Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp vs. stooor hund,


Stripa

Recommended Posts

Naboen har en hannhund, doberman/rottweiler blanding som går løs i hagen hans (ingen av oss har gjerde foreløpig) og i følge han selv så er hunden bare snill mot alle og stikker aldri av garden. Jeg var ute i egen hage med min 11 uker gamle sheltie valp i går, og plutselig uten at jeg verken så eller hørte det på forhånd så stod det digre beistet bak oss. Tja, hva gjør man nå tenkte jeg? Jeg kjenner ikke denne hunden, har aldri hilst på han. Kjente panikken bre seg, og jeg prøvde desperat å få tak i valpen (han var i bånd) sånn at jeg kunne løfte han. Men merka fort at jeg var spent, Lucas ble også spent av dette, dobber-blandingen var grei nok.

Tok meg sjøl i å stresse opp situasjonen så jeg bestemte meg for å ta det litt mer m ro. Fikk rolig tak i Lucas, løftet han opp, ventet til han var rolig og han fikk snuse på dobbisen ovenfra. Det gikk fint, så da gikk jeg ned på huk og lot dem hilse på den måten. Det gikk kjempe fint, og Lucas synes det var noe herk å bli holdt fast, så da tok jeg sjansen og tenkte at det får gå som det går og slapp han ned, og de hilste, dobbis-blandingen oppførte seg helt fint, han ble noe stiv når Lucas luka han bak, men det blir jo hunder generelt når de hilser sånn. Og plutselig fant dobbisen ut at dette ikke var så spennende allikevel og løp tilbake til sin egen hage. Alt gikk vel.

Men, hva skulle jeg og burde gjort her? Det hadde ikke trengt å være en såpass snill hund som denne da var, og en sånn blanding er bare sååå mye større en lille Lucas, han hadde kunnet skade han alvorlig hvis han hadd villet. Derfor følte jeg for å løfte opp Lucas. Samtidig så er jeg redd for at ved å løfte han opp så forteller jeg han nettopp at denne hunden er farlig. Naboen la ikke engang merke til at hans hund hadde stukket av, så jeg var alene i dette.

Sånne situasjoner blir det sikkert flere av, og det hadde vært fint om noen av dere kunne kommentere det som skjedde og evnt. komme m tips til hva jeg bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er lett å si at du ikke bør løfte opp valpen, men heller ha full kontroll på hvem han kan hilse på. Nå vet du jo at naboens hund er grei nok, iallfall så lenge din hund har valpelisens. Prøv å unngå løfting i hilsesituasjoner. Det gir begge hundene et litt feil prespektiv på hilsingen, men jeg ser jo at det kan være litt vrient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder situasjonen og se om det kanskje er lettere å få lokket til seg den store hunden i steden for valpen, og ta heller tak i den store hunden. Dersom det er en ivrig stor hund så vil det å løfte opp valpen kunne trigge den mer og den kan hoppe opp på deg for å nå valpen. Holder du den store er det lettere å passe på at den eventuelt ikke får skadet valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder situasjonen og se om det kanskje er lettere å få lokket til seg den store hunden i steden for valpen, og ta heller tak i den store hunden. Dersom det er en ivrig stor hund så vil det å løfte opp valpen kunne trigge den mer og den kan hoppe opp på deg for å nå valpen. Holder du den store er det lettere å passe på at den eventuelt ikke får skadet valpen.

Tja, hadde den stor hunden i det minste hatt på seg halsbånd så det var noe å ta tak i så ville jeg nok ha gjort det, men det var ingenting der :getlost: Men jeg dytta han litt unna for å vinne litt tid, men dette var for å få tak i Lucas.

Og dessuten så er jeg litt skeptisk til å holde fast en vilt fremmed hund av den størrelsen der, er redd for at han kunne oppfattet meg truende, og går han til angrep da så er det ille ute m både meg og Lucas. Og var dette en sint hund (og det kan det være neste gang) så er det veldig vanskelig hvis ikke umulig å la være og løfte han opp.

Litt vrient dette altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting skal ikke være lett nei, men som ida skriver så vil det gi begge hunder feil signaler om du løfter opp hunden til stadighet. Man skulle ønske man slapp slike situasjoner fordi andre hundeeiere hadde kontroll på sin hund som man har på sin egen, men desverre er det alt for mange uten kontroll på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager altså, men du høres litt paranoid ut :getlost: "Hva om hunden skader valpen, hva om den voksne hunden angriper MEG, den neste hunden vi møter er kanskje en sinna en?". Hvor mange voksne hunder har du egentlig møtt som har prøvd å skade en valp, og som har begynt å angripe et menneske som er i nærheten/stiller seg i veien? :ahappy:

Som noen nevnte, prøv å kontrollere de fleste situasjoner mens han fremdeles er veldig liten. Om du skulle treffe på en løs hund som er alene/langt unna eieren sin, så kan du jo bruke deg selv som "vegg", sånn at han hvertfall har beina dine å gjemme seg bak?

Og ja, så klart man løfter opp minivalpen om man møter en hund man tydeligvis ser at er sinna eller oppfører seg som en ræv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du høres paranoid ut.

