Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang..

pippin

Recommended Posts

Her på øya har skogen høye trær der hunden min ikke klarer å klatre opp i. Hjortedyrene lever for langt inni skogen, mot fjellene at der beveger ikke vi oss. Jeg slipper bare hunden min der jeg er klar over at jeg ikke vil forsyrre noe mer enn et annet dyr ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 198
  • Created
  • Siste svar
Her på øya har skogen høye trær der hunden min ikke klarer å klatre opp i. Hjortedyrene lever for langt inni skogen, mot fjellene at der beveger ikke vi oss. Jeg slipper bare hunden min der jeg er klar over at jeg ikke vil forsyrre noe mer enn et annet dyr ville gjort.

Hvilket annet dyr, da, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket annet dyr, da, for eksempel?

En flokk med 5-6 hjort ville oppholdt seg lengre og i det hele tatt bråkt mye mer enn vi gjør på vår forbipasserende turer. Vi oppholder oss ikke noen steder, vi forflytter oss hele tiden. Jeg og hunden min kan vel sammenlignes med ei kolle (hunnhjort) med kalv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flokk med 5-6 hjort ville oppholdt seg lengre og i det hele tatt bråkt mye mer enn vi gjør på vår forbipasserende turer. Vi oppholder oss ikke noen steder, vi forflytter oss hele tiden. Jeg og hunden min kan vel sammenlignes med ei kolle (hunnhjort) med kalv.

Det tror jeg nok ikke du kan sammenliknes med! Det som skremmer dyr med unger og egg i skogen er rovdyr, og mennesker med hund. Om du forflytter deg aldri så mye så vil hunden din kunne skremme opp nyfødte dyr som ligger skjult i gresset bl.annet. Hunden din trenger heller ikke å kunne klatre i trær for å skremme opp fugleunger, det finnes en god del fugler som har reiret på bakken, og fugleunger som nettopp har forlatt redet er såpass dårlig til å fly så de oppholder seg ofte på bakkenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh... Du har visst gått glipp av mer enn 1 biologitime på skolen, som ikke vet forskjell på rovdyr og planteetere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kom vi inn på forskjellen på rovdyr og planteeter?

Ikke ta noen antagelser om meg, Lotta. Du kjenne hverken meg eller mine karakterer innen biologi. Hadde du gjort det, ville du neppe sagt det der om igjen.

Som sagt: Dere vet ikke hvordan det ser ut i skogen der jeg bor. Eneste bakke- eggleggende fuglearten vi har her i området er tiur og orrfugel. Men disse fuglene har jeg hverken sett eller hørt i de 12 årene jeg har bodd her. Heller har jeg ikke hørt om noen i nærmeste vennekrets som har det. Tiurleiken som foregår i april-mai er visst mulig å kunne høre dersom fuglene befinner seg i nærheten. Jeg har aldri vært borti at fugler som ligger syv- åtte meter over bakken flykter når jeg nærmer meg...

Det finnes fugel som legger egg over alt, på bakken, i trærne, i fjøs/ låver, under kirketak, i treet utenfor huset her... Ja, over alt. Ville bare understreke at jeg vet hvor fugler finner på å legge eggene sine, slik at det ikke er noe å si om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kom vi inn på forskjellen på rovdyr og planteeter?

Ikke ta noen antagelser om meg, Lotta. Du kjenne hverken meg eller mine karakterer innen biologi. Hadde du gjort det, ville du neppe sagt det der om igjen.

Som sagt: Dere vet ikke hvordan det ser ut i skogen der jeg bor. Eneste bakke- eggleggende fuglearten vi har her i området er tiur og orrfugel. Men disse fuglene har jeg hverken sett eller hørt i de 12 årene jeg har bodd her. Heller har jeg ikke hørt om noen i nærmeste vennekrets som har det. Tiurleiken som foregår i april-mai er visst mulig å kunne høre dersom fuglene befinner seg i nærheten. Jeg har aldri vært borti at fugler som ligger syv- åtte meter over bakken flykter når jeg nærmer meg...

Det finnes fugel som legger egg over alt, på bakken, i trærne, i fjøs/ låver, under kirketak, i treet utenfor huset her... Ja, over alt. Ville bare understreke at jeg vet hvor fugler finner på å legge eggene sine, slik at det ikke er noe å si om det.

