Gå til innhold
Hundesonen.no

Diare- hvor lenge skånefor


roxana

Recommended Posts

Hvor flytende er det? Og hvor lenge har han hatt det? Hvis det er veldig flytende anbefaler jeg å gi Diarsanyl sammen med zoolacen. Diarsanylen er mere stoppende, mens Zoolacen tilfører tarmen sunne bakterier og gjenoppretter bakteriefloraen. Jeg ville ha fastet hunden i ett døgn (bortsett fra zoolacen og diarsanylen) og så kjøpt et spesialfor hos veterinær.. Eukanuba Intestinal feks... Man får kjøpt små poser på 800 gr hos veterinæren (hvertfall på klinikken jeg jobber på) og da gir du bitte små måltider flere ganger om dagen, for så å blande inn en og en neve med hans vanlige for, til magen er stabil igjen..

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal ikke kjøpe spesialfor, han er vant til valpeforet, og vil ikke vende han til noe annet, ikke aktuelt..

Som jeg sier så får han jo etter VETERINÆRENS RÅD skånefor fra imorgen...

Har vært hos veterinæren idag... Det jeg lurer på er hvor lenge jeg skal gi han skåneforet??? Det er istedetfor spseialforet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal ikke kjøpe spesialfor, han er vant til valpeforet, og vil ikke vende han til noe annet, ikke aktuelt..

Som jeg sier så får han jo etter VETERINÆRENS RÅD skånefor fra imorgen...

Har vært hos veterinæren idag... Det jeg lurer på er hvor lenge jeg skal gi han skåneforet??? Det er istedetfor spseialforet..

om han venner seg til skånefòr fra veterinæren eller venner seg til ris og kylling er vel et fett?

uansett så bør du gi han det frem til magen hans er fast igjen,hvor lenge det blir er ikke lett å forutse.

er han ikke merkbart bedre innen 5 dager bør veterinæren ta en ny kikk på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å virke irritert, men han får skånefor vi lager hjemme, men skal gi det til magen blir stabil altså??

Gi han det til magen har stabilisert seg og du ser at avføringen er fastere. Da kan du blande halvt med det foret han vanligvis får også ser du hvordan magen hans reagerer på det. Ser det bra ut kan du dagen etter gi mer av den vanlige maten og bare litt kylling og ris.

Cottage chees har jeg ingen erfaring med å gi, har gitt biola eller annen syrnet melk og synes dette har god effekt. Men funker cc så er det jo noe nytt å ta med seg i erfaringer. :-)

Sørg for at han får i seg masse væske, det er viktig at hunden ikke blir dehydrert ved diaré.

God bedring til han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri dette skånefôret nettopp av den grunn at det er jo slett ikke sikkert alle hunder automatisk tåler biola, cottage cheese, fiskepudding, og alt annet man blir anbefalt å gi..

Faste i ett døgn, zoolac, canikur, idoform eller noe annet som gir de "riktige bakteriene" til magen, og så koker jeg ris og gir 50:50 med dette og hundematen hunden er vant til å spise. Og da er det over på en dag eller to.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville jo faktisk bare vite hvor lenge.:wub:

Trenger ikke ta noen telefon da jeg :)

Jeg vil ikke gi han KUN noe annet, for vil magen fortsatt skal være vant til valpeforet han får...

Han er ellers pigg, satser på han blir mer fastere i magen idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, trodde han ble frisk, MEN FORTSATT diare IGJEN idag, svigers sier han hadde fast avføring idag da de hadde han, men nå har han diare igjen, hjalp ikke med skånekosten vi lagde ,gikk over til for igjen, og Zoolack, med surmelk, men ingenting hjelper jo.

Hva skal vi gjøre?

Ringe vet. vi skal ringe igjen imorgen for å få noe, men synes ingenting hjelper her...

Kan ikke risikere liv og helse... :icon_confused:

HJELP :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surmelk, biola, fiskepudding osv inneholder MELK, og det er det mange hunder som ikke tåler. .Hunder er ikke laget for å kunne fordøye melkeproteiner så godt.. Var derfor jeg anbefalte deg spesialfor for ømtålig mage.. Men man kan jo selvfølgelig prøve ren kyllingfilet og ris også.. og se hvordan han reager på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor gammel valpen din er, men valper blir gjerne dehydrert fortere enn voksne hunder.

Jeg ville derfor tatt han med til veterinær så de kan sjekke om han evt trenger noe intravenøst hvis han har hatt diarè over lang tid nå.

Be også om å få Diarsanyl, som forhåpentligvis vil hjelpe bedre enn zoolacen.

Ikke gi hunden mat på et døgn ca (faste), men sørg for at den får i seg nok væske.

