Gå til innhold
Hundesonen.no

Fleksibilitet i lydighetsringen ved kræsj i to ringer?


SFX

Recommended Posts

Jeg vurderer å melde X'en på et lydighetsstevne, hvor jeg også skal stille henne i eksteriørkonkurranse.

Hvor fleksible er de i lydighetsringen, hvis det kræsjer med eksteriørbedømmelsen? Kan jeg be om å få være med på første fellesdekk, for eksempel? Eller MÅ jeg inn i den rekkefølgen jeg får tildelt på forhånd, og kræsjer det så er det mitt problem?

Jeg vet jo at det er fleksibilitet blant de fleste ringsekretærene om det kræsjer for en person i to eksteriørringer, men i lydighet skal jo en kabal gå opp med så å så mange i hver fellesdekk. Kan jeg risikere å ikke få gått lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig fleksible :P Si i fra til ringsekretær når du kommer, så får du starte til slutt som regel. Lykke til :P

Supert, takk for svar! Da melder jeg på, og håper på braksuksess i begge ringene :P

Det betyr selvfølgelig at X'en skal i BIR og BIM som bedømmes til sist, så da vil jeg naturligvis spørre om å få gå først i LP. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for svar! Da melder jeg på, og håper på braksuksess i begge ringene :P

Det betyr selvfølgelig at X'en skal i BIR og BIM som bedømmes til sist, så da vil jeg naturligvis spørre om å få gå først i LP. :P

Ikke noe problem noen av tingene, bare snakk med ringsekretær om problemstillingen, altså BIR først, så opprykk til kl 2 og så BIM, og BIS og alt det der... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem noen av tingene, bare snakk med ringsekretær om problemstillingen, altså BIR først, så opprykk til kl 2 og så BIM, og BIS og alt det der... :P

Vi skal på et annet LP-stevne helga før dette, opprykket kommer jo da, din tulling. Jeg melder på i klasse 2, for å få opprykket til 3'ern, vi gidder da ikke å leke i klasse 1 heller! :P Vi har LP-championatet i løpet av sommeren, ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på et annet LP-stevne helga før dette, opprykket kommer jo da, din tulling. Jeg melder på i klasse 2, for å få opprykket til 3'ern, vi gidder da ikke å leke i klasse 1 heller! :P Vi har LP-championatet i løpet av sommeren, ass.

Unnskyld... jeg viste jo ikke det. :P Hvilke stevner er det vi snakker om forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld... jeg viste jo ikke det. :P Hvilke stevner er det vi snakker om forresten?

Vi snakker om NKK Drammen.

Helga før debuterer vi på rasespesialen. Vet ikke om det er overmodig å hive seg på et NKK-stevne, men vi skal nå likevel dit for å stille i eksteriør, og jeg har ikke tenkt å konkurrere med andre enn oss selv.

Og jeg er ikke så veldig sint på deg, for du kunne jo ikke vite om alle mine brilliante planer! Men det går i boks, vi har jo til og med den blå vi må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå helt problemfritt. Jeg kjenner et par som har skullet stille i både eksteriør og LP, og for dem var det null problem å få starte først i LP-ringen, til tross for at de egentlig hadde sent startnummer i den ringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesport kom i dag, og det er en endring i punkt 9 i lydighetsreglene. Utdrag:

Hvis det oppstår interessekonflikter med påmeldinger i andre konkurransegrenser, eller at deltageren har påmeldt flere hunder til konkurransen, er det deltagerens eget ansvar å prøve å finne en tilfredsstillende løsning.

Jeg velger å tolke det som at det ikke er umulig, men arrangør vil ikke gå inn og tilrettelegge for meg når de ser jeg melder på dobbelt - jeg må selv ta den runden med ringsekretær, og håpe det er mulig å få til.

Takk for svar, folkens!

Vi melder på, det er jo ikke så stor prisforskjell når en skal løpe noen venstresvinger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke ringsekretærs problem å fikse noe for deg, men dine konkurrenter! Det er de du må snakke med om å få delta før/senere enn du skal etter programmet. Ringsekr. har faktisk ikke lov å si OK hvis noen av deltagerne protesterer. Så du får nok stryke konkurrentene dine med hårene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesport kom i dag, og det er en endring i punkt 9 i lydighetsreglene. Utdrag:

Jeg velger å tolke det som at det ikke er umulig, men arrangør vil ikke gå inn og tilrettelegge for meg når de ser jeg melder på dobbelt - jeg må selv ta den runden med ringsekretær, og håpe det er mulig å få til.

