Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forstå stamtavler?


Stripa

Recommended Posts

Heisann :ahappy:

Er ny i dette gamet og skal kjøpe meg valp til sommeren. Stamtavlen til valper er for meg en jungel av ukjente navn og ord. Siden jeg har blitt fortalt og oppfordra til å nøye sjekke stamtavlen før jeg kjøper valp mht. helse og gemytt, så lurer jeg nå på om noen kan forklare meg hvordan jeg gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgang til DogWeb? Alle som er medlem av en hundeklubb har tilgang.

Det er en internettdatabase med oversikt over alle hunder registrert i Norge, hvor du kan finne noe informasjon. For eksempel øyelysning, HD- og AA-røntgenfotografering. Det er en god start.

Der kan du også se utstillingsresultat.

Og du kan sjekke søsken til din valps foreldre, besteforeldre, halvsøsken, etc. Er de røntget? Er de utstilt?

Og du kan sjekke slektskap. Er foreldrene halvsøsken, eller er de ikke i slekt i det hele tatt? Du kan lage fiktive stamtavler til din valp ved å plotte inn registreringsnummer til valpens foreldre, og få opp innavlsgrad. Det finnes ulike anbefalinger i ulike raseklubber hva innavlsgraden maks bør være på.

Når det gjelder annen helse, må du kontakte raseklubb/avlsråd, du må selvfølgelig snakke med oppdretter og hannhundeier, snakke med andre i rasemiljøet, for å finne ut hva en vet om linjene til din valp. Det er dessverre ikke mange sykdommer som registreres sentralt, så du er avhengig av at noen forteller det til deg.

Snakk med oppdretter, still spørsmål og undersøk - lever besteforeldrene? Hvis ikke, hvor gamle ble de, hva døde de av? Hvilke plager og sykdommer har foreldrene og andre slektninger hatt? Hvis oppdretter sier at de ikke har hatt noe, lyver h*n. Alle har et eller annet, og inkluder gjerne eksteriør i spørsmålet. Hvis det er gjennomgående feil i linjene er jo ikke det bra.

Gemytt - mentalbeskrivelser registreres ikke sentralt, så om det er noe som foretas på din rase må du kontakte raseklubb eller eier for å høre resultatet.

Sørg for å få treffe kullets mor, far om mulig, og andre slektninger. Tidligere avkom? Søsken? Besteforeldre?

Besøk oppdretter flere ganger, og se hvordan det er hos denne. Er hundene tilgjengelige? Det er lov å varsle og vokte, men de skal vise rasetypisk oppførsel mot fremmede.

Dra på utstilling eller stevner, og treff din valps slektninger der. Hvordan er det å få hilse på dem der, hvordan oppfører de seg i ringen? Bli med på søndagstur, se hvordan de fungerer sammen.

Mye av arbeidet må du gjøre praktisk, all informasjon er ikke tilgjengelig på nett eller andre steder. Du må rett og slett bli kjent med linjene, stille spørsmål, ha samtaler og få fram informasjon gjennom kommunikasjon der det ikke finnes registrert sentralt.

Var dette forståelig? Lykke til med valpejakten, og spør gjerne igjen om vi kan hjelpe deg med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for utfyllende svar :ahappy:

Jeg blir virkelig imponert over hvor seriøst dette forumet er!! Alt jeg lurer på (selv om jeg er helt fersk på forumet) får jeg seriøse svar på, og det så fort! TUSEN takk altså!

Har desverre ikke dogweb, har ikke hatt hund før (eller bedre sagt ikke hatt valp med stamtavle). Det med søsken/foreldre/besteforeldre er det noe jeg finner info om på dogweb? Finner jeg også innavlsgrad der?

Vurderer å kjøpe meg shetland sheepdog fra mellsjøhøgda.

Første gang jeg kjøper meg valp så det er litt vanskelig for meg å vite hvodan og hvor jeg oppsøker rasemiljøet. Skal besøke oppdretter i morgen så jeg får bare se hva som kommer ut av det møtet :lol: vet ikke helt hva jeg skal spørre oppdretter om, noen forslag på sånne "must" ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke dogweb, har ikke hatt hund før (eller bedre sagt ikke hatt valp med stamtavle). Det med søsken/foreldre/besteforeldre er det noe jeg finner info om på dogweb? Finner jeg også innavlsgrad der?

Innavlsgrad ligger på nett ja :ahappy:

Hvis du vil finne innavlsgraden på valpen din, (som jeg regner med ikke er registrert i NKK ennå) så kan du lage en fiktiv stamtavle mellom foreldre dyrene :lol:

DogWeb er temmelig oversiktlig og lett :D

Lykke til imorgen og med webben :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for utfyllende svar :ahappy:

Jeg blir virkelig imponert over hvor seriøst dette forumet er! Alt jeg lurer på (selv om jeg er helt fersk på forumet) får jeg seriøse svar på, og det så fort! TUSEN takk altså!

Har desverre ikke dogweb, har ikke hatt hund før (eller bedre sagt ikke hatt valp med stamtavle). Det med søsken/foreldre/besteforeldre er det noe jeg finner info om på dogweb? Finner jeg også innavlsgrad der?

Vurderer å kjøpe meg shetland sheepdog fra mellsjøhøgda.

Første gang jeg kjøper meg valp så det er litt vanskelig for meg å vite hvodan og hvor jeg oppsøker rasemiljøet. Skal besøke oppdretter i morgen så jeg får bare se hva som kommer ut av det møtet :lol: vet ikke helt hva jeg skal spørre oppdretter om, noen forslag på sånne "must" ting?

Hvis du vet sikkert at du skal ha sheltie, kan du jo allerede nå melde deg inn i raseklubben. Eller om det er en lokal hundeklubb du ønsker å gå hos, kan du melde deg inn allerede nå.

Dermed får du tilgang til DogWeb (det er et frynsegode for medlemmer), og kan sjekke ting og tang.

Ved å bli medlem i raseklubben kan du jo oppsøke den lokale avdelingen, for å treffe flere sheltier, bli med på deres arrangement - og komme inn i rasemiljøet. Eller oppsøk utstillinger, det er alltid mange shelties på utstilling, så da kan du treffe flere der. Og når du får valpen i hus kan du jo oppsøke avdelingen på tur eller valpeshow, for å delta aktivt med egen hund i miljøet.

Angående spørsmål til oppdretter - ofte flyter slike samtaler godt, og en får veldig mye informasjon uten å forme det som et "avhør" eller intervju. Men likevel kan det være greit å skrive ned på en lapp for deg selv ting du vil ha svar på.

Hva er besøkets formål? Bli kjent med rasen, og finne ut om det er den du vil ha? Bli kjent med oppdretter, og se om det er de du vil ha valp fra? Bli kjent med et kull, og plukke ut en valp? Formålet med turen og hvor langt du er i prosessen vil jo styre hva du lurer på, hva du allerede vet.

Men jeg ville undersøkt hvordan valpene har det de åtte ukene de er hos oppdretter, siden det er viktig hva slags start på livet de får. Hvor er valpekassa? Hva får de oppleve de åtte ukene? Treffer de andre hunder? Får de gå på ulikt underlag? (Jeg vet om en valp som var redd for å gå på gress, for det hadde den ikke gjort de åtte første ukene, så den måtte vennes til det) Får de treffe mennesker i ulike fasonger og størrelser/aldre? Også videre.

Jeg håper det er noen innspill som kan sette i gang tankene dine. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...