Gå til innhold
Hundesonen.no

Lapsk Vallhund


Kristian_

Recommended Posts

Har et ønske om å få meg hund om et drøyt år og ser på forskjellige raser. Jeg har da fått opp øynene for Lapsk Vallhund og lurer på om noen har noen innspill på den rasen. Lest meg fram til at det er en gjeterhund. Hvordan er den f.eks. i forhold til Border Collie?

Fant dette på Canis:

Flott og rolig familiehund, som er meget avhengig av sin familie. I Norge er nå rasen begynt å gjøre seg kjent i utstillingsringen og som gjeter, spesielt for reingjetere. Den har gjort det meget godt i agillity i sitt hjemland, og den kan også læres opp til det meste da den er svært lettlært og grei å jobbe med. Med sitt rolige og vennlige vesen kan denne hunden anbefales på det varmeste til familiehund, men det anbefales ikke å la den sitte innestengt i bur mens resten av familien er ute på jobb. Dette er en typisk brukshund, som må ha mosjon og en fast hånd for å trives. Rasen er lite utsatt for sykdom, og det stilles strenge krav til oppdrettere som skal avle frem denne flotte rasen.

Jeg synes det der virket nesten litt for godt til å være sant, den fremstår jo nesten som perfekt. Stod også middels på aktivitetsbehov, men ser for meg at den kan kreve litt der.

Litt rart at denne rasen er så lite utbredt i Norge, jeg synes den virker som en fantastisk rase. Ikke minst er den veldig flott å se på også, selv om det ikke er det viktigste på en rase. Men innrømmer at jeg ikke ville hatt en "mindre pen hund" bare fordi egenskapene var så fantastiske.

Har ingen store planer utover å ha en turkompis og trene lydighet på hjemmebasis. Kunne hende at jeg hadde fått lyst til å konkurrere i lydighet eller agility også, det vet jeg ikke.

Edit: spoiler-funksjonen var snodig på Doggis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også utrolig fasinert av rasen. Har møtt et par eksemplarer av rasen. En av dem er fullblods reingjeter, og verdens herligste skapning!

Jeg aner ikke noe om rasen og hvordan den er å leve sammen med da, men liker typen og utseendet veldig, men det gjør ikke mannen i huset.. Så da blir det nok ingen vallhund på meg med det første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen med BC var kanskje ikke den beste, men jeg tenkte mest i forhold til hvor krevende det er å holde den i nok aktivitet eller gi den aktiviteter den trives med.

Noen som vet om det er noe særlig med vokt på rasen, hvis man f.eks. sammenligner med gjeterhunder fra Tyskland og Belgia?

Edit: Wikipedia sier at "Rasen er framavlet med spesialisert gjeting som formål. De øvrige lapphundene ble også anvendt til vokting, samt til jakt og kortere gjeting." Betyr det at LV ikke ble brukt til vokting, men at f.eks. Finsk Lapphund blir/ble det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at LV og FL var samme rase for ca 60-70 år tilbake. Av hva jeg ser på finsken så er det veldig lite vokting. Jeg har ikke nok kjennskap til lapske vallhunder til å si om de har mye vokt, men hvis de er som finsken så nei heller tvert imot.

Anbefaler deg å ta kontakt med Synnøve Lund som er i avlsrådet til Norsk Lapphundklubb kontakt informasjon finner du her

Beskrivelsen av lapsk vallhund som du skriver her er jeg faktisk det inntrykket jeg har fått av rasen. De er friske hunder som lever lenge.

I rasestandarden står det:

Adferd/temperament:

Lærevillig, rolig, vennlig, energisk og arbeidsvillig. Har lett for å bjeffe under gjeting. (man gjeter jo reinsdyr ved å bjeffe på de)

Ellers tror jeg det er par stk med lapsk vallhund her som kan fortelle mer om de. Utrolige flotte hunder, det er faktisk ganske mange som har både FL og LV, mulig at jeg også må ha en med tiden :P

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at LV og FL var samme rase for ca 60-70 år tilbake. Av hva jeg ser på finsken så er det veldig lite vokting. Jeg har ikke nok kjennskap til lapske vallhunder til å si om de har mye vokt, men hvis de er som finsken så nei heller tvert imot.

