Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen er var for høye lyder

eple

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Jeg har en valp som er rett over 11 uker, og hun er var for høye lyder og noen ganger store ting. Nå har buekorpsene (folk i uniform som marsjerer og trommer i tog) begynt å øve i gatene for fullt for å bli flinke til 17. mai og valpen liker de ikke noe særlig. Det går greit på avstand, men når vi må passere nærme de blir hun redd og vil løpe i motsatt retning. Det er jo ikke så rart for det er veldig høy lyd, men jeg ønsker jo å få en hund som er trygg og som ikke reagerer så mye på skremmende ting. I denne situasjonen roste jeg henne når vi gikk nærmere, og holdt henne igjen i båndet om hun prøvde å snu. Jeg prøvde også å belønne med godbiter når vi nærmet oss, men hun ville ikke ha. Hun ville tydelig bort fra situasjonen når buekorpset passerte rett forbi oss (spesielt når de som trommet var nærmest), men jeg holdt stramt i båndet og vi stod der til de hadde passert. Hun hadde ikke noe problemer med å gå samme veien som dem når de hadde gått litt foran oss. Andre ting hun ikke liker så godt er biler som kjører fort og nærme, store busser og lastebiler, gravemaskiner som bråker osv. Men det er ikke alltid hun reagerer. Biler likte hun mye mindre i begynnelsen, men nå er hun blitt flinkere og roligere rundt biler, og dom oftest går hun fint i båndet om det kjører biler forbi.

Gjør jeg riktig ved å rose henne når vi nærmer oss? Jeg bruker mye ros på turer, så tror ikke hun oppfatter dette som spesielt eller rart. Noen som har noen tips til hvordan vi kan miljøtrene mer effektivt? :blink:

Skrevet

Jeg er av den oppfattningen at om et dyr er redd for noe, skal man late som ingenting, prøve å få hunden til å tenke på noe annet, snakke til den på "tøysespråk" for å vise den at du ikke er redd.

Masse ros, mens du nermer deg det "skumle" og/eller masse oppstyr rundt dette vil etter min oppfattning ha motsatt effekt.

Vis hunden at det ikke er noe å være redd for ved å oppføre deg så normalt som mulig.

Begynn i hagen med at du leker med hunden og sørger for at du har dens fulle oppmerksomhet. Så kan noen komme ut å gå i ring rundt dere. Når hunden venner seg til dette kan personen ha med seg en gryte og en sleiv og lage litt leven med dette. Du skal late som ingenting og heller gi hunden godbit etter "sitt" o.l.

Ellers ville jeg gått tur langs en tungt trafikert vei når hunden er klar, når det kommer en buss/lastebil så få den til å tenke på noe annet. Sitt, ligg what ever. Så roser du skikkelig og gjerne med godbit

Det er MIN mening;)

En oppdretter sa en gang til meg at har du valper i hus skal du miste gryter i gulvet, smelle med dører, o.l (ikke overdrive såklart) for å vende hundene til lyder. De vil ha lettere for å tilpasse seg i sine nye hjem, som er fuldt av nye ukjente lyder. Sosialisering av valp er veldig viktig. I dette tilfellet høres det jo ut som det ikke er blitt lagt nokk vekt på hos oppdretter kanskje??

Jo mer en hund får oppleve, jo sikkrere vil den bli på seg selv;)

Lykke til :blink:

Skrevet

Jeg signerer det ovenfor. Som du sier er hunden litt redd, skeptisk til disse lydene og bråket. Når det ikke skjer noe vondt når de passerer, heller masse godbiter og ros osv. så vil den til slutt skjønne at det ikke ernoe å bry seg om. Dette kan selvfølgelig ta en liten stund da.. det går ikke på en-to-tre.

Og det med godbiter, min er helt like når det kommer "skumle" ting. Hvis hun tar imot godbiten spytter hun den bare ut igjen.

Skrevet

Usj, de buekorpsene altså.. De innfødte kan si hva de vil men jeg syns bare de er bråkete :blink:

Bea likte de heller ikke da hun var liten.. men jeg gjorde som folk sier ovenfor her: Latet som ingenting.

Sørget også for at hun ble mye utsatt for mer eller mindre bråkete nye miljøer hver dag. Litt miljøtrening i små doser hver dag er bra, tror jeg. Jeg bare gikk og latet som ingenting.. Ble hun litt redd så reagerte jeg ikke stort på det. Det er ofte sånn at om du forventer at valpen skal bli redd for noe så merker valpen dette og vil reagere sterkere, det er i alle fall min teori.

Etter hvert som hun ble roligere i nærheten av bråkete ting, feks en byggeplass, så trente vi gjerne litt like ved. sitt, dekk, kontakt osv.. Samme med store trailere og lastebiler som passerte.. Fikk henne til å ta kontakt med meg da de passerte, og ga gobit da de var forbi oss. Dette fungerte utmerket! Har forøvrig brukt samme trikset på passerende mennesker og hunder også med stort hell.

Kan kanskje virke som skjønningen din er hakket verre enn det Bea var, men har tro på at det vil gå bra :) Det er vel egentlig mengdetrening som trengs.. og de teite buekorpsene ja.. Er ikke SÅ lett å planlegge trening med dem.. Selv gikk vi mye tur forbi det stedet hvor nordnesbataljonen (om det er det de heter) øver. Dette hjalp for vår del. Nå bryr hun seg lite om buekorps, titter noe fascinert på dem når de går forbi :)

Skrevet

Takk for svar! Vi trente litt kontakt og gå fint i bånd i sentrum i går blant bråkete busser og sånt, og det gikk egentlig veldig bra synes jeg :icon_confused: Vi får bare stå på og fortsette å øve! Takk for gode tips!

• 2 weeks later...
Skrevet

Høres ut som det kommer til å gå helt fint !

Det er derfor det så viktig å gjøre en Valpe-Test (temprament/holdning) før man velger valp da hadde du funnet ut dette, hjelper deg lite nå da ! og da først finner du den rette hunden for deg, prøver ikke å være "all knowing" man gjor ikke alt rett med 1. hund uansett, lykke til - du virker veldig fornuftig, så det ordner seg skal du se, Lykke til :thumbs:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...