Takk for svar, folkens!

Vi melder på, det er jo ikke så stor prisforskjell når en skal løpe noen venstresvinger også.

Ja meld på du, ringsekretær ordner opp om du er behjelpelig med å gi dem tider og slik :P

Det er egentlig ikke ringsekretærs problem å fikse noe for deg, men dine konkurrenter! Det er de du må snakke med om å få delta før/senere enn du skal etter programmet. Ringsekr. har faktisk ikke lov å si OK hvis noen av deltagerne protesterer. Så du får nok stryke konkurrentene dine med hårene!

Hørt sånn vissvass! Den greia der har jeg aldri vært borti på mine 10 år rundt konkurranseringen! Det var en som spurte meg pent en gang og klart det er greit! Ellers har jeg kun opplevd å bli skjøvet rundt og det er vårt eget ansvar som utøver og sjekke hvem som har kommet, og ikke kommet til start. Har aldri opplevd at noen deltagere har vært kjipe med det der. Det som skjer som er min erfaring fra østland og vestland er at de som må flytte på seg må gå til slutt. Klart det er utøverne som til syvende og sist sier Ja, men jeg regner faktisk med at mine medkonkurrenter er såpass ok at de er fleksible. Det er tross alt bare en "hobby", dette ikke ett VM i å være kjipe med hverandre. Om dette er mentaliteten der du kommer fra Patricia, så er det kanskje på tide å gjøre noe med det.

Nei Emma, still opp litt tidligere enn oppmøte, snakk med ringsekretær og be pent om hjelp. Vil du ha med søtte på veien, så stiller jeg opp jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesport kom i dag, og det er en endring i punkt 9 i lydighetsreglene. Utdrag:

Jeg velger å tolke det som at det ikke er umulig, men arrangør vil ikke gå inn og tilrettelegge for meg når de ser jeg melder på dobbelt - jeg må selv ta den runden med ringsekretær, og håpe det er mulig å få til.

Takk for svar, folkens!

Vi melder på, det er jo ikke så stor prisforskjell når en skal løpe noen venstresvinger også.

Det må jo være en utrolig klønete endring for arrangørene? De risikerer jo at folk kun melder på i en gren og ikke i to fordi det blir stress og mas å få deltatt - og det vil de jo tape penger på? Jeg gidder ihvertfall ikke å melde på i 2 grener om jeg ikke er sikker på om å få starte i begge (ikke det at det er en spesielt reel problemstilling enda, men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte en del i både LP og eksteriør med mine første briarder (enten samme hund eller en i eksteriør og en i LP), men jeg må vel innrømme at jeg IKKE syntes det var noen god idè for MEG iallefall. Det ble fryktelig mye stress og mas, og jeg synes nå i ettertid det var litt dumt å gjøre begge deler på en dag siden man egentlig ikke fikk konsentrert seg skikkelig om det man skulle gjøre i noen av "grenene". Meeeen - nå er det jo forskjell på folk, og noen er jo selvsagt flinkere til å gjøre flere ting på en gang enn andre *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke ringsekretærs problem å fikse noe for deg, men dine konkurrenter! Det er de du må snakke med om å få delta før/senere enn du skal etter programmet. Ringsekr. har faktisk ikke lov å si OK hvis noen av deltagerne protesterer. Så du får nok stryke konkurrentene dine med hårene!

Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener, men jeg mener ikke å si at det er ringsekretærs problem - men at det er ringsekretær jeg må spørre. Jeg er ringsekretær selv - har bare aldri fungert i en LP-ring, og om noen trenger i eksteriørringen å stille før eller senere pga kollisjon er det meg de spør og får tillatelse fra (etter eventuell kommunikasjon med dommer fra meg), de må jo ikke spørre de 77 andre som skal i ringen.

Men, det er lett å flytte på en rase med tre hunder til et mer egnet tidspunkt. LP, derimot, har jo en kabal som skal gå opp med så og så mange i fellesdekken. Mener du at jeg må spørre en på en annen fellesdekk om å få bytte plass med denne?

