Gå til innhold
Hundesonen.no

Leilighet med hund.. Umulig


Nelly

Recommended Posts

Ihht husleieloven kan ikke et borettslag nekte noen å ha hund med mindre det foreligger tungtveiende årsaker til dette. Disse årsakene skal være av art at f.eks en beboer i samme oppgang blir nærmest døssjuk av å gå i samme trappegang som en hund, og det skal da foreligge legeerklering på dette.

Nå er ikke det helt ordlyden, det er nemlig slik at hunden også må ha en vesentlig positiv effekt for leietakeren som insisterer på å ha hund.

Det er vel dessverre ingen saker som er dratt inn for høyesterett hittil tror jeg, det kunne vært artig å få dannet presedens.

En privat utleier kan heller ikke nekte en leietager å ha hund, men det er klart, de kan lage leven for deg om de vil da, slik at du etter mye om og men velger å flytte fremfor å krangle med husverten.

Tro meg, i borettslag vil gjerne slik krangel ta på mer enn det vil i annet leieforhold, mye pga de håpløse folka som ofte sitter i borettslagstyrene..

Men nå er det en gang slik da, at hunder sliter på en leilighet. Klør på parketten f.eks, ikke alltid pene riper det blir av det.

Det er normal slitasje.

Kloring på dører dersom de hopper på døra. Tygging på lister og dørkarmer f.eks. En hund kan forårsake mye skade. Men da får man sørge for klekkelig depositum, så hvorfor ikke sende en mail til alle som har en leilighet som kunne passe og skrive at de kan få referanser, de kan få mer i depositum og garanti for at om noe i leiligheten blir skadet av hunden (før og etter bilder) vil bli erstattet? Det kan hende seg man har flaks. Kanskje har du referanser fra forrige utleier?

Kloring på dører, tygging på karmer osv er helt klart ødeleggelser ja, ikke slitasje.

Det er ikke lov å ta mer enn 3 mnd leie i depositum, det er faktisk også lovfestet.

Leietaker er alltid pliktig til å erstatte skade, uavhengig av sum. Også om det er mer enn depositumet tilsier.

Utleier bør uansett ha en forsikring mot slikt..

Personlig ville jeg holdt kjeft om hund, og latt utleier oppdage det etter innflytting, hadde vedkommende hatt problemer med det kunne jeg glatt henvist videre til en jurist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt OT i forhold til trådstarters innlegg, men skitt au!

Jeg skal flytte fra Oslo til Trondheim i løpet av siste halvdel av juli. Hvis det er noen som behøver et sted å bo med hund i Oslo så kontakt meg på PM. To-roms, 2. etasje i tomannsbolig sentralt i Nydalen. Kort veg til Akerselva (turveg), buss og t-bane. Hunden din bør gå overens med malamuten (tispe) i 1. etasje. Det har ikke vært noe problem for oss.

Jeg flyttet hit for et år siden, og fikk tak i leiligheten ved å annonsere på finn. Jeg fikk en 4-5 henvendelser hvis jeg husker riktig. I annonsen fokuserte jeg på at hunden var voksen, lydig og omgjengelig.

Er det noen som vet om et krypinn i Trondheim, i nærheten av Rosten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Måtte tenke litt jeg nå - og jeg har bodd 4 steder (leid) med hund - dette er det femte stedet, og jeg har alltid hatt to hunder og katt i tillegg og det har aldri vært noe problem.

Dette er det første stedet jeg har betalt depositum også faktisk, men det er jo greit nok - ikke noe stort depositum.

Leilighetene jeg har bodd i har vært helt ok, den 2. plassen jeg bodde var veldig liten - men etter det så har det vært rundt femti kvm.

Var vel å så på fire plasser før jeg fikk denne og husjakten tok bare to og en halv uke så det var ikke noe stort problem. Klart jeg sendte mail på langt flere enn jeg så på - men faktisk så var de fleste overraskende positive til hund, problemet var bare at leilighetene var utleid. Den ene jeg mailet på ringte meg faktisk og spurte om han kunne kontakte meg om de ikke likte den leieboeren de hadde sagt ja til he he he he he (synd det tydeligvis gikk bra, for der var det egen inngjerdet hageflekk, to soverom og veldig fint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt OT i forhold til trådstarters innlegg, men skitt au!

