Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var flåtten her


Margrete

Recommended Posts

Plukket tre flåtter av Dina i påsken. Alle var skikkelig store. Ekle insekter.

Dyreklinikken hadde ikke åpent, så fikk ikke kjøpt flått-halsbånd før i dag.

Jeg er livredd at Dina skal bli syk.

De motbydelige dyra der kan brenne i ...

Har hørt om noe middel du kan få hos dyrlegen,er det noen erfaringer ute og går?

Skal til dyrlegen på torsdag med Janus (12 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motbydelige dyra der kan brenne i ...

Har hørt om noe middel du kan få hos dyrlegen,er det noen erfaringer ute og går?

Skal til dyrlegen på torsdag med Janus (12 uker)

Vi bruker Prac-tic (tidl. expot). En ampull dryppes i nakken (nakke og nederst på ryggen på store hunder) ca èn gang i måneden fra mai (eller april :shocked: ) til august - september. Heldigvis får ikke hundene våre mye flått, men de har så mye pels at det hender de blir store og ekle. Fibi ble veldig syk av det hvite halsbåndet, så vi bruker bare dråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Prac-tic (tidl. expot). En ampull dryppes i nakken (nakke og nederst på ryggen på store hunder) ca èn gang i måneden fra mai (eller april :shocked: ) til august - september. Heldigvis får ikke hundene våre mye flått, men de har så mye pels at det hender de blir store og ekle. Fibi ble veldig syk av det hvite halsbåndet, så vi bruker bare dråper.

kan min JRT på 12 uker få disse dråpene?

Synes ikke noe særlig om disse halsbåndene,siden han skal bite på allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj!

Hvor får man kjøpt halsbånd? Er det bedre å bruke halsbånd eller expot?

Jeg kjøpte halsbånd i dag hos veterinæren. Mange kontor tar inn disse på denne tiden av året. Eventuelt får du en resept for å kjøpe på apotek.

Jeg foretrekker halsbånd, fordi expot'en mister sin virkning etter bad, og min hund bader mye på sommeren - både shampoobad i dusjen og bad i åpent vann. Halsbåndet fungerte i hvert fall godt på henne i fjor, jeg plukket kanskje fire eller fem flått gjennom hele sommeren, og den ene ble tatt før jeg tok på halsbåndet. Halsbåndet er også gift, så jeg venter lengst mulig med å ta det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Får få tak i et halsbånd, og vente lengst mulig med å bruke det på. Har ikke brukt det på henne enda. Men man merker vel forhåpentligvis raskt om bikkja ikke tåler det.

Frøkna mi er også en badenymfe, og det blir nok mye bading i sommer på henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naaai! :icon_confused: Allerede!? Huff... Det er jo helt ekstremt med flått her i Østfold :icon_confused:

Hva syns dere er mest effektivt mot flåtten? Ser det er snakk om noen dråper her, men det virker ikke som om de er helt pålitelige de heller? Har brukt flåtthalsbånd, men er IKKE fornøyd. Merka ingen forskjell, bare at hun lukta insektsmiddel :hug: Men like mange flått ble funnet som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naaai! :icon_confused: Allerede!? Huff... Det er jo helt ekstremt med flått her i Østfold :icon_confused:

Hva syns dere er mest effektivt mot flåtten? Ser det er snakk om noen dråper her, men det virker ikke som om de er helt pålitelige de heller? Har brukt flåtthalsbånd, men er IKKE fornøyd. Merka ingen forskjell, bare at hun lukta insektsmiddel :hug: Men like mange flått ble funnet som tidligere.

Mine hunde er ikke dryppet endnu, derfor flåt.

Mn sjeldent jeg finder nogle der har sat sig på dem efter de er dryppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte halsbånd i dag hos veterinæren. Mange kontor tar inn disse på denne tiden av året. Eventuelt får du en resept for å kjøpe på apotek.

Jeg foretrekker halsbånd, fordi expot'en mister sin virkning etter bad, og min hund bader mye på sommeren - både shampoobad i dusjen og bad i åpent vann. Halsbåndet fungerte i hvert fall godt på henne i fjor, jeg plukket kanskje fire eller fem flått gjennom hele sommeren, og den ene ble tatt før jeg tok på halsbåndet. Halsbåndet er også gift, så jeg venter lengst mulig med å ta det på.

Nei, det gjør den ikke. Hunden skal ikke bade det nærmeste døgnet, eller så etter drypping, men så er det fritt fram. Shamponering vet jeg ikke noe om, men egenbading i ferskvann er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, allerede? Det er den store ulempen med både vår og sommer.. Jeg får kjøpe halsbånd til Orry snart, jeg er dog noe mer usikker på hva jeg skal bruke til Norma.

Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør den ikke. Hunden skal ikke bade det nærmeste døgnet, eller så etter drypping, men så er det fritt fram. Shamponering vet jeg ikke noe om, men egenbading i ferskvann er ikke noe problem.

Jeg har fått beskjed om at shampoonering ødelegger effekten, så for oss som har flåttsesong og utstillingssesong samtidig, er frontline og expot ikke et alternativ.

X'en bades to-tre ganger - med shampoo - i måneden, og jeg kan ikke dryppe henne på nytt hver gang etter det.

Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Det varierer fra sted til sted i Oslo. Der vi bodde i fjor fikk vi ingen, mens bare en liten mil unna på Ekebergsletta fikk hun et par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også sånn at halsbånda egentlig skal taes av ved bading, da - fordi giftstoffene i halsbandet skader/dreper livet i vannet om det skulle falle av og bli liggende på bunnen...? Mener å ha lest det et sted - muligens i pakningsvedlegget til halsbåndet jeg kjøpte på svensk apotek i fjor. Der kostet det forresten ca. halvparten som ved norsk apotek... :wub:

Vi bor midt i byen - og likevel har vi masse flått her. Jeg mistenker at de liker seg her fordi vi har både rådyr og harer boende på området...

Det var en veterinær som sa på radioen en gang i fjor, at flåtten sprer seg i rasende hastighet av flere grunner - milde fuktige vintre, mindre bråtebrenning og mye hjortedyr var i hvertfall noen av årsakene... *grøssegrøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...