Gå til innhold
Hundesonen.no

Prisforskjeller...

ipadda

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har startet jakten på rundering og spor kurs. Jeg har vært med å trent rundering med gamlefar, og har en viss peiling på hva det går ut på, og kunne derfor tenkt meg å starte å trene rundering med Betty. Nå har jeg sjekket hos de to brukshund klubbene jeg vet om i nærheten, og stusser litt over prisforskjellene.... Klepp brukshundklubb tar 750,- for et kurs, mens Sør-Rogaland brukshund klubb tar 1400,- for ikke medlemer og 1200 for medlemer.... Det synes jeg er ganske stor prisforskjell.

Jeg syns det er mye å betale 1200,- for et kurs, hvor dette bare er "et kurs", og det ikke er mulighet for å være med å trene noen plass etterpå. Det er liksom "bare" det kurset...

Hos Klepp brukshundklubb får du muligheten til å være med å trene både rundering og spor i etterkant, i helger og i ukedager. Men, jeg trives ikke med folkene som holder til i klubben der.. Jeg syns de er veldig arrogante, om du er ny, så tar det sabla lang tid før du blir "ønsket velkommen" i klubben. Altså føler jeg ikke dem er noe flinke til å ta imot nye medlemer, spessielt ikke unge, uerfarne folk...

Så nå har jeg et dilemma. Klepp, eller sbk? Det er helt klart fordeler med å melde seg på kurs hos klepp brukshundklubb, likevell er holder jeg igjen pga erfaringer med ignorante og arrogante folk der...

Skrevet

Første jeg ville sjekket var om instruktøren er trinn 2 bruks utdannet. Det kan være litt av prisforsjellen.

Eller om instruktøre har med seg "bagasje" (erfaring).

Antall timer og deltagere på kurset har litt å si. Og om kurset kommer innunder studieforbundet. Kanskje instruktøre en innleid fra en annen kant av landet? Det fører jo også til større utgifter.

Skrevet
Første jeg ville sjekket var om instruktøren er trinn 2 bruks utdannet. Det kan være litt av prisforsjellen.

Eller om instruktøre har med seg "bagasje" (erfaring).

Antall timer og deltagere på kurset har litt å si. Og om kurset kommer innunder studieforbundet. Kanskje instruktøre en innleid fra en annen kant av landet? Det fører jo også til større utgifter.

Hos Klepp brukshundklubb er det gro (med kelpie) som er instruktør. Det sies jo at det skal være max 10 deltagere på kursene, slik at hun skal ha mulighet for å hjelpe, men de "faste" som trener er alltid med, og dermed føler jeg at hun glemmer oss andre nye litt. Slik har jeg hverfall følt det på de to lydighetskursene jeg har vært på med henne som instruktør før....

På runderingen har jeg bare vært med et par ganger med gamlefar... Så jeg sitter egentlig ikke igjen med så mye derfra....

SBK leier nok inn instruktører. Men jeg føler liksom ikke at de driver med noe bruks, og at det derfor blir med det kurset, og at jeg da må ty til Klepp brukshundklubb for å få trent etterpå uansett... Så da stiller jeg like svakt, liksom...

Guest Dratini
Skrevet

Ved de kurs som vi har gått (annen del av landet) så er det ikke tvil for meg, jeg går heller kurs hos en brukshundklubb enn en "lokal-klubb". Dette fordi de fleste brukshundklubbene har maks 8 deltagere (med hund + evt observatører), samt at instruktørene har utdannelsen sin i "nkk-regi". Dette gir for meg en pekepinn på at kursholderne faktisk kan det de driver med (man må bl.a. ha oppnådd resultater med egen hund for å kunne bli godkjent som instruktør).

Og prisen hos Rogaland Brukshundklubb er heller ikke noe å si på, synes jeg. Vi har betalt det samme for tilsvarende kurs som vi har gått. Og for de fleste brukshundklubber så er det ikke bare de tradisjonelle hunderasene som deltar, "en "brukshund" har snute og poter og gå på" (var kommentaren fra en av instruktørene ved ett av de kursene vi har deltatt ved). Og om man er nybegynner så trenger man litt mer hjelp enn om man har gått tilsvarende kurs eller trent mye innen kurset. Om den andre klubbens instruktører bruker mer tid på erfarne deltagere og man har vanskeligheter med å komme med i miljøet, ja da hadde jeg skippet den klubben asap... Men det er nå meg da :)

Edit: og de fleste brukshundklubber har treningsdager hvor medlemmene kan trene de forskjellige grenene...

