Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen er var for høye lyder

eple

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Jeg har en valp som er rett over 11 uker, og hun er var for høye lyder og noen ganger store ting. Nå har buekorpsene (folk i uniform som marsjerer og trommer i tog) begynt å øve i gatene for fullt for å bli flinke til 17. mai og valpen liker de ikke noe særlig. Det går greit på avstand, men når vi må passere nærme de blir hun redd og vil løpe i motsatt retning. Det er jo ikke så rart for det er veldig høy lyd, men jeg ønsker jo å få en hund som er trygg og som ikke reagerer så mye på skremmende ting. I denne situasjonen roste jeg henne når vi gikk nærmere, og holdt henne igjen i båndet om hun prøvde å snu. Jeg prøvde også å belønne med godbiter når vi nærmet oss, men hun ville ikke ha. Hun ville tydelig bort fra situasjonen når buekorpset passerte rett forbi oss (spesielt når de som trommet var nærmest), men jeg holdt stramt i båndet og vi stod der til de hadde passert. Hun hadde ikke noe problemer med å gå samme veien som dem når de hadde gått litt foran oss. Andre ting hun ikke liker så godt er biler som kjører fort og nærme, store busser og lastebiler, gravemaskiner som bråker osv. Men det er ikke alltid hun reagerer. Biler likte hun mye mindre i begynnelsen, men nå er hun blitt flinkere og roligere rundt biler, og dom oftest går hun fint i båndet om det kjører biler forbi.

Gjør jeg riktig ved å rose henne når vi nærmer oss? Jeg bruker mye ros på turer, så tror ikke hun oppfatter dette som spesielt eller rart. Noen som har noen tips til hvordan vi kan miljøtrene mer effektivt? :blink:

Skrevet

Jeg er av den oppfattningen at om et dyr er redd for noe, skal man late som ingenting, prøve å få hunden til å tenke på noe annet, snakke til den på "tøysespråk" for å vise den at du ikke er redd.

Masse ros, mens du nermer deg det "skumle" og/eller masse oppstyr rundt dette vil etter min oppfattning ha motsatt effekt.

Vis hunden at det ikke er noe å være redd for ved å oppføre deg så normalt som mulig.

Begynn i hagen med at du leker med hunden og sørger for at du har dens fulle oppmerksomhet. Så kan noen komme ut å gå i ring rundt dere. Når hunden venner seg til dette kan personen ha med seg en gryte og en sleiv og lage litt leven med dette. Du skal late som ingenting og heller gi hunden godbit etter "sitt" o.l.

Ellers ville jeg gått tur langs en tungt trafikert vei når hunden er klar, når det kommer en buss/lastebil så få den til å tenke på noe annet. Sitt, ligg what ever. Så roser du skikkelig og gjerne med godbit

Det er MIN mening;)

En oppdretter sa en gang til meg at har du valper i hus skal du miste gryter i gulvet, smelle med dører, o.l (ikke overdrive såklart) for å vende hundene til lyder. De vil ha lettere for å tilpasse seg i sine nye hjem, som er fuldt av nye ukjente lyder. Sosialisering av valp er veldig viktig. I dette tilfellet høres det jo ut som det ikke er blitt lagt nokk vekt på hos oppdretter kanskje??

Jo mer en hund får oppleve, jo sikkrere vil den bli på seg selv;)

Lykke til :blink:

Skrevet

Jeg signerer det ovenfor. Som du sier er hunden litt redd, skeptisk til disse lydene og bråket. Når det ikke skjer noe vondt når de passerer, heller masse godbiter og ros osv. så vil den til slutt skjønne at det ikke ernoe å bry seg om. Dette kan selvfølgelig ta en liten stund da.. det går ikke på en-to-tre.

Og det med godbiter, min er helt like når det kommer "skumle" ting. Hvis hun tar imot godbiten spytter hun den bare ut igjen.

Skrevet

Usj, de buekorpsene altså.. De innfødte kan si hva de vil men jeg syns bare de er bråkete :blink:

Bea likte de heller ikke da hun var liten.. men jeg gjorde som folk sier ovenfor her: Latet som ingenting.

Sørget også for at hun ble mye utsatt for mer eller mindre bråkete nye miljøer hver dag. Litt miljøtrening i små doser hver dag er bra, tror jeg. Jeg bare gikk og latet som ingenting.. Ble hun litt redd så reagerte jeg ikke stort på det. Det er ofte sånn at om du forventer at valpen skal bli redd for noe så merker valpen dette og vil reagere sterkere, det er i alle fall min teori.

Etter hvert som hun ble roligere i nærheten av bråkete ting, feks en byggeplass, så trente vi gjerne litt like ved. sitt, dekk, kontakt osv.. Samme med store trailere og lastebiler som passerte.. Fikk henne til å ta kontakt med meg da de passerte, og ga gobit da de var forbi oss. Dette fungerte utmerket! Har forøvrig brukt samme trikset på passerende mennesker og hunder også med stort hell.

Kan kanskje virke som skjønningen din er hakket verre enn det Bea var, men har tro på at det vil gå bra :) Det er vel egentlig mengdetrening som trengs.. og de teite buekorpsene ja.. Er ikke SÅ lett å planlegge trening med dem.. Selv gikk vi mye tur forbi det stedet hvor nordnesbataljonen (om det er det de heter) øver. Dette hjalp for vår del. Nå bryr hun seg lite om buekorps, titter noe fascinert på dem når de går forbi :)

Skrevet

Takk for svar! Vi trente litt kontakt og gå fint i bånd i sentrum i går blant bråkete busser og sånt, og det gikk egentlig veldig bra synes jeg :icon_confused: Vi får bare stå på og fortsette å øve! Takk for gode tips!

• 2 weeks later...
Skrevet

Høres ut som det kommer til å gå helt fint !

Det er derfor det så viktig å gjøre en Valpe-Test (temprament/holdning) før man velger valp da hadde du funnet ut dette, hjelper deg lite nå da ! og da først finner du den rette hunden for deg, prøver ikke å være "all knowing" man gjor ikke alt rett med 1. hund uansett, lykke til - du virker veldig fornuftig, så det ordner seg skal du se, Lykke til :thumbs:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...