Man behøver vanligvis ikke å være spesielt smart for å skjønne at det er stor forskjell på et rovdyr (som hund) og byttedyr (som rådyr)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke lage noen krangel om dette. Må bare si at jeg er imponert over at du er så orientert om hvor alle fugler i skogen din legger egg! I min skog kryr det også av fugler og dyr, men det er jo ikke sånn at de synes og høres når jeg og mine hunder ferdes der. Tvertimot så er ville dyr eksperter på å holde seg musestille når "rovdyret" mennesket befinner seg i nærheten. Det som er problemet her er at løse hunder plutselig kommer over et lite dyrebarn/fugleunge som gjør alt de kan for å holde seg stille inntil vi har passert. Når de så opplever å få en hundekjeft rett opp i ansiktet kan panikken bryte løs, og så har vi det gående. Ofte kan de da rote seg bort fra sin mor, og ofte overlever de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er imponert over at du er så orientert om hvor alle fugler i skogen din legger egg! I min skog kryr det også av fugler og dyr, men det er jo ikke sånn at de synes og høres når jeg og mine hunder ferdes der. Tvertimot så er ville dyr eksperter på å holde seg musestille når "rovdyret" mennesket befinner seg i nærheten. Det som er problemet her er at løse hunder plutselig kommer over et lite dyrebarn/fugleunge som gjør alt de kan for å holde seg stille inntil vi har passert. Når de så opplever å få en hundekjeft rett opp i ansiktet kan panikken bryte løs, og så har vi det gående. Ofte kan de da rote seg bort fra sin mor, og ofte overlever de ikke.

Jeg blir litt nysgjerrig. Hvordan forsvarer dere å gå tur i skogen i det hele tatt under båndtvangen?

Hunder kan stikke trynet oppi (like?) mye rart når de går i bånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt nysgjerrig. Hvordan forsvarer dere å gå tur i skogen i det hele tatt under båndtvangen?

Hunder kan stikke trynet oppi (like?) mye rart når de går i bånd også.

Jeg skrev vel ikke at vi gikk i skogen under båndtvangtiden, gjorde jeg vel? For det gjør jeg faktisk ikke. Enig i at hundene kan stikke hodet sitt oppi alt mulig, og jeg ser ingen vits i å gå skogstur med hundene når de da må gå "fot" hele tiden. Så da har jeg heldigvis andre turmuligheter, og så sparer jeg skogsturene til båndtvangen er opphevet.

Men når jeg så går tur i skogen, så holder altså dyrene seg stort sett stille og "usynlige" til vi har passert. Svært skjelden vi ser fugler og dyr, de hører oss jo på lang avstand, og skygger banen.

Men skal man nå først gå i skogen under båndtvangen, så mener jeg jo at hundene skal være i bånd. For selv om de "stikker hodet borti alt mulig", så vil uansett ikke skaden være så stor som om de er løse og kan forfølge et dyr over store avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev vel ikke at vi gikk i skogen under båndtvangtiden, gjorde jeg vel? For det gjør jeg faktisk ikke.

Ok. Du har liksom bare argumentert for bånd i båndtvangstiden, ikke at man skal holde seg unna helt og holdent.

Mener du at mennesker bør holde seg unna skogen i båndtvangsperioden også?

Jeg tenker sånn at mellom helgegrillerne, de skrikende småbarna, o-løperne, teltbrukerne, tjernbaderne og naturfotografene, så ser jeg ikke helt problemet med en løs hund under kontroll. Jeg synes man kan bruke sunn fornuft jeg, og ikke nødvendigvis være så pedantisk og prinsippfast at man ikke ser nyansene lengre.

Jeg bryter båndtvangen innimellom selv, men jeg forsøker å bruke sunn fornuft. Noe som kan innebære en lydig hund med solid innkalling løs på turstiene i Oslomarka.

Men når jeg så går tur i skogen, så holder altså dyrene seg stort sett stille og "usynlige" til vi har passert. Svært skjelden vi ser fugler og dyr, de hører oss jo på lang avstand, og skygger banen.

Skulle tro at dine trampende bein kan være like opprivende for et stille og usynlig byttedyr som snuta til en hund?

Altså, jeg vet ikke jeg. Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du har liksom bare argumentert for bånd i båndtvangstiden, ikke at man skal holde seg unna helt og holdent.