Ja meld på du, ringsekretær ordner opp om du er behjelpelig med å gi dem tider og slik :P

Nei Emma, still opp litt tidligere enn oppmøte, snakk med ringsekretær og be pent om hjelp. Vil du ha med søtte på veien, så stiller jeg opp jeg :P

Det er ingen krise om vi ikke får det til, jeg melder på og ser hvordan det går. Jeg kjenner tross alt en del ringsekretærer, og de aller, aller fleste er jo hyggelige og behjelpelige. Det er bare litt skummelt å skulle gjøre noe en ikke har gjort før, så jeg leter etter det som kan bli problem og utfordringer :P Mulig jeg burde hatt et fullbemannet støtteapparat rundt meg! :P

Jeg er stort sett på plassen en times tid før start, jeg... :P

Det må jo være en utrolig klønete endring for arrangørene? De risikerer jo at folk kun melder på i en gren og ikke i to fordi det blir stress og mas å få deltatt - og det vil de jo tape penger på? Jeg gidder ihvertfall ikke å melde på i 2 grener om jeg ikke er sikker på om å få starte i begge (ikke det at det er en spesielt reel problemstilling enda, men..)

Jeg lurer på bakgrunnen for endringen, jeg - har det vært mye problem med forsinkelser i ringen pga venting av ekvipasjer i andre ringer? Jeg klarer ikke helt å se det for meg. Jeg trodde det krevde såpass mye å ha en hund i konkurranseform, at de færreste konkurrerer aktivt med flere hunder. Så de som lager forstyrrelser er i så fall oss optimister som skal stille og leke litt LP samtidig. Og det er vel ikke så mange av oss heller?

Jeg stilte en del i både LP og eksteriør med mine første briarder (enten samme hund eller en i eksteriør og en i LP), men jeg må vel innrømme at jeg IKKE syntes det var noen god idè for MEG iallefall. Det ble fryktelig mye stress og mas, og jeg synes nå i ettertid det var litt dumt å gjøre begge deler på en dag siden man egentlig ikke fikk konsentrert seg skikkelig om det man skulle gjøre i noen av "grenene". Meeeen - nå er det jo forskjell på folk, og noen er jo selvsagt flinkere til å gjøre flere ting på en gang enn andre *ler*.

Jeg har faktisk tenkt på akkurat det der - blir det stress?

Men, jeg regner med 50-60 bernere på Drammen, kanskje flere. 25-30 av disse er hannhunder. Det betyr at det tar borti halvannen time før tispene skal i ringen. Så om jeg får gå LP i første pulje, rekker jeg det (regner en ikke en time på alle ekvipasjene i en fellesdekk?). Eventuelt om det er så mange påmeldt i LP at jeg kan være sikker på at berner er ferdig bedømt, og jeg blir med i siste fellesdekk. I fall jeg skal i BTK... Kremt... Men da er berner ferdig cirka ett, og da må det være over 40 påmeldt i klasse 1, og det er vel neppe tilfelle?

Det som blir stress, er om jeg melder på Even også... Men, han har en "farfar" som sikkert ikke har noe imot å vise ham, om det skjærer seg. Det er ikke problem å få stilt andre hunder, problemet er når en hund skal i to ringer.

Uansett, jeg må bare prøve meg fram for å finne ut hva som fungerer. Det er jo lettvint å kunne konkurrere i begge deler på samme dag, framfor å måtte bruke flere helger for å få konkurrert i begge deler - eller, grøss, måtte kutte ned på antall utstillinger? :P

Så lenge ambisjonene nå er å få startet, skal vi jo klare det, og får bare finne ut hva vi mestrer og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krise om vi ikke får det til, jeg melder på og ser hvordan det går. Jeg kjenner tross alt en del ringsekretærer, og de aller, aller fleste er jo hyggelige og behjelpelige. Det er bare litt skummelt å skulle gjøre noe en ikke har gjort før, så jeg leter etter det som kan bli problem og utfordringer :P Mulig jeg burde hatt et fullbemannet støtteapparat rundt meg! :P

Jeg er stort sett på plassen en times tid før start, jeg... :P

Vi kan stille opp med ett kriseteam til deg! Vi kan også være slike som løper rundt å spør alle om det er greit at du går sist hihi

Forresten er jeg innmari god på å finne på eventuelle problemer, send en pm så kan du få flere potensielle farer og feller fra meg *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan stille opp med ett kriseteam til deg! Vi kan også være slike som løper rundt å spør alle om det er greit at du går sist hihi

Heter ikke det torpedoer?