Jeg skal flytte fra Oslo til Trondheim i løpet av siste halvdel av juli. Hvis det er noen som behøver et sted å bo med hund i Oslo så kontakt meg på PM. To-roms, 2. etasje i tomannsbolig sentralt i Nydalen. Kort veg til Akerselva (turveg), buss og t-bane. Hunden din bør gå overens med malamuten (tispe) i 1. etasje. Det har ikke vært noe problem for oss.

Jeg flyttet hit for et år siden, og fikk tak i leiligheten ved å annonsere på finn. Jeg fikk en 4-5 henvendelser hvis jeg husker riktig. I annonsen fokuserte jeg på at hunden var voksen, lydig og omgjengelig.

Er det noen som vet om et krypinn i Trondheim, i nærheten av Rosten?

Enda litt mer OT, men jeg må flytte fra leiligheten jeg leier til høsten.Blir for dyrt å bo her når jeg skal studere. Jeg bruker ca 5min med bil opp til Rosten herifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke det helt ordlyden, det er nemlig slik at hunden også må ha en vesentlig positiv effekt for leietakeren som insisterer på å ha hund.

Det er vel dessverre ingen saker som er dratt inn for høyesterett hittil tror jeg, det kunne vært artig å få dannet presedens.

Tro meg, i borettslag vil gjerne slik krangel ta på mer enn det vil i annet leieforhold, mye pga de håpløse folka som ofte sitter i borettslagstyrene..

Det er normal slitasje.

Kloring på dører, tygging på karmer osv er helt klart ødeleggelser ja, ikke slitasje.

Det er ikke lov å ta mer enn 3 mnd leie i depositum, det er faktisk også lovfestet.

Leietaker er alltid pliktig til å erstatte skade, uavhengig av sum. Også om det er mer enn depositumet tilsier.

Utleier bør uansett ha en forsikring mot slikt..

Personlig ville jeg holdt kjeft om hund, og latt utleier oppdage det etter innflytting, hadde vedkommende hatt problemer med det kunne jeg glatt henvist videre til en jurist.

Hunder som spinner over gulvet er ikke år egne som normal slitasje.

Etter Emmelinesaken er mye forandret, også borettslagenes holdninger, for de vet i grunnen at de ikke vi komme så langt, for det skal foreligge sterkere beviser for at det IKKE skal være hund i en oppgang enn at en borettslagsbeboer holder hund. De fleste vet at å holde hund er positivt på mange måter, og det er ingen sak å få en legeerklæring på dette, som gjør at borettslaget vil ha større problemer å nekte en andelseier å ha hund.

Jeg velger å ikke tro deg jeg, for folk er forskjellige, og nå kjenner jeg de som har tatt kampen i borettslag og overlevd det i flere tilfeller enn de som har tatt kampen med privat utleier.

Som tidligere utleier av bolig kjenner jeg til regler som gjelder ved utleie, bla har man da det som heter: Depositumets størrelse kan ikke være større enn seks måneders husleie, men det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Siden du er så klar på hva som er lov og ikke lov kan det være greit å oppdatere seg litt på lover og regler, f.eks ta en titt på Husleielovens § 3-5, som da omhandler depositum.

Å velge din fremgangsmåte er sikkert ok det, dersom man ønsker et meget dårlig forhold til utleier og risikere å bli kastet ut på måter som selv en jurist ikke vil kunne forhindre, men man velger selv hva man vil gjøre. Selv ville jeg foretrukket å finne en utleier som faktisk tillater hold av hunder og vært ærlig med denne. Man skal jo trives der man bor også. Men for all del, folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg holdt kjeft om hund, og latt utleier oppdage det etter innflytting, hadde vedkommende hatt problemer med det kunne jeg glatt henvist videre til en jurist.

En glimrende måte å etablere et dårlig forhold til utleier på.... men jeg er vel ikke overrasket når det kommer fra den kanten.

