Gå til innhold
Hundesonen.no

Svineinnfluensa


BDD Girl

Recommended Posts

Ja i dag ser vi en betydelig moderasjon fra de store dagsavisene. De går faktisk så langt som å roe seg selv ned nesten for mye, og tilbakekaller mye av pandemialarmen siden det er svært få som har omkommet av svineinfluensaen.

Og det er jo sant, det er få (men nå også i USA) som har omkommet av viruset - men det betyr slett ikke at det ikke blir noe pandemi. Pandemi er jo ikke inneforstått med "massedød" - men noe som påvirker store mengder mennesker over hele verden. Selv om folk ikke dør, betyr det ikke at vi ikke får et verdensomspennende influensautbrudd. Velså skummelt, mtp infrastruktur som skal opprettholdes av alle oss arbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jøye meg. Nei dette tar jeg med et gigantisk skuldertrekk, før jeg løper ut og koser meg med noe som er gøy. Jeg gidder ikke å kaste bort masse tid på å tenke på hva som kan skje dersomatte hvisomatte ditt og datt. Joda, noen er sikkert døde, men folk dauer da av røyking/bilulykker/arbeidsulykker/fyll-inn-det-som-passer også; hvorfor hyler vi ikke mer over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg klarer liksom ikke å bli skremt av medias krisemaksimering, jeg. Joda, WHO har satt opp til nivå 5, men likevel. Det er i følge denne artikkelen:

- Kun Mexico skiller seg ut med flere dødsfall, men selv der er det bare sju bekreftede dødsfall som vi vet skyldes svineinfluensa, sier han til Politiken.

Og når Mexicos myndigheter har hoppet fra over 150 døde til rundt 100 på et døgn, nei jeg klarer ikke å ta det alvorlig enda.

Også sammenligner media med Spanskesyken, Asiasyken og Hong Kong-syken? De hadde ca 25 millioner, 2 millioner og alt fra 700 000-2 millioner (avhengig av kilde) dødsfall. Over 2-4 år... Da snakker vi pandemi (spesielt Spanskesyken med 25 mill), men hallo? I overkant av 100? Skeptisk... Gidder ikke få panikk hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har sagt at noen skal være skremt eller ha dødsangst heller, så om man føler seg skikkelig tøff fordi man ikke bryr seg vil jeg påstå det er ubegrunnet, dog bra for helsa, selvoppforing :ahappy: (Sett bort fra media, men de hører man ikke på uansett.)

Det blir nok en verdensomspennende epidemi (= pandemi) av en viss grad, men om så mange dør er det større tvil om. Det er jo ikke den største dødsraten. Men WHO viser oss at det er fare for SYKDOMSSPREDNING. Nei det er kanskje ikke verre enn en vanlig influensa - poenget er at det er en verdensomspennende (og lett smittsom?) influensa. Det er det WHO prøver å ytre mens media sirkler rundt på karusellen og roper død og avlyser døden rett etterpå.

Tankevekker er jo at hvis vi ikke hadde hatt de forholdsreglene og den beredskapen vi har i dag, kunne kanskje sykdommen vært enda mer spredd, og utviklet seg til noe verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt er jo at sånne virus kan mutere. Det som ikke er så farlig i dag er plutselig farlig i morgen. Og veldig smittsomme saker som er dødelig og som det ikke finnes medisin for (i noen særlig grad) er ikke så hyggelig. Men det er worst case scenario da. Jeg synes det er greit at myndighetene er bekymret, så slipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har sagt at noen skal være skremt eller ha dødsangst heller, så om man føler seg skikkelig tøff fordi man ikke bryr seg vil jeg påstå det er ubegrunnet, dog bra for helsa, selvoppforing :ahappy: (Sett bort fra media, men de hører man ikke på uansett.)

Vet ikke om den er myntet på mitt innlegg, men jeg føler meg ikke tøff fordi jeg ikke gidder å få hysteriske anfall helt enda. Hvis det er det du får ut av forrige innlegget mitt har jeg nok ikke klart å uttrykke meg ordentlig. Det jeg ville få frem er at media blåser opp alt noe så sinnsykt. Og før vi får direkte beskjed av norske myndigheter om at "joda, nå kan dere nok bli litt bekymret folkens" så ser ikke jeg vitsen med å bruke energi på å tenke masse på det.

Det blir nok en verdensomspennende epidemi (= pandemi) av en viss grad, men om så mange dør er det større tvil om. Det er jo ikke den største dødsraten. Men WHO viser oss at det er fare for SYKDOMSSPREDNING. Nei det er kanskje ikke verre enn en vanlig influensa - poenget er at det er en verdensomspennende (og lett smittsom?) influensa. Det er det WHO prøver å ytre mens media sirkler rundt på karusellen og roper død og avlyser døden rett etterpå.

Ja, og det var litt av mitt poeng å. Hvis media hadde holdt seg til fakta fremfor å krisemaksimere hele tiden hadde det kanskje vært mulig å få med seg de reelle farene ved denne varianten av influensa.

Tankevekker er jo at hvis vi ikke hadde hatt de forholdsreglene og den beredskapen vi har i dag, kunne kanskje sykdommen vært enda mer spredd, og utviklet seg til noe verre...

Tja... Kan jo hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...