Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannvisning


Nirm

Recommended Posts

Skal få en hund som er meget redd for mennesker til å akseptere tannvisning. Den er såpass redd at jeg enda ikke har fått mulighet til å se på tenna mens den sitter i ro. Ikke at jeg har presset meg på den, for den forlater jo sitten lenge før jeg kommer bort til eier uansett. Men uansett så hjelper jo ikke om den aksepterer meg om en mnd tid sånn sett, for den vil jo ikke kjenne dommer i ringen.

Så har noen tips til hvordan gripe an situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg lurer på - hvis hunden er så sky som den er, hvorfor skal man herje med den til å tåle tannvisning? Jeg går utifra det dreier seg om LP, lydighet eller noe sånt (siden det dreier seg om dommere her)? Er hunden så menneskeredd som den høres ut, så er det strengt tatt tvilsomt å kjøre den gjennom slikt? Utslag av eier-egoisme?

Når det er sagt - som jeg ser det har man 2 valg her:

1) "kurere" bikkja for menneskeskyhet, hvilket sannsynligvis er et kjempelangt lerret å bleke, og kanskje t.o.m. ikke mulig i det hele tatt. Da ville man jo jobbe i alle mulige menneskesituasjoner dag ut og daginn, hverdagen vil ha masse muligheter til trening.

2) Lære den å fikse akkurat og bare tannvisningssituasjonen. Jeg tror man må kjøre kjempeintenst, 30-40-50 økter pr dag kanskje.. (og i motsetning til ovenfor hvor man kan trene med de situasjonene som byr seg, må man her legge opp hver økt). Eier/den som hunden har tillit til skal gi godbitene - ikke mennesket den er redd for (belønningen mister nok mye av sin virkning når hunden er redd for den som gir godbiten..). Ihvertfall i starten. En del av belønningen kan være også at den fremmede fjerner seg. Så jeg tror opplegget du har er forsåvidt bra - men jeg ville som sagt, latt eier belønne hunden. 2) Jeg hadde, hvis mulig, kjørt mange ulike figuranter fra dag 1. Dette dreier seg ikke om å vende hunden til ett bestemt menneske, men selve situasjonen. Første tiden bør treningen være i trygge omgivelser. Og starte som du gjør - fremmed person nærmer seg, eier gir belønning og gjerne et signal til figurant om å stoppe, snu og gå sin vei (det kan også være et tegn for hunden at nå har eier sørget for at den fremmede ikke nærmer seg mer). Ja osv.. du kan jo alt om dette selv Mikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er ikke å få hunden til å elske dommere, men å godta tannvisning, og den skal ikke behøve å forholde seg til noe annet enn å sitte rolig, så jeg ville gjort sånn her:

Stå i nærheten av ekvipasjen mens hunden "danderes" på plass, (nærme tilpasset hunden, nok til at den "kjenner" at du er der, men ikke så nærme at den "blokkerer"). Nærm deg ett steg, sitter hunden fortsatt, så ett steg til osv. Reiser hunden seg, tar du ett steg eller to tilbake, og hunden danderes på plass igjen. Nærm deg ett steg igjen, bruk heller litt lenger tid mellom stegene når du ser hunden begynner å se etter fluktveier.

Når du har jobbet deg inn til ekvipasjen, så ikke bry deg om hunden, bare stå der litt før du går tilbake og du begynner på nytt og jobber deg igjen inntil ekvipasjen. Tanken er at hunden skal lære seg å takle presset i at det kommer noen i mot, da det ofte er det som gjør at de vippes av pinnen, og det er da den sitter å lager grusomme bilder i hodet sitt. Tren mye på å gå mot ekvipasjen, selvfølgelig med forskjellige figuranter.

Når hunden ser ut til å takle det greit og puster med magen, så er neste steg å, fortsatt uten og ta kontakt med hunden, ta hånden ned og såvidt berøre leppene dens. Nå begynner førers innsats i treningen. Med en gang fig har berørt leppene til hunden, så skal hunden ta kontakt med fører. Hunden skal ha en høy forventning til hva som skjer hos fører etter at dommer har vært inntil. Så bruk superbelønningen for alt det er verdt her, og vær rask! Akkurat i det fig fjerner seg fra hunden sier fører BRA, eller klikk eller what ever, hunden skal ikke rekke å tenke på så mye annet enn at belønningen kommer NUH!

Gjør dette noen ganger, og herfra pleier det å være grei skuring, hvor neste steg blir at man løfter litt på hundens lepper, stryker den før man løfter på lepper osv osv. Når forventningene til belønningen er sterk, så glemmer hunden alt det andre, så være nøye og kjapp med belønning, og bruk litt tid på første del, hvor den skal takle presset fra innkommende "trussel".

Alt må tilpasses hvor redd hunden er, og selvfølgelig hvordan den ser på belønninger. Er den lite interessert i belønninger er det vanskeligere å oppnå de samme forventningene som gjør at hunden kommer seg raskere ut av dillene sine.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...