Jeg tenker sånn at mellom helgegrillerne, de skrikende småbarna, o-løperne, teltbrukerne, tjernbaderne og naturfotografene, så ser jeg ikke helt problemet med en løs hund under kontroll. Jeg synes man kan bruke sunn fornuft jeg, og ikke nødvendigvis være så pedantisk og prinsippfast at man ikke ser nyansene lengre.

Jeg bryter båndtvangen innimellom selv, men jeg forsøker å bruke sunn fornuft. Noe som kan innebære en lydig hund med solid innkalling løs på turstiene i Oslomarka.

Skulle tro at dine trampende bein kan være like opprivende for et stille og usynlig byttedyr som snuta til en hund?

Svarer på det siste først : mener du at man aldri skal kunne gå i skogen da, også utenom båndtvangen? Vi diskuterer vel båndtvangen her vel? Den tiden dyrene får unger, og vi kanskje bør være litt hensynsfulle med tanke på dem, men vil man på skogstur så er da det greit! Ellers om året er det vel ingen problemer med "å trampe" i skogen! :icon_confused:

Første spørsmål: Jeg har ikke kommandert noen til å holde seg unna skogen i båndtvangtiden, bare ment at skal man gå der bør hundene våre være i bånd! At jeg heller går andre turer er jo mitt valg, andre gjør som de synes.

Synes du setter saken litt på spissen nå. Det står vel ikke i noen lov at mennesker ikke skal være i skogen i båndtvangtiden? Jeg mener fotsatt at løs hund som får det for seg at den skal jage et eller annet bytte er til skade for de små dyreungene, og at vi kan respektere dette etter beste evne. Jeg mener også at 100% trygg på hunden kan vi ikke være, til tross for utmerket oppdragelse, og dermed tar jeg mine forhåndsregler.

Jeg er ikke pedantisk i det hele tatt, men synes bare at dette er en sak som ikke skulle være så vanskelig å respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på det siste først : mener du at man aldri skal kunne gå i skogen da, også utenom båndtvangen? Vi diskuterer vel båndtvangen her vel? Den tiden dyrene får unger, og vi kanskje bør være litt hensynsfulle med tanke på dem, men vil man på skogstur så er da det greit! Ellers om året er det vel ingen problemer med "å trampe" i skogen! :icon_confused:

Første spørsmål: Jeg har ikke kommandert noen til å holde seg unna skogen i båndtvangtiden, bare ment at skal man gå der bør hundene våre være i bånd! At jeg heller går andre turer er jo mitt valg, andre gjør som de synes.

Synes du setter saken litt på spissen nå. Det står vel ikke i noen lov at mennesker ikke skal være i skogen i båndtvangtiden? Jeg mener fotsatt at løs hund som får det for seg at den skal jage et eller annet bytte er til skade for de små dyreungene, og at vi kan respektere dette etter beste evne. Jeg mener også at 100% trygg på hunden kan vi ikke være, til tross for utmerket oppdragelse, og dermed tar jeg mine forhåndsregler.

Jeg er ikke pedantisk i det hele tatt, men synes bare at dette er en sak som ikke skulle være så vanskelig å respektere.

Jeg tror ikke du helt skjønner innlegget mitt jeg. Poenget mitt var at jeg mener at mennesker som bruker skogen kan være langt større trussel for viltet enn en lydig løshund. Dermed blir det litt rart for meg at det ene er helt greit, legitimt og sosialt akseptert, mens det andre et hensynsløst, kriminelt og respektløst.

Det går an å ha løs hund og samtidig bruke hodet slik at hunden ikke er noen større trussel for viltet enn den gjengse turgåer er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du helt skjønner innlegget mitt jeg. Poenget mitt var at jeg mener at mennesker som bruker skogen kan være langt større trussel for viltet enn en lydig løshund. Dermed blir det litt rart for meg at det ene er helt greit, legitimt og sosialt akseptert, mens det andre et hensynsløst, kriminelt og respektløst.

Det går an å ha løs hund og samtidig bruke hodet slik at hunden ikke er noen større trussel for viltet enn den gjengse turgåer er.

Joda, jeg forsto hva du mente. Og jeg er ikke helt uenig heller i det du sier. Jeg ser også problemet med at folk kan være en trussel mot viltet, selv om jeg fremdeles mener at en hund er en større trussel, hvis lydigheten skulle svikte. Men saken er jo den at det er hunder det er ulovelig å ha løse i skogen i denne tiden, ikke folk, (selv om det kunne vært på sin plass det også enkelte ganger! :icon_confused: )

Så kan man jo være enig eller uenig i den loven, men det er altså den vi må akseptere og også respektere da.