Så kan du gi små porsjoner med kokt ris blandet med litt av foret hans. Gi heller flere små måltider mange ganger om dagen enn å pøse på med den vanlige dagsrasjonen. Det er mye bedre om han får i seg litt og holder på det, enn at du er bekymret over at han har spist lite og gir han normale porsjoner.

Begynn i det små.

Hvis dette er noe som sitter skikkelig så kan det ta lang tid å stabilisere magen igjen. Ikke regn med at dere kan begynne med vanlig fôr og normale porsjoner fordi han ikke har hatt diarè på en dag. Jobb dere gradvis tilbake til det opprinnelige.

Lykke til! Håper det ordner seg. Ikke noe moro med syke valper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor gammel valpen din er, men valper blir gjerne dehydrert fortere enn voksne hunder.

Jeg ville derfor tatt han med til veterinær så de kan sjekke om han evt trenger noe intravenøst hvis han har hatt diarè over lang tid nå.

Be også om å få Diarsanyl, som forhåpentligvis vil hjelpe bedre enn zoolacen.

Ikke gi hunden mat på et døgn ca (faste), men sørg for at den får i seg nok væske.

Så kan du gi små porsjoner med kokt ris blandet med litt av foret hans. Gi heller flere små måltider mange ganger om dagen enn å pøse på med den vanlige dagsrasjonen. Det er mye bedre om han får i seg litt og holder på det, enn at du er bekymret over at han har spist lite og gir han normale porsjoner.

Begynn i det små.

Hvis dette er noe som sitter skikkelig så kan det ta lang tid å stabilisere magen igjen. Ikke regn med at dere kan begynne med vanlig fôr og normale porsjoner fordi han ikke har hatt diarè på en dag. Jobb dere gradvis tilbake til det opprinnelige.

Lykke til! Håper det ordner seg. Ikke noe moro med syke valper!

SOM JEG SKRIVER, JEG har vært hos vet.

, fikk der beskjed om hva jeg skal gjøre, ris, kylling og cottagecheese, UTEN HELL!!

Heller ikke Zoolack, og ikke Natruellmelk, kulturmelk er ikke det samme som andre melkeprodukter, poenger er at ingenting fungerer, OG JEG ER BEKYMRET, jeg vil til vet. imorgen for å høre mer.

Han er 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg svarte deg på PM Roxana... hvis du fikk godteri eller god mat i en periode fordi du var litt syk, og så måtte tilbake på grovbrød eller knekkebrød, så hadde du også protestert?? men hadde du vært sulten nok så hadde du da spist?? Ingen som sulter seg frivillig i Norge... Så ikke vær redd han skal nekte å spise foret sitt etterpå. .Du må bare være litt streng :icon_confused: Og personlig så hadde jeg gitt blanke i om noen ga meg kniven på strupen om hunden min var syk.. Min hunds helse kommer først. .Og vil noen bli sur på meg fordi jeg ikke følger deres råd, så be my guest :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg svarte deg på PM Roxana... hvis du fikk godteri eller god mat i en periode fordi du var litt syk, og så måtte tilbake på grovbrød eller knekkebrød, så hadde du også protestert?? men hadde du vært sulten nok så hadde du da spist?? Ingen som sulter seg frivillig i Norge... Så ikke vær redd han skal nekte å spise foret sitt etterpå. .Du må bare være litt streng :icon_confused: Og personlig så hadde jeg gitt blanke i om noen ga meg kniven på strupen om hunden min var syk.. Min hunds helse kommer først. .Og vil noen bli sur på meg fordi jeg ikke følger deres råd, så be my guest :lol:

Ja, nå reiser jeg imorgen til vet.så får vi orden på dette forbanna dritet her, er lei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bloggen din nå Roxana.. det med strupen. .Jeg trodde du mente at du fikk svigerfaren din på strupen jeg fordi du skulle bytte for (jøss, for en streng fyr tenkte jeg.. :icon_confused: ) men jeg ser nå at han har gitt valpen din en strupe å bite på da han passet han.. Det var kanskje litt hard kost for en hund med diare'.... Vi får håpe at det bare var strupen som gjorde at magen ble så i ulage igjen da, siden han virket bedre før på dagen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bloggen din nå Roxana.. det med strupen. .Jeg trodde du mente at du fikk svigerfaren din på strupen jeg fordi du skulle bytte for (jøss, for en streng fyr tenkte jeg.. :P ) men jeg ser nå at han har gitt valpen din en strupe å bite på da han passet han.. Det var kanskje litt hard kost for en hund med diare'.... Vi får håpe at det bare var strupen som gjorde at magen ble så i ulage igjen da, siden han virket bedre før på dagen :P

Hehehehe, jeg ler, men uansett..,han blir litt irritert når vi bytter for slik, for han bekymrer seg for det, driver dyrebutikk, men han kom idag med det jeg skrev til deg på brev..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...