Forresten er jeg innmari god på å finne på eventuelle problemer, send en pm så kan du få flere potensielle farer og feller fra meg *flir*

Takk for tilbudet, men jeg tror jeg står over, jeg har faktisk ikke meldt på enda, og jeg vil ikke psykes så mye ut av meg selv eller andre at jeg "glemmer" å melde på i LP... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det var det, det het ja. Er ikke så lett å holde tunge rett i munnen.

En får først forsøke å holde tunga i rett munn, og ta det derfra.

Men du tar vel også med kamphund-Zizcoen din, så han kan psyke ut konkurrentene mine også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da alltid vært deltagers eget ansvar? Såvidt jeg vet, har dommer anledning til å utelate folk som ikke stiller i riktig nummerrekkeføge. Har riktignok aldri opplevd en så vrang dommer, men har faktisk opplevd å få kjeft for å bytte fellesdekk.

Det kan ikke være særlig greit å være ringsekretær heller, hvis flere i samme klasse skal bytte plass pga kræsj med eksteriørringen. Med litt smidighet og diplomati pleier det å gå greit (også her hvor jeg kommer fra), men det ser ut for at NKK vil begrense mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da alltid vært deltagers eget ansvar? Såvidt jeg vet, har dommer anledning til å utelate folk som ikke stiller i riktig nummerrekkeføge. Har riktignok aldri opplevd en så vrang dommer, men har faktisk opplevd å få kjeft for å bytte fellesdekk.

Det kan ikke være særlig greit å være ringsekretær heller, hvis flere i samme klasse skal bytte plass pga kræsj med eksteriørringen. Med litt smidighet og diplomati pleier det å gå greit (også her hvor jeg kommer fra), men det ser ut for at NKK vil begrense mulighetene.

Så vidt jeg vet, skal ringsekretær rope inn de startnumrene som skal til fellesdekk - og dommer har da ikke noe med hvem som er der eller ei, så lenge ringsekretær sørger for at det er riktig antall der, og gir tydelige beskjeder til deltagerne. Nummerrekkefølge skal jo ikke ha noe å si for dommer, så lenge ringsekretær og skriver får notert på riktig papir. Det er ringsekretær, ikke dommer, som avgjør om to hunder kan bytte plass, fordi det ikke har noe å si for dommeren.

Det er i hvert fall det jeg er instruert til som ringsekretær, men jeg har altså aldri praktisert i lydighetsringen, så jeg vet ikke hvordan teorien overføres til praksis. Hvor enkelt er det å få til, og hva er vanligst at en skjer - blir en plassert sist, eller kan en få gå tidlig?

Men som du sier - om både ringpersonell og deltagere viser smidighet, bør det jo gå seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da alltid vært deltagers eget ansvar? Såvidt jeg vet, har dommer anledning til å utelate folk som ikke stiller i riktig nummerrekkeføge. Har riktignok aldri opplevd en så vrang dommer, men har faktisk opplevd å få kjeft for å bytte fellesdekk.

Som Emma påpeker, det er ikke dommers ansvar, det er ringsekretærs jobb å sjonglere slike ting. Kjipe dommeren lell!

Og ja klart det er deltagerens eget ansvar jeg har ikke sagt eller ment noe annet, men vi er nødt til å samtale med noen for å få det til å gå opp for vår del. Så jeg ser ikke helt at det skal være ett problem den regelendringen, vi har praktisert det slik i alle år, i hvert fall i lp. Altså snakker man med ringsekretær. På NKK Hamar kl1 er det litt håpløst å gå å stryke deltagere med hårene for det er ca 70 deltagere der (et søkt eksempel, men du skjønner hva jeg mener).

Men igjen, så har vel NKK funnet på tolkningsregler som det tar år for å finne ut av... har i minnet om den nye ståen i kl 1 for noen år tilbake. Det ble dømt ulikt i nesten ett år, og ennå er det vel dommere som dømmer noe annet.

*lese hundesport*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...