Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var flåtten her

Margrete

Recommended Posts

Skrevet

Plukket tre flåtter av Dina i påsken. Alle var skikkelig store. Ekle insekter.

Dyreklinikken hadde ikke åpent, så fikk ikke kjøpt flått-halsbånd før i dag.

Jeg er livredd at Dina skal bli syk.

Skrevet
Plukket tre flåtter av Dina i påsken. Alle var skikkelig store. Ekle insekter.

Dyreklinikken hadde ikke åpent, så fikk ikke kjøpt flått-halsbånd før i dag.

Jeg er livredd at Dina skal bli syk.

De motbydelige dyra der kan brenne i ...

Har hørt om noe middel du kan få hos dyrlegen,er det noen erfaringer ute og går?

Skal til dyrlegen på torsdag med Janus (12 uker)

Skrevet
De motbydelige dyra der kan brenne i ...

Har hørt om noe middel du kan få hos dyrlegen,er det noen erfaringer ute og går?

Skal til dyrlegen på torsdag med Janus (12 uker)

Vi bruker Prac-tic (tidl. expot). En ampull dryppes i nakken (nakke og nederst på ryggen på store hunder) ca èn gang i måneden fra mai (eller april :shocked: ) til august - september. Heldigvis får ikke hundene våre mye flått, men de har så mye pels at det hender de blir store og ekle. Fibi ble veldig syk av det hvite halsbåndet, så vi bruker bare dråper.

Skrevet
Vi bruker Prac-tic (tidl. expot). En ampull dryppes i nakken (nakke og nederst på ryggen på store hunder) ca èn gang i måneden fra mai (eller april :shocked: ) til august - september. Heldigvis får ikke hundene våre mye flått, men de har så mye pels at det hender de blir store og ekle. Fibi ble veldig syk av det hvite halsbåndet, så vi bruker bare dråper.

kan min JRT på 12 uker få disse dråpene?

Synes ikke noe særlig om disse halsbåndene,siden han skal bite på allt.

Skrevet
Æsj!

Hvor får man kjøpt halsbånd? Er det bedre å bruke halsbånd eller expot?

Jeg kjøpte halsbånd i dag hos veterinæren. Mange kontor tar inn disse på denne tiden av året. Eventuelt får du en resept for å kjøpe på apotek.

Jeg foretrekker halsbånd, fordi expot'en mister sin virkning etter bad, og min hund bader mye på sommeren - både shampoobad i dusjen og bad i åpent vann. Halsbåndet fungerte i hvert fall godt på henne i fjor, jeg plukket kanskje fire eller fem flått gjennom hele sommeren, og den ene ble tatt før jeg tok på halsbåndet. Halsbåndet er også gift, så jeg venter lengst mulig med å ta det på.

Skrevet

Takk for svar.

Får få tak i et halsbånd, og vente lengst mulig med å bruke det på. Har ikke brukt det på henne enda. Men man merker vel forhåpentligvis raskt om bikkja ikke tåler det.

Frøkna mi er også en badenymfe, og det blir nok mye bading i sommer på henne også.

Skrevet

Å nei, allerede? Det er den store ulempen med både vår og sommer.. Jeg får kjøpe halsbånd til Orry snart, jeg er dog noe mer usikker på hva jeg skal bruke til Norma.

Skrevet
kan min JRT på 12 uker få disse dråpene?

Synes ikke noe særlig om disse halsbåndene,siden han skal bite på allt.

Hvalpe kan bruke frontline mener jeg.

Bruker selv frontline kombi på mine, og ja jeg har også allerede fundet flåt på dem

Skrevet

Naaai! :icon_confused: Allerede!? Huff... Det er jo helt ekstremt med flått her i Østfold :icon_confused:

Hva syns dere er mest effektivt mot flåtten? Ser det er snakk om noen dråper her, men det virker ikke som om de er helt pålitelige de heller? Har brukt flåtthalsbånd, men er IKKE fornøyd. Merka ingen forskjell, bare at hun lukta insektsmiddel :hug: Men like mange flått ble funnet som tidligere.