Skrevet

Jeg må jo si at jeg ikke helt ser hensikten i å gå kurs hos SBK, for så å komme til en klubb som gjerne trener med helt andre metoder. Ei heller er det nødvendig med kurs for å trene hos oss feks, der får man hjelp på det nivået man er på. Jeg hadde aldri sett ei rundering når jeg kom opp der for halvannet år siden med min halvt år gamle hund.

Skrevet
Jeg må jo si at jeg ikke helt ser hensikten i å gå kurs hos SBK, for så å komme til en klubb som gjerne trener med helt andre metoder. Ei heller er det nødvendig med kurs for å trene hos oss feks, der får man hjelp på det nivået man er på. Jeg hadde aldri sett ei rundering når jeg kom opp der for halvannet år siden med min halvt år gamle hund.

Arrangerer dere kurs eller er det bare å troppe opp på treningene? Må man være medlem? :)

Skrevet
Arrangerer dere kurs eller er det bare å troppe opp på treningene? Må man være medlem? :)

Har ikke kurs, hver eneste trening er som et kurs hos oss omtrent. Som sagt, jeg kunne absolutt null når jeg først begynte å gå der. Masse flinke folk der som har holdt på i årevis. Det er bare å hive seg med. Man kan godt være med et par ganger før man melder seg inn for å se om det er noe man vil holde på med, men så forventes det at man melder seg inn i klubben. :)

Skrevet
Har ikke kurs, hver eneste trening er som et kurs hos oss omtrent. Som sagt, jeg kunne absolutt null når jeg først begynte å gå der. Masse flinke folk der som har holdt på i årevis. Det er bare å hive seg med. Man kan godt være med et par ganger før man melder seg inn for å se om det er noe man vil holde på med, men så forventes det at man melder seg inn i klubben. :)

Det skal jeg ha i mente! Jeg flytter tilbake til fantastiske Stavangerområdet i juni/juli :)

Høres veldig bra ut i alle fall!

Skrevet
Det skal jeg ha i mente! Jeg flytter tilbake til fantastiske Stavangerområdet i juni/juli :)

Høres veldig bra ut i alle fall!

Så kjekt da, håper dere kommer oppom til oss da. :)

Ja, jeg trives iallefall veldig godt på Sviland, kunne ikke tenkt meg et bedre miljø. :)

Skrevet
Så kjekt da, håper dere kommer oppom til oss da. :)

Ja, jeg trives iallefall veldig godt på Sviland, kunne ikke tenkt meg et bedre miljø. :)

Dere er åpne for de fleste raser, håper jeg? Jeg har jo ikke brukshund, men kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvd det ut med gårdshunden min uansett :)

Skrevet

Fikk nettopp mail fra schæferklubben ( som jeg helt hadde glemt at jeg hadde sendt) Og ja de er åpne for andre raser. Skal faktisk innom på torsdag eller lørdag og se og snakke litt med folket:) Er jo helt grønn på spor/runderingsfronten så får se om det er noe for oss :)

Skrevet
Dere er åpne for de fleste raser, håper jeg? Jeg har jo ikke brukshund, men kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvd det ut med gårdshunden min uansett :)

Ja, jeg har ikke opplevd at noen raser har blitt tatt negativt i mot der oppe. :)

Skrevet
Ja, jeg har ikke opplevd at noen raser har blitt tatt negativt i mot der oppe. :lol:

Ååh. Kan jeg spørre om tid på torsdagene? Jeg har ikke egen bil, så jeg må nesten få noen til å kjøre meg. Mamma trener ringtreninger der oppe på torsdagene, så kanskje vi klarer å kombinere?

Skrevet
Ååh. Kan jeg spørre om tid på torsdagene? Jeg har ikke egen bil, så jeg må nesten få noen til å kjøre meg. Mamma trener ringtreninger der oppe på torsdagene, så kanskje vi klarer å kombinere?

Ringtrening? Hmm, det er nok ikke hos oss. Men vi trener iallefall fra ca. 18.00 til rundt 21.00 på torsdager.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...