Anbefaler deg å ta kontakt med Synnøve Lund som er i avlsrådet til Norsk Lapphundklubb kontakt informasjon finner du her

Beskrivelsen av lapsk vallhund som du skriver her er jeg faktisk det inntrykket jeg har fått av rasen. De er friske hunder som lever lenge.

I rasestandarden står det:

Adferd/temperament:

Lærevillig, rolig, vennlig, energisk og arbeidsvillig. Har lett for å bjeffe under gjeting. (man gjeter jo reinsdyr ved å bjeffe på de)

Ellers tror jeg det er par stk med lapsk vallhund her som kan fortelle mer om de. Utrolige flotte hunder, det er faktisk ganske mange som har både FL og LV, mulig at jeg også må ha en med tiden :P

Lykke til! :P

Takk for svar. Er nok ikke dumt å ta kontakt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest LeenaM

Vi har lapsk vallhund. De skal kunne være aktive, samtidig som at de kan være rolige så man ikke merker at man har hund. Eira var ganske gæren når hun var noen mnd gammel, men hun har roet seg nå etter løpetiden. Vi kjøpte vår i Sverige, da det er ganske få kull i Norge av dem. De er jo ganske sterke, har jeg merket. Jeg er 13 år, og klarer akkurat å holde igjen vår når hun går inn for noe. F.eks. når hun vil til en annen hund (hun får selvsagt ikke alltid lov til å hilse på alle hunder). Men jeg har møtt bare en voksen hund (bortsett fra Eira) som jeg har hilst ordentlig på. Det var moren til Eira, hehe.. Hun var jo veldig rolig og snill! Vi bruker Eira mest til turer og lydighet, men jeg er litt interessert i agility også, og mamma vil prøve kløv på hun til sommeren (med lite vekt i starten, selvsagt). Denne rasen skal kunne brukes til alt, men kanskje ikke jakt og slikt, hehe :lol:

Jeg vil anbefale denne rasen, de er jo veldig fine og snille, da! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med bjeffing da? Har dere gått aktivt inn for å dempe all bjeffing? Har dere ikke brydd dere om hun bjeffet litt i ny og ne? Varsler hun på folk som går forbi vinduer, eller kanskje fugler som flyr forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Tipper du snakker til meg. Hun bjeffer litt, vi prøver å få hun til å slutte med det. Det går nok an å få de til å slutte å bjeffe, men vi synes ikke det er så lett.

Hun har bjeffet på syklister før, men har bedret seg stort nå, er sjelden hun bryr seg om både de og joggere nå. Fugler bjeffer hun ikke på, de bare ser hun på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en lappis på Ekeberg her om dagen. Etter en samtale og litt utspørring fra min side forsvant den ut fra listen min, for å si det slik. Hun bjeffet lite, og var rolig inne. Sint på andre tisper, men det er ikke rasetypisk, bare kjønnstypisk. :ahappy: Men eier gikk tre timer tur hver dag med vofsa, da var hun fornøyd... Noe mental stimulanse trenger de såklart også. Litt for mye for meg når jeg har en fra før, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en lappis på Ekeberg her om dagen. Etter en samtale og litt utspørring fra min side forsvant den ut fra listen min, for å si det slik. Hun bjeffet lite, og var rolig inne. Sint på andre tisper, men det er ikke rasetypisk, bare kjønnstypisk. :ahappy: Men eier gikk tre timer tur hver dag med vofsa, da var hun fornøyd... Noe mental stimulanse trenger de såklart også. Litt for mye for meg når jeg har en fra før, dessverre.

Det skal ikke være nødvendig med tre timer. Gjort mer research mot LV-miljøet, og de skal ikke trenge mer enn to timer heller. Tror bjeffingen (sikkert store variasjoner) er eneste minuset på rasen, andre ting tror jeg eieren kan lastes mer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...