Og jeg tror også at de som hele tiden bryter denne loven er med på å sørge for at båndtvangstiden kanskje utvides. Jeg har selv opplevd flere ganger folk som har løse hunder, og som ikke har styring overhodet. Det er jo et problem hele året naturligvis, men det er altså i båndtvangtiden at dette kan få følger av den typen vi snakker om her.

Jeg vet jo også at det er de som har så lydige hunder at det (sansynligvis) aldri ville skje noe galt. Men hvem skal egentlig bestemme hvem som kan ha løse hunder, og hvem kan ikke? Hundeierne selv? Det ville nok ikke funke. Altså er loven lik for alle, desverre eller heldigvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo være enig eller uenig i den loven, men det er altså den vi må akseptere og også respektere da.

I prinsippet er jeg jo helt enig med deg i at vi skal selvsagt følge de lover som er satt. Men samtidig så vet jeg med meg selv at vi alle er kriminelle på et eller annet nivå, og at det også blir brukt skjønn i håndhevingen av mange av de lovene vi har i dag. Vi tillater oss å bryte enkelte lover alle som en, og vi må stå inne for de valgene vi tar i forhold til det.

Du mener at brudd på båndtvangen er et relativt stort lovbrudd. Jeg mener at det er grader her også, og at noen brudd på båndtvangen ikke er det helt store overtrampet på samfunnet. Det går an å bruke sunn fornuft mener nå jeg, og i noen tilfeller gir et brudd på båndtvangen større glede enn det byr på risiko. Det er noe jeg vurderer før jeg evt slipper en hund, likegyldig om det er båndtvang eller ikke. Den vurderingen må være der uansett, det er alltid en kalkulert risiko.

Vi skal jo ikke glemme at det prinippielt jo er båndtvang hele året, det er ulovlig å slippe løs en hund som ikke er under kontroll, og det er ulovlig å slippe løs en hund som jager vilt og/eller bufe. Jeg er selvsagt klar over at konsekvensen er noe annerledes på denne tiden av året, dermed kalkulerer man risikoen deretter.

Jeg skjønner at vi ikke kan ha et lovverk basert på skjønn, det blir umulig. Men alikevel føler jeg at jeg kan kombinere brudd på båndtvangen og samtidig være ansvarsfull. Dermed tar jeg heller konsekvensen om jeg blir fersket. Jeg tror og håper at de håndhevende instanser også er reflekterte nok til å bruke skjønn, og at det forhåpentligvis holder med en reprimande.

Jeg mener at brudd på båndtvangen ikke trenger å være så betingelsesløs. Det er forskjell på å bryte båndtvangen og å bryte båndtvangen. Det er en ting å tråkke inn i skogen og slippe en vimete fuglehund med stor løperadius og lite kontroll. Noe annet er å ha en Charlie-type hund som bare loffer rundt Nøklevann på en populær og trafikkert tursti. En tredje ting er å slippe lydig hund på et oversiktlig parkområde i en by slik at den kan få strekke litt på beina slik en hund fortjener.

Jeg mener ikke nødvendigvis at vi skal forandre båndtvangsloven. Jeg bare tillater meg å bryte dem om forholdene ligger til rette for det. Et lovbrudd er det uansett, men i noen tilfeller kan jeg leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Jeg vet ikke helt hvordan dere går tur, eller hva for slags instinkter som finnes i bikkjene deres, men JEG hiver meg ytterst sjeldent etter et rådyr som flakser forbi halvannen meter foran meg.. Det er ikke så innmari ofte jeg "chomper" tak i et fjærkre heller, selv om det skulle være idiotisk nok til å flakse opp foran meg. Jeg kan ikke heeeelt se for meg at folk flest driver med sånt heller, selv om de skulle finne på å løpe orientering i de dype skoger - men hva vet vel jeg, kan hende det er det som er poenget med orientering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ingen som forsvarer å slippe hunder som jager eller chomper heller? Jeg sammenlignet menneskers bruk av skogen og effekten på viltet, med en lydig løshund med solid innkalling.

Selv om jeg kan forsvare enkelte brudd på båndtvangen betyr det ikke at jeg kan stå inne for all brudd på båndtvangen. Jeg mener at det finnes grader. Gjør ikke du?

