Gå til innhold
Hundesonen.no

Spm om IPO

Zoey

Recommended Posts

Snakket med en venninde i dag, som nettopp har begynt å trene IPO. Hun sa det var så morro, og så spurt jeg (halveis på tull) om jeg kunne bli med å trene med de engang.

Og så sa hun at det kunne jeg ikke fordi jeg ikke hadde "rett rase" Og at det kun var noen raser (dobermann, schäfer, rottis, boxer og noen til) som man fikk konkurere med!

Er dette tilfelle??

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I regelverket står det at det er åpent for alle hunder som er registrert i NKK, så det er ingen rasebegrensninger på hvilke hunder som kan konkurrere i RIK-programmet. Men husk om du ønsker å trene gruppe C (figurant arbeid) må du ha RIK grunnkurs og du må ha lisens på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei..

Da er det jo greit.. Fikk det ikke helt til å stemme at det kun skulle være lov å konkurere med enkelte raser, det hadde jo vært diskriminering det! :D hihi..

Det er dog litt trist at det virker som et såpass lukket miljø da.. Jeg hadde syntes det hadde vært knallgøy å prøvd, men tenker folk hadde fått seg en god latter om jeg kom med whippet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Åkei..

Da er det jo greit.. Fikk det ikke helt til å stemme at det kun skulle være lov å konkurere med enkelte raser, det hadde jo vært diskriminering det! :D hihi..

Det er dog litt trist at det virker som et såpass lukket miljø da.. Jeg hadde syntes det hadde vært knallgøy å prøvd, men tenker folk hadde fått seg en god latter om jeg kom med whippet :wub:

Meld deg på ett RIK grunnkurs så får du prøve litt både hva du og hunden syns om det. Det er alle typer hunder på grunnkurs, fra Irsk ulvehund til fransk bulldog, så det er nok ingen som hever øyenbrynene om du kommer med en whippet. Det er nok ikke den rasen som er mest egnet til RIK sport, men ingen grunn til å ikke prøve seg og lære noe nytt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går igjennom litt grunnleggende innføring i IPO programmet og hva som gjøres, litt om drifter hos hund, hvordan de trener og sånn. Så prøver man med hundene etterpå og lar de få leke litt og se på jaktlysten og gripelysten i gjenstanden (med en skinnfelle ). Og så hadde vi litt innføring i IPO spor og la spor og trente litt lydighet. Så gikk vi igjennom ulikt utstyr som brukes, samt se en erfaren hund gjøre dette. Det varierer nok litt hos de forskjellige som har kurs.

Anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
I IPO trener man ofte som lag og mange vil ikke "kaste" bort tiden til figuranten på å trene en hund som ikke er spesielt godt egnet for C-arbeid. Det kan være vanskelig å komme inn i miljøet om man ikke har rottis, schæfer eller malle.

Det skal jeg skrive under på. Har en rase som blir brukt til IPO/SchH/VPG i utlandet, men da jeg gikk RIK-GK (helgekurs), så var det bare de som hadde de tre nevnte rasene som fikk "teste" hundene sine både lørdag og søndag :wub:

Men det hadde vært skikkelig moro å importert en hund (valp altså) fra slike linjer og virkelig vist at rasen kan (for jeg tror at de fleste av rasen min som er oppdrettet i Norge ikke har nok i seg til slik hundesport). Og jeg synes det er virkelig interessant.

Fikk mange fine innblikk på spor og lydighet under kurset (hvorpå jeg har brukt endel av tipsene under "vanlig" spor) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er ikke bare om drifter og biteegenskaper til hundene da. IPO består av tre deler som teller like mye i konkurranser og det er lydighet, spor og bitearbeide. Det er mange som trener IPO og bare fokuserer på A og B momentene og utelukker C momentet, for lydigheten og sporingen er moro og krevende nok. Skjønner ikke hvorfor folk skal henge seg opp i bitearbeidet kun når det kommer til IPO. Det er 1/3 av greaia det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
IPO er ikke bare om drifter og biteegenskaper til hundene da. IPO består av tre deler som teller like mye i konkurranser og det er lydighet, spor og bitearbeide. Det er mange som trener IPO og bare fokuserer på A og B momentene og utelukker C momentet, for lydigheten og sporingen er moro og krevende nok. Skjønner ikke hvorfor folk skal henge seg opp i bitearbeidet kun når det kommer til IPO. Det er 1/3 av greaia det.

Jepp :wub: Det er skikkelig moro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi er inne på spm om IPO - er det sånn at hunden "må" bjeffe under bitearbeidet? Eller er det bare noe alle på filmene gjør? (For ja minsan sin er helt stille mens hu sitrer etter biteleker :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi er inne på spm om IPO - er det sånn at hunden "må" bjeffe under bitearbeidet? Eller er det bare noe alle på filmene gjør? (For ja minsan sin er helt stille mens hu sitrer etter biteleker :blink: )

De må bjeffe i skjulet (på figurant) men kan ha stille bevoktning ute på banen. Det at noen hunder bjeffer i treningen feks. kan ha med ren iver å gjøre, evt. at man driver med driftsveksling :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Har et spm:) Har en utrolig lærevillig,snill, selvsikker og tolerant Rottweiller hann på 2 år med utrolig pågangsmot. Til nå har jeg ikke trent han spesiellt innefor annet enn hverdagslydighet og litt kløv og trekk. Dette syns han er kjempemoro. Lest litt om IPO på nettet og syns det virker kjempeinteressant! Vet dere om noen hundeklubber i nærheten av Hurdal (øvre romerike) der de trener dette og er åpne for nybegynnere? Hadde vært moro å vært med på noen treninger og sett hvordan det gikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo greit.. Fikk det ikke helt til å stemme at det kun skulle være lov å konkurere med enkelte raser, det hadde jo vært diskriminering det! :) hihi..

I sverige är det faktiskt, tyvärr, sedan några år tillbaka bara tillåtet att tävla IPO (och "svenskskydd") med bruksraserna (dvs. de raser som SBK har avelsansvar för)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sverige är det faktiskt, tyvärr, sedan några år tillbaka bara tillåtet att tävla IPO (och "svenskskydd") med bruksraserna (dvs. de raser som SBK har avelsansvar för)

Spørsmålet er om det har noe å si i praksis. Kan man klare gode resultater med raser som ikke er tillatt? Jeg trener selv for vannprøve som også er en hundesport som kun visse raser kan delta i (Newfoundlandshund, Leonberger og Landseer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om det har noe å si i praksis. Kan man klare gode resultater med raser som ikke er tillatt? Jeg trener selv for vannprøve som også er en hundesport som kun visse raser kan delta i (Newfoundlandshund, Leonberger og Landseer).

Nej, i praktiken är det få som drabbas, men just därför känns det också lite onödigt att ha sådana regler. Jag har till exempel en bekant som tävlade IPO I med en border collie och lyckades bra. Hon var på väg upp i klasserna, men så kom de nya reglerna. Tråkigt för henne, även om det inte är så många som drabbas. För övrigt tror jag att border collie generellt är mer lämpad för IPO/svenskskydd än långhårig collie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...