Gå til innhold
Hundesonen.no

Lapsk Vallhund

Kristian_

Recommended Posts

Har et ønske om å få meg hund om et drøyt år og ser på forskjellige raser. Jeg har da fått opp øynene for Lapsk Vallhund og lurer på om noen har noen innspill på den rasen. Lest meg fram til at det er en gjeterhund. Hvordan er den f.eks. i forhold til Border Collie?

Fant dette på Canis:

Flott og rolig familiehund, som er meget avhengig av sin familie. I Norge er nå rasen begynt å gjøre seg kjent i utstillingsringen og som gjeter, spesielt for reingjetere. Den har gjort det meget godt i agillity i sitt hjemland, og den kan også læres opp til det meste da den er svært lettlært og grei å jobbe med. Med sitt rolige og vennlige vesen kan denne hunden anbefales på det varmeste til familiehund, men det anbefales ikke å la den sitte innestengt i bur mens resten av familien er ute på jobb. Dette er en typisk brukshund, som må ha mosjon og en fast hånd for å trives. Rasen er lite utsatt for sykdom, og det stilles strenge krav til oppdrettere som skal avle frem denne flotte rasen.

Jeg synes det der virket nesten litt for godt til å være sant, den fremstår jo nesten som perfekt. Stod også middels på aktivitetsbehov, men ser for meg at den kan kreve litt der.

Litt rart at denne rasen er så lite utbredt i Norge, jeg synes den virker som en fantastisk rase. Ikke minst er den veldig flott å se på også, selv om det ikke er det viktigste på en rase. Men innrømmer at jeg ikke ville hatt en "mindre pen hund" bare fordi egenskapene var så fantastiske.

Har ingen store planer utover å ha en turkompis og trene lydighet på hjemmebasis. Kunne hende at jeg hadde fått lyst til å konkurrere i lydighet eller agility også, det vet jeg ikke.

Edit: spoiler-funksjonen var snodig på Doggis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også utrolig fasinert av rasen. Har møtt et par eksemplarer av rasen. En av dem er fullblods reingjeter, og verdens herligste skapning!

Jeg aner ikke noe om rasen og hvordan den er å leve sammen med da, men liker typen og utseendet veldig, men det gjør ikke mannen i huset.. Så da blir det nok ingen vallhund på meg med det første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen med BC var kanskje ikke den beste, men jeg tenkte mest i forhold til hvor krevende det er å holde den i nok aktivitet eller gi den aktiviteter den trives med.

Noen som vet om det er noe særlig med vokt på rasen, hvis man f.eks. sammenligner med gjeterhunder fra Tyskland og Belgia?

Edit: Wikipedia sier at "Rasen er framavlet med spesialisert gjeting som formål. De øvrige lapphundene ble også anvendt til vokting, samt til jakt og kortere gjeting." Betyr det at LV ikke ble brukt til vokting, men at f.eks. Finsk Lapphund blir/ble det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at LV og FL var samme rase for ca 60-70 år tilbake. Av hva jeg ser på finsken så er det veldig lite vokting. Jeg har ikke nok kjennskap til lapske vallhunder til å si om de har mye vokt, men hvis de er som finsken så nei heller tvert imot.

Anbefaler deg å ta kontakt med Synnøve Lund som er i avlsrådet til Norsk Lapphundklubb kontakt informasjon finner du her

Beskrivelsen av lapsk vallhund som du skriver her er jeg faktisk det inntrykket jeg har fått av rasen. De er friske hunder som lever lenge.

I rasestandarden står det:

Adferd/temperament:

Lærevillig, rolig, vennlig, energisk og arbeidsvillig. Har lett for å bjeffe under gjeting. (man gjeter jo reinsdyr ved å bjeffe på de)

Ellers tror jeg det er par stk med lapsk vallhund her som kan fortelle mer om de. Utrolige flotte hunder, det er faktisk ganske mange som har både FL og LV, mulig at jeg også må ha en med tiden :P

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at LV og FL var samme rase for ca 60-70 år tilbake. Av hva jeg ser på finsken så er det veldig lite vokting. Jeg har ikke nok kjennskap til lapske vallhunder til å si om de har mye vokt, men hvis de er som finsken så nei heller tvert imot.

