Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var flåtten her

Margrete

Recommended Posts

Skrevet

Plukket tre flåtter av Dina i påsken. Alle var skikkelig store. Ekle insekter.

Dyreklinikken hadde ikke åpent, så fikk ikke kjøpt flått-halsbånd før i dag.

Jeg er livredd at Dina skal bli syk.

Skrevet
Plukket tre flåtter av Dina i påsken. Alle var skikkelig store. Ekle insekter.

Dyreklinikken hadde ikke åpent, så fikk ikke kjøpt flått-halsbånd før i dag.

Jeg er livredd at Dina skal bli syk.

De motbydelige dyra der kan brenne i ...

Har hørt om noe middel du kan få hos dyrlegen,er det noen erfaringer ute og går?

Skal til dyrlegen på torsdag med Janus (12 uker)

Skrevet
De motbydelige dyra der kan brenne i ...

Har hørt om noe middel du kan få hos dyrlegen,er det noen erfaringer ute og går?

Skal til dyrlegen på torsdag med Janus (12 uker)

Vi bruker Prac-tic (tidl. expot). En ampull dryppes i nakken (nakke og nederst på ryggen på store hunder) ca èn gang i måneden fra mai (eller april :shocked: ) til august - september. Heldigvis får ikke hundene våre mye flått, men de har så mye pels at det hender de blir store og ekle. Fibi ble veldig syk av det hvite halsbåndet, så vi bruker bare dråper.

Skrevet
Vi bruker Prac-tic (tidl. expot). En ampull dryppes i nakken (nakke og nederst på ryggen på store hunder) ca èn gang i måneden fra mai (eller april :shocked: ) til august - september. Heldigvis får ikke hundene våre mye flått, men de har så mye pels at det hender de blir store og ekle. Fibi ble veldig syk av det hvite halsbåndet, så vi bruker bare dråper.

kan min JRT på 12 uker få disse dråpene?

Synes ikke noe særlig om disse halsbåndene,siden han skal bite på allt.

Skrevet
Æsj!

Hvor får man kjøpt halsbånd? Er det bedre å bruke halsbånd eller expot?

Jeg kjøpte halsbånd i dag hos veterinæren. Mange kontor tar inn disse på denne tiden av året. Eventuelt får du en resept for å kjøpe på apotek.

Jeg foretrekker halsbånd, fordi expot'en mister sin virkning etter bad, og min hund bader mye på sommeren - både shampoobad i dusjen og bad i åpent vann. Halsbåndet fungerte i hvert fall godt på henne i fjor, jeg plukket kanskje fire eller fem flått gjennom hele sommeren, og den ene ble tatt før jeg tok på halsbåndet. Halsbåndet er også gift, så jeg venter lengst mulig med å ta det på.

Skrevet

Takk for svar.

Får få tak i et halsbånd, og vente lengst mulig med å bruke det på. Har ikke brukt det på henne enda. Men man merker vel forhåpentligvis raskt om bikkja ikke tåler det.

Frøkna mi er også en badenymfe, og det blir nok mye bading i sommer på henne også.

Skrevet

Å nei, allerede? Det er den store ulempen med både vår og sommer.. Jeg får kjøpe halsbånd til Orry snart, jeg er dog noe mer usikker på hva jeg skal bruke til Norma.

Skrevet
kan min JRT på 12 uker få disse dråpene?

Synes ikke noe særlig om disse halsbåndene,siden han skal bite på allt.

Hvalpe kan bruke frontline mener jeg.

Bruker selv frontline kombi på mine, og ja jeg har også allerede fundet flåt på dem

Skrevet

Naaai! :icon_confused: Allerede!? Huff... Det er jo helt ekstremt med flått her i Østfold :icon_confused:

Hva syns dere er mest effektivt mot flåtten? Ser det er snakk om noen dråper her, men det virker ikke som om de er helt pålitelige de heller? Har brukt flåtthalsbånd, men er IKKE fornøyd. Merka ingen forskjell, bare at hun lukta insektsmiddel :hug: Men like mange flått ble funnet som tidligere.

Skrevet
Naaai! :icon_confused: Allerede!? Huff... Det er jo helt ekstremt med flått her i Østfold :icon_confused:

Hva syns dere er mest effektivt mot flåtten? Ser det er snakk om noen dråper her, men det virker ikke som om de er helt pålitelige de heller? Har brukt flåtthalsbånd, men er IKKE fornøyd. Merka ingen forskjell, bare at hun lukta insektsmiddel :hug: Men like mange flått ble funnet som tidligere.

Mine hunde er ikke dryppet endnu, derfor flåt.

Mn sjeldent jeg finder nogle der har sat sig på dem efter de er dryppet.

Skrevet

Vi har ikke prøvd drypp på Dina, men det var det vi ga hoffen vi hadde. Det er ganske mange år siden, så kan godt hende de har noe annet nå, men synes ikke drypp funka noe særlig. Hunden bada en del, så effekten forsvant helt.

Skrevet

Å nei! Håper den venter litt med å komme hit. Vi drypper i nakken hans, og det fungerer fint. Han dusjes kanskje 1-2 ganger i måneden og bader ellers lite.

Skrevet
Jeg kjøpte halsbånd i dag hos veterinæren. Mange kontor tar inn disse på denne tiden av året. Eventuelt får du en resept for å kjøpe på apotek.

Jeg foretrekker halsbånd, fordi expot'en mister sin virkning etter bad, og min hund bader mye på sommeren - både shampoobad i dusjen og bad i åpent vann. Halsbåndet fungerte i hvert fall godt på henne i fjor, jeg plukket kanskje fire eller fem flått gjennom hele sommeren, og den ene ble tatt før jeg tok på halsbåndet. Halsbåndet er også gift, så jeg venter lengst mulig med å ta det på.

Nei, det gjør den ikke. Hunden skal ikke bade det nærmeste døgnet, eller så etter drypping, men så er det fritt fram. Shamponering vet jeg ikke noe om, men egenbading i ferskvann er ikke noe problem.

Skrevet
Å nei, allerede? Det er den store ulempen med både vår og sommer.. Jeg får kjøpe halsbånd til Orry snart, jeg er dog noe mer usikker på hva jeg skal bruke til Norma.

Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Skrevet
Nei, det gjør den ikke. Hunden skal ikke bade det nærmeste døgnet, eller så etter drypping, men så er det fritt fram. Shamponering vet jeg ikke noe om, men egenbading i ferskvann er ikke noe problem.

Jeg har fått beskjed om at shampoonering ødelegger effekten, så for oss som har flåttsesong og utstillingssesong samtidig, er frontline og expot ikke et alternativ.

X'en bades to-tre ganger - med shampoo - i måneden, og jeg kan ikke dryppe henne på nytt hver gang etter det.

Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Det varierer fra sted til sted i Oslo. Der vi bodde i fjor fikk vi ingen, mens bare en liten mil unna på Ekebergsletta fikk hun et par.

Skrevet

Er det ikke også sånn at halsbånda egentlig skal taes av ved bading, da - fordi giftstoffene i halsbandet skader/dreper livet i vannet om det skulle falle av og bli liggende på bunnen...? Mener å ha lest det et sted - muligens i pakningsvedlegget til halsbåndet jeg kjøpte på svensk apotek i fjor. Der kostet det forresten ca. halvparten som ved norsk apotek... :wub:

Vi bor midt i byen - og likevel har vi masse flått her. Jeg mistenker at de liker seg her fordi vi har både rådyr og harer boende på området...

Det var en veterinær som sa på radioen en gang i fjor, at flåtten sprer seg i rasende hastighet av flere grunner - milde fuktige vintre, mindre bråtebrenning og mye hjortedyr var i hvertfall noen av årsakene... *grøssegrøss*

Skrevet

Har aldri funnet flått på hundene mine,tilsammen fem/seks på kattene i løpet av tjue år...ut å brenne bråte så fort det blir tørt nok...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...