Gå til innhold
Hundesonen.no

Blue merle på shetland sheepdog


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hvordan oppstårr fargen blue merle egentlig?

(Kan være noen her har forklart meg før, men jeg har glemt det :oops: )

Kan det f.eks. komme en blue merle i et tricolour kull? Hvilke kombinasjoner blir det ikke blue merle av?

Og hva kan en avle en merle med for at det skal komme merle i neste kull?

Og hvis blue merle fargen egentlig er feil, er det rett å avle videre på fargen da? Kan disse hundene stilles?

walda7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ekstremt mye men kan si det jeg kan:

En merlet hund har en genfeil som gjør an den får denne fargen, ved å avle videre på den må man krysse en blå merle med en tricolor hund, da vil man få begge fargene(med mindre det bare kommer en valp). Hvis man krysser en merlexmerle kan hunden bli overdekket med hvitt og få øyesykdommer, blindhet, døvhet etc. Hvis man krysser en merle x sobel vil ikke valpene bli rene blå derfor er det ikke tillatt å krysse merlex merle og merle x sobel i Norge.

Sikkert en skikkelig dårlig forklaring, men du finner det meste på nssk.no og ellers så er det jo en del sheltiemennesker her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mali har jo forklart deg hvordan en Merle oppstår så det tar jeg ikke igjen :lol:

Det er en del Blue Merle i Norge.

Av fargen Black and white er det svært få av i Norge. Det er en del av dem i Canada, USA og Australia...

Black and tan er det ingen av i verden... desverre... på grunn av at det hvite genet er innført i alle linjene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...