Anbefaler deg å ta kontakt med Synnøve Lund som er i avlsrådet til Norsk Lapphundklubb kontakt informasjon finner du her

Beskrivelsen av lapsk vallhund som du skriver her er jeg faktisk det inntrykket jeg har fått av rasen. De er friske hunder som lever lenge.

I rasestandarden står det:

Adferd/temperament:

Lærevillig, rolig, vennlig, energisk og arbeidsvillig. Har lett for å bjeffe under gjeting. (man gjeter jo reinsdyr ved å bjeffe på de)

Ellers tror jeg det er par stk med lapsk vallhund her som kan fortelle mer om de. Utrolige flotte hunder, det er faktisk ganske mange som har både FL og LV, mulig at jeg også må ha en med tiden :P

Lykke til! :P

Takk for svar. Er nok ikke dumt å ta kontakt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Guest LeenaM

Vi har lapsk vallhund. De skal kunne være aktive, samtidig som at de kan være rolige så man ikke merker at man har hund. Eira var ganske gæren når hun var noen mnd gammel, men hun har roet seg nå etter løpetiden. Vi kjøpte vår i Sverige, da det er ganske få kull i Norge av dem. De er jo ganske sterke, har jeg merket. Jeg er 13 år, og klarer akkurat å holde igjen vår når hun går inn for noe. F.eks. når hun vil til en annen hund (hun får selvsagt ikke alltid lov til å hilse på alle hunder). Men jeg har møtt bare en voksen hund (bortsett fra Eira) som jeg har hilst ordentlig på. Det var moren til Eira, hehe.. Hun var jo veldig rolig og snill! Vi bruker Eira mest til turer og lydighet, men jeg er litt interessert i agility også, og mamma vil prøve kløv på hun til sommeren (med lite vekt i starten, selvsagt). Denne rasen skal kunne brukes til alt, men kanskje ikke jakt og slikt, hehe :lol:

Jeg vil anbefale denne rasen, de er jo veldig fine og snille, da! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med bjeffing da? Har dere gått aktivt inn for å dempe all bjeffing? Har dere ikke brydd dere om hun bjeffet litt i ny og ne? Varsler hun på folk som går forbi vinduer, eller kanskje fugler som flyr forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Tipper du snakker til meg. Hun bjeffer litt, vi prøver å få hun til å slutte med det. Det går nok an å få de til å slutte å bjeffe, men vi synes ikke det er så lett.

Hun har bjeffet på syklister før, men har bedret seg stort nå, er sjelden hun bryr seg om både de og joggere nå. Fugler bjeffer hun ikke på, de bare ser hun på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en lappis på Ekeberg her om dagen. Etter en samtale og litt utspørring fra min side forsvant den ut fra listen min, for å si det slik. Hun bjeffet lite, og var rolig inne. Sint på andre tisper, men det er ikke rasetypisk, bare kjønnstypisk. :ahappy: Men eier gikk tre timer tur hver dag med vofsa, da var hun fornøyd... Noe mental stimulanse trenger de såklart også. Litt for mye for meg når jeg har en fra før, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en lappis på Ekeberg her om dagen. Etter en samtale og litt utspørring fra min side forsvant den ut fra listen min, for å si det slik. Hun bjeffet lite, og var rolig inne. Sint på andre tisper, men det er ikke rasetypisk, bare kjønnstypisk. :ahappy: Men eier gikk tre timer tur hver dag med vofsa, da var hun fornøyd... Noe mental stimulanse trenger de såklart også. Litt for mye for meg når jeg har en fra før, dessverre.

Det skal ikke være nødvendig med tre timer. Gjort mer research mot LV-miljøet, og de skal ikke trenge mer enn to timer heller. Tror bjeffingen (sikkert store variasjoner) er eneste minuset på rasen, andre ting tror jeg eieren kan lastes mer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...