Skrevet
Naaai! :icon_confused: Allerede!? Huff... Det er jo helt ekstremt med flått her i Østfold :icon_confused:

Hva syns dere er mest effektivt mot flåtten? Ser det er snakk om noen dråper her, men det virker ikke som om de er helt pålitelige de heller? Har brukt flåtthalsbånd, men er IKKE fornøyd. Merka ingen forskjell, bare at hun lukta insektsmiddel :hug: Men like mange flått ble funnet som tidligere.

Mine hunde er ikke dryppet endnu, derfor flåt.

Mn sjeldent jeg finder nogle der har sat sig på dem efter de er dryppet.

Skrevet

Vi har ikke prøvd drypp på Dina, men det var det vi ga hoffen vi hadde. Det er ganske mange år siden, så kan godt hende de har noe annet nå, men synes ikke drypp funka noe særlig. Hunden bada en del, så effekten forsvant helt.

Skrevet

Å nei! Håper den venter litt med å komme hit. Vi drypper i nakken hans, og det fungerer fint. Han dusjes kanskje 1-2 ganger i måneden og bader ellers lite.

Skrevet
Jeg kjøpte halsbånd i dag hos veterinæren. Mange kontor tar inn disse på denne tiden av året. Eventuelt får du en resept for å kjøpe på apotek.

Jeg foretrekker halsbånd, fordi expot'en mister sin virkning etter bad, og min hund bader mye på sommeren - både shampoobad i dusjen og bad i åpent vann. Halsbåndet fungerte i hvert fall godt på henne i fjor, jeg plukket kanskje fire eller fem flått gjennom hele sommeren, og den ene ble tatt før jeg tok på halsbåndet. Halsbåndet er også gift, så jeg venter lengst mulig med å ta det på.

Nei, det gjør den ikke. Hunden skal ikke bade det nærmeste døgnet, eller så etter drypping, men så er det fritt fram. Shamponering vet jeg ikke noe om, men egenbading i ferskvann er ikke noe problem.

Skrevet
Å nei, allerede? Det er den store ulempen med både vår og sommer.. Jeg får kjøpe halsbånd til Orry snart, jeg er dog noe mer usikker på hva jeg skal bruke til Norma.

Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Skrevet
Nei, det gjør den ikke. Hunden skal ikke bade det nærmeste døgnet, eller så etter drypping, men så er det fritt fram. Shamponering vet jeg ikke noe om, men egenbading i ferskvann er ikke noe problem.

Jeg har fått beskjed om at shampoonering ødelegger effekten, så for oss som har flåttsesong og utstillingssesong samtidig, er frontline og expot ikke et alternativ.

X'en bades to-tre ganger - med shampoo - i måneden, og jeg kan ikke dryppe henne på nytt hver gang etter det.

Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Det varierer fra sted til sted i Oslo. Der vi bodde i fjor fikk vi ingen, mens bare en liten mil unna på Ekebergsletta fikk hun et par.

Skrevet

Er det ikke også sånn at halsbånda egentlig skal taes av ved bading, da - fordi giftstoffene i halsbandet skader/dreper livet i vannet om det skulle falle av og bli liggende på bunnen...? Mener å ha lest det et sted - muligens i pakningsvedlegget til halsbåndet jeg kjøpte på svensk apotek i fjor. Der kostet det forresten ca. halvparten som ved norsk apotek... :wub:

Vi bor midt i byen - og likevel har vi masse flått her. Jeg mistenker at de liker seg her fordi vi har både rådyr og harer boende på området...

Det var en veterinær som sa på radioen en gang i fjor, at flåtten sprer seg i rasende hastighet av flere grunner - milde fuktige vintre, mindre bråtebrenning og mye hjortedyr var i hvertfall noen av årsakene... *grøssegrøss*

Skrevet

Har aldri funnet flått på hundene mine,tilsammen fem/seks på kattene i løpet av tjue år...ut å brenne bråte så fort det blir tørt nok...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...