Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne oppdretter og kull?


BDD Girl

Recommended Posts

Rottweiler, førdt 20.11.04, oppdretter bor (bodde) ikke langt fra Kongsvinger. Brandbu kanskje det var. Har forsøkt lete på dogweb men er grønn der egentlig. Noen som kan hjelpe meg med å finne oppdretter og kull?

Send gjerne pm

Gi meg noen min, tror venninna mi hadde hund derfra. Sender deg en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kull: 052078

Født: 20.11.2004

Avkom: 8 Hannhunder , 2 AntallTisper

Far;: 05100/01 Rottmaster Blue

Mor: 11120/03 Thorrow's Shakyra

Oppdretter: Gulbrandsen Jeanette/ Jansen Rene

Argon 07633/05 H

Junior Blue 07634/05 H

Aragon 07635/05 H

Bonzo 07636/05 H

Bajas 07637/05 H

Found 07638/05 H

Clady-carracass 07639/05 H

Ayla 07640/05 T

Pia 07641/05 T

Rocky 20467/05 H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kull: 052078

Født: 20.11.2004

Avkom: 8 Hannhunder , 2 AntallTisper

Far;: 05100/01 Rottmaster Blue

Mor: 11120/03 Thorrow's Shakyra

Oppdretter: Gulbrandsen Jeanette/ Jansen Rene

Argon 07633/05 H

Junior Blue 07634/05 H

Aragon 07635/05 H

Bonzo 07636/05 H

Bajas 07637/05 H

Found 07638/05 H

Clady-carracass 07639/05 H

Ayla 07640/05 T

Pia 07641/05 T

Rocky 20467/05 H

Jeg søkte oppdatering for laang periode,men fant kun kull 5 dager til og fra... Hvorfor? Nå kan jeg og lære noe nytt.

Tilleggsspørsmål: Er det vanlig å avle på rottweilere med HD: E??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg vet ikke helt hvordan jeg gjorde det. Siden hunden var født i november 2004 søkte jeg om kulloppdateringer fra jan 05 til jan 06. Da kom det veldig mange kull opp, men var lett å finne det med rett dato.

Jeg vet ikke hva du gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg vet ikke helt hvordan jeg gjorde det. Siden hunden var født i november 2004 søkte jeg om kulloppdateringer fra jan 05 til jan 06. Da kom det veldig mange kull opp, men var lett å finne det med rett dato.

Jeg vet ikke hva du gjorde?

For liten tidsramme, antakelig reg. sent, men takk, da fikk jeg svar på det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det er vanlig heldigvis å bruke en hanhund med HD E i avl nei. Denne hanhunden har jo også mange søsken med dårlig HD-resultat. Likevel viser det seg at denne parringen har gitt avkom der de som er røntget har A. HD er en merkelig greie ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det er vanlig heldigvis å bruke en hanhund med HD E i avl nei. Denne hanhunden har jo også mange søsken med dårlig HD-resultat. Likevel viser det seg at denne parringen har gitt avkom der de som er røntget har A. HD er en merkelig greie ikke sant?

Det er det. Men jeg bare lurte på om det var "vanlig", siden de fleste oppdrettere jeg har vært borti vil ha A på alt + søsken ovs... Men jeg kan jo ha vært heldig/uheldig da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo det er merkelig at man velger å bruke en hanhund med E på hoftene og som har søsken med dårlige resultater. Nesten så jeg lurer på om det er en "testparring" for å se hva som skjer. Ikke noe jeg ville anbefalt for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler, førdt 20.11.04, oppdretter bor (bodde) ikke langt fra Kongsvinger. Brandbu kanskje det var. Har forsøkt lete på dogweb men er grønn der egentlig. Noen som kan hjelpe meg med å finne oppdretter og kull?

Send gjerne pm

Finner ikke noe kull født på den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får registrere avkom etter foreldre med E, men de registreres med avlsforbud. Regelen ble innført høsten 2007.

Finner ikke noe kull født på den datoen.

Da søker du på feil måte eller noe. Søk på oppdateringer i databasen. Skriv inn f.eks fra 1 jan 05 til des 05, da kommer en haug av kull opp, deriblant dette kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo synd du ikke fikk hjelp da. Tenkte at det kunne være flere kull født på den datoen så jeg lette etter det, men fant kun dette.

Jeg finner nok ut av det en gang. Tusen takk for innsatsen i alle fall, og nå lærte jeg meg også hvordan jeg kan finne slikt selv. Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig.. Rottweilerklubben tillater ikke avl på hunder som har HD.

Men det er jo alltids noen som ikke bryr seg om sånt da..

Nå har vel ikke Rottweilerklubben noe bestemmelsesrett der, som raseklubber generelt ikke har. Det er jo NKK som setter lover og regler, men jeg mener det står i reglementet til NKK at de ikke registrerer valper etter hunder med HD E, men dette kullet er jo registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Litt OT men...

I Sverige så blir kull etter hunder med HD-E registrert, men eventuelle avkom etter disse igjen, kan ikke registreres (faktisk fra HD-C på enkelte raser). Mulig at det er slik hos NKK også? (har ikke satt meg så sterkt inn i det, for vi avler kun på HD A/HD B, da det er kun A eller B som blir godkjent via reseklubben.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Ja, det kan være jeg har hørt helt feil på dato. Jeg har lett selv også for jeg skjønte fremgangsmåten ut fra hva KristinR skrev her inne, men fant ikke noe.

KristinR: Takk for infoen. Det er NKK som setter automatisk avlssperre da? Slik som med de hvite boxerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke Rottweilerklubben noe bestemmelsesrett der, som raseklubber generelt ikke har. Det er jo NKK som setter lover og regler, men jeg mener det står i reglementet til NKK at de ikke registrerer valper etter hunder med HD E, men dette kullet er jo registrert.

Det er sant, det jeg mente å si var at de fleste seriøse oppdrettere følger klubbens alvskriterier. Dermed er det ikke vanlig å avle på HD E. (Som jo var spørsmålet jeg svarte på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...