Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele eller vanlig bånd til valp ?


jatte

Recommended Posts

Jeg lurer på en ting, da vi får oss en mopsevalp i slutten av Mai :)

Så skal jo snart begynne og kjøpe inn litt stæsj da vettu, hehe ..

Men da lurer jeg på om jeg burde kjøpe sele eller vanlig halsbånd til valpen ?

Den er 8 uker når vi henter den ..

Evt åssen sele\bånd burde jeg kjøpe til og begynne med ?

Det er jo en jungel av dette ute i butikkene både på nett og på senteret så jeg blir litt forvirra over hva som virkelig ER best for valpen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting, da vi får oss en mopsevalp i slutten av Mai :)

Så skal jo snart begynne og kjøpe inn litt stæsj da vettu, hehe ..

Men da lurer jeg på om jeg burde kjøpe sele eller vanlig halsbånd til valpen ?

Den er 8 uker når vi henter den ..

Evt åssen sele\bånd burde jeg kjøpe til og begynne med ?

Det er jo en jungel av dette ute i butikkene både på nett og på senteret så jeg blir litt forvirra over hva som virkelig ER best for valpen :ahappy:

Siden valpen er i vekst ville jeg ikke valgt en sele som går over brystet (på tvers), En sele som går rundt hals og rundt bryst.. hvis du skjønte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill valgt en som går under brystet fordi da strammer det ikke like mye rundt halsen til valpen. Men da må du jo finne en som er liten og som kan justeres en del siden valpen kommer til å vokse en del :ahappy: Jeg har en slik: http://petandplay.com/produkter/hund/sele_/hunter-sele Men jeg vet ikke om denne typen er liten nok til en 8 uker gammel mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det er en slik jeg har brukt på mine.. sånn jeg har fått anbefalt siden Mopsen vokser temmelig i volum

Okei :ahappy:

er jo så masse forskjellig og velge imellom og derfor blir jeg en smule forvirra :)

Men hvor lenge "skal man" bruke en sånn sele da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt inn begge deler. Selvsagt noen some r ganske regulerbare så du ikke må skifte så ofte :rolleyes:

Grunnen til at jeg hadde begge var at når hun får lov å gå og vimse og dra, går hun i sele, men når halsbåndet er på skal det gås fint i bånd og ikke dra. Det kan være greit å begynne med båndtrening i korte perioder ganske tidlig av. Men selvsagt vil da sele dominere i begynnelsen. Men det er vel like mange meninger om sele og halsbånd som det er hundeeiere så det er jo å finne noe som passer for deg og din hund :ahappy: Men skal du gå for en av delene ville jeg satset på sele. Og den fra petandplay var den jeg og ble anbefalt når vi endelig somla oss til å kjøpe sele (ble ikke den da, men den virker veldig grei og rimelig) Vel håper du klarer å trekke noe fornufig ut av dette rotete innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill valgt en som går under brystet fordi da strammer det ikke like mye rundt halsen til valpen. Men da må du jo finne en som er liten og som kan justeres en del siden valpen kommer til å vokse en del :ahappy: Jeg har en slik: http://petandplay.com/produkter/hund/sele_/hunter-sele Men jeg vet ikke om denne typen er liten nok til en 8 uker gammel mops.

Jeg bruker ikke over bryst på mine mops. For Mopsevalper spesielt har brystben som vokser i en rasende fart..

Har hørt om mopser (ifra oppdrettere og andre kjente) som har blitt hjulbeint og svakbrystet pga sele som liten.

Så er bare en anbefaling fra meg. Alle våre mops bruker halsbånd som liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke over bryst på mine mops. For Mopsevalper spesielt har brystben som vokser i en rasende fart..

Har hørt om mopser (ifra oppdrettere og andre kjente) som har blitt hjulbeint og svakbrystet pga sele som liten.

Så er bare en anbefaling fra meg. Alle våre mops bruker halsbånd som liten.

:shocked: Da blir det nok sånn sele som ikke går over brystet ja ..

Hvor lenge vokser brystbena egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...