Jeg har selv erfart at en tilsynelatende snill glad hund (storpuddel) kastet seg etter strupen på Sølve. Vi var på utstilling og storpuddelen likte mennesker, ikke valper - noe eier "glemte" å nevne enda jeg spurt om det var greit å hilse. Heldigvis var jeg rask til å dra til meg Sølve og storpuddelen traff han akkurat ikke. Nå har ikke Sølve noen varige mèn av akkurat den hendelsen, storpuddelen var hvit og det Sølve ikke liker er store sorte hunder som kommer veivende med forbena og skal leke, da blir han sinna. Sølve har fått en ryggskade som følge av lek med store hunder og vil beskytter ryggen sin mot store hundepoter. Hundene Sølve har lekt med har alle vært snille og glade, men de er altfor voldsomme i leken. Så i tillegg til å se ann hvilke hunder valpen får hilse på ville jeg vært restriktiv med å la valpen leke med store viltre hunder. Valpen kan bli skadet i lek med store hunder også.

Personlig ser jeg ikke helt poenget med å la min 4,3 kg hund hilse på hver store hund han møter. Sølve har sine faste kompiser (store og små) og møter jeg en stor hund jeg ikke kjenner atferden til/ikke liker atferden til så lar jeg han ikke hilse. Og det at eier er overbevist om at sin store hund er verdens snilleste betyr ingenting for meg, med mindre det er noen jeg kjenner/stoler på...

På min faste turløype møter vi stadig en amstaff/bordecollie hannhund og eier av den mener bestemt av hans hund bare er snill og vil leke, det at hunden psyker ut alle hunder den møter og har et aggressivt kroppspråk er bare glade takter i følge eier. Så i følge han er jeg er nok kjipe overbeskyttende puddel-dama som ikke lar hunden min ha det noe gøy - helt greit for meg.

Når det gjelder å plukke opp valpen så ville jeg nok unngått det, mange hunder vil da hoppe opp etter valpen og bli enda mer opphisset. Jeg stiller meg heller foran Sølve og gjør meg stor, og evnt brøler "gå hjem" eller noe i den duren, det har virket bra den ene gangen jeg har måtte gjøre det. Heldigvis går det som oftest bra. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke paranoid i forhold til at valpen er liten og det kan skje noe dersom man treffer på feil stor hund. Men det hørtes ut som at alle store hunder er slemme og ute etter å skade, og at man må passe seg rundt hver en busk for å klare å unngå dem :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke paranoid i forhold til at valpen er liten og det kan skje noe dersom man treffer på feil stor hund. Men det hørtes ut som at alle store hunder er slemme og ute etter å skade, og at man må passe seg rundt hver en busk for å klare å unngå dem :getlost:

Okay, da misforsto jeg deg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke paranoid i forhold til at valpen er liten og det kan skje noe dersom man treffer på feil stor hund. Men det hørtes ut som at alle store hunder er slemme og ute etter å skade, og at man må passe seg rundt hver en busk for å klare å unngå dem :wub:

Okay, da misforsto jeg deg. :wub:

Hehe, da misforsto du meg også :ahappy:

Ikke alle hunder er slemme eller ute etter å skade verken dyr eller mennesker, de aller fleste jeg har møtt er bare snille. Ikke gjemmer jeg meg heller i tilfelle noe stort og skummelt lurer rundt neste busk :getlost: Jeg generaliserer altså ikke verken store hunder eller hunder ellers.

Det var bare det at denne hunden som kom var stor, og av natulrige årsaker har store hunder et større skadepotensiale ovenfor en liten valp enn de mindre hundene, selv om de små også kan gjøre skade, om de vil. Heldigvis er det sjelden.

Jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg er uerfaren med valper, da dette er min første. Så noe overbeskyttende er jeg nok. Hovedporblemet var nok at jeg ikke kjente denne hunden som kom i det hele tatt, visste ingenting om den. Derfor blir det litt "valgets kvaler" om du skjønner. Løfte opp valpen og forsterke en evnt. frykt, eller ta sjansen på å la de hilse med alt det medfører. Går det galt så er det ikke bare helsa til Lucas som det kan gå utover, men også psyken, og det ønsker jeg ikke, eller det ønsker jo ingen for sine valper.

Et eksempel jeg kan gi er en amstaff som noen har der jeg jobber. At den ikke liker hunder er helt klart ut fra oppførselen dens, og kroppsholdningen. Men den har også flekket tenner og sikla til forbipasserende folk. I blant har den også vært løs. Hva hvis det var den hunden som kom bak meg i hagen uten halsbånd eller eier? Og jeg ikke visste det jeg nettopp nevnte om den? Vil min frykt da være paraniod? Jeg synes i hvert fall ikke det :wub:

Ps: Jeg har ingenting imot amstaffer :D

Men dette er uansett et ytterpunkt som heldigvis ses sjelden i praksis. Poenget mitt er hvordan man bør reagere "riktig" i denne type situasjoner som jeg kom ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det veldig rolig i slike situasjoner fordi oftes er jo andre hunder veldig snil til valper.Så jeg har bare latt de få hilse fra starten av.Men,skjønner jo du ble litt skeptisk da så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...