Jeg har heller aldri hatt problemer med å leie hus/leilighet med hund. Jeg har alltid vært åpen om hundeholdet, og det har ikke vært noe problem. Jeg har også alltid hatt et svært godt forhold til utleier, og de har sågar passet hundene mine for meg. Her jeg bor nå har jeg ikke engang betalt depositum, men vi har en muntlig avtale om at dersom jeg flytter bekoster jeg reparasjon av gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som spinner over gulvet er ikke år egne som normal slitasje.

Det skulle jeg nå lett fått rettens medhold i at det er, med mindre det er snakk om en hund som løper rundt konstant.

Jeg velger å ikke tro deg jeg, for folk er forskjellige, og nå kjenner jeg de som har tatt kampen i borettslag og overlevd det i flere tilfeller enn de som har tatt kampen med privat utleier.

Det du sier er altså at du kun kjenner folk som har tatt kampen med narvestad, ikke de som har tatt opp kampen med a Olga på 80.

Som tidligere utleier av bolig kjenner jeg til regler som gjelder ved utleie, bla har man da det som heter: Depositumets størrelse kan ikke være større enn seks måneders husleie, men det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Siden du er så klar på hva som er lov og ikke lov kan det være greit å oppdatere seg litt på lover og regler, f.eks ta en titt på Husleielovens § 3-5, som da omhandler depositum.

Ja, det hender at jeg også tar feil, jeg sjekket det ikke på forhånd, men mente å huske at det var 3 mnd da jeg drev med utleie.. Nå er det en del år siden, men jeg vet at jeg opererte med 3 mnd depositum, og mente det var maks.

Det var altså feil, og jeg beklager selvsagt det inntrufne (ser du det? Jeg kan innrømme at jeg tar feil noen ganger, i motsetning til de fleste her..)

Å velge din fremgangsmåte er sikkert ok det, dersom man ønsker et meget dårlig forhold til utleier og risikere å bli kastet ut på måter som selv en jurist ikke vil kunne forhindre, men man velger selv hva man vil gjøre. Selv ville jeg foretrukket å finne en utleier som faktisk tillater hold av hunder og vært ærlig med denne. Man skal jo trives der man bor også. Men for all del, folk er forskjellige.

Hvilke måter å bli kastet ut kan ikke en jurist forhindre? Jeg er spent.

Men for all del, jeg kommer aldri til å leie uansett, jeg eier boligen min og har tenkt til å fortsette i samme gate.

En glimrende måte å etablere et dårlig forhold til utleier på.... men jeg er vel ikke overrasket når det kommer fra den kanten.

Drittslenging av den typen bør man holde seg for god til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i retten for å få et slikt medhold.

Det er ytterst sjelden at "olga på 80" leier ut leilighet, som regel er det hennes barn som står for denne utleien siden Olga er så pass gammel. Og narvestad er en tv-figur som Stoltenberg har laget basert på særtrekk fra ulike beboere og formen i borettslag. Det er ytterst sjelden (igjen) at det er slike som styrer i ett borettslag. Og jeg baserer meg på de erfaringer venner og bekjente av meg har og ja, jeg tar heller kampen mot et borettslag enn en privatperson, for jeg vet at en privatperson gjerne kommer lenger enn ett borettslag. Og om folk ikke liker meg der, nei så får de bare la det være da.

Du får forsøke leie under de premisser som du setter så vil du fort oppdage de tilfeller hvor utleier kan få deg vekk på en slik måte en jurist ikke kan hindre utleier. Det er ikke sjelden at slikt skjer når leietager er uærlig. Har erfaring på dette området selv bl.annet, så jeg snakker ikke ut fra løse tråder og synser og mener, ei heller tar jeg feil av lover og sjekker gjerne disse før jeg påberoper meg kunnskaper om dem. ;-) Lenge siden? Alt er relativt, 9 år er for mange en god stund det, det hele avhenger jo av hov gammel man er kanskje, hva vet vel jeg. Men det var nå i 2000 at det ble endring i dette rundt depositum, og da ble det faktisk innskrenkninger med tanke på å avtale slike ting som depositum. Og i min ordbok betyr innskrenkninger at det blir mer vanskelig å fastsette slike ting som depositum, og vel, resten sier seg vel egentlig selv.