Jeg hadde f.eks aldri hatt Töddel løs på turstien under båndtvangen, men min første amstaff-tispe Bacon? Jepp. Uten særlig dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg skjønte det jeg, Mari. Men en lydig løshund er ikke nødvendigvis det når det kommer f.eks et rådyr sprettende frem bak en busk. Og nei, jeg tror ikke mennesker er en like stor trussel for vilt som hunder er, vi løper ikke like fort, vi skambiter ikke det vi jakter på. Det er en av de utallige skrekkelige dårlige unnskyldningene man bruker ovenfor seg selv for å forsvare at man gjør noe man VET ikke nødvendigvis er så innmari smart.

Når det er sagt, så bryter jeg båndtvangen selv nå og da. Det er en kalkulert risk jeg tar med yngstemann her (ikke eldstemann, nei), fordi jeg føler at jeg kan. Men jeg syns ikke at JEG er en like stor trussel for viltet som henne av den grunn, i og med at jeg VET 100 % at JEG ikke stikker i jakt - jeg kan ikke si det om henne.. Rimelig sikker, men ikke 100 %..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari:Jeg synes vel kanskje ikke at brudd på båndtvangen er et veldig stort lovbrudd jeg heller, men jeg har pga. konsekvensene valgt å holde den loven. Men jeg må jo si at jeg selvsagt skulle ønske det hadde vært rom for litt sunn fornuft, og vurderingsevne, når det gjelder den enkelte hund. Men jeg vet ikke hvordan man skulle få en slik lov til å fungere. Jeg tviler ikke på at du er en ansvarsfull hundeeier, men så er det alle de som bare tror de er det, og som slipper hundene, som så forsvinner over stokk og sten.

Skulle også ønske det var mulig å slippe hundene i parken, fotballbaner osv, så de kunne få lange litt ut av og til. Men så lenge det ikke er slik så velger jeg å holde loven slik den er den. Så kan man jo håpe at loven kan bli litt mere fornuftig etterhvert kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en lydig løshund er ikke nødvendigvis det når det kommer f.eks et rådyr sprettende frem bak en busk. Og nei, jeg tror ikke mennesker er en like stor trussel for vilt som hunder er, vi løper ikke like fort, vi skambiter ikke det vi jakter på.

Det var et svar på argumentasjonen som gikk på de lydløse og usynlige dyra som hundene skremmer bare ved å være i nærheten av, ikke nødvendigvis jage. Og om dét er argumentet, så er mennesker minst like ille med grilling og bading og unger som løper og hyler og joggere og pils og bål og blomsterplukking og bildeknipsing, sopp og bær, etc etc. Jeg sier ikke at man kan slippe løs hund bare fordi mennesker forstyrrer de og.

Det er selvsagt ikke greit å slippe en hund som man vet jager og skambiter vilt.

Det er en av de utallige skrekkelige dårlige unnskyldningene man bruker ovenfor seg selv for å forsvare at man gjør noe man VET ikke nødvendigvis er så innmari smart.

Unnskyldninger? Jeg tenkte vi var helt enige er vi ikke det? Å slippe hund løs er en kalkulert risiko. Jeg og du velger å ta den sjansen etter vi har veid fordeler og ulemper så godt vi kan. Vi VET begge hva konsekvensen kan være. Det er ingen unnskyldninger rundt det, bare edruelige fakta.

Når det er sagt, så bryter jeg båndtvangen selv nå og da. Det er en kalkulert risk jeg tar med yngstemann her (ikke eldstemann, nei), fordi jeg føler at jeg kan.

Nemlig.

Men jeg syns ikke at JEG er en like stor trussel for viltet som henne av den grunn, i og med at jeg VET 100 % at JEG ikke stikker i jakt - jeg kan ikke si det om henne.. Rimelig sikker, men ikke 100 %..

Ok, det er mulig jeg brukte feil ord. Bytt ut trussel med forstyrrelse så blir det vel mer riktig. I den settingen det ble sagt.

Jeg håper det kom klarere fram hva jeg mente nå.

ToNo: Jeg tror vi i stor grad er enig sånn egentlig. Bare at du er mer pliktoppfyllende enn meg, evt så bare bryter du andre lover enn meg. Jeg håper på det siste. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett Mari! Vi er slett ikke så uenige tror jeg. Og jeg er nok ikke så pliktoppfyllende bestandig jeg heller, (selv om jeg er det akkurat i denne saken da!) så du har nok rett der også! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske naturlig, tatt i betraktning at det er båndtvang i båndtvangstida vi snakker om, ikke at vi alle skal sitte inne som enker i Afghanistan fra mars til september...

Jeg vet ikke hvor mange mennesker du har omgåtts i ditt liv, men de færreste jeg har truffet har samme radius og fart som en løshund i skauen...

Du er klar over at bikkjer og folk har ulik atferd og ulike sanser? At det f eks er mer sannsynlig at en normalt utrustet hund får teften av en rådyrkalv som ligger og trykker enn at en gjennomsnittlig hundeeier gjør det?

I prinsippet er jeg jo helt enig med deg i at vi skal selvsagt følge de lover som er satt. Men samtidig så vet jeg med meg selv at vi alle er kriminelle på et eller annet nivå,

:) :)

Jeg mener ikke nødvendigvis at vi skal forandre båndtvangsloven. Jeg bare tillater meg å bryte dem om forholdene ligger til rette for det. Et lovbrudd er det uansett, men i noen tilfeller kan jeg leve med det.

He, he :lol: Genial logikk... De som stjeler og kjører for fort, snyter på skatten, røyker på bussen og banker kona gjør det også bare "når forholdene ligger til rette for det"...

Nåja.. Jeg vet ikke helt hvordan dere går tur, eller hva for slags instinkter som finnes i bikkjene deres, men JEG hiver meg ytterst sjeldent etter et rådyr som flakser forbi halvannen meter foran meg.. Det er ikke så innmari ofte jeg "chomper" tak i et fjærkre heller, selv om det skulle være idiotisk nok til å flakse opp foran meg. Jeg kan ikke heeeelt se for meg at folk flest driver med sånt heller, selv om de skulle finne på å løpe orientering i de dype skoger - men hva vet vel jeg, kan hende det er det som er poenget med orientering?

Yepp, det er det helt nye nå: Fuglechompeorientering, og rådyrkalvsøk! Ellers 100 % enig med du. Antagelig et dårlig tegn, men dog. :D

Det var et svar på argumentasjonen som gikk på de lydløse og usynlige dyra som hundene skremmer bare ved å være i nærheten av, ikke nødvendigvis jage.

Hvem har sagt at dyra blir skremt av at bikkjene "bare er i nærheten av dem"?

Det er selvsagt ikke greit å slippe en hund som man vet jager og skambiter vilt.

Og det vet man før man har forsøkt?

Unnskyldninger? Jeg tenkte vi var helt enige er vi ikke det? Å slippe hund løs er en kalkulert risiko. Jeg og du velger å ta den sjansen etter vi har veid fordeler og ulemper så godt vi kan. Vi VET begge hva konsekvensen kan være. Det er ingen unnskyldninger rundt det, bare edruelige fakta.

Med andre ord så mener du at det er OK at din hund kommer til å skade vilt når dere er på tur. Det er den kalkulerte risikoen. Og det koker ned til at du har vurdert at fordelene med å ha hunden løs er viktigere for deg å hunden, enn den skaden dere kan komme til å påføre viltet.

- Forøvrig så lurer jo jeg på hvis alle har så fantastisk rolige, disiplinerte hunder som ikke er interessert i å løpe, utforske omgivelsene, snuse, jage og herje - hvorfor dere ikke like gjerne tusler en tur rundt Vigelandsparken med hunden i bånd?

For gleden over å se en hund løs i terrenget er jo nettopp at den tar seg ut, løper tulling, leker og tullejakter, snuser og finner gamle spor og "greier" som den herjer med, uten for eiers detaljstyring og kontroll. Hva er ellers vitsen med en løs hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke båndtvangen helt. Hadde de i bånd (flexi) i skogen ved oss under ekstraordinære båndtvangen i vinter. Da var rådyrene helt nede ved bebyggelsen og hundene har teftet det med en gang vi nærmet oss skogen. Men de stedene (annen skog) vi aldri har sett spor etter rådyr lot jeg de gå løse. Skogens konge jager de ikke. Ikke tror jeg hundene mine ville fått gjort noen skade på elg heller, elgen forsvarer seg og kalven sin.

Hundene mine holder seg stort sett ikke så langt unna meg. Og jeg har oppdaget katter/hunder/rådyr før dem flere ganger enn de før meg, og jeg roper de inn med en gang de tefter noe. Skulle de se rådyr før meg ville jeg nok vært sjanseløs, derfor tar jeg _mine_ forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...