Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasefunderinger


Aya

Recommended Posts

Guest Dratini
Dratini:dere passet hun ja!Hihi,hun er litt sær da alltid går løs og pga mi måtte være i ro pga skadet kneet og ikke fikk løs hadde jeg begge i bånd en dag.

Jada frøken sasha tisset ikke på 23 timer uansett hvor lenge/mange ganger vi gikk tur!Tenkte ikke på var fordi var i bånd jeg!Da slapp hun tisset hun med engang...hoho.Hun har blitt bedre på det nå da;)

Har sendt deg PM med eierens nye telefon nr!

Takker og bukker :ahappy:

Hun er lik mamma'n sin :) Jeg kan telle på en hånd de gangene Amy har bajset mens hun har gått i bånd. Hun har en "favorittplass" inne i skogen her som er "plassen", er jo litt "sjenert" slike damer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Schäfer har jeg hatt lyst på siden jeg var liten, men jeg må innrømme at jeg lar meg avskrekke litt av helsespørsmål. Skal allikevel sjekkes ut litt mer.

Ja, schæferen har slitt en del med sykdom, men er du flink til å undersøke oppdretter og hundene nøye vil du nok få en flott hund:) Vi har selv ei schæfertispe i familien og hun har ikke hatt en eneste plage, nydelige fin og snill hund :ahappy:

Lea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Dratini:haha,høres ut som hun har "arvet" det av moren sin ja :) Sasha er også litt sær når skal gjøre fra seg og helt i hundere og lykkelig da er ferdig!Moro disse hundene ja!

Og de har samme "seansen" når de skal tisse/bajse, "ørti" ganger rundt før de finner "riktig" plass :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om hoffer som har slitt ut døra til kjøleskap, lokk til fryser osv... :)

Da har junior vært snill gutt han :D Og det er ingen problemer med å se slektskapet fra Junior og til vårt A-kull :ahappy:

Har en enorm bildespam liggende klar, men kanskje jeg skal legge den i en bildetråd istedet?

Hvordan er egentlig slektskapet der?

Og jeg stemmer for spam :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjorde jeg ikke, beklager! Bouvieren har jeg faktisk kjempesans for, kjenner en tispe som er utrolig trivelig, bamsete og grei. Skal sjekke ut den rasen videre og jeg, det er flotte hunder!

Jeg tror at mamma så på bouvier når hun var yngre og ville ha kløvhund. Jeg kan ikke noe om den, bare tenkte at du kunne sjekke :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hvordan er egentlig slektskapet der?

Og jeg stemmer for spam :)

Slekt både på mors og fars-siden på Junior og på A-kullet.

Litt innviklet...

Juniors mamma og Amys mormor er kullsøsken. Juniors pappa og farfar til A-kullet er 1/2-søsken :D

Se på hodebildene av Junior og på hodebildene av Fenris til Fenrisgutten :ahappy:

Skal få laget en bildespam av våre, må bare "manne meg opp" litt. Har jo så mange bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Interessant tråd! :) Er egentlig veldig interessert i Hovawarten jeg og, men har hørt de kan være vanskelige å motivere til trening og har mye vokt i seg? Hvordan er Hovawarten i forhold til Schæfer, hvis man skal sammenligne?

Heisann

Det med vokting kommer veldig an på linjene. Vi har 3 hovawarter hjemme og de vokter på denne måten. Tar forskjellene først og likhetene samlet:

- Odin: kan bjeffe når han ser ville dyr (eller tror han ser ville dyr). Vokter bilen og skjeller når det kjører større biler bak oss.

- Amy: varsler for ville dyr som kommer inn på tomta vår (og evt elgen som har tråkket like utenfor tomta). Vokter bilen. men kun når luka står åpen og hun ligger i buret sitt.

- Zuma: Vokter bilen. men kun når luka står åpen og hun ligger i buret sitt.

Både Amy og Zuma "boffer" for å varsle at de er der, men kommer det da fremmede hunder helt bort til burene så blir varslingen helt annerledes.

Alle hundene varsler når det kommer fremmede inn på tomta, men de tier stille når vi prater med de besøkende. Altså, så lenge vi "godkjenner" de som kommer, så gjør hundene det samme (selv uten å få hilse på de). Er de løse ute sammen med oss, så stiller de seg i veien for den fremmede og skjeller, ofte med "langsiden" og ikke hodet mot den som kommer. De har forskjellige "lyder" for å varsle forskjellige "ting", en lyd for posten (postkassa står ca 50 meter unna eiendommen), litt mer lyd når komunen henter søpla (de "tar" jo noe som vi har satt fra oss). Kraftigere når det kommer noen inn på gårdsplassen her. Alle hundene jager dyr som kommer inn på selve tomta vår, dvs katter, elg, rev osv. Men de har ikke byttegripende, de jager kun de fremmede dyrene vekk.

- Charon (bodde hos oss i alderen fra han var 3,5 år til ca 8 år): Elsket alt og alle. Veldig lite vokting utenom når han var inne i huset.

Vokting av hus (inne):

En liten kort historie som beskriver hvordan hoffen vokter inne.

Sent en lørdagskveld kommer en av naboene hit (en som hundene ikke har hilst på tidligere). Han går rett inn uten å ringe på døra først (aberet med å bo på en liten plass og hvor naboene tror de bare kan gå rett inn). Den gang hadde vi kun Odin og Charon. Begge hundene bjeffet som besatt og sprang ned til inngangsdøra vår. Da vi går ned for å se hva de varsler for, så står naboen med ryggen til døra. ca 1,5-2 meter unne står hundene og skjeller. Min samboer sier "det er geit, han skal få komme inn" og hundene tier stille og går opp på stua og legger seg igjen. Naboen kommer opp og setter seg i sofaen og hundene går bort til han for å bli klødd.

Hadde ikke vi vært hjemme og en fremmed hadde brutt seg inn hadde scenariet blitt helt annerledes. Da hadde hundene "handlet" mot den fremmede, men hadde denne personen prøvd å komme seg ut igjen, da hadde hundene holdt h*n igjen.

Motivering:

Vanskelig å motivere? Nei, ikke våre iallefall. Men det gjelder å finne riktig faktor for riktig hund (dette har jeg skrevet om tidligere i tråden). Enkelte elsker kong, ball, fille osv, andre trenger godbiter og noen responderer utmerket med kun ros fra fører. Men man skal være klar over at en hovawart ikke kan terpes på samme måte i øvelser slik som endel andre raser (f.eks border collie, schäfer osv). De går lei og man må starte på nytt igjen. Har de "forstått" en øvelse så kan man ødelegge mye med å terpe den øvelsen om og om igjen.

Hovawart - Schäfer:

Hva kan jeg si? Går det an å sammenligne en gjeter-rase med en vakt/vokter-rase? Altså, begge rasene har de samme bruksområdene, men de er jo to vidt forskjellige raser med forskjellige egenskaper. Har selv passet på en schäfer over flere mnd og jeg sier: "aldri mer inn i mitt hus". Hovawarten har lite stress, den skjeller ikke "uavbrutt" og den har en utmerket av/på-knapp. Noe som jeg ikke kan se at de schäfrene som har vært innom her har (og det har vært noen, og forskjellige aldre).

På tester så "overfaller" en schäfer figuranten(e) (ikke for noe at vi holder hånden for munnen når denne rasen er i testløypa, de støter opp i ansiktet), mens en hovawart er mer behersket. Men den bruker hele seg, og det kan til tider være mye (noen har beskrevet en hovawart som "diskret som en elefant" :yawn: )

Som jeg har skrevet tidligere. Det er forskjeller på linjene, men det er det da i alle raser? Vi har enkelte som drar "land og strand rund og springer venstresvinger", mens det er oppdrettere som er mer opptatt av at hundene brukes. For meg og sambo er det viktig at valpene herfra kommer til aktive hjem, ikke nødvendigvis til eiere som skal konkurrere, men til aktive hjem hvor hunden blir en del av familien og som får brukt seg. Hovawarten er ikke en ren familiehund (noe jeg ser at enkelte annonserer med når de har valper). Den trenger en fast men bestemt og kjærlig oppdragelse. Og det er ikke for noe at de fleste som omplasseres, er hannhunder i alderen 16-25 mnd. Har ikke hunden det grunnleggende inne innen den psykiske modningen tar til, kan de bli ett sant *** å ha i huset. De vil ta "styringa" og gir du de lillefingeren, så tar de hele overkroppen. Dette gjelder både tisper og hannhunder. Mange ønsker seg tisper, noe som vi synes er "rart". De er ikke enklere enn hannhundene (her ser jeg bort fra størrelse og styrke). Tispene er mer slu, mens hannene er mer "rett på".

Håper dette oppklarer noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk Dratini! Masse nyttig info her. For meg gjør det ingenting at hundene varsler/vokter hus og hjem (heh, zima gjør faktisk det og, men siden hun er en sheltie er hun ikke så fryktelig skummel akkurat), så lenge de er enkle å kontrollere i dette, ved at de avslutter voktingen når de blir fortalt det. Hvordan vil du si det er å ha og oppdra en hoffe dersom man ikke er erfaren med vokterrasene i det hele tatt? Er det en "risikosport" og veldig lett å trå feil? Alle hunder trenger jo en kjærlig, men bestemt oppdragelse, men hvor vanskelig og utfordrende vil du si rasen er i forhold til dette?

Belger- og Schäferhundeiere; kan dere fortelle meg litt om hvordan deres hunder vokter, dersom de gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger- og Schäferhundeiere; kan dere fortelle meg litt om hvordan deres hunder vokter, dersom de gjør det?

Cane varsler kun for 'merkelige lyder' ute når vi er inne, dvs dersom noen lusker rundt huset, dunkelyder eller det kommer noen mot døren som han ikke kjenner igjen skrittene til ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane varsler kun for 'merkelige lyder' ute når vi er inne, dvs dersom noen lusker rundt huset, dunkelyder eller det kommer noen mot døren som han ikke kjenner igjen skrittene til ol.

Takk for svar! (*knis* har du ofte folk som lusker rundt huset ditt?) Fineste Cane. Du er hjertelig velkommen til å spamme tråden min med Cane-bilder altså :yawn:

EDIT: Vil forresten skyte inn et lite beklager; jeg bruker litt feil begreper om hverandre ser jeg, ift vokt (som jeg har forstått ikke er noe), vaktinnstinkt osv. Det jeg mener er revirforsvar, og hvordan hunden oppfører seg i forhold til dette. Sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger- og Schäferhundeiere; kan dere fortelle meg litt om hvordan deres hunder vokter, dersom de gjør det?

Tidligere: Schäfer fra utstillingslinjer 1: Ingen vokt, bare varsling ved "unormale" ting (rådyr/folk på hytta, noen som banker på vinduet, etc.).

Utstillingslinjer 2: Litt mer vokt, litt mer "sinna" på uvedkommende mennesker, men begrenset til sinte boff og grumling. Varsling ved både kjente og ukjente. :)

Schäfer fra brukslinjer, vokter ikke. Han kan varsle ved lyd, men mennesker er egentlig ikke videre interessante med mindre de har en leke.

Strengt tatt er det vel egentlig ikke noe "vokt" i schäferen, bare litt lyd. :yawn:

Ressursforsvar: Ikke stort å snakke om på noen av dem.. Grågutt har vel aldri forsvart noe i sitt liv, hvis han tror han vil miste noe prøver han å stikke av med det eller spise det opp så fort som mulig.

På de to andre har det ikke vært noe å snakke om egentlig.. Hannen kunne jo grumle litt på andre hanner, men det blir liksom noe annet.

Det er kun tispa som var plagsom, hun var ei gneldrebikkje av dimensjoner, men hun var ikke frisk i hodet og bjeffet like mye på skumle benker som på skumle mennesker.

Schäfere er enkle vesener.. Hvis du unngår de bøse som har veldig mye å bestemme, så får du en ukomplisert diltehund som kan brukes til det meste. Man må bare finne de friske, både i kropp og sinn.

PS: Grågutt går under tilnavnet "lille pip" - og det er ikke uten grunn. Det er mye lyd i dem, de både piper, grumler og "synger", i tillegg til å bjeffe når de synes de må det. Det kan tidvis være utrolig irriterende, særlig siden de gjerne er der du er hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili varsler kun når hun hører noen komme opp trappen her hjemme eller hvis noen kommer inn døren. Hun kan også knurre hvis hun hører (merkelige)lyder utenfor. Hun "passer" ikke på hagen eller bilen, og hvem som helst kan komme inn eller gå forbi.

Edit:

Men dette har mye med lydighet å gjøre. Chili vet veldig godt at jeg ikke tillater bjeffing/gneldring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! (*knis* har du ofte folk som lusker rundt huset ditt?) Fineste Cane. Du er hjertelig velkommen til å spamme tråden min med Cane-bilder altså :yawn:

EDIT: Vil forresten skyte inn et lite beklager; jeg bruker litt feil begreper om hverandre ser jeg, ift vokt (som jeg har forstått ikke er noe), vaktinnstinkt osv. Det jeg mener er revirforsvar, og hvordan hunden oppfører seg i forhold til dette. Sånn!

På langhårsbelgeren tror jeg det varierer mtp linjer og hvordan hunden er skrudd sammen. Mitt inntrykk er at de fleste vokter moderat, dvs de kan varsle hvis det er noe som virker "mistenkelig" (hva belgere finner mistenkelig kan jo også variere voldsomt *flir*) men ikke overdrevent.Enkel lyd å skru av... Så har du ytterpunktene: de som bare til nød kan strekke seg til å murre litt med magen hvis det er fremmede som kikker inn vinduer etc (Loke) og de som setter i gang for full musikk hver eneste gang det går et pinnsvin over plenen eller det rasler i vinden (Tellus), men ingen av de to er/var spesiellt rasetypiske på det området. Loke hadde gladelig sluppet inn en inbruddstjuv, Tellus slapp ikke inn vennene mine engang med mindre jeg var der hehe.. Schæferen slår meg som endel mer "bråkete", men de har jo gjerne endel mer lyd sånn ellers også.

På ressursforsvar synes jeg ikke belgeren virker hverken "bedre" eller "verre" enn andre raser egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Igjen, tusen takk Dratini! Masse nyttig info her. For meg gjør det ingenting at hundene varsler/vokter hus og hjem (heh, zima gjør faktisk det og, men siden hun er en sheltie er hun ikke så fryktelig skummel akkurat), så lenge de er enkle å kontrollere i dette, ved at de avslutter voktingen når de blir fortalt det. Hvordan vil du si det er å ha og oppdra en hoffe dersom man ikke er erfaren med vokterrasene i det hele tatt? Er det en "risikosport" og veldig lett å trå feil? Alle hunder trenger jo en kjærlig, men bestemt oppdragelse, men hvor vanskelig og utfordrende vil du si rasen er i forhold til dette?

Jeg vet om mange som har Hovawart som førstegangs hunde-eier. De fleste oppdretterne stiller opp for sine valpekjøpere (dessverre gjelder ikke dette alle oppdretterne). Men jeg vil ikke si at en Hovawart er vanskeligere enn en annen bruksrase, bare enkelte som vil ha de til å være noe "særegent" :yawn:

2 av familiene som har kjøpt valp fra oss er førstegangs hunde-eiere, og hittil så har ikke det vært noen problemer.

Har man ett fornuftig syn på hundehold, så er det ikke noen problemer med å ha en hovawart.

En av våre valpekjøpere fra B-kullet har en 10 år gammel sheltie :)

Edit:

De varsler når det kommer biler opp i gården vår, men når de oppdager at det er noen de kjenner, så endrer lyden seg og blir mer som "hallo! kom hit da, jeg vil koooose".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! (*knis* har du ofte folk som lusker rundt huset ditt?) Fineste Cane. Du er hjertelig velkommen til å spamme tråden min med Cane-bilder altså :yawn:

EDIT: Vil forresten skyte inn et lite beklager; jeg bruker litt feil begreper om hverandre ser jeg, ift vokt (som jeg har forstått ikke er noe), vaktinnstinkt osv. Det jeg mener er revirforsvar, og hvordan hunden oppfører seg i forhold til dette. Sånn!

Haha, ja her er det mange luskere. :)

Ser andre har svart litt mer utfyllende, så da kan jo jeg også det. Cane passer ikke på bilen, han har ikke ressursforsvar (eneste han noengang har knurret til er Extra til Marthe). Jeg vet ikke hva han hadde gjort med en eventuell innbruddstyv, vet jo at han brummer og varsler og blåser seg litt opp når han hører disse uvante lydene, men Cane er bare ikke en farlig type egentlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk Dratini! Masse nyttig info her. For meg gjør det ingenting at hundene varsler/vokter hus og hjem (heh, zima gjør faktisk det og, men siden hun er en sheltie er hun ikke så fryktelig skummel akkurat), så lenge de er enkle å kontrollere i dette, ved at de avslutter voktingen når de blir fortalt det. Hvordan vil du si det er å ha og oppdra en hoffe dersom man ikke er erfaren med vokterrasene i det hele tatt? Er det en "risikosport" og veldig lett å trå feil? Alle hunder trenger jo en kjærlig, men bestemt oppdragelse, men hvor vanskelig og utfordrende vil du si rasen er i forhold til dette?

Belger- og Schäferhundeiere; kan dere fortelle meg litt om hvordan deres hunder vokter, dersom de gjør det?

Vår schæfer bjeffer når det ringer på døren osv, men dette gjør jo også mopsen min. Dårlig vane som er vond å vende! Hun kan også vokte for dyr, f.eks: Vi møtte en saueflokk på tur og da fløy hun etter de og bjeffet, vi har derimot arbeidet mye med innkalling med henne så hun stoppet og kom tilbake når hun fikk en streng advarsel. Ellers så er hun veldig rolig innendørs, veldig lydig og hengiven:) :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, akkurat. Tusen takk for svar alle sammen, jeg lagrer all info i hundeavdelingen i hukommelsen :yawn: Det er så mange fine raser, og det er så mye jeg ikke vet *phu*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, akkurat. Tusen takk for svar alle sammen, jeg lagrer all info i hundeavdelingen i hukommelsen :yawn: Det er så mange fine raser, og det er så mye jeg ikke vet *phu*.

Altså, jeg ser ikke problemet her jeg. Trodde vi ble enige om at du skulle ha langhårsbelger for leeeeenge siden jeg? *flir*

Friske fine gjeterhundene ;) Du kan få låne Loke en uke, så garanterer jeg deg at det blir belger på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg ser ikke problemet her jeg. Trodde vi ble enige om at du skulle ha langhårsbelger for leeeeenge siden jeg? *flir*

Friske fine gjeterhundene ;) Du kan få låne Loke en uke, så garanterer jeg deg at det blir belger på deg :)

Ja, vi var jo egentlig det, da, jeg må være enig der:p Fine hundene :yawn: Jeg tror jeg trenger å pelle litt på noen belgere i nærmeste fremtid egentlig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Belger- og Schäferhundeiere; kan dere fortelle meg litt om hvordan deres hunder vokter, dersom de gjør det?

Min gir generelt lite lyd i fra seg. Vokter ikke bil eller gjenstander, og er (foreløpig, han er bare 9 mnd gammel) en stusselig vokter av leiligheta. Bryr seg overhode ikke om lyder som skal være der (som de i etg over og folk på veien), men kan komme med et brom nedi magen og et par hoff (sånne halvveisbjeff) om noen kommer på døra eller det er lyder som "ikke skal være er". Det finnes ikke gjenstands- eller matforsvar i belgern min. Ikke en gang ovenfor andre hunder.

Generelt har jeg inntrykk av at det er mindre lyd og vokting i belgern enn schäfern, men det er nok ganske store variasjoner innad i rasen. Gjenstands- og matforsvar varierer selvfølgelig også mellom individene, men jeg har ikke inntrykk av at det er noe stort problem.

Altså, jeg ser ikke problemet her jeg. Trodde vi ble enige om at du skulle ha langhårsbelger for leeeeenge siden jeg? *flir*

Friske fine gjeterhundene :) Du kan få låne Loke en uke, så garanterer jeg deg at det blir belger på deg ;)

Hehe det funka veldig effektivt her ihvertfall :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dratini:

Om du ikke har klart å overbevise Aya om at din rase er den rette, ja så har du hvertfall vunnet meg!

Har lenge gått å kikket etter "rase nummer to" og siklet over Hoffen mang en gang, men har vært litt avholden til den fordi jeg mente at kanskje vi ikke ville klare å tilby det rasen krever. Men etter din beskrivelse så tror jeg jammen meg jeg kan ta meg den frihet å kikke enda litt mer på Hoffen!

(ja forresten, vi er av folket som liker venstresvinger :wub: Men er heldigvis ikke så ensporet at det er kun det vi driver med :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Dratini:

Om du ikke har klart å overbevise Aya om at din rase er den rette, ja så har du hvertfall vunnet meg!

Har lenge gått å kikket etter "rase nummer to" og siklet over Hoffen mang en gang, men har vært litt avholden til den fordi jeg mente at kanskje vi ikke ville klare å tilby det rasen krever. Men etter din beskrivelse så tror jeg jammen meg jeg kan ta meg den frihet å kikke enda litt mer på Hoffen!

(ja forresten, vi er av folket som liker venstresvinger :yes: Men er heldigvis ikke så ensporet at det er kun det vi driver med ;) )

Så fint at du er interessert i rasen :icon_confused:

Det er jo noen hoffer i Rogaland og om du vil, så kan jeg sette deg i kontakt med noen av de jeg kjenner? Vi har en fra vårt A-kull som bor på Jørpeland, og jeg vet at det er flere i Sandnes-området. De i Jørpeland har hytte i nærheten av Klepp (tror jeg) :hug: (men er den første til å innrømme at jeg ikke er så kjent geografisk i Rogaland :icon_confused: Har vært der kun èn gang selv ;) ).

Og hoffene er ikke rasen som plasserer seg så mye i gruppa, men det finnes mange flotte representanter som stilles rundt om. Er sikkert mange som kommer til å stille på NKK i Rogaland i år (spesialdommer på rasen), vurderer å dra selv også, men det er ca 90 mil en vei og like etter rasespesialen som vi har :P Vi stiller jo ut våre vi også, men drar skjeldent landet rundt på utstillinger :P Når våre er champions så er det kun rasespesialen og evt NKK som vi stiller på i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...