Så fint for deg at du slipper å leie noen sinne. Må jo være betryggende å kunne se i fremtiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes dette er skrekkelig fasinerende jeg.

Jeg mener - og jeg er helt seriøs nå - hvordan i all verdens land og rike skal dere kunne denge juss i hodet på en utleier for å få lov til å LEIE en bolig?

Folk er da vel for pokker ikke teitere enn at om de ikke vil ha dyr i leiligheten så gir de leiligheten til noen andre?

En utleier står fritt til å velge hvem h*n vil leie ut til - og da er i grunnen jussen dere slenger rundt med helt og holdent verdiløs.

De fleste jeg var i kontakt med under leilighetsøk i fjor brukte forøvrig utleieforeningens standardkontrakt og der kan man faktisk skrive inn om man har lov til å ha dyr i leiligheten eller ikke. Så flytter man inn ett sted UTEN hund og har hundertegnet på at man VET man ikke får ha husdyr der, ja - så kan du i grunnen komme med all verdens juss og det hjelper ikke en skitt faktisk.

.... så JO - en huseier kan fint nekte noen å ha hund i en leilighet h*n leier ut - og det er så enkelt som at man faktisk ikke leier ut til folk med hund - punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får forsøke leie under de premisser som du setter så vil du fort oppdage de tilfeller hvor utleier kan få deg vekk på en slik måte en jurist ikke kan hindre utleier. Det er ikke sjelden at slikt skjer når leietager er uærlig.

Så fint for deg at du slipper å leie noen sinne. Må jo være betryggende å kunne se i fremtiden :-)

Er du klar over at det faktisk er en forskjell på uærlighet og det å ikke være 100% åpen?

Det er faktisk ikke alt fra sitt privatliv man må legge ut om til hvem som helst.

Du legger vel ut om seksuell legning, aktivitet osv før du leier bolig?

Hva gjelder at jeg slipper å leie er det ganske enkelt, en solid og stabil økonomi gir meg faktisk muligheten til å eie min egen bolig. Jeg er også bra forsikret i tilfelle det skulle skje noe med økonomien min.

Jeg mener - og jeg er helt seriøs nå - hvordan i all verdens land og rike skal dere kunne denge juss i hodet på en utleier for å få lov til å LEIE en bolig?

Folk er da vel for pokker ikke teitere enn at om de ikke vil ha dyr i leiligheten så gir de leiligheten til noen andre?

Vel, forteller man ikke om det på forhånd vet rett og slett ikke utleier om det, og da er det heller snakk om å bruke jurister for å faktisk beholde boligen man har inngått kontrakt om å leie.

En utleier står fritt til å velge hvem h*n vil leie ut til - og da er i grunnen jussen dere slenger rundt med helt og holdent verdiløs.

En utleier kan leie ut til hvem som helst så lenge valget ikke kan kalles diskriminering på grunnlag av kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion, livssyn eller nedsatt funksjonsevne.

Seksuell orientering er også noe det er forbudt å velge leietaker ut fra..

Med andre ord, si at du er homofil og vips så har du leiligheten fordi noe annet vil være diskriminering..

Er du i tillegg av minioritetsbakgrunn med en eller annen merkelig religion, er mørk i huden og snakker dårlig norsk.. Ja, da er du garantert å få medhold i at det har funnet sted diskriminering :whistle:

De fleste jeg var i kontakt med under leilighetsøk i fjor brukte forøvrig utleieforeningens standardkontrakt og der kan man faktisk skrive inn om man har lov til å ha dyr i leiligheten eller ikke. Så flytter man inn ett sted UTEN hund og har hundertegnet på at man VET man ikke får ha husdyr der, ja - så kan du i grunnen komme med all verdens juss og det hjelper ikke en skitt faktisk.

Det er feil, fakta er at selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

.... så JO - en huseier kan fint nekte noen å ha hund i en leilighet h*n leier ut - og det er så enkelt som at man faktisk ikke leier ut til folk med hund - punktum.

Det er faktisk ikke så enkelt som du vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... så JO - en huseier kan fint nekte noen å ha hund i en leilighet h*n leier ut - og det er så enkelt som at man faktisk ikke leier ut til folk med hund - punktum.

Bortsett fra om leier tar seg til rette som Pan ville ha gjort... ikke sagt noe om bikkja og flyttet inn. For tenke på at huseier har en eller grunn mot hund bryr vi oss slettes ikke om. Neida, astma gir vi beng i, slik er det med den saken. Redsel, ikke vårt problem :whistle:

Nei som eier av hus, tar jeg meg den rett til å velge hvem jeg vil ha i mitt hus. Slik er det bare og dere kan ta chilli på at det ville blitt uhyggelig å bo her om man var uærlig i forhold til sin egen status og dyrehold. Siden det ofte er flere som er ute etter leilighet er nokså enkelt å sile ut. Stort sett ser man lusa på gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra om leier tar seg til rette som Pan ville ha gjort... ikke sagt noe om bikkja og flyttet inn. For tenke på at huseier har en eller grunn mot hund bryr vi oss slettes ikke om. Neida, astma gir vi beng i, slik er det med den saken. Redsel, ikke vårt problem :whistle:

Astma er ikke noe problem i forhold til hund.

Allergi derimot kan være et problem, men det skal være en ganske så kraftig allergi før det er grunn til å nekte dyrehold.

En slik allergi må også dokumenteres, og å ikke skrive noe om dyrehold i kontrakten vil da være særdeles korttenkt av utleier.

Hva gjelder redsel er det ikke særlig relevant, er hunden i den delen av boligen JEG disponerer trenger faktisk personen en tur på sykehus dersom det skaper no særlig frykt.

Nei som eier av hus, tar jeg meg den rett til å velge hvem jeg vil ha i mitt hus. Slik er det bare og dere kan ta chilli på at det ville blitt uhyggelig å bo her om man var uærlig i forhold til sin egen status og dyrehold. Siden det ofte er flere som er ute etter leilighet er nokså enkelt å sile ut. Stort sett ser man lusa på gangen ;)

Du vet at det er sånn ca slik de lastebilselgerne i vandrehistorien tenkte også?

De stod der da, en gjeng drevne selgere, og en helt fersk selger..

Så kom det inn en fyr i slitne klær, jyplingen løp bort for å hjelpe mens de gamle gutta ga ****..

Det endte med at jyplingen på noen minutter signet en kontrakt om salg av 5-6 dyre lastebiler.

Men for all del, det kan hende du er flinkere enn de gamlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, det er jo en sjarmerende måte å innlede ett leieforhold på - å unnlate å fortelle at man har hund faktisk.

Jeg forstår fortsatt ikke problemet med å leie bolig med hund - jeg hadde 3 stykker når jeg flytta i fjor, og det var ikke rare jakta jeg måtte på for å få en leilighet jeg hadde råd til som lå i ett område jeg ville bo i....

..og jeg skrev i mailen at jeg hadde hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over at det faktisk er en forskjell på uærlighet og det å ikke være 100% åpen?

Typisk fyr man ikke handler bruktbil av, tydeligvis... :whistle:

En slik allergi må også dokumenteres, og å ikke skrive noe om dyrehold i kontrakten vil da være særdeles korttenkt av utleier.

Er du egentlig enig med deg selv ? Du har tidligere sagt at du gir BENG i hva som enn står i en kontrakt og tar med dyret uansett - da spiller det vel ingen rolle om utleier har skrevet at det ikke er tillatt med dyrehold i boligen? For utleier skal vel ikke være nødt til å OGSÅ skrive HVORFOR det er slikt forbud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk fyr man ikke handler bruktbil av, tydeligvis... :whistle:

Jeg har ikke solgt mer enn ca 200 bruktbiler hittil, jeg har fått klage på kun en av de.

Den saken ordnet vi opp kjapt og effektivt på en måte som både jeg og kjøper ble fornøyd med.

Det blir nemlig noe helt annet, i en slik sak har man en lovfestet opplysningsplikt, den følger jeg selvsagt.

Er du egentlig enig med deg selv ? Du har tidligere sagt at du gir BENG i hva som enn står i en kontrakt og tar med dyret uansett - da spiller det vel ingen rolle om utleier har skrevet at det ikke er tillatt med dyrehold i boligen? For utleier skal vel ikke være nødt til å OGSÅ skrive HVORFOR det er slikt forbud ?

Det er hele greia, man kan ikke gjøre et forbud mot husdyr gyldig uten å dokumentere bakgrunnen for det.

I motsatt fall ville alle kunne operere med et slikt forbud uten å dokumentere det, og loven ville da mistet effekten, altså hadde den ikke fungert som den var ment å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men hvordan ville dere ordlagt dere i en annonse/mail angående hundeholdet for å fremstille det at man har hund på en mest mulig positiv måte? :whistle:

Jeg har igrunn bare hørt negative historier angående leie av leilighet og hund (og katt for den del).. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men hvordan ville dere ordlagt dere i en annonse/mail angående hundeholdet for å fremstille det at man har hund på en mest mulig positiv måte? :whistle:

Jeg har igrunn bare hørt negative historier angående leie av leilighet og hund (og katt for den del).. :/

Det er helheten i annonsen. Du trenger ikke å smøre så tykt på rundt hunden, men du som leier må stå frem som trygg, sikker, en sikker betaler og en til å stole på. Du har en hund, alder på denne, husrein, vant til å være alene og vil ikke lage bråk. Altså noe av det samme som du reklamerer for hos deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har flyttet en god del,og kan vel si med hånden på hjertet at selv om det har tatt tid,så har det vært langt fra umulig.

Det tar litt lengre tid,og man bør vel kanskje ha argumentene klare på forhånd slik at det bare er å pøse på med en slags tale...

Det er en fordel å ikke være så alt for kresen,men man må også ha tålmodighet.

Selv om man føler man har gitt av seg selv og reklamert for 10 stk som ikke vil,så må man bare stå på videre med iver og entusiasme med neste "offer".

Jeg legger ihvertfall vekt på å fortelle en del ting før husvert rekker å tenke mer over det.Det har funket...

Avbryter de umiddelbart etter ordet "hund" kan en nok gi opp..men om de lar deg pøse på med snakk så er det bare å holde tungen rett i munnen og gi god "reklame" for seg selv og hvorfor akkurat du KAN ha hund der.

Mine standard greier er vel ca sånn:

Har hatt hund i flere leiligheter,og hus og har aldri hatt klager fra naboer,ei heller fått krav om erstatning av husvert pga ødelagte vegger/dører etc.De har alltid sagt at det ikke kan sees at huset/leiligheten har hatt hund der.

Så legger jeg ærlig til at den ene hunden klorte opp en dør nok til at den var stygg,så vi kjøpte en ny som ble satt inn...

Da stikker man seg litt ut med en rød klut,men viser at man ordner opp likevel.Man bør presisere at HVIS det skulle være skader så er det en selvfølge å ordne opp,men likevel må man jo ikke gi inntrykk av at hunden er av typen som skal og mest sannsynlig VIL gjøre skade.De kan velge hvordan de vil ta det...

Det er lurt å legge til hvor hunden befinner seg mens man er borte,og fortelle litt om hundene og hundeholdet/interessen slik at denne husverten vet litt om hvordan det fungerer.

Mange er skeptisk til hund bare fordi de ikke vet så mye om det å ha hund faktisk.Det er ikke til å skyve under en stol at de ønsker litt innsyn i folks liv generelt,og dette spesielt om de skal godta hund som leieboer.

Det virker å være mer en "motesak" å si nei til hund,en et forbud som er innført av dårlig erfaring.

Enkelte har det pga det,men ofte er det bare uvitenhet og fordommer.

Hunde nerder må skille seg fra den feks fryktede

"vanlig ungdom med hund som er ute å drikker hele helgen mens hunden pisser ut gulvet og hyler så det jomer i veggene hjemme"

Det hjelper også på å si at man er renslig og ryddig,og at hunden er husren.

Man må jo fremheve at man tar hensyn til naboer,og ikke ønsker å være til bry.

Det kan hjelpe å "disse" sånne som ikke plukker opp driten,lar hundene bjeffe all day,osv littegranne.

Jeg har fått bo 3 steder der det opprinnelig var nei til hundehold.Merkelig nok..

Ikke ser jeg ut som mors beste barn heller...Så det er nok ikke det.

Tar jeg ikke feil så sa jeg ikke et ord om hund før jeg stod ansikt til ansikt med eieren av huset/leiligheten på visning.

Jeg slo ikke til på en annonse der det stod IKKE DYR selvfølgelig,men gikk for dem som hadde glemt å ta stilling til det i annonsen.

Når de ser hvem du er,og du sier det du sier,pluss at du kan legge til at du har hunden i bilen så er det utrolig hvor nysgjerrige og åpne folk blir.For ikke å snakke om at det virker vanskeligere for dem og si nei til deg når du står og legger ut en tirade som slår hjel alt av tanker og fordommer de måtte ha om hundehold.

Det gjelder å kvele det ved fødselen...

Så altså..

Ser man en leilighet som det ikke står noe om dyr er tillat eller ikke, så IKKE RING for å spørre det enkle spørsmålet:

" Jeg ser ingenting i annonsen deres,og lurer bare på;er det lov å ha hund ? "

Møt opp,og snakk med dem personlig... Underveis vil man nesten kunne "lese" hvordan man skal gå frem med hundebomben...

Jeg har opplevd mange som drar på det i tlf,fordi de ikke hadde kommet på at det kunne bli spurt om akkurat det,og så svarer de nei etter å ha tenkt ferdig.Fordi det klinger best akkurat da,i forhold til hva de ser for seg "hund" betyr.

Sånne kunne man kanskje omvendt ved oppmøte og overtalelse?

Jeg har også vært så frekk at jeg har sagt til folk noe ala

"Det er rart med enkelte som er hundeeiere,og nekter andre å ha hund i en leilighet som de leier ut.

De skylder på at de vet hvilke skader hunder gjør osv siden de selv har hatt/eier hund,men da kan man jo lure på hvilke hunder de har,og konkludere med at folk er forsjellige,og holder hjemmet forskjellig."

Får ofte et sånt nikkende og gapende "jaja du sier noe der..."

Enda frekkere er det å ta anonyme eksempler på folk som har hund og har det fælt /skittent inne.Uten å være støtende og vemmelig,med en nedlatende undertone mot dem det gjelder.Det man vil understreke er "Jeg ønsker ikke sånt" så det blir feil å gi inntrykket som er mer rettet mot "fy de er ekle"

Jeg har opplevd flere hundeelskere som har det slik inne jeg ikke hadde orket.Folk er forskjellige,og jeg har respekt for det,MEN;Få det frem hva du mener slik at de ser deg lettere!

Man må være litt frekk og reklamere litt.Eksempler kommer man ikke unna.

Vær ærlig,litt pågående,og en smule ydmykog utspekulert.Alle fordommene dem har skal man ha svar på før de tenker dem helst.

Hihi..dette har jeg visst gjort alt for mye.Det er ingen fasit såklart,men jeg har ihvertfall bodd alt for mange steder de siste årene...Og igjen har jeg klart å lure et gammelt ektepar som nettopp har pusset opp huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det fikset seg. Har fått leie hus av ei venninne som studerer i en annen by. Blir riktig nok ikke Ålesund, men det er egentlig det samma for meg :-) Såå, men litt tålmodighet og hååååp så dukket det opp noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset seg for meg og trenger uansett bare å bo her i ca 2mnd til, da vi er ferdig med jobben vi gjør i KrSand, ser frem til å komme meg tilbake til :) våre, men må si det var litt digg de første dagen uten hunde ansvar, men herregud hvor stille å rolig det er, alt får stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...