke det når det er sol, sommer og bare veier.." , så får vi vel anta at du kjører for sakte som i UNDER fartsgrensa fordi du er pysete i trafikken - ergo gjør du noe som er ulovlig.. :P

Irriterer vi deg, Lagrange? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal flisespikke nevnte jeg jo at selv om det er sol, sommer og bare veier, så tilpasser jeg fart etter forhold på f.eks smale veier.

Og sist men ikke minst kan jeg gjenta poenget: Jeg ligger heller under fartsgrensa enn over, både fordi det er ulovlig å kjøre fortere og fordi man tilpasser sitt kjørenivå ifht. veien. Derfor kommenterte jeg at jeg irriterer deg, i tillegg til at jeg viste jeg kom til å få denne diskusjonen som jeg gjerne vil ha! :P F.eks kan jeg jo kommentere til Lykkelena som enda ikke virker å ha tatt lappen; jeg håper du kjører vanvittig mye hjemme da, gjerne har øvelseskjørt siden du var 16. Siden du planlegger å ligge i fartsgrensa hele tiden, regner jeg med du da har flere års erfaring med alle situasjoner; fra verste rushtrafikken til motorvei og landevei med forbikjøringer i alle versjoner.

Jeg tok lappen på 4 mnd fra første gang jeg satt meg i en bil til jeg kjørte opp uten anmerkninger. Etter en stund kjørte jeg omtrent ikke på 5 mnd, og begynte igjen i Desember. Dermed har jeg ikke allverdens erfaring, men jeg har tonnevis med respekt for trafikken. Ingen lov sier at du holde fartsgrensa hele tiden - overalt. Jeg gjentar at det er en øvre grense. Å ligge mellom 5-10 km/t under er ikke noe trafikkfare, det er når du begynner å ligge i 60 i 80 eller 40 i 60 at det er unødvendig å kjøre saktere, og det kan også være ulovlig hvis politiet finner det for godt. Det er en grunn til at loven er dobbelt så tydelig på det å kjøre for fort, vs. det å kjøre for sakte. Gi meg gjerne statistikken hvor det å kjøre for sakte har vært et stort problem på norske veier, samtidig som dere viser statistikken for hvor lenge ungdom i 18-20års alderen beholder lappen etter oppkjøring. Hvor ofte er den gamle mannen som kjører 70 i 80sonen involvert i større trafikkuhell, hvis du ser på gutten på 19 i sin gamle golf GTI med 100 i 80sonen?

Jeg er slettes ikke irritert, jeg finner slike diskusjoner ganske ... interessante? Jeg vet ikke, jeg synes det er viktig å opplyse om at det hverken er kult eller lov å kjøre over fartsgrensa - og iallefall ikke en "nødvendighet" slik noen ser på det som. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk har det så travelt, prøver å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal flisespikke nevnte jeg jo at selv om det er sol, sommer og bare veier, så tilpasser jeg fart etter forhold på f.eks smale veier.

Og sist men ikke minst kan jeg gjenta poenget: Jeg ligger heller under fartsgrensa enn over, både fordi det er ulovlig å kjøre fortere og fordi man tilpasser sitt kjørenivå ifht. veien. Derfor kommenterte jeg at jeg irriterer deg, i tillegg til at jeg viste jeg kom til å få denne diskusjonen som jeg gjerne vil ha! :P F.eks kan jeg jo kommentere til Lykkelena som enda ikke virker å ha tatt lappen; jeg håper du kjører vanvittig mye hjemme da, gjerne har øvelseskjørt siden du var 16. Siden du planlegger å ligge i fartsgrensa hele tiden, regner jeg med du da har flere års erfaring med alle situasjoner; fra verste rushtrafikken til motorvei og landevei med forbikjøringer i alle versjoner.

Kjører ikke så mye hjemme, ettersom bilen ikke får plass inne. Men jeg kjører mye ute, og det har jeg gjort siden jeg var 20 år, både til og fra jobben (samme vei hver dag), også hender det en sjelden gang jeg skeier ut og kjører meg en tur til butikken når jeg skal gjøre ukas innkjøp.

:P :P

Da er det ekstra irriterende når Fru Grønn på 90år havner foran meg på veien og legger seg i 38 km/t her hvor det er 50. Jeg vet også at det er irriterende for de fem bilene som ligger bak meg igjen på denne lille strekningen. Jeg håper jo selvsagt at hun skal vise hensyn og svinge innom busslomma for å slippe oss forbi, men hun tør ikke slippe blikket av veien for å hverken se i speilet eller på speedometeret, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet til jeg er fremme.

Stakkars meg, der gikk hun foran meg i kassa i køen også, og hun har jo glemt å finne frem lommeboka fra nederst i veska så dette ble en lang dag med mye irritasjon ja...huffameien :P

Jeg er slettes ikke irritert, jeg finner slike diskusjoner ganske ... interessante? Jeg vet ikke, jeg synes det er viktig å opplyse om at det hverken er kult eller lov å kjøre over fartsgrensa - og iallefall ikke en "nødvendighet" slik noen ser på det som. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk har det så travelt, prøver å forstå det.

Sikkert mange grunner til at folk har det travelt... ! Denne tidsklemma vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal flisespikke nevnte jeg jo at selv om det er sol, sommer og bare veier, så tilpasser jeg fart etter forhold på f.eks smale veier.

Hvis vi skal flisespikke, så svarte du vel bare "Da irriterer jeg deg". Hvis det er din måte å prøve å få i gang en diskusjon på, så var den rimelig far out - for nei, det gjør du ikke. Du hadde neppe turt å kjøre bil her jeg kjører bil, da må du nemlig helt opp i 100 km i timen da :P

At du ror deg unna nå med forklaringer på hvor kort tid du tok lappen på osv osv, og prøver å dra det over til at vi andre er noen råskinn som tør å være litt mer offensive og heller ligger 5-10 over enn under, blir bare tåpelig, for konklusjonen er stadig at du er ei pyse når du setter deg bak rattet, og REDDE sjåfører er minst like farlige som uredde sjåfører fordi de nøler og reagerer for seint når det skjer noe.

Jeg har forståelse for det - til en viss grad - fordi du har ikke hatt førerkort lenge. Men det er ingen god, logisk grunn til å ligge 5-10 km under fartsgrensa hele tiden (særlig ikke når det er sol, sommer og bare veier), og at du er halvstiv av skrekk er ikke akkurat formidlende.. Du er nok langt mer farlig i trafikken enn hva f.eks jeg er - samme hvor lovlig du mener du kjører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...