Gå til innhold
Hundesonen.no

"lære" hunden å hilse på andre hunder?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har en hund som ikke er spesiellt høflig når det kommer til hilsing på andre hunder. Så dette ønsker jeg helst ikke på den nye hunden. Ønsker at det skal være normal hilsing med sniff i rumpa og sånn. hehe,. Men Nitro går ganske rett på andre hunder når han treffer noen, og gjerne hopper opp på dem med forlabbene. Litt herjete og ivrig. (jeg lar han gjøre det) Noen hunden overser han, andre går på på samme måte med en gang, og da kan han bli litt overlumpet og hyle litt. (blir litt skremt akkurat med en gang, eller sier ifra at de var litt voldsom)

Er hilsing noe jeg bør lære han på noe vis, eller kommer dette naturlig med alderen? Altså ikke la han hoppe opp, holde han fast, snu rompa til osv. jeg vil jo helst la han gjøre litt selv slik at han er trygges mulig.

Skulle jo tro hundespråk er noe som er naturlig, men jeg er litt usikker på akkurat dette, for jeg ser så mange ulike hilsemåter hunder imellom. Han er jo såpass liten enda, men tenkte jeg skulle høre hvordan dere andre tenker om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som du beskriver hilsingen til Nitro har både Emma og My hilst på hunder de også som valper. Emma gjør det jo enda litt siden hun er såååå lita (tror det er for å komme høyere opp) men My er mest sånn "snuse og slikke i munnvikene og snuse i rompa" når hun hilser på fremmede hunder. Er de viltre og lekne er hun mer aktiv.

Jeg tror det er sånn som kommer automatisk etterhvert - har vanskelig for å se for meg en fullvoksen greyhound-hanne som hopper opp på andre hunder med frambeina :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring hadde jeg med mine hunder da de var valper. Det "roet" seg betydelig da de ble eldre og forsto litt mere av hvordan hunder oppfører seg mot hverandre. Så min erfaring er iallefall at dette er noe som ordner seg når hunden blir litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar du han hilse på hunder i bånd? Dette skal man helst unngå. Vet jo ikke hvordan du gjør det da, men.

Hvis 2 hunder møtes uten bånd vet de (som regel) selv hvordan de skal oppføre seg. Hundespråk, dempende signal osv. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkuratt til å si det samme, hilser Sara på andre hunder i bånd gjør hun det fremdeles det du beskriver, hopper opp med forlabbene. Og tro meg, mange hunder liker det IKKE!

Derfor prøver jeg så godt det lar seg gjøre å la de hilse uten bånd, da er den forlabbhoppingen mystisk borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert fornuftig. Men jeg møter kun fremmede hunder i bånd sånn tilfeldig på turene, og jeg vil at han skal hilse på ulike hunder og størrelser (såfremst eierne sier de er snille). Prøver å få tak i lekekamerater, men det er ikke så lett.

Men ja, skjønner hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert fornuftig. Men jeg møter kun fremmede hunder i bånd sånn tilfeldig på turene, og jeg vil at han skal hilse på ulike hunder og størrelser (såfremst eierne sier de er snille). Prøver å få tak i lekekamerater, men det er ikke så lett.

Men ja, skjønner hva dere mener.

Vi kan treffes vi om du har lyst? Lykke er 7 mnd og ca 22 kg. Hun kan kanskje bli litt voldsom for Nitro? Men hun er nå bare valp og liker å leke.

Bare du send meg en mail så kan vi treffes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...