Gå til innhold
Hundesonen.no

Seperasjonsangst


Nelly

Recommended Posts

Hei. Min hund på 1 år sliter med seperasjonsangst. Jeg har lest mange steder at man kan trene for å bedre det, og har noen spørsmål ang. det. Jeg har jo hørt at man skal gå ut av huset litt og litt, begynne med noen minutter og øke det etter hvert. Det jeg lurer på med dette er følgende:

Skal jeg vise han oppmerksomhet når jeg kommer inn igjen, med godbiter osv, eller skal jeg overse han?

Hvor mange minutter burde jeg begynne med?

Hvor lenge skal jeg være inne før jeg går ut igjen?

Jeg kommer sikkert på mer etterhvert.. Jeg vil jo helst gjøre det riktig.

Akkurat nå er det sånn at det MÅ bedre seg før jeg begynner å studere OG jobbe til høsten. Selv om jeg skal bo sammen med noen, blir han fort hjemme alene i 6 timer. Hvis han skal stå å ule i så mange timer, synes jeg utrolig synd på han, naboene og meg selv (fordi jeg tenker så mye på det)

Hvis det ikke bedrer seg, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer inn igjen, skal du overse, du skal lære hunden at det ikke er noe big deal at du kommer og går.

Du må også gå igjennom dine daglige rutiner før du går ut døra, og finne ut hvilken del det er som gjør at hunden reagerer.

Er det når du tar på deg skoa? Når du tar på deg jakken? Nøklene?

En hund med seperasjonsangst har som regel panikk/stressa før du går ut døra.

Så du må finne ut hva som trigger din hund, med mindre du allerede vet det.

Og da må du trene på disse triggerene, sånn at hunden ikke forbinder de med at du går.

Men ja, tilbake til spørsmålene dine.

I begynnelsen skal du bare være vekke i noen sekunder, og reagerer ikke hunden på dette, kan du øke

tiden.

Du kan gå ut døra, vente i noen få sekunder, og er bikkja OK med dette, går du inn igjen.

Du kan gjøre dette 3-5 ganger per økt, og gjør sånne økter flere ganger til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer inn igjen, skal du overse, du skal lære hunden at det ikke er noe big deal at du kommer og går.

Du må også gå igjennom dine daglige rutiner før du går ut døra, og finne ut hvilken del det er som gjør at hunden reagerer.

Er det når du tar på deg skoa? Når du tar på deg jakken? Nøklene?

En hund med seperasjonsangst har som regel panikk/stressa før du går ut døra.

Så du må finne ut hva som trigger din hund, med mindre du allerede vet det.

Og da må du trene på disse triggerene, sånn at hunden ikke forbinder de med at du går.

Men ja, tilbake til spørsmålene dine.

I begynnelsen skal du bare være vekke i noen sekunder, og reagerer ikke hunden på dette, kan du øke

tiden.

Du kan gå ut døra, vente i noen få sekunder, og er bikkja OK med dette, går du inn igjen.

Du kan gjøre dette 3-5 ganger per økt, og gjør sånne økter flere ganger til dagen.

Takk, dette hjalp mye :-) Han reagerer egentlig ikke så mye når jeg skal gå, det er mer når jeg har kommet meg ut døren at han begynner å ule.. Men jeg har lagt merke til reaksjon når jeg tar nøklene mine. Hvordan går jeg frem med dette da? Da må jeg vel ta disse når jeg øver også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle begynne med hjemme alene trening var det slik at jeg begynte med å gå ut med bosset, hente posten, hente bosspannet nedi veien osv.

Slike korte økter. Lar gjerne mine få være opptatt med noe når jeg går, slik som en kong eller en bamse osv. :getlost:

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er å få til små adskillelser i starten. Man skal jo ikke komme inn igjen når den uler heller, for da tror den det var ulingen som brakte deg tilbake. Går det f.eks greit at du går inn på et rom og lukker døra etter deg? Hvis det ikke går, så tror jeg personlig jeg ville ha startet med det. Tror også jeg muligens hadde laget endel lyder, slik at han da hører men ikke ser deg. Kort stund og tilbake hvis han er rolig. Uler han, så vent til han er stille i 5 sek og benytt denne anledningen til å komme tilbake før han setter igang igjen. Kanskje du må bare trene disse 5 sekundene en stund i starten, men det er viktig å ikke gå inn før, for da kobler han det til ulingen igjen. Øk tiden gradvis.

Forøvrig enig med tidligere postinger.

Jeg har ingen utdannelse eller erfaring med denne utfordringen, så ta det for hva det er.

Vår uler også, men dette er bare en kort stund, så legger han seg og sover. Er jeg hjemme alene og går ut med søpla, så må jeg i så fall vente med å gå inn til han er rolig. DET virket, ulingen ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med sep.angst så nytter det ikke å vente til hunden er stille, for den har som sagt panikk, og den øker ofte jo lenger man er vekke. Så man skal gå inn igjen, selv om hunden uler, og gå tilbake til kortere tid.

Man kan selvsagt prøve å vente litt, og er det 1 sek hvor hunden tar en pause i ulinga så går du inn igjen, det er selvsagt det beste, men ikke alle har denne muligheten.

Som KarpeSkrotum skriver, så er det veldig greit å trene på at hunden er alene imens du er på ett annet rom.

Med mindre hunden syns dette er helt OK.

Men å trene vekk triggerene, du må først finne alle triggerene.

At du går bort til ytterdøra er ofte også en trigger. Alt som gjør at hunden tenker at nå skal du gå fra den, er en trigger.

Så treningen går ut på at du gjør disse triggerene, mange ganger til dagen, uten å faktisk gå fra hunden.

Så hunden ikke assosierer dette med at du går fra den.

Du gir hunden noe å tygge på, gjerne en kong fyllt med noe godt, lar hunden bli opptatt av dette, så går du å gjør en av triggerene (Tar på deg jakken, skoa eller riste med nøklene, eller gå å ta i dørhåndtaket), legg fra deg triggeren, og gå bort å ta fra hunden kongen.

Etter noen sekunder, så gir du hunden kongen igjen, går å gjør en av triggerene, og tar fra hunden kongen igjen.

Gjerne 3-5 ganger hver økt.

Gjør gjerne disse triggerene mangen ganger til dagen, ofte at du bare tar på deg jakken og går å ser på tv, eller at du sitter å ser på tv, reiser deg og rister litt med nøklene før du igjen går å ser på tv.

En ting som også kan være smart, er å la hunden være alene en annen plass enn det den normalt er, for å ikke hele tiden måtte begynne treningen på ny.

Dette er kun hvis hunden plutselig må være alene hjemme.

Alt dette avhenger selvsagt i hvilken grad sep.angst hunden har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Han reagerer ikke hvis jeg går inn på et annet rom, jeg kan f.eks dusje o.l uten at han reagerer på dette. Men som jeg sa tidligere, så reagerer han litt når jeg tar i nøklene - så da er det vel best å begynne der?

Så var det jo lure tips det med å gå ut med søpla og sånn, og ikke gå inn igjen hvis han uler. :-)

En annen ting jeg reagere på i dag, var at vi var på besøk hos noen. De vil ikke ha hund i huset sitt, så Lukas måtte stå i bånd i 30 min mens jeg var inne der. Da ulte han ikke, men han peeeep og sutret. Men dette er nok ikke noe jeg kommer til å ta så hardt tak i, da han aldri står ute i bånd hvis jeg ikke er der. Og dette har vel sikkert noe med seperasjonsangsten å gjøre, så hvis vi får trent på det vil kanskje dette gå over også. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så må hunder lære å være alene i mange forskjellige settinger og tider på døgnet. Også viktig å huske på. Noen hunder kan fint være alene på dagtid men ikke kveldstid. Det betyr også at de kan være alene i ett hus, men ikke nødvendigvis hos andre, må man også tenke på når man flytter til nytt hjem eller er på hytta o.l.

vil anbefale deg å prøve å søke opp noen artikkler om seperasjonsangst. vet det skal ligge noen bra der ut på nettet ett sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Han reagerer ikke hvis jeg går inn på et annet rom, jeg kan f.eks dusje o.l uten at han reagerer på dette. Men som jeg sa tidligere, så reagerer han litt når jeg tar i nøklene - så da er det vel best å begynne der?

Så var det jo lure tips det med å gå ut med søpla og sånn, og ikke gå inn igjen hvis han uler. :-)

En annen ting jeg reagere på i dag, var at vi var på besøk hos noen. De vil ikke ha hund i huset sitt, så Lukas måtte stå i bånd i 30 min mens jeg var inne der. Da ulte han ikke, men han peeeep og sutret. Men dette er nok ikke noe jeg kommer til å ta så hardt tak i, da han aldri står ute i bånd hvis jeg ikke er der. Og dette har vel sikkert noe med seperasjonsangsten å gjøre, så hvis vi får trent på det vil kanskje dette gå over også. Eller?

Du skal alltid begynne med å trene vekk triggerene, da du skal ha en hund som er rolig når du går fra den.

En hund som er rolig og ikke stresset når du går fra den, har større sjangs for å være rolig resten av ditt fravær.

Hvis han uler når du går ut med søpla, har du gått for fort frem, og må gå tilbake i treningen.

(Men som sagt, sep.angst er litt mer alvorlig enn å vende en valp til å være alene ved å ignorerer bjeffing/uling.)

Så har hunden din panikk når du går fra den, ikke vent til den slutter å ule før du går inn igjen, begynn heller treningen på ny/gå tilbake i treningen, og ikke gå så fort frem igjen neste gang.

(eller gå inn imens hunden har en pause i ulinga, altså det sekundet den trekker pusten)

En hund med sep.angst kan sitte å ule fra du går til du kommer tilbake, selv om du er vekke i 6 timer.

Busy svarte veldig godt på det siste spørsmålet ditt.

Noen hunder med sep.angst kan foreks fungere ypperlig alene i bilen, samtidig som de får panikk hvis du går fra de hjemme.

Det jeg syns du burde gjør er å filme hunden imens den er alene, så du kan se i hvilken grad den har sep.angst.

Hvis du har ett webcam eller videokamera tilgjengelig selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt ikke noe peiling på separasjonsangst, men på meg høres det ut som din hund er lik vår. Går jeg til gangdør, så kommer han, selv om han 'vet' han ikke får bli med, for da er det alltid "skal vi ut og gå en tur". Når da huset er tomt (eller han tror det) så begynner han som sagt å ule. Slik jeg tolker det, så er det kun det at han vil 'si ifra' at han ikke vil være alene, så kom tilbake flokken min. Når dette ikke skjer, så slutter han fort og legger seg - like greit å bruke tiden til noe fornuftig liksom ^^.

Så jeg tror det er en stor forskjell på uling/bjeff for at 'det ikke passer' hunden og at den prøve å 'kalle' tilbake flokken/eieren kontra å ha angst for å være alene som Taz nevner. Så det å prøve å finne ut om det er angst eller ei er litt viktig for videre gang tror jeg. Tror Taz også har rett i at man må overse uling og ikke direkte trene på dette hvis det er angst - er det ikke angst, SÅ kan du trene/passe på at han ikke uler når du kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det KarpeSkrotum sier. :P

Man må finne ut om det er seperasjonsangst eller ikke før man begynner alene hjemme trening.

Når hunden har seperasjonsangst så har den panikk.

Har han noen av disse symptomene:

Stresser og peser han når du viser tegn til å gå fra han, og lenge etter at du har gått?

Skjelver?

Konstant uling/bjeffing imens du er borte?

Går på do inne?

Viser ingen tegn til å ville spise det beste du kan tilby hunden når du går fra den?

Gjør forsøk på å komme seg ut av huset? (Gjerne ødelegge dører og gulv langs døren)

Nå vet jeg du sa at han uler når du går, men det sier egentligt ikke så mye om hunden faktisk har sep.angst eller ikke.

Og er det ustanselig fra du går til du kommer tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det KarpeSkrotum sier. :P

Man må finne ut om det er seperasjonsangst eller ikke før man begynner alene hjemme trening.

Når hunden har seperasjonsangst så har den panikk.

Har han noen av disse symptomene:

Stresser og peser han når du viser tegn til å gå fra han, og lenge etter at du har gått?

Skjelver?

Konstant uling/bjeffing imens du er borte?

Går på do inne?

Viser ingen tegn til å ville spise det beste du kan tilby hunden når du går fra den?

Gjør forsøk på å komme seg ut av huset? (Gjerne ødelegge dører og gulv langs døren)

Nå vet jeg du sa at han uler når du går, men det sier egentligt ikke så mye om hunden faktisk har sep.angst eller ikke.

Og er det ustanselig fra du går til du kommer tilbake?

Av symotomene så er det konstant uling (har fått høre det av naboer), og iblandt så gjør han fra seg inne når han er alene. Jeg er jo ikke helt sikker på om det er angst da, slik som du forklarer det. Men han uler konstant i hvertfall og det er dette jeg vil bli kvitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk problemer med sep.angst hos min hund når vi flyttet. Hun peip og peip, og vandret rundt inne, og stresset..

Var hos adferdstarapuat, og fikk masse hjelp.

Begynte som Taz sier med å trene bort triggerne..

Måten vi gjorde det på var å ha henne i sitt ved døra mens jeg tok på dørhåntaket, og så fikk hun belønning.. Hold på slik flere økter om dagen, kun korte stunder, og belønnet masse for at hun ikke reagerte.. Flyttet henne sakte men sikkert lenger og lenger unna døra, samtidig som vi fortsatte å trene triggere.. Rasle nøkler, åpne døra, lukke døra, åpne døra å stappe hodet ut, osv osv..

Ut i fra dette strakk vi det bare gradevis lenger og lenger, og begynte så smått og gå ut døra, og gå inn igjen uten å lukke døra, mens hun ble igjen inne.

De tingene adferdstarapauten hele tiden gjentok var:

-at jeg måtte passe på å belønne alle små riktige adferder.

-korte økter

-om hunden piper/uler, gå straks inn igjen, men ikke belønn, bare vent til hunden roer seg, og utfør en trigger du vet hunden takler, for så å belønne.

-Når hunden klarer at du er ute en liten stund (20 sek+) er det viktig å variere tiden du er ute, 1sek, 20,sek,1min,10sek osv..

Kan jo si at nå har vi ikke noe problemer med at hun er alene hjemme lenger, men jeg vil nok måtte trene på det igjen